AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #61 Del Skrevet 24. desember 2024 Snakk om å skape storm i vannglass. Hva lærer ungene av dette? At foreldre avlyser og skaper dårlig stemning for at ting ikke gikk akkurat slik som ønsket. Hva med å forklare til barna at det er lov å væra skuffet, men at dere skal ha det fint likevel? Med annet snop som premie og foreldre som er glade og gjør det beste ut av det? At all julebrus er utsolgt nekter jeg å tro. Det har ikke vært tomt for alle typer på en eneste butikk vi har vært på.. vi har vært på butikker der det var tomt for fløte og kokesjokolade, og vet du, det syns jeg faktisk er verre da begge dessertene vi lager er avhengig av nettopp di to ingrediensene. Anonymkode: d4b55...43c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #62 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvsagt er det tomt om du venter til 23 desember med å kjøpe inn. Bare fint at julevarene blir utsolgt før jul, det tyder på riktig mengde i butikk og fører forhåpentligvis til mindre svinn. Det er lov til å planlegge litt lengre enn dagen i forveien. Anonymkode: e38a8...ba4 Var ute for å handle inn til mormor. Visste ikke at hun trengte julebrus, marsipan og konfekt. Hun er nesten 90 år og kom nylig hjem fra sykehus. Vi trodde hun skulle bli til over jul. Julebrus fikk hun noe fra oss da Anonymkode: 95035...b62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svett.svele Skrevet 24. desember 2024 #63 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fått tak i stort sett alt jeg trenger til jul, men har noen kommentarer til deg og andre som kommer med tips. Jeg har ikke plass til å oppbevare for mye. Fryseboksen, kjøleskap og kjøkkenskap er vanligvis full med mat vi spiser til vanlig, så det er begrenset hva jeg kan oppbevare på forhånd. Mange fikk ikke penger før 12desember. I ukene før var priskrigen på høyden, og da mange av oss hadde råd til å begynne å handle inn til jul, var veldig mye utsolgt. Folk med lav økonomi kan ikke kjøpe 14 gräddost når det er på tilbud, for da må vi kanskje droppe fiskeboller og heller spise ost til middag noen dager. Folk med lite penger på ofte telle på kronene og planlegge meget godt før man går i butikken. Om det mangler f.eks kjøttdeig, pølser eller ris må gjerne hele dags- eller ukesmenyen endres. Og når man teller på kronene, er dette en balanse og et regnestykke som ikke alltid er like enkelt. Når det er sagt, jeg hadde ikke avlyst julegrøt pga av manglende marsipangris, da hadde jeg kjøpt et alternativ. Når det kommer til julebrus, så ja, kjipt om en barnefamilie ikke har klart å få tak i en eneste flaske julebrus. Akkurat det ville jeg anbefalt å handlet inn litt tidligere for å sikre seg en flaske eller to. De har vel ikke vært med i priskrigen heller, så det er rart om man ikke får tak i. Enig i at dette eksempelet er et i-lands problem, men... Det er veldig tydelig at det er mange griske nordmenn her i landet, men det kommer ikke som noen overraskelse eller er en banebrytende nyhet. Vi tror veldig godt om oss selv, og veldig mange tenker at vi er bittelitt bedre enn alle andre. Det er vi derimot absolutt ikke. Grabbementaliteten som kommer fram under priskriger og liknende, er et veldig tydelig tegn på hvordan mange av oss er. Anonymkode: 24abb...ae4 Ja det er gode poeng. Men jeg tenker også på planlegging over lengre tid. Jeg har ikke veldig god råd, så jeg legger av litt penger hver måned fram til jul. Da har jeg en god buffer med penger til både mat og gaver. Ellers er mitt tips å følge med på Oda, de samarbeider med Rema og kjører ganske like priser. Der var det også masse varer på priskrig. Er det sånn at man ikke får inn penger på konto før om noen uker, kan man betale med Klarna og utsette rentefritt i 30 dager. Hvis man er så avhengig av varer på priskrig så må man jo planlegge rundt det, fordi enkelte kunder hamstrer som gale. Men det er klart at det blir mye vanskeligere med oppbevaring når man ikke har plass. Igjen er marsipan, sjokolade, brus, surkål, rødkål, sennep på glass ting man kan ha i rom temperatur. Man må liksom bare finne løsninger. Ellers skal det sies at min butikk ikke er med på priskrig og jeg fikk heller ikke tak i alt jeg ville ha. Men jul blir det likevel 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 24. desember 2024 #64 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Da er du jo heldig med din butikk, hjelper ikke akkurat ts Anonymkode: ad5af...1f5 Jeg har ikke ventet til juleaften med å kjøpe gris, så det bettyr ikke noe for meg. Er det ikke på TS sin lokale kivi kunne hun jo prøvd rema eller en annen butik da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 24. desember 2024 #65 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg kjøper det jeg vil ha. Kan ikke la det være tilfelle det kommer en treiging og sutrer fordi hun er sent ute. Og å avlyse grøtfest for barna pga marsipangris er jo bare latterlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #66 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har vært utsolgt på de butikkene du nevner siden dagene etter priskrig her. Jeg fikk tak i julebrus og pepperkaker på foodora i går. Anonymkode: 3adfc...2c3 Jeg har vært innom mange butikker de siste ukene, jeg har faktisk enda ikke sett en eneste butikk som er tom for julebrus... Ja noen butikker har vært tom for enkelte julebrus-varianter, men ingen har vært tom for absolutt all julebrus... Anonymkode: b21fa...33c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #67 Del Skrevet 24. desember 2024 Anser dette som et lite problem siden det for bortimot alle er mulig å unngå ved å planlegge. Ingen jul trenger å ødelegges av å ikke få tak i et produkt til jul, da har man mistet perspektiv. Smil og finn på noe annet. Julepriskrig har vart flere år nå, det er ingen nyhet. Det betyr IKKE at jeg liker verken priskrig eller hamstring, men man tilpasser seg. 1. De fleste har tilgang på ulike matkjeder siste 2-3 uker før jul. Alle kjeder har ikke priskrig så med litt planlegging og kanskje en reise til naboby/bygd bør det være mulig å finne noen som har produktene. 