Gå til innhold

Det å tvinge barn til å spise det de får...matoppdragelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette egentlig hensiktsmessig? Lærte du noe av det? Skjønner ikke helt vitsen med dette. Ser også at noen på forumet sier at man skal ikke servere noe ekstra til barn om de ikke liker maten på julaften...det syns jeg er bare grusomt.

Selv ble jeg ikke tvunget til å spise mat jeg ikke likte, jeg fikk alltid velge, og har aldri vært kresen i voksen alder. Ser at det er mange som ikke liker ditt og ikke liker datt, som diverse grønnsaker, diverse pålegg og alt mulig. Kan det ha med at man har blitt tvunget til å spise ting man ikke likte?

Anonymkode: 2998b...a07

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortskjemte barn har foreldre som lystrer, og som ikke tør gå i mot barnas ønsker. Kanskje man skal la barna kline mat i trynet sitt så mye de vil. Skjønner tross alt ikke vitsen med å nekte barna det. 

Anonymkode: ab08e...387

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både å...om man ble tvunget til å spise si tomater i flere å vil jeg tro at dette vil gjøre at man holder seg unna dette senere.

Men jeg ble aldri tvunget til noe og de er forsatt ting jeg ikke liker eller spiser 

Matløken vil alltid forandre seg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tviger ikke barn til å spise opp maten eller spise det de ikke liker. Å spise og smake på ting er ok..

Anonymkode: 204e9...867

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt en regel med at all mat skal smakes på, men de trenger ikke å spise mat de ikke vil ha..

prøver å unngå for mye følelser rundt mat.. 

jeg vokste opp med at dette er maten du får: spis eller la vær..

det har funket bra! Aldri slitt med overspising og har hatt stabil vekt hele livet (38 nå)

Anonymkode: e842d...bd6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi servererså mye ulikt på juleaften, at alle finner noe å spise. Liker/ikke liker blir ikke noe tema. Alle spiser sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde udiagnotisert OCD som barn og ungdom. Min OCD er 99% matrelatert. OCD'en ble verre av de voksne rundt meg. 

Ble tvunget til å spise mat jeg ikke likte eller taklet psykisk. Kastet opp ved matbordet flere ganger i oppveksten. Fikk mye kjeft. Som oftest ble jeg nektet måltider. 

Mat har alltid vært noe negativt i livet mitt. 

Hadde et vekslende restriktivt spisemønster og overspising lidelse som barn og ungdom. Har slitt med spiseforstyrrelse (anoreksi og bulimi) de siste 8 årene. Utviklet det som voksen. Aldri i mitt liv hatt et sunt og normalt forhold til mat. Ene og alene på grunn av de rundt meg.

Anonymkode: 74566...d78

• Liker 1
  • Hjerte 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble aldri tvunget, men fikk ikke noe annet enn det som ble servert.

Anonymkode: 32140...506

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tvinge barn til å spise er gammeldags og barnemisshandling. Tenk om noen tvang deg til å spise om du var mett eller ikke likte maten! Ekkelt. Barn klarer fint å styre næringsinntaket uten tvang. Å tvinge barn til å spise skaper traumer og spiseproblemer senere 

Anonymkode: 6797a...7ee

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne bestemmer HVA og NÅR mat serveres . Barn bestemmer om og hvor mye de skal spise 

Anonymkode: 6797a...7ee

• Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bortskjemte barn har foreldre som lystrer, og som ikke tør gå i mot barnas ønsker. Kanskje man skal la barna kline mat i trynet sitt så mye de vil. Skjønner tross alt ikke vitsen med å nekte barna det. 

Anonymkode: ab08e...387

Hva med voksne som tydelig viser at de liker plage barn, da? Skal vi andre voksne bare se på, tenker du? Eller er det innafor å gi den voksne en velfortjent omgang kjeft? På bussen, feks? 

Hvor langt skal vi gå i å korrigere? For du mener vel ikke at vi som samfunn kun kåtskap korrigere barn? Nesten all uønsket adferd i offentligheten kommer fra voksne. Ofte godt voksne. Om vi kan kjefte nedi barn så ser jeg frem til å kjefte nedi voksne.

Anonymkode: 40a9f...00f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viktig del av oppdragelsen at man kan spise det man får servert uten å rynke på nesa. 

Anonymkode: fb8f2...717

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte alltid spise opp alt på tallerkenen. Eneste som har skjedd er at jeg liker all mat i dag, ingenting jeg ikke spiser :) .

