Gå til innhold

Hvordan skape en god jul for barna med omgangssyken i hus?

Mamma31

Anbefalte innlegg

Hei,

kjenner jeg er skikkelig lei meg. Eldste våknet med spysyken i natt og nå har jeg fått det og våre juleplaner julaften og 1. og 2 juledag har gått dunken. Har gledet meg sånn til å være med familie, spise julemat og skape fine jule minner - men nå sitter vi her da med hver vår bøtte. Minsten har vært syk med dette, for 1/2 uke siden og har vært frisk i noen dager. Mannen er fortsatt frisk. Jeg blir så lei meg for at vi må sitte hjemme og bare «være syke». 

Noen gode forslag til hvordan skape en god jul med barna ved sykdom? Ikke har vi noe julemat i hus (vi skulle bort), men ikke alle ordner så mye heller.

er fristet til å sendte minsten til sine besteforeldre så han får en fin kveld…

Noen gode tips? ❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta et par herresko og lag fotspor fra ovnen med aske (hvis dere har en) og bort til juletreet. Ellers, ta fra døren og bruk noe annet som “fotsporsmateriale). God jul, og god bedring ❤️❤️❤️

Anonymkode: f83dd...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta et par herresko og lag fotspor fra ovnen med aske (hvis dere har en) og bort til juletreet. Ellers, ta fra døren og bruk noe annet som “fotsporsmateriale). God jul, og god bedring ❤️❤️❤️

Anonymkode: f83dd...acb

?

Anonymkode: a7c6e...3e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma31 skrev (8 minutter siden):

Hei,

kjenner jeg er skikkelig lei meg. Eldste våknet med spysyken i natt og nå har jeg fått det og våre juleplaner julaften og 1. og 2 juledag har gått dunken. Har gledet meg sånn til å være med familie, spise julemat og skape fine jule minner - men nå sitter vi her da med hver vår bøtte. Minsten har vært syk med dette, for 1/2 uke siden og har vært frisk i noen dager. Mannen er fortsatt frisk. Jeg blir så lei meg for at vi må sitte hjemme og bare «være syke». 

Noen gode forslag til hvordan skape en god jul med barna ved sykdom? Ikke har vi noe julemat i hus (vi skulle bort), men ikke alle ordner så mye heller.

Noen gode tips? ❤️

La familien være samlet sykdom eller ei. Dere kan ha potensiell smitte selv både minsten og foreldre. Gjør det beste ut av det med det dere har. Butikkene er åpne til kl 15.

Vi måtte ta en sånn spontan hjemmefeiring selv i fjor. Det gikk helt fint og julematen ble fantastisk selv uten planlegging. 

Lykke til og god bedring❤️

Anonymkode: a7c6e...3e0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trøste deg med at "alle" opplever minst en gang i livet sykdom i jula. Mat er dere vel ikke så interessert i med spysyke? Bor de dere skulle så nært at de kan sette litt mat på trappa deres etter at de har spist? Om du spyr og mannen din er frisk, så må han ta litt ansvar for å gjøre det trivelig. Har dere ingredienser til noe mat som kan friste i fryseren? Butikkene er jo åpne, så få noen til å handle for dere, og sette varer på trappa.

God bedring, og gjør det beste ut av det. Tenk på at dere i hvertfall er en familie, og at du ikke sitter der helt alene 🙂

Anonymkode: 9ed74...3fc

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster dere opp fortsatt?

Vi opplevde det samme i fjor. Heldigvis for oss hadde også de vi skulle feire med fått omgangssyken samtidig så vi gjennomførte. 

Vi snakket også om å utsette julaften så vi kunne ta feiringen noen dager senere. Noe sjangs for at huset deres skal til er så stort at dere kan holde lang avstand hele tiden? 

Ellers kan jo julaften hjemme være en fin kveld med bare dere. Slappe av og åpne gaver i ro. Mat er sikkert ikke så fristende, men om noen orker får de lage og spise det. 

Anonymkode: c3793...acc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send mannen ut for å handle da! Og så ta det med et smil, barna må lære å omstille seg, og se det positive.

Anonymkode: 92ad0...feb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har til gode å møte en voksen person som ikke har blitt syk julaften iløpet av et liv. Har selv lagt syk to ganger. Det er som det er. Og ingen andre ønsker å  ha det i hus, så å sende minsten til besteforeldrene, det synes jeg er en veldig dårlig tanke.

Ungene kommer nok igjennom dette helt fint. Det er ofte de voksne som bygger opp forventningene. Så her må dere rett og slett senke forventningene, og gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: ad2bd...9f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen må ut og handle.

Dere kan sende bort minste og mannen, så kan du og eldste kose dere med film så godt det lar seg gjøre. Ta dyner og madrasser ut på stua og lag dere et "hi" der dere bare sløver hele dagen. Men bare hvis du orker, ellers blir mannen hjemme og tar seg av det å gjøre det til en fin julaften for eldste mens minste drar bort. Men husk at minste kan ha det best hos dere på julaften selv om han er frisk og det blir en annerledes jul, det vet du best selv.