2. Kjøp varer som julen ikke er den samme uten før priskrigen, da renner det over av julevarer i butikken og folk klager på at det er tidlig ute. Så kan man heller fylle på under priskrigen med det som ikke er «viktig» men mer kjekt å ha. 3. Hvis man lever fra måned til måned, skap en julesparing gjennom året. Har du råd etter utbetaling i desember, har du også råd til å legge av den samme summen gjennom året, men det krever sparedisiplin. Anonymkode: d26f9...883 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #68 Del Skrevet 24. desember 2024 Handlet masse julebrus på lørdag, null problem, de hadde igjen igår også- Edamer fikk jeg kjøpt, ikke på tilbud men på Meny. En vet jo det blit fort tomt når dte er priskrig så da er det jo fritt frem og handle tidlig Anonymkode: 6ca22...bd1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 24. desember 2024 #69 Del Skrevet 24. desember 2024 Her var det utrolig tidlig utsolgt for marsipanpølser og marsipangriser med sjokolade. Så det fikk vi ikke tak i. Løsning (siden det er et must hos oss): kjøpte vanlig marsipan i 500 gramspakke og lys kokesjokolade. Laget marsipanpølser og griser og dyppet i smeltet sjokolade. Har ledd og ledd av fasongen og prosessen, så det ble jo en bonus. Mye utsolgt julebrus her også, men har hele tiden sett 1,5 liters flasker med julebrus. Isbiter og rt fint glass, så blir det helt greit selv om det ikke er helt slik ungene er vant til det. Her tror jeg butikkene tok inn lite og ikke bestilte mer av mange priskrigvarer; de har jo ikke fortjeneste på dem. Så at det er tomt tidlig, skyldes ikke BARE hamstring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #70 Del Skrevet 24. desember 2024 Det er begrenset hvor mye man kan planlegge. Vi vet at det kommer priskrig, men vi vet ikke akkurat hva som det blir priskrig på. Så kommer priskrigen, og etter et par dager eller i bestefall ei uke er det tomt overalt. Inkludert butikkene som ikke kjører priskrig, for folk drar jo dit når det blir tomt hos de andre. Det kan hende det stemmer at det ikke var priskrig på julebrus i år, med det har det vært før, så hyllene blir tømt av folk som er redde for at det skal bli tomt. Her har det i hvertfall manglet en del typer de siste ukene. Noen år har det vært ribbe, i år var det snakk om smør og egg også, men dette ble heldigvis ikke rammet. Hvis du ikke rekker å handle priskrigdagene, blir det en del varer du ikke får tak i til jul. Man kan jo ikke kjøpe absolutt alt man trenger til jul seks uker i forveien, det har de færreste plass til å lagre. Løsningen er å lage mest mulig selv og være fleksibel. Ikke henge seg opp i en spesiell rett til jul, men fir eksempel lage svinestek hvis ribbene har blitt priskriget vekk. Anonymkode: de251...d92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #71 Del Skrevet 24. desember 2024 Lag marsipan selv om det er så viktig. De har vel mandler og egg? Anonymkode: 35aaf...4c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #72 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lag marsipan selv om det er så viktig. De har vel mandler og egg? Anonymkode: 35aaf...4c6 Mandler har det vært priskrig på tror jeg. Utsolgt da jeg skulle lage brente mandler på lørdag. Anonymkode: 56172...3b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #73 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ungene er skuffet over å ikke få en eneste julebrus…. Anonymkode: 7325d...ede Hvordan fikk du til å ødelegge jula for ungene? Anonymkode: 24639...ecf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ovidie Skrevet 24. desember 2024 #74 Del Skrevet 24. desember 2024 Det finnes ingen marsipan i butikkene her jeg bor og jeg har ikke fått spist noe fordi det er tomt. Det samme er med pepperkaker. Finner ikke noen og jeg aner ikke hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #75 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg synes på generell basis de burde slutte med priskriger, fordi det oppfordrer til sløsing og kasting av mat. OG fordi det at de selger disse varene med tap, gjør at andre varer blir unødvendig dyre. For det er jo ikke sånn at priskrigene fører til at kjedenes marginer blir lavere, og at eierne får mindre utbytte. Så det at noen fyller kurvene sine med mer marsipangriser, julebrus og grøtris enn de klarer å spise opp, fører til at jeg må betale mer for den helt vanlige maten min, som jeg kjøper i vanlige mengder. Anonymkode: 7891e...e89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #76 Del Skrevet 24. desember 2024 Er det forresten derfor jeg ikke har klart å finne julebrus på glassflaske? Den brune, fra Dahls (tror jeg). Anonymkode: 7891e...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 25. desember 2024 #77 Del Skrevet 25. desember 2024 Vi kjøpte gris i november, på en butikk som ikke kjørte priskrig. Men alle spiste for mye julemiddag så vi sparte faktisk den riskremem til senere i dag. Det har ikke noe å si for meg, jeg er allergisk mot mandler og vil slettes ikke vinne noen marsipangris. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå