AnonymBruker Skrevet i går, 11:54 #61 Del Skrevet i går, 11:54 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, da skal jeg gjøre det, takk for tips! Ts Anonymkode: ed4c2...e1c Jeg begynte på injeksjoner da jeg lå på like under 250, som ikke blir omtalt som mangel. Flere langvarige symptomer forsvant i løpet av noen mnd, tok relativt hyppige injeksjoner (hver 6 uke). Man kan ta medisin som heter Behepan også, vanlige tilskudd ved mangel har i hvert fall ikke fungert på meg. Anonymkode: 7d5c9...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #62 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, hun har ikke det, hun er selv overbevist om at hun har det og stadig oftere må hun forlate stua og virker fortvilet og rasende for at vi puster, spiser, lager lyder. Så det var for å få informasjon og evt tips tilrettelegging jeg skrev i litt desperasjon i går. To ukers julefri med familien gjør jo utfordringene mer tydelig. Problemene på skolen er mer komplekse tror jeg. Opplever at ferdighetene er gode nok i de fleste fag, men gjennomføringsevnen er dårligere. Og at hva det skyldes er vanskelig for henne, skolen og oss og få tak i. Har tenkt Adhd stadig oftere uten hyperaktiviteten og har forstått at adhd utarter seg veldig ulikt individuelt. Har også lest om audhd som er fellesområder innen autismespekter og adhd. Mulig jeg ser meg blind på eller leser for mye inn i det jeg observerer og at det er pubertet med mye hormoner, tidlig mentruasjon og vansker ifb med dette og sensitivitet. Bare ønsker hun skal være på skolen for å få med seg det faglige og sosiale der, følge progresjon i skolefag og føle seg elsket og ivaretatt hjemme. TS Anonymkode: ed4c2...e1c Har hun eller noen av dere hodetelefoner med aktiv støydemping tilgjengelig nå? Eventuelt en bordvifte? fint at du skal ha henne på utredning og har bestilt loops, men tenkte på en løsning nå i juleferien. Anonymkode: 5a93a...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #63 Del Skrevet 22 timer siden Si at hun ikke får ha telefonen sin på rommet sitt. Vipps, så sitter hun sammen med dere hele tiden, for å ha tilgang på den. Anonymkode: 42dfa...1d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #64 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Si at hun ikke får ha telefonen sin på rommet sitt. Vipps, så sitter hun sammen med dere hele tiden, for å ha tilgang på den. Anonymkode: 42dfa...1d5 For en kvalm ting og skrive. Anonymkode: 5a93a...eaa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 21 timer siden #65 Del Skrevet 21 timer siden Er det noen som har dette med musikk også? At noen lyder i musikk er irriterende å høre på? Eller er det bare kroppslyder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #66 Del Skrevet 21 timer siden Fountaine skrev (5 minutter siden): Er det noen som har dette med musikk også? At noen lyder i musikk er irriterende å høre på? Eller er det bare kroppslyder? Jeg har dette med noen lyder utover spiseslyder og kroppslyder. Måten noen synger på, sammensetningen av instrumenter som brukes samtidig, kan gi stress-reaksjon. Anonymkode: 7d5c9...fad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #67 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Si at hun ikke får ha telefonen sin på rommet sitt. Vipps, så sitter hun sammen med dere hele tiden, for å ha tilgang på den. Anonymkode: 42dfa...1d5 Og det fører til en hyggelig familiefeiring fordi? Tror vi hopper over det tipset, ellers takk! Ts Anonymkode: ed4c2...e1c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #68 Del Skrevet 20 timer siden Dere må hjelpe henne å skjerme seg for lyd. Feks med ørepropper eller øretelefoner. Senere, når hun ikke er konstant overveldet, kan hun prøve ut å redusere skjerming. Jeg har misofoni selv men er inne i en god periode hvor folk ikke overvelder meg. Men jeg har alltid tilgang på lydskjerming både hjemme, på reise/i veska og på jobb. Det gir meg trygghet. Anonymkode: 9162f...1fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #69 Del Skrevet 20 timer siden Fountaine skrev (11 minutter siden): Er det noen som har dette med musikk også? At noen lyder i musikk er irriterende å høre på? Eller er det bare kroppslyder? Det er ikke bare « kropps lyder «. Ts nevnte jo tikkende klokke, det er en typisk trigger. File/ borre/ bankelyder er vanlig. Ja, det kan være lyder i musikk, men jeg tror ikke det er så veldig utbdret problem , ikke hørt om noen som sliter spesielt med det. Jo, man har jo noe musikk som irriterer, det har jo friske og. Anonymkode: 5a93a...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #70 Del Skrevet 20 timer siden Det heter misofoni. Anonymkode: efb9b...730 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #71 Del Skrevet 20 timer siden Jeg er nok litt usedvanlig med misofoni fordi akkurat puste- og spiselyder som regel går greit for meg. Men jeg kan bli sliten av feks å høre på ulike samtaler samtidig, tikke-, dryppe-, skrape-, og småstøyete lyder som nesten ingen andre hører. Jeg har migrene og er høysensitiv men ikke autisme, adhd ol. Men at jeg hører den minste lyd ser jeg også på som en fordel. Jeg har feks lagt merke til viktige eller farlige situasjoner som ingen andre får med seg. Jeg har også veldig fokus på reise fordi jeg stenger ute all støy. Anonymkode: 9162f...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #72 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er ikke bare « kropps lyder «. Ts nevnte jo tikkende klokke, det er en typisk trigger. File/ borre/ bankelyder er vanlig. Ja, det kan være lyder i musikk, men jeg tror ikke det er så veldig utbdret problem , ikke hørt om noen som sliter spesielt med det. Jo, man har jo noe musikk som irriterer, det har jo friske og. Anonymkode: 5a93a...eaa SAmme her. Tikkelyd er noe av det verste, tunge trinnlyder, etc. Men jeg er usikker på om alt går innunder misofoni? Anonymkode: 7d5c9...