Anonymkode: ed384...f94

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble tvunget, og hadde ikke godt av det. Mest sannsynlig har jeg alltid vært sensitiv på smak og konsistens, og tvang har bare gjort det verre, og knyttet vonde følelser til mat. Spesielt ny mat. I perioder sliter jeg oppriktig med å svelge det jeg har i munnen uten å kaste opp. Barn burde smake på alt, gjerne flere ganger over en lengre periode, men det er helt greit (og ikke minst normalt) å ikke like alt man får servert. 

Anonymkode: ff388...f51

• Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en viktig del av oppdragelsen at man kan spise det man får servert uten å rynke på nesa. 

Anonymkode: fb8f2...717

Ja, men man har 364 andre dager i året til å bedrive matoppdragelse. Det er virkelig ikke vanskelig å slenge med noen pølser til pinnekjøttet eller medisterkaker til ribba. Ei heller er det et problem å lage en liten rett til et barn med reelle spiseutfordringer.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal i hvertfall smake. Har aldri laget noe ekstra. Og den vanlige regelen er vel at om noen andre forsyner deg, trenger du ikke spise opp. Om du forsyner deg selv, spiser du opp.

Anonymkode: e7a71...621

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De skal i hvertfall smake. Har aldri laget noe ekstra. Og den vanlige regelen er vel at om noen andre forsyner deg, trenger du ikke spise opp. Om du forsyner deg selv, spiser du opp.

Anonymkode: e7a71...621

Men hva er din erfaring fra når du var barn, og er du kresen i dag? TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble presset og tvunget som liten. Utviklet etterhvert en spiseforstyrrelse og forbinder mat ved tvang, press og ubehag. Klarer ikke få et vanlig og ok forhold til mat. For meg er mat verken kos, kjekt eller hyggelig. Jeg spiser det jeg må for å holde meg i livet. 

Mine barn tvinges ikke. Jeg sørger for at matsituasjoner skal være hyggelige og trivelige. Vil at barna mine skal ha et godt og avklart forhold til mat. Jeg serverer variert kost, de får ikke noe ekstra om de ikke vil ha det som tilbys, og jeg oppmuntrer til å smake. Utover det velger de selv. Men det er ikke snakk om å ikke spise middag for så å 2sekunder etterpå lage seg skiver med Nugatti. Det får de ikke. 

Jeg øver meg mye for å balansere det jeg vokste opp med og de erfaringer jeg har, og det som er vanlig og sunt, samt å få barna til å smake på nye ting. Heldigvis er barna mine enkle og greie i matveien. De spiser de de får og er det noe de ikke liker så lager de ikke noe støy rundt det. På besøk smaker de på alt. 

Anonymkode: fe622...bbb

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn trenger et lite dytt for å spise alt, noen barn bare spiser det de får, andre beholder sin naturlige skepsis til alt nytt, noen har veldige sensitive lukt og smaksanser, noen barn finner ut at mat er makt, noen barn er faktisk allergisk mot mat og ikke bare nekter, noen sliter med konsistens, farge eller form og noen sliter generelt med å spise og noen blir veldig fort mett og må spise ofte. Noen kanskje spiser ny mat borte eller med besøk, noen er kanskje for opptatt av annet (som f.eks på julaften) til å konsentrere seg om mat (noe mange barn sliter med om mye prat eller film under lunsj på skolen.

Det er ikke EN løsning og tvinge barn til å spise kan få konsekvenser om man ikke ser mønsteret bak hvorfor de ikke spiser. 

Jeg var kresen som barn, litt mindre kresen som voksen, men jeg ble tvunget til å spise enkelte ting som barn og jeg blir uvel av å spise det ene og skikkelig kvalm og uvel bare ved å være i hus når det andre lages. Jeg har fått påvist både visse allergier knyttet til mat, er laktoseintolerant og har litt oversensitive luftveier og smakssans så noe blir bare for mye.  
Ett barn har allergier og ett annet sensitiv så har ulike strategier for å få i mat, det sensitive barnet har frem til puberteten også vært nær undervekt. Godteri, kaker og brus er for søtt og smaker for det barnet ikke godt. Rent kjøtt går det mye av.  Barn 1 trenger en dytt for å spise kokt/stekt mat, men allergi mot rå gulrot, noen nøtter, epler, paprika++ gjør at det er skepsis mot alt av salater og sånn. Som meg kan det bli for mye laktose borte (hjemme har vi laktosefritt) 

Barna har endret smaksløker og de prøver stadig nye ting, men det ER begrenset hvor mye jeg eksperimenterer på kjøkkenet med to barn som trener mye og har lang skolevei. 

Anonymkode: 0cc98...d1c

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er dette egentlig hensiktsmessig? Lærte du noe av det?

Nei og Nei.

Anonymkode: af882...541

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...