Gå til innhold

Hvordan skape en god jul for barna med omgangssyken i hus?

Mamma31

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er helt vanlig å leve som normalt frem til man blir syk. Om ikke hadde alle norske småbarnsfamilier stoppet opp.

Ingen blir hjemme bare fordi det er omgangssyke eller annen sykdom i hus, er man frisk går man på jobb, skole eller barnehage, handler på butikken, med mer. Vi har mange ganger skyndet oss å handle før sykdom slår ut samtlige. 

Anonymkode: 6d187...ebe

Og derfor forsvinner aldri omgangssyken. Skitne narsissistiske mennesker, som ikke holder seg inne. At én hel familie holder seg hjemme, er bedre enn å gi det videre til flere familier. Eller er du og din familie så viktig for samfunnet at resten av oss skal ofrer én uke med omgansyken? 

Anonymkode: 23e5b...630

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mannen trenger ikke være neste på listen. Vi har hatt omgangssyken i hus, og han har aldri blitt smittet. Han har selvfølgelig gått på jobb som vanlig. TS kan fint sende ham på butikken, regner med han evner å sprite hendene før han går inn på butikken.

Anonymkode: 2961a...42c

Han er uansett full av smitte. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen trenger ikke være neste på listen. Vi har hatt omgangssyken i hus, og han har aldri blitt smittet. Han har selvfølgelig gått på jobb som vanlig. TS kan fint sende ham på butikken, regner med han evner å sprite hendene før han går inn på butikken.

Anonymkode: 2961a...42c

PS. Sprit funker ikke på slike virus. Rikelig med såpe og vann.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og derfor forsvinner aldri omgangssyken. Skitne narsissistiske mennesker, som ikke holder seg inne. At én hel familie holder seg hjemme, er bedre enn å gi det videre til flere familier. Eller er du og din familie så viktig for samfunnet at resten av oss skal ofrer én uke med omgansyken? 

Under Korona var ingen syke med omgangssyke. 

Er det tilværelsen du lengter tilbake til? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Om de kaster opp fortsatt er egentlig uvesentlig, da viruset gjerne sitter i 48 timer etter siste runde oppkast. Derfor man har denne 48-timers regelen. Det er ikke rart at omgangssyke florerer når mange tar så lett på det :(  

Ok, la oss si at huset er såpass stort at de kunne holdt avstand til hverandre. Hva med når de må på toalettet? Det er en grei smittekilde. 

Det er ikke meningen å være krass eller noe, men har man omgangssyke, så skal man holde seg hjemme til smittefaren er over! Det finnes faktisk de mennesker i samfunnet som ikke tåler å bli syk pga nedsatt immunforsvar. 

Nei, IKKE send mannen ut for å handle! Sannsynligheten for at han nå har smitte i kroppen, er ganske stor. Hvis det er mulig, få noen dere kjenner, som er friske, til å dra ut å handle for dere, og levere det på trappa deres. 

Angående å sende mannen ut å handle - les avsnittet lenger opp. 

Nei, å sende bort mannen og minsten til de dere var invitert til, med potensiell smitte, er en særdeles dårlig idé! Dersom jeg hadde invitert noen på middag, og får vite at det er omgangssyke i hus, så hadde jeg blitt forbanna hvis man med viten og vilje hadde sendt barn/mann på besøk med viruset i kroppen. "God jul, og forresten, årets gave er omgangssyke". Nei, hold dere hjemme til dere er friske og smittefri! 

TAKK! Godt skrevet! Og det samme budskapet jeg forsøker å formildle. Det er skremmende å se hvor mange som gir faen i smitten videre. 

Klart er det kjedelig å være syk i jula/julaften, men nå er dessverre realiteten slik, og da må man forsøke å gjøre det beste utav det. Det er ingen som sier at dere ikke kan ta igjen julaften en dag i romjulen når dere alle er friske igjen ❤️ 

Men vær så snill å holde familiemedlemmer hjemme! Ikke dra viruset med dere rundt. 

Ellers ønsker jeg dere riktig god bedring og god jul - til tross for sykdom ❤️

Anonymkode: c8433...213

Ts 

Jeg vet VELDIG godt dette. Hvem vet ikke dette lenger egentlig? Jeg tenkte på om du fortsatt kaster opp så vil man sikkert ikke noe sted og da var resten av det jeg skrev ikke relevant. 

Det finnes hus med flere bad... Vet om flere hus dette kunne fungert i med eget bad. Som ingen hadde trengt å bruke før jeg selv kunne vaske det når jeg ikke var syk lenger. 

I utgangspunktet skal man holde seg unna i 48 timer ja. Men jeg tenker det er familien sin valg. Vet med meg selv at om mine barn hadde hatt omgangssyken så hadde jeg ikke brydd meg om jeg ble smittet bare vi fikk feiret jul sammen. Du snakker som at barna skal i barnehagen og skolen med mange andre menneskwr. Det er familien man kan snakke med og bli enige om hva man tenker. Om det er noen der som ikke tåler å bli syk vet man det. 

Som sagt, jeg hadde ikke brydd meg om jeg fikk omgangssyke for å være sammen med familien i jula.

