Gå til innhold

Svigermor ødelegger nok en jul

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ho ødelegger ikke vår jul, den gleden får ho aldri.

Da ødelegger hun jo ikke jula uansett...? Skjønner at det er kjipt at hun oppfører seg sånn, men noen ganger må man dessverre bare ignorere/blokkere folk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet, ts, er ikke din svigermor. Folk har psykisk sykdom, de velger å ikke behandle eller regulere den. Sånn er verden. Man må forholde seg til den.

Problemet er at de (dere) rundt henne ikke grensesetter ordentlig. Sperr nummeret hennes, slett henne fra sosiale medier, ikke åpne døren om hun dukker opp og - kutt kontakten med henne. Hennes sønn burde gått først, ja, men dere alle plikter å si «dette er ikke grei adferd. Velger du å oppføre deg slik så blir du ensom.». Start der. Helt normal grensesetting. Å kutte kontakten er ikke dramatisk - det er normalt. Folk har ikke rett til å omgåes dere. Det er ikke en rettighet man har fordi man deler gener. Fjern dere fra henne, og situasjonen. Hindre henne i å noensinne igjen treffe mindreårige barn. La henne være som hun velger å være - ovenfor den eneste personen hun har rett il å være stygg mot - seg selv.

Anonymkode: 2907a...93e

Dette er eg helt enig og håper mannen kommer dithen, men eg kan ikke presse han. Har tvunget han til psykolog der de finner ut av dette. Han nærmer seg det valget og vi møter henne kun offentlige steder et par ganger i året (eg er med fordi mannen synes det er tryggest). Han legger på telefonen og har sagt han ikke vil være sammen med henne når ho oppfører seg slik. Nå er dette med gavene da som blir brukt som er pressmiddel. At barnebarnet må få gave, men ho vil ikke gi gave. Eg kan ikke tvinge han til å ta det valget, men eg har satt tydelige grenser. Aldri alene, aldri i mitt hjem. Om ho skal møte barnebarn offentlig må han først møte ho. Men ho jar ingen interesse for hverken barnebarn eller sønnen sin, så vi slipper det for det meste. Ho vil bare ringe å fortelle hvor dårlig menneske han er og hvor synd det er på ho.

Anonymkode: 9b7e2...546

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er eg helt enig og håper mannen kommer dithen, men eg kan ikke presse han. Har tvunget han til psykolog der de finner ut av dette. Han nærmer seg det valget og vi møter henne kun offentlige steder et par ganger i året (eg er med fordi mannen synes det er tryggest). Han legger på telefonen og har sagt han ikke vil være sammen med henne når ho oppfører seg slik. Nå er dette med gavene da som blir brukt som er pressmiddel. At barnebarnet må få gave, men ho vil ikke gi gave. Eg kan ikke tvinge han til å ta det valget, men eg har satt tydelige grenser. Aldri alene, aldri i mitt hjem. Om ho skal møte barnebarn offentlig må han først møte ho. Men ho jar ingen interesse for hverken barnebarn eller sønnen sin, så vi slipper det for det meste. Ho vil bare ringe å fortelle hvor dårlig menneske han er og hvor synd det er på ho.

Det er en tung vei å gå, TS. Din mann er heldig som har deg som står støtt ved hans side når hans mor er slik ❤️

Anonymkode: 78600...869

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en tung vei å gå, TS. Din mann er heldig som har deg som står støtt ved hans side når hans mor er slik ❤️

Anonymkode: 78600...869

Tusen takk, dette gjorde meg rørt🥹 finnes mange gode mennesker ❤️

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nordlending skrev (25 minutter siden):

Da ødelegger hun jo ikke jula uansett...? Skjønner at det er kjipt at hun oppfører seg sånn, men noen ganger må man dessverre bare ignorere/blokkere folk. 

Neida ho ødelegger ikke vår jul, det var vel min måte å skape en ubevisst clickbait😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tradisjonen tro gjør svigermor sitt beste for å ødelegge julen for alle de rundt. Hver lillejulaften. Trudde faktisk vi skulle slippe unna i år, da vi har valgt å ikke ferie med henne fordi alt absolutt alt handler om henne og ho skriker, banner, sjefer, slenger dritt, forskjellsbehandler barnebarn og egne barn. Men neida trur du ikke ho klarte å klikke fordi gavene hennes ble levert der ho skulle være på julaften? Nå bedriver ho utestenging, gaslighten og har fått gullungen + samboer med på laget. Vi er verdens verste mennesker som leverte alle gavene samlet der ho skal være. Nå kan ho selvfølgelig ikke gi oss gaver og holder de som «gissel». Er så latterlig, vi kunne ikke brydd oss mindre. Så nå blir hele julen igjen en tragisk husmorfilm med svigermor i hovedrollen som offer og vi som skurkene. Gullungen synes vi er så slem og frekk (som leverte gavene deres og svigermor sine hos de, der de skal feire), men svigermor som nekter å levere gave til barnebarnet sitt er en helt. Ja i bakvendtland der kan alt gå an. Må understreke at eg bryr meg ikke om hva ho sier om oss, men synes fryktelig synd på min samboer (sier han ikke bryr seg, men han er et menneske han og). Noen som har erfaring med slike sinnsforvirra narsissister? Er det eneste som hjelper null kontakt? Skal nevnes ho vil ha oss der på julebesøk i romjula, men ho vil ikke si når, det vil ho invitere på den dagen og vi må bare holde av alle dager i tilfelle ho ringer😂😂😂 kan selvfølgelig ikke invitere en gitt dag, da det kan hende noe mer interessant enn oss og barnebarnet dukker opp. Blir spennende å se om ho dukker opp med gaver eller ringer, eg skal hvertfall sørge for å være «opptatt»!! God jul!🎄 

Å Gud, for en svigerdatter den Stakkers svigermoren har fått. 
Ikke rart hun reagerer, på en slik svigerdatter!

