Gå til innhold

Toll på hudpleie, ekstrem sum

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bestilt noe krem fra utlandet, nærmere bestemt Spania. Var varer for 900kr. Har nå fått varsel fra posten om at jeg må betale 2800kr i toll for å få hentet ut pakken. Jeg finner ikke noe info hos posten og kundeservice er stengt. Noen som vet hva i alle dager det er som skjer? Regnet med at jeg måtte betale moms, men det her var jo helt drøyt.

Anonymkode: b3a23...e86

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som sendte varen, kan ha fylt ut tolldeklarasjonsetiketten feil. Feil produkt, feil verdi? Det er lett å selv regne ut hva fortolling og avgifter vil komme på ved å bruke tollvesenets kalkulator. Slik jeg ser det, har du helt klart fått feil pris på fortollingen. Kan nesten se ut som det er kommet med en null for mye.

Dette kan du ta opp med dem når alt åpner igjen. Får du ikke tak i noen i romjula, ta det rett over nyttår. Pakken blir liggende såpass lenge.

Er det posten som har fortollet varen for deg? Gjør klar dokumentasjon på hva du har kjøpt og prisen på det, inkl porto/frakt. De vil se de for å beregne fortollingskostnaden på nytt. Dette har jeg gjort flere ganger (bestilte varer fra utlandet hele tiden før i forbindelse med hobbyer) og de pleier å gjøre rett etter å ha blitt gjort oppmerksomme på feilen de har gjort. Men dokumentasjon vil de ha. Jeg pleide å oversende epost-kvittering på bestillingen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har bestilt noe krem fra utlandet, nærmere bestemt Spania. Var varer for 900kr. Har nå fått varsel fra posten om at jeg må betale 2800kr i toll for å få hentet ut pakken. Jeg finner ikke noe info hos posten og kundeservice er stengt. Noen som vet hva i alle dager det er som skjer? Regnet med at jeg måtte betale moms, men det her var jo helt drøyt.

Du har ikke tilfeldigvis kjøpt fra en nettside som oppgir prisen i norske kroner? Da kan det være at butikken har oppgitt verdien i kroner og ikke euro, det har jeg opplevd med UPS på vare fra USA, dollarkursen var 6 kroner men siden verdien var oppgitt i NOK måtte jeg betale avgift etter en dollarkurs på 36.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 minutter siden):

De som sendte varen, kan ha fylt ut tolldeklarasjonsetiketten feil. Feil produkt, feil verdi? Det er lett å selv regne ut hva fortolling og avgifter vil komme på ved å bruke tollvesenets kalkulator. Slik jeg ser det, har du helt klart fått feil pris på fortollingen. Kan nesten se ut som det er kommet med en null for mye.

Dette kan du ta opp med dem når alt åpner igjen. Får du ikke tak i noen i romjula, ta det rett over nyttår. Pakken blir liggende såpass lenge.

Er det posten som har fortollet varen for deg? Gjør klar dokumentasjon på hva du har kjøpt og prisen på det, inkl porto/frakt. De vil se de for å beregne fortollingskostnaden på nytt. Dette har jeg gjort flere ganger (bestilte varer fra utlandet hele tiden før i forbindelse med hobbyer) og de pleier å gjøre rett etter å ha blitt gjort oppmerksomme på feilen de har gjort. Men dokumentasjon vil de ha. Jeg pleide å oversende epost-kvittering på bestillingen.

Takk for svar! Ja må bare vente til de åpner igjen, undersøker det jeg kan i mens. Ja jeg tror det, det ihvertfall i Posten-appen hvor det står sum på fortolling. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (9 minutter siden):

Du har ikke tilfeldigvis kjøpt fra en nettside som oppgir prisen i norske kroner? Da kan det være at butikken har oppgitt verdien i kroner og ikke euro, det har jeg opplevd med UPS på vare fra USA, dollarkursen var 6 kroner men siden verdien var oppgitt i NOK måtte jeg betale avgift etter en dollarkurs på 36.

Ja der sier du noe. Prisene var norske på nettsiden ja, og om de har skrevet euro i papirene, så er vi nok oppe i den summen som jeg har fått i toll nå. Men da er det vel bare å si ifra om det så blir det ordnet? Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det via DHL?

Anonymkode: 6472a...704

Nei, ikke DHL. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd en gang å få feilaktig toll, da fikk jeg beskjed av posten at jeg likevel måtte betale, og få refundert av butikken i utlandet etterpå. (Noe som var helt umulig å få til) 

Så vær forberedt på å krangle litt med posten før du betaler regning. Håper det ordner seg for deg! 

Anonymkode: e68c6...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tapte 800 kr på tollavg for noe klær en gang. Skulle fått refundert men i praksis ble det umulig. Jeg bestiller ikke frs utlandet lenger, noe som er synd, da de har mer utvalg enn her😔Hvordan er amazon og iherb? vil det være samme suppa?

Anonymkode: 96694...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja der sier du noe. Prisene var norske på nettsiden ja, og om de har skrevet euro i papirene, så er vi nok oppe i den summen som jeg har fått i toll nå. Men da er det vel bare å si ifra om det så blir det ordnet? Ts

Du gir tollpost kopi av email-bekreftelsen du fikk da du bestilte, og også en direktelink til produktets nettside. Da kan de selv se at prisene på nettsiden er oppgitt i norske kroner, og at Euro på tolldeklarasjonen da selvfølgelig er feil valuta.

Det ordner seg sikkert hvis det er en slik feil. Du dokumenterer bare så ser de hva som er rett. Som sagt har jeg aldri opplevd at det IKKE ordnet seg når jeg dokumenterte kjøpene mine slik. Og jeg har handlet MYE fra utlandet i mange år (USA og Tyskland mest).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroner har nok blittt til Euro her ja, og siden all kjøp over 3000 NOK krever utvidet fortolling kan dette også ha gjort toll betydelig høyere og med moms pålagt uansett om butikken er i VOEC registeret.

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tapte 800 kr på tollavg for noe klær en gang. Skulle fått refundert men i praksis ble det umulig. Jeg bestiller ikke frs utlandet lenger, noe som er synd, da de har mer utvalg enn her😔Hvordan er amazon og iherb? vil det være samme suppa?

Jeg bestilte rett før jul fra Iherb for nesten 2.000 kr. Ble sendt med DHL. Ingen ekstra avgifter. 

Anonymkode: 83663...bca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Amazon er også helt grei, de er voec registrert🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar og gode råd! 🫶🏻 fikk veldig rask og god hjelp hos posten sin kundeservice som ba meg sende info på mail, som de sendte videre til toll. Butikken hadde oppgitt kjøpssum i euro og ikke norske kroner, så nesten hele summen ble korrigert, puh! 😅 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...