For barn er det ikke julemat og julepynt som nødvendigvis skaper juleglede, men det å få være med sine foreldre og ha det hyggelig sammen.

Om du trenger å ligge i senga hele dagen uten for mye forstyrrelser så har du lov til det også!

Anonymkode: c275d...fc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen handler - kjøp inn saltmat, snop, ting som er godt når man er syk, litt overflod av favorittene i familien. Ferdigmat fra ferskvaredisk om noen ønsker julemat. Og noe godt pålegg og brød til 1. og 2.dag.

Hele familien i pysj, gode pledd på sofa, og maraton med juleklassikere. 

Hør om familie dere skulle feire med kan sette gavene på trappa. Ha gaveåpning på kvelden. 

Husker det beste den julaftenen jeg var syk var akkurat det - ligge varm under et pledd, få spise og drikke akkurat det jeg ønsket, stemningen med det tente treet, og juleklassikerne på TV. For ellers gikk jeg alltid glipp av dette da det var julegrøt (som jeg ikke likte) ved bordet, dusj og pynte seg fint, og en times kjøretur til familie. 

Anonymkode: 6d187...ebe

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mannen må ut og handle.

Dere kan sende bort minste og mannen, så kan du og eldste kose dere med film så godt det lar seg gjøre. Ta dyner og madrasser ut på stua og lag dere et "hi" der dere bare sløver hele dagen. Men bare hvis du orker, ellers blir mannen hjemme og tar seg av det å gjøre det til en fin julaften for eldste mens minste drar bort. Men husk at minste kan ha det best hos dere på julaften selv om han er frisk og det blir en annerledes jul, det vet du best selv.

For barn er det ikke julemat og julepynt som nødvendigvis skaper juleglede, men det å få være med sine foreldre og ha det hyggelig sammen.

Om du trenger å ligge i senga hele dagen uten for mye forstyrrelser så har du lov til det også!

Mannen er sannsynligvis neste på listen over de som ligger og spyr. Slik er omgangssyke. Så at han går i butikken eller i besøk, det er rett og slett et eneste stort NEI!
Og hvem orker å lage "hi" når det eneste man vil er å ligge med bøtten ved sengen og håpe at 24 timer snart er over??

TS og den ungen som er syk må bare la det hele gå sin gang, og så må mannen gjøre det han føler at han orker. Det viktige er at ts blir bedre, for snart er mannen syk.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det bare. Mange som har det verre,høres ikke ut som om du er så dårlig når du tenker på mat. 

Anonymkode: d89ba...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde det samme. Jeg var ikke syk, kom meg på butikken og fikk handlet inn mat. (God håndvask, tok kun på det jeg skulle ha). Ble ikke særlig julemat, men fylte opp med ulike retter som kunne friste de neste dagene. Dynene i sofaen, julefilm, åpne gaver og brettspill for de som orker. 
Dagene i romjula var formen bedre (men ikke 48 t), så det ble korte lufteturer ut i hagen, ellers rolige dager hjemme. Alt går 👍🏻 god bedring! 

Anonymkode: 634da...11d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det jo mange fine råd. Håper dere får en ok tid til tross. Og god bedring!

Anonymkode: cdfa4...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma31 skrev (2 timer siden):

Hei,

Noen gode tips? ❤️

Ta det med ro ❤️ Snurr gøye filmer for dem, og sitt med dyne og bøtte i stua 🎄 

Bare sørg for at dem har det så rolig og behagelig som mulig ❤️

Varme tanker og god jul til dere 🎄💕

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kaster dere opp fortsatt?

Vi opplevde det samme i fjor. Heldigvis for oss hadde også de vi skulle feire med fått omgangssyken samtidig så vi gjennomførte. 

Vi snakket også om å utsette julaften så vi kunne ta feiringen noen dager senere. Noe sjangs for at huset deres skal til er så stort at dere kan holde lang avstand hele tiden? 

Ellers kan jo julaften hjemme være en fin kveld med bare dere. Slappe av og åpne gaver i ro. Mat er sikkert ikke så fristende, men om noen orker får de lage og spise det. 

Anonymkode: c3793...acc

Om de kaster opp fortsatt er egentlig uvesentlig, da viruset gjerne sitter i 48 timer etter siste runde oppkast. Derfor man har denne 48-timers regelen. Det er ikke rart at omgangssyke florerer når mange tar så lett på det :(  

Ok, la oss si at huset er såpass stort at de kunne holdt avstand til hverandre. Hva med når de må på toalettet? Det er en grei smittekilde. 

Det er ikke meningen å være krass eller noe, men har man omgangssyke, så skal man holde seg hjemme til smittefaren er over! Det finnes faktisk de mennesker i samfunnet som ikke tåler å bli syk pga nedsatt immunforsvar. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Send mannen ut for å handle da! Og så ta det med et smil, barna må lære å omstille seg, og se det positive.