Anonymkode: c3793...acc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om de kaster opp fortsatt er egentlig uvesentlig, da viruset gjerne sitter i 48 timer etter siste runde oppkast. Derfor man har denne 48-timers regelen. Det er ikke rart at omgangssyke florerer når mange tar så lett på det :(  

Ok, la oss si at huset er såpass stort at de kunne holdt avstand til hverandre. Hva med når de må på toalettet? Det er en grei smittekilde. 

Det er ikke meningen å være krass eller noe, men har man omgangssyke, så skal man holde seg hjemme til smittefaren er over! Det finnes faktisk de mennesker i samfunnet som ikke tåler å bli syk pga nedsatt immunforsvar. 

Nei, IKKE send mannen ut for å handle! Sannsynligheten for at han nå har smitte i kroppen, er ganske stor. Hvis det er mulig, få noen dere kjenner, som er friske, til å dra ut å handle for dere, og levere det på trappa deres. 

Nei, å sende bort mannen og minsten til de dere var invitert til, med potensiell smitte, er en særdeles dårlig idé! Dersom jeg hadde invitert noen på middag, og får vite at det er omgangssyke i hus, så hadde jeg blitt forbanna hvis man med viten og vilje hadde sendt barn/mann på besøk med viruset i kroppen. "God jul, og forresten, årets gave er omgangssyke". Nei, hold dere hjemme til dere er friske og smittefri! 

TAKK! Godt skrevet! Og det samme budskapet jeg forsøker å formildle. Det er skremmende å se hvor mange som gir faen i smitten videre. 

Klart er det kjedelig å være syk i jula/julaften, men nå er dessverre realiteten slik, og da må man forsøke å gjøre det beste utav det. Det er ingen som sier at dere ikke kan ta igjen julaften en dag i romjulen når dere alle er friske igjen ❤️ 

Men vær så snill å holde familiemedlemmer hjemme! Ikke dra viruset med dere rundt. 

Herregud for et hysterisk menneske du er. Slutt å lage smitteregler for resten av samfunnet. Oppkastsyken er dråpesmitte. Hvis mannen går inn med rene hender og ikke hoster ig nyser, tar på annet enn han skal er det ingen fare. Hysterisk altså.

Anonymkode: 92ad0...feb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde utsatt julen litt til alle var friske, og så laget en god middag og åpnet gavene. Omgangssyke i julen er forferdelig, men dessverre ganske typisk. Dette er andre julen etter jeg fikk barn hvor vi ikke har hatt omgangssyke, er så glad for det 🙏🙏 nå er eldste 10 og yngste 6. 

Anonymkode: 22143...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også omgangssyke denne julen, eller dvs ikke syke lenger, men muligens smittsomme fortsatt. Det blir kjedelig å feire uten øvrig familie, men vi tar det igjen i romjulen og til nyttår, så det er ikke verdens undergang. Blir ikke julemiddag her heller, men annen god middag, snacks, mye TV-tid og gaveåpning. 

Anonymkode: 187c4...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen er sannsynligvis neste på listen over de som ligger og spyr. Slik er omgangssyke. Så at han går i butikken eller i besøk, det er rett og slett et eneste stort NEI!

Anonymkode: ad2bd...9f9

Hadde det vært vanlig arbeidsdag hadde jo mannen måttet gå på jobb som vanlig. At folk hjemme er syke er ikke grunn til å være hjemme. Skolebarn må også på skolen selv om søsken er syke. Butikken er uskyldig i forhold. Hvis han vasker hendene godt, ikke hoster på ting og ikke tar på alt mulig rart er det nesten umulig å smitte noen via butikken altså. 

Ts, kan noen av de dere skal feire med levere mat til dere? Jeg ville nok hatt lav standard i dag, latt de friske spise julemat og kanskje ta pakkene i morgen tidlig hvis formen er bedre da? Ikkes  stress gjennom julefeiring, jula varer mange dager til. 😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst dere med at vi er flere som er syke. 8åringen kasta opp tirsdag forrige uke, så vi håpte i det lengste at vi andre slapp. Men i går begynte jeg og i formiddag begynte mannen. Antar resten av barna står for tur.

Pinnekjøttet blir utsatt noen par dager og er lagt i fryseren. Så forsøker vi å få til gaveåpning i kveld på en grei måte. Tegnefilmer på TVen og julesnop. Kjipt, men ingenting annet å gjøre med omgangssyka enn å stå i det og vente det ut.  

Anonymkode: e6380...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Under Korona var ingen syke med omgangssyke. 

Er det tilværelsen du lengter tilbake til? 

Da folk var rensligere? Ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå må du gi deg. Det er ikke sånn at alt stopper opp selv om én i husstanden har omgangssyke. Man drar selvsagt på jobb, skole, handler mat osv. likevel. 

Anonymkode: 7efca...e24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg hadde utsatt julen litt til alle var friske, og så laget en god middag og åpnet gavene. Omgangssyke i julen er forferdelig, men dessverre ganske typisk. Dette er andre julen etter jeg fikk barn hvor vi ikke har hatt omgangssyke, er så glad for det 🙏🙏 nå er eldste 10 og yngste 6. 

Anonymkode: 22143...486

Så de siste 10 årene har dere hatt omgangssyke 8 av de..? 

Anonymkode: 7efca...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...