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #73 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det heter misofoni. Anonymkode: efb9b...730 Det er allerede stadfestet for lengst. Anonymkode: 7d5c9...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #74 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er nok litt usedvanlig med misofoni fordi akkurat puste- og spiselyder som regel går greit for meg. Men jeg kan bli sliten av feks å høre på ulike samtaler samtidig, tikke-, dryppe-, skrape-, og småstøyete lyder som nesten ingen andre hører. Jeg har migrene og er høysensitiv men ikke autisme, adhd ol. Men at jeg hører den minste lyd ser jeg også på som en fordel. Jeg har feks lagt merke til viktige eller farlige situasjoner som ingen andre får med seg. Jeg har også veldig fokus på reise fordi jeg stenger ute all støy. Anonymkode: 9162f...1fd Men er dette misofoni da? Misofoni og høysensititet er jo ikke det samme. Anonymkode: 7d5c9...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #75 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er nok litt usedvanlig med misofoni fordi akkurat puste- og spiselyder som regel går greit for meg. Men jeg kan bli sliten av feks å høre på ulike samtaler samtidig, tikke-, dryppe-, skrape-, og småstøyete lyder som nesten ingen andre hører. Jeg har migrene og er høysensitiv men ikke autisme, adhd ol. Men at jeg hører den minste lyd ser jeg også på som en fordel. Jeg har feks lagt merke til viktige eller farlige situasjoner som ingen andre får med seg. Jeg har også veldig fokus på reise fordi jeg stenger ute all støy. Anonymkode: 9162f...1fd Jeg synes du høres ganske vanlig ut, har du noen i nær relasjon som smatter eller puster tungt? Hvis ikke er det naturlig at du ikke har fått triggere på det. jeg hører også hver minste lyd, og føler meg litt som en katt på vakt som skvetter til og følger med , når andre ikke merker noe. Ja, jeg har stanset noen nestenulykker fordi jeg hører svake uregelmessige lyder andre ikke reagerer på. Det kan jo være en fordel. Anonymkode: 5a93a...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #76 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men er dette misofoni da? Misofoni og høysensititet er jo ikke det samme. Anonymkode: 7d5c9...fad Det er ikke det samme, men man er ofte høysensitiv i utgangspunktet. Det er ikke alle høysensitive som utvikler misofoni da. Anonymkode: 5a93a...eaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #77 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke det samme, men man er ofte høysensitiv i utgangspunktet. Det er ikke alle høysensitive som utvikler misofoni da. Anonymkode: 5a93a...eaa Trodde bare ikke at det som ble beskrevet gikk innunder misofoni, men at det var mer høysensitivitet. Men, jeg skjønner at det kan gå utover lyder fra mennesker som spiser og kroppslyder. Det er jo ganske sykt. Altså si man har hatt misofoni siden barn, og får angstanfall av f.eks tungpust og andre lyder som en forelder har. Kan jo være lett å mistolke som overgrep kan ha skjedd man blir eldre? Anonymkode: 7d5c9...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #78 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): SAmme her. Tikkelyd er noe av det verste, tunge trinnlyder, etc. Men jeg er usikker på om alt går innunder misofoni? Anonymkode: 7d5c9...fad Det gjør det. Alle lyder kan gå innunder misofoni ,alle lyder som gir deg fysiske smerter/ uro/ hjertebank/ økt kroppstemperatur og til sist sinne er misofoni. Noen er mer typiske enn andre, men tikkelyder er vel noe av det mest vanlige. Anonymkode: 5a93a...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #79 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trodde bare ikke at det som ble beskrevet gikk innunder misofoni, men at det var mer høysensitivitet. Men, jeg skjønner at det kan gå utover lyder fra mennesker som spiser og kroppslyder. Det er jo ganske sykt. Altså si man har hatt misofoni siden barn, og får angstanfall av f.eks tungpust og andre lyder som en forelder har. Kan jo være lett å mistolke som overgrep kan ha skjedd man blir eldre? Anonymkode: 7d5c9...fad Stort sett så utvikles det ikke før i tenårene, men du har helt rett det kan bli mistolket som overgrep. Det var nok mest før når man ikke visste så mye om det, og skulle tolke hvorfor en tenåring ikke holdt ut og være i samme rom som far/ onkel/ bestefar . når det er sagt er det ikke uvanlig at folk som er utsatt for overgrep utvikler misofoni for lydene de forbinder med overgrepet ( som tung pust, stønning ) Anonymkode: 5a93a...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #80 Del Skrevet 20 timer siden Må vel prøve dere frem. Men her står det litt om noen tiltak. Selv er jeg av og til lyd, lys og lydfølsom. Pga en en diagnose jeg har. Det løste jeg med 1, eksponere meg til det ble plagsomt, ikke sånn med en gang, men når jeg skjønte det bare gikk en vei. 2. I situasjoner der jeg ikke kunne dempe lyd på andre, så puttet jeg i 15 db ørepropper. Da hører man fortsatt, men visse lyder blir borte eller dempes. Nb: overforbruk av ørepropper kan gi økt lydfølsomhet. Så bør kun brnyttes iht akutte situasjoner, og etter man har prøvd å stenge de plagsomme lydene ute. Hvis det ikke er pga medisinsk grunn, så kan det henge litt sammen med at lyder man fokuserer på forsterkes, så å øve litt på å fokusere på annet, er nok lurt Anonymkode: a357b...b45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå