Gå til innhold

Mysfoni tenåring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker stillhet i huset forresten!

Kjenner mange som MÅ ha lyder rundt seg, bestandig. Radioen eller TVn må stå på for at de skal holde ut.
Eller de åpner vindu for å høre trafikklydene bedre.
Er glad jeg ikke har det på den måten! 🙂

Jeg klarer ikke at radioen deres står på mens jeg er på besøk, og vi sitter og prater sammen. Da faller jeg ut av samtalen. Så da spør jeg om vi kan slå den av, fordi jeg synes det er slitsomt med den lyden som durer i bakgrunnen.

Anonymkode: 6b36a...0f2

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hun får sitte med vanlig hodetelefoner med musikk ved middagsbordet da pappaen sliter med svelg og refluks og derfor må lage litt mer lyd enn normalt innimellom. Verdt å prøve spesialhodetelefoner/ plugger kan det høres ut som. Hun hadde time hos en ungdomspsykolog hun har møtt siste året hvor hun ble så forstyrret av en veggklokke som tikket at hun ikke fikk igang samtale. 

Sliter med gjennomføringsevne på skolen og virker veldig sliten etter skolen så virker som det koster henne mye krefter å være der både faglig og sosialt. Har de siste mnd tenkt på om hun kan ha Adhd blandet type, håper BUP kan hjelpe med å utrede. TS

Anonymkode: ed4c2...e1c

Hun kan også være i autismespekteret. Anbefaler deg å gjøre som du gjør nå med å tilpasse litt, men ikke alt. Dere andre må jo få liv til å spise og puste! Forstår at det er vanskelig. Håper utredningen på BUP vil gi svar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (40 minutter siden):

Misofoni er helt jævlig å leve med 

Ja, det forstår jeg godt. Er du like plaget som voksen som ungdom? TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min 14 åring irriterer seg over lyder fra oss andre. Ikke vært sånn før. Regner med det er alderen…

Anonymkode: 03b95...ad5

Ja, noe er nok alder og hormoner og det er det som gjør det vanskelig - hva er utfordrende tenårsatferd og hva kan skyldes vansker i tillegg… TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det og ble henvist til audiopedagog via øre nese hals på sykehuset, som jeg hadde timer med for å lære å tolerere lydene.

Tenåringer kan også vokse det av seg

Anonymkode: 4ba84...bbe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softgun skrev (15 minutter siden):

Hun kan også være i autismespekteret. Anbefaler deg å gjøre som du gjør nå med å tilpasse litt, men ikke alt. Dere andre må jo få liv til å spise og puste! Forstår at det er vanskelig. Håper utredningen på BUP vil gi svar. 

Ja, jeg har også tenkt på spekteret. Er selv bhglærer og nå spesialpedagog og når jeg har vært på kurs om nevroutviklingsforstyrrelser er det jo ting som er gjenkjennelig. Samtidig er hun nok typisk en jente som maskerer så det er først nå i puberteten og overgang til ungdomsskolen vanskene er tydligere, mer for oss hjemme enn de som møter henne på skolen og ellers. 

Er bare så redd for å ikke bli tatt på alvor hos BUP, men må håpe på det beste. Ble i 6. klasse henvist til psykisk helse for ungdom pga risping/ selvskading av helsesykepleier. Høyt fravær i 7. og nå første halvdel av 8. trinn og ny ungdomsskole. Også pga syklusutfordringer og «vanlig» sykdom men også fordi hun har magesmerter og føler seg kvalm. Hva som er fysisk og hva som er psykisk er vanskelig å avgjøre… TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen «behandling» bare vanlig liv. Det å sitte med hørselsvern i stua gjør deg ikke bedre. Å utsette seg for det lydnivået man akkurat tåler og så utvide derfra er en anerkjent metode. 

Anonymkode: 52f02...cef

Det er jo nettopp og bli utsatt for lyder som gir misofoni . Det er jo omvendt av det du beskriver . Det er jo klin umulig og utvikle misofoni med hørselvern? Et barn med uvanlig struktur i pannleappen, altså utsatt for misofoni,  med som vokser opp med ro og plass vil jo aldri utvikle misofoni fordi man ikke må utsette seg for « lydnivåer « man akkurat ikke tåler . Jeg vokste opp på 90- tallet med sånt opplegg du beskriver fordi det ikke fantes kunnskap. Flyttet hjemmefra når jeg var 16, da holdt jeg ikke ut mer. Heldigvis har vi lyddemping, white sounds og til og med hørselvern i dag. 