Anonymkode: 9b11f...650

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste dere kan gjøre er å ignorere det. Nyt jula. Sånne folk som henne elsker å få en reaksjon slik at de kan oppføre seg som et offer. Sakte, men sikkert kan dere fase henne ut. De jeg vet ut som har brutt kontakt med narsissister er ikke lei seg for det. De er heller skuffet over at et menneske de er i slekt med kan oppføre seg sånn. Og angrer på at de ikke kuttet all kontakt tidligere. 

Forbered dere på et helvete når dere begynner å sette grenser. Men dere trenger ikke involvere dere emosjonelt i reaksjonen hennes. Gullungen kommer til å bli sendebudet, så der må dere også uttrykke dere klart og tydelig. Da er det ikke noe drama som når dere uansett, og det dere ikke vet har dere ikke vondt av. Så kan hun drittsnakke i et vakuum :) Hold ut og ikke vik en tomme, så får dere en fredelig jul i 2025. 

For all del ikke feir jul med en som oppfører seg slik rundt barn. Det er den tiden i året de gleder seg mest til. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke vært mulig å oppføre seg sånn. Noen mennesker er bare helt merkelig skrudd sammen 🤯

Håper dere klarer å nyte julen likevel TS ❤️

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er jo voksne folk, dere trenger ikke feire jul med svigermor. Sikkert best for barna å slippe også. 

Anonymkode: 0b3d9...b2e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tradisjonen tro gjør svigermor sitt beste for å ødelegge julen for alle de rundt. Hver lillejulaften. Trudde faktisk vi skulle slippe unna i år, da vi har valgt å ikke ferie med henne fordi alt absolutt alt handler om henne og ho skriker, banner, sjefer, slenger dritt, forskjellsbehandler barnebarn og egne barn. Men neida trur du ikke ho klarte å klikke fordi gavene hennes ble levert der ho skulle være på julaften? Nå bedriver ho utestenging, gaslighten og har fått gullungen + samboer med på laget. Vi er verdens verste mennesker som leverte alle gavene samlet der ho skal være. Nå kan ho selvfølgelig ikke gi oss gaver og holder de som «gissel». Er så latterlig, vi kunne ikke brydd oss mindre. Så nå blir hele julen igjen en tragisk husmorfilm med svigermor i hovedrollen som offer og vi som skurkene. Gullungen synes vi er så slem og frekk (som leverte gavene deres og svigermor sine hos de, der de skal feire), men svigermor som nekter å levere gave til barnebarnet sitt er en helt. Ja i bakvendtland der kan alt gå an. Må understreke at eg bryr meg ikke om hva ho sier om oss, men synes fryktelig synd på min samboer (sier han ikke bryr seg, men han er et menneske han og). Noen som har erfaring med slike sinnsforvirra narsissister? Er det eneste som hjelper null kontakt? Skal nevnes ho vil ha oss der på julebesøk i romjula, men ho vil ikke si når, det vil ho invitere på den dagen og vi må bare holde av alle dager i tilfelle ho ringer😂😂😂 kan selvfølgelig ikke invitere en gitt dag, da det kan hende noe mer interessant enn oss og barnebarnet dukker opp. Blir spennende å se om ho dukker opp med gaver eller ringer, eg skal hvertfall sørge for å være «opptatt»!! God jul!🎄 

Du velger selv hvordan du vil reagere på andres oppførsel, så det er du selv som bestemmer om din jul blir ødelagt

Anonymkode: 3aab5...201

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tanke var at ved å levere gavene hennes til stedet hun skal feire, gav henne en utfordring på å levere deres gaver siden det ikke ble en utveksling, kan det stemme? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Taffel skrev (9 minutter siden):

Første tanke var at ved å levere gavene hennes til stedet hun skal feire, gav henne en utfordring på å levere deres gaver siden det ikke ble en utveksling, kan det stemme? 

Det stemmer. Nå har ho vært her. Begynte selvfølgelig å skrike, kjefte, være offer. Eg tok med meg barnet vekk før det skjedde. Sa flere ganger det ikke var meningen å komme hit på julaften for ødelegge julen vår med å krangle, så kranglet ho igjen - med seg selv. (Lyttet i trappa😂) Eg sa helt rolig visst det forsetter sånn må du gå, flere ganger. Ho roet seg, begynte igjen, og igjen dette er ikkje greit. Det er barn her som ikke skal høre på slikt. Roer seg, begynner igjen. Sier god jul på vei ut døra begynner igjen. Men nå er det over 🙌🏻

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har også en "spesiell" slektning. Hen har det med å klikke rundt helligdagene og vi andre går på nåler. Nå har vi sluttet å bry oss når hen eksploderer og ødelegger. Vi drar og det er det. Vi gidder ikke gå inn i krangel eller diskusjon. Vi ofrer det ingen energi. 

Anonymkode: b4830...e77

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vi har også en "spesiell" slektning. Hen har det med å klikke rundt helligdagene og vi andre går på nåler. Nå har vi sluttet å bry oss når hen eksploderer og ødelegger. Vi drar og det er det. Vi gidder ikke gå inn i krangel eller diskusjon. Vi ofrer det ingen energi. 

Det har høres ut som en meget god taktikk som eg er helt for! Det er selvfølgelig lettere for meg som ikke er like  følelsesmessig involvert som min mann