Gå til innhold

Til dere med uengasjerte besteforeldre til barna deres

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her tenker jeg nordmenn har mye å lære av innvandrer familier. De tar vare på de gamle og de små ❤️

Anonymkode: f7904...1a2

Utlendingene stoler på familien, vi stoler på staten! 

Anonymkode: 3c3ad...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde et svært godt forhold til en av mine besteforeldre, men når jeg ble ung voksen, og denne ble dement, så sluttet jeg å besøke. Det ble for vanskelig for meg. 
Min andre besteforelder (hadde bare to), var jeg aldri alene med, men følte meg alltid høyt elsket. Tror faktisk ikke vi noen gang hadde en samtale, bare oss to. 
Begge døde da jeg var i midten av 20-årene. 

Jeg kan aldri huske at mine foreldre mente noe om hvordan dere foreldre stilte opp som besteforeldre. Det va ikke et tema. Tror ikke de hadde forventninger, vi lot forholdet bli som det ble. 

Min svigermor har ikke vært hjemme hos oss på 15 år (pga trapper og rullestol), men vi har tatt barnebarna til henne, så de kan bli kjent.  

Mine foreldre vil nok være mer tilstede enn de faktisk er, og det er greit. 

Besøk på gamlehjem får bli som det blir, mest sannsynlig blir det barn som følger opp foreldre, og barnebarn er opptatt med sitt. Som en annen skrev, henting i barnehagen er glemt når bestemor ligger på sykehjem! 

Anonymkode: 110e4...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å lese her. Min mor var svært engasjert i barnebarnet sitt, selv om hun ikke var så mye barnevakt. Vi besøkte hverandre, var masse på hytta sammen, dro på ferier sammen osv. Ble etterhvert naboer.

Vi (mitt søsken og jeg) tok oss av henne de siste 6 årene etter slag, sånn at hun kunne bo hjemme helt til et par mnd før hun døde. Barnebarnet hjalp også til, men bodde lenger unna. På slutten byttet vi på å være hos henne mange timer daglig, og vi satt rundt henne alle da hun døde.

Helt naturlig at man hjelper hverandre. Noen likestiller det å være barnevakt med å bry seg om. Det syns jeg blir feil. Da mitt barn var lite, var min mor i full jobb, begynte å bli sliten, og hadde en gammel mor hun måtte/ville ta seg av. Jeg syns det er supert å være sammen flere generasjoner. Det skaper tette bånd og gode minner. Men ser her på KG at det er mange dysfunksjonelle familieforhold, dessverre. Da nytter det jo ikke å være mye sammen. Mange rare folk.

Anonymkode: bbcae...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at besteforeldre, tanter, onkler og alle i nær familie forsto at det å ha et familiært nettverk rundt seg er viktig for barn. Å bli sett og akseptert i «flokken» har mye å si for videre utvikling av selvfølelse og selvtillit, tilhørighet og trygghet.

Anonymkode: 8624c...298

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min erfaring tilsier at det ikke er noen korrelasjon mellom besteforeldres engasjement og antall besøk på sykehjem.
Hilsen sykepleier på sykehjem i over tjue år.

Anonymkode: 76d55...f07

Dette høres veldig rart ut. Det fleste jeg kjenner som har hatt nært forhold til sine foreldre/besteforeldre har i mye større grad tatt seg av dem i alderdommen enn de som hadde et distansert forhold.

Hvis mine foreldre hadde gitt f i meg og barna mine hadde ikke jeg orket å besøke dem jevnlig på sykehjem. Heldigvis har jeg tilstedeværende foreldre som også er tilstede besteforeldre. De har også tatt seg mye av mine gamle besteforeldre og det har søsteren min og jeg også gjort. 

Anonymkode: fb6a5...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min erfaring tilsier at det ikke er noen korrelasjon mellom besteforeldres engasjement og antall besøk på sykehjem.
Hilsen sykepleier på sykehjem i over tjue år.

Her mener jeg du tar feil. Som sykepleier på sykehjem vet du lite om hvordan kontakten mellom den eldre og familien var i tidligere år. De som har hatt et tett og nært forhold slutter ikke å ha det kun fordi bestemor har blitt gammel og syk.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barnebarna er tenåringer/studenter og har helt andre interesser enn å besøke bestemor, særlig når hun har flyttet på sykehjem og tusenlappene ikke sitter like løst som før. Deres mor er jo altfor sliten stakkar, for hun er i full jobb og deres far aner ikke hva han skal bidra med når det ikke lenger er snakk om å skaffe til veie ved, skifte batterier eller bytte ut en lampe.

Minnet om innsatsen med barnebarn på hytta, fast henting i barnehagen,  juleforestillinger og påspanderte sydenturer blekner fort.

Og dette er nettopp essensen av hva du ikke vet noe som helst om, som sykepleier på sykehjemmet. Du vet kanskje hva den eldre har fortalt deg, ingenting mer. Et tett og nært forhold har ingenting med juleforestillinger eller påspanderte sydenturer å gjøre. 

Anonymkode: 51006...9c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring etter 20 år + på sykehjem er at de som har hatt stor omsorg og kjærlighet for sin familie har pårørende som følger opp tett. De henter sine ofte hjem,triller tur,kommer med kake,følger opp tøy og toalettsaker. 

Anonymkode: af58e...7cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å ta initiativ til å besøke den ene besteforeldren til barnet vårt. Det er null engasjement når vi er der, så har funnet ut at ingen får noe ut av det. Har ikke dårlig samvittighet for at vi ikke drar dit eller tar noe initiativ. Det føles ikke godt. 

Vi koser oss sammen med de andre besteforeldrene som faktisk bryr seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...