Anonymkode: 5a93a...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får sitte med vanlig hodetelefoner med musikk ved middagsbordet da pappaen sliter med svelg og refluks og derfor må lage litt mer lyd enn normalt innimellom. Verdt å prøve spesialhodetelefoner/ plugger kan det høres ut som. Hun hadde time hos en ungdomspsykolog hun har møtt siste året hvor hun ble så forstyrret av en veggklokke som tikket at hun ikke fikk igang samtale. 

Sliter med gjennomføringsevne på skolen og virker veldig sliten etter skolen så virker som det koster henne mye krefter å være der både faglig og sosialt. Har de siste mnd tenkt på om hun kan ha Adhd blandet type, håper BUP kan hjelpe med å utrede. TS

Tuller du? 😅visste ikke psykologen at hun har misofoni? 
håper hun får bedre hjelp fremover ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo nettopp og bli utsatt for lyder som gir misofoni . Det er jo omvendt av det du beskriver . Det er jo klin umulig og utvikle misofoni med hørselvern? Et barn med uvanlig struktur i pannleappen, altså utsatt for misofoni,  med som vokser opp med ro og plass vil jo aldri utvikle misofoni fordi man ikke må utsette seg for « lydnivåer « man akkurat ikke tåler . Jeg vokste opp på 90- tallet med sånt opplegg du beskriver fordi det ikke fantes kunnskap. Flyttet hjemmefra når jeg var 16, da holdt jeg ikke ut mer. Heldigvis har vi lyddemping, white sounds og til og med hørselvern i dag. 

Nei. Det er helt vanlig eksponeringsterapi, med god forskningsmessig belegg. Dessverre vegrer mange seg for denne typen terapi fordi det inneholder et visst ubehag. Å unngå alle ubehagelige lyder vil gjøre at problemet vokser. 

vi gikk gra å ha et barn som tålte veldig få lyser til å i dag leve godt i et helt vanlig støymiljø, som et klasserom, eller et juleselskap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var plaget med det i tenårene, men har lært meg å ta meg sammen i voksen alder. Kan fortsatt bli overveldet av sinne og en sterk aversjon over lyden, men også den stakkars personen som slafser eller puster. Egne barn plager meg aldri, bare andre. 

Ikke gi det så mye oppmerksomhet,  jeg ble selv nesten mer irritert når andre tok det opp. Plasser ikke barnet rett ved den som spiser mest bråkete under julemiddagen da. Og det er ofte verst i tenårene, når hormonene herjer som verst. 

Anonymkode: 252bd...c99

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tuller du? 😅visste ikke psykologen at hun har misofoni? 
håper hun får bedre hjelp fremover ❤️

Nei, vi har ikke fått betegnelsen «offentlig», men datter som selv har sagt hun har det i et par års tid. Psykologen sa hun ble overrasket da datteren påpekte at klokken tikket, ingen andre hadde tidligere påpekt dette. Når klokken ble fjernet gikk timen mye bedre. 

Jeg trodde vel først det var noe hun «bare» hadde plukket opp på sosiale medier, men føler problemene har økt på siste året. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (2 timer siden):

Loop Earplugs. De er så og si usynlige ved bruk og blokkerer ut en del støy. Det kan hun bruke med middagsbordet og på skolen :) Man hører, men blir ikke like stort inntrykk. 

Hvor kjøper vi disse? Kan du anbefale en nettbutikk som er til å stole på, ser ikke ut som de kan kjøpes i Norge?! TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har ikke fått betegnelsen «offentlig», men datter som selv har sagt hun har det i et par års tid. Psykologen sa hun ble overrasket da datteren påpekte at klokken tikket, ingen andre hadde tidligere påpekt dette. Når klokken ble fjernet gikk timen mye bedre. 

Jeg trodde vel først det var noe hun «bare» hadde plukket opp på sosiale medier, men føler problemene har økt på siste året. TS

Bra klokken ble fjernet. Veldig rar psykolog. 
ja, jeg skjønner tanken man jo plukke opp en idé om en sykdom og tro man har den. Kanskje psykologen skulle teste henne med klokken ? Ufint uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Det er helt vanlig eksponeringsterapi, med god forskningsmessig belegg. Dessverre vegrer mange seg for denne typen terapi fordi det inneholder et visst ubehag. Å unngå alle ubehagelige lyder vil gjøre at problemet vokser. 

vi gikk gra å ha et barn som tålte veldig få lyser til å i dag leve godt i et helt vanlig støymiljø, som et klasserom, eller et juleselskap. 

Det er ikke riktig. Det hørtes kanskje riktig ut for 20 år siden da man trodde det var psykisk. Norge ligger så langt bak dessverre. Ja, selvsagt vegrer man seg for lyden, og .. et visst ubehag? 😅 det er jo selvfølgelig individuelt , så mulig ditt barn var veldig lett rammet eller det egentlig var noe annet om smerten var lett ubehag 😅 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt voksen og har hatt misofoni så lenge jeg kan huske. Spiselyder, kroppslyder, det er som konstant negler på tavle.
For den som har misofini så dreier det seg ikke om lett irritasjon, jeg får regelrett angst av det. Avhengig av lyden(e) og omfang, men det fører ofte til agressivitet når det blir for mye, og jeg kan bli fullstendig utmattet av å maskere meg gjennom et middagsselskap med slafsing, smatting, pusting, kremting, osv. Snakke med mat i munnen får meg til å klikke i vinkel innvendig.

Misofoni kan være tilleggsutfordring ved traumer, autisme, og adhd/add, så det er greit å se om det er flere utfordringer hun har.
Linken mellom b12 og misofoni er også interessant, jeg merker bedring etter jeg fikk opp nivåene mine. Men siden jeg har mye indre stress og IBS, så faller nivåene fort, og derfor tar jeg b12 på resept  regelmessig. 

https://mhcsandiego.com/blog/misophonia-and-vitamin-deficiency/#:~:text=B12 deficiency is thought to,and the red blood cells.

Anonymkode: 7d5c9...fad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det forstår jeg godt. Er du like plaget som voksen som ungdom? TS

Ikke meg du spør, men for min del ble det bare verre og verre. Men, flere tiår med ubehandlet stress har nok ikke hjulpet (adhd, traumer), og jeg har hatt noe lavt b12 (dvs like innenfor normalen). Det sies at de som er nevrodivergent ofte ikke har tilstrekkelig b12/har godt av å ha nivåer mer i det øvre sjiktet. Så verdt å teste ut, det har hjulpet meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke meg du spør, men for min del ble det bare verre og verre. Men, flere tiår med ubehandlet stress har nok ikke hjulpet (adhd, traumer), og jeg har hatt noe lavt b12 (dvs like innenfor normalen). Det sies at de som er nevrodivergent ofte ikke har tilstrekkelig b12/har godt av å ha nivåer mer i det øvre sjiktet. Så verdt å teste ut, det har hjulpet meg. 

Takk for tips, tok blodprøve sist uke, skal høre om det er mulig å sjekke dette. Takk for at du deler! 💜 TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er ikke riktig. Det hørtes kanskje riktig ut for 20 år siden da man trodde det var psykisk. Norge ligger så langt bak dessverre. Ja, selvsagt vegrer man seg for lyden, og .. et visst ubehag? 😅 det er jo selvfølgelig individuelt , så mulig ditt barn var veldig lett rammet eller det egentlig var noe annet om smerten var lett ubehag 😅 

Si meg hva er alternativet ditt? For evig og alltid leve et liv der man unngår all vanlig lyd? Hvilket liv er dette? 

selvsagt må man finne en måte å eksponere seg selv for disse lydene slik at man greier å leve et normalt liv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for tips, tok blodprøve sist uke, skal høre om det er mulig å sjekke dette. Takk for at du deler! 💜 TS

Du kan kanskje sjekke på furst.no hva som ble sjekket, og hva nivåene lå på. For b-12 utredning må også mma, mcv, og homocystein sjekkes, samt folat er også lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adhd uppmerksom type og sliter veldig med misofoni. Jeg tåler spisingen til samboer og ungene, men mange andre sliter jeg enormt med, dessverre. Har et par stykker på jobben som smatter og slafser veldig, og jeg kan rett og slett ikke spise lunsj med de. Når min mor spiser potetgull eller banan så vrenger det seg i meg. Piping i nesa, kremting, harking og snufsing er også ille. 

Min mor må jeg jo bare tåle, og smatterne på jobben kan jeg takle hvis de sitter langt unna. Ofte drar jeg senere til lunsj så de har spist opp halve nista før jeg skal spise. Jeg bruker også støykansellerende headset på jobb som stenger ute de fleste lyder. 

Jeg føler virkelig med dattera di. Dette er ikke gøy og er jo mitt problem. Men så må man jo forholde seg til andre mennesker også. 

Anonymkode: c77f3...075

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...