Anonymkode: 92ad0...feb

Nei, IKKE send mannen ut for å handle! Sannsynligheten for at han nå har smitte i kroppen, er ganske stor. Hvis det er mulig, få noen dere kjenner, som er friske, til å dra ut å handle for dere, og levere det på trappa deres. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mannen må ut og handle.

Angående å sende mannen ut å handle - les avsnittet lenger opp. 

Nei, å sende bort mannen og minsten til de dere var invitert til, med potensiell smitte, er en særdeles dårlig idé! Dersom jeg hadde invitert noen på middag, og får vite at det er omgangssyke i hus, så hadde jeg blitt forbanna hvis man med viten og vilje hadde sendt barn/mann på besøk med viruset i kroppen. "God jul, og forresten, årets gave er omgangssyke". Nei, hold dere hjemme til dere er friske og smittefri! 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mannen er sannsynligvis neste på listen over de som ligger og spyr. Slik er omgangssyke. Så at han går i butikken eller i besøk, det er rett og slett et eneste stort NEI!
Og hvem orker å lage "hi" når det eneste man vil er å ligge med bøtten ved sengen og håpe at 24 timer snart er over??

TS og den ungen som er syk må bare la det hele gå sin gang, og så må mannen gjøre det han føler at han orker. Det viktige er at ts blir bedre, for snart er mannen syk.

TAKK! Godt skrevet! Og det samme budskapet jeg forsøker å formildle. Det er skremmende å se hvor mange som gir faen i smitten videre. 

Klart er det kjedelig å være syk i jula/julaften, men nå er dessverre realiteten slik, og da må man forsøke å gjøre det beste utav det. Det er ingen som sier at dere ikke kan ta igjen julaften en dag i romjulen når dere alle er friske igjen ❤️ 

Men vær så snill å holde familiemedlemmer hjemme! Ikke dra viruset med dere rundt. 

Ellers ønsker jeg dere riktig god bedring og god jul - til tross for sykdom ❤️

Anonymkode: c8433...213

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapp av med film og noe enkelt å spise de neste par dagene.

Lag dere en god julemiddag til helgen. 

Ikke send minstemann videre til andre med den smitten. 

Anonymkode: 23e5b...630

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om de kaster opp fortsatt er egentlig uvesentlig, da viruset gjerne sitter i 48 timer etter siste runde oppkast. Derfor man har denne 48-timers regelen. Det er ikke rart at omgangssyke florerer når mange tar så lett på det :(  

Ok, la oss si at huset er såpass stort at de kunne holdt avstand til hverandre. Hva med når de må på toalettet? Det er en grei smittekilde. 

Det er ikke meningen å være krass eller noe, men har man omgangssyke, så skal man holde seg hjemme til smittefaren er over! Det finnes faktisk de mennesker i samfunnet som ikke tåler å bli syk pga nedsatt immunforsvar. 

Nei, IKKE send mannen ut for å handle! Sannsynligheten for at han nå har smitte i kroppen, er ganske stor. Hvis det er mulig, få noen dere kjenner, som er friske, til å dra ut å handle for dere, og levere det på trappa deres. 

Nei, å sende bort mannen og minsten til de dere var invitert til, med potensiell smitte, er en særdeles dårlig idé! Dersom jeg hadde invitert noen på middag, og får vite at det er omgangssyke i hus, så hadde jeg blitt forbanna hvis man med viten og vilje hadde sendt barn/mann på besøk med viruset i kroppen. "God jul, og forresten, årets gave er omgangssyke". Nei, hold dere hjemme til dere er friske og smittefri! 

TAKK! Godt skrevet! Og det samme budskapet jeg forsøker å formildle. Det er skremmende å se hvor mange som gir faen i smitten videre. 

Klart er det kjedelig å være syk i jula/julaften, men nå er dessverre realiteten slik, og da må man forsøke å gjøre det beste utav det. Det er ingen som sier at dere ikke kan ta igjen julaften en dag i romjulen når dere alle er friske igjen ❤️ 

Men vær så snill å holde familiemedlemmer hjemme! Ikke dra viruset med dere rundt. 

Det er helt vanlig å leve som normalt frem til man blir syk. Om ikke hadde alle norske småbarnsfamilier stoppet opp.

Ingen blir hjemme bare fordi det er omgangssyke eller annen sykdom i hus, er man frisk går man på jobb, skole eller barnehage, handler på butikken, med mer. Vi har mange ganger skyndet oss å handle før sykdom slår ut samtlige. 

Anonymkode: 6d187...ebe

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi legger ikke ned samfunnet fordi noen *kan* være smittet. Mannen må selvsagt ut å handle hvis det er nødvendig. 

Anonymkode: 0fed6...49b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen trenger ikke være neste på listen. Vi har hatt omgangssyken i hus, og han har aldri blitt smittet. Han har selvfølgelig gått på jobb som vanlig. TS kan fint sende ham på butikken, regner med han evner å sprite hendene før han går inn på butikken.

Anonymkode: 2961a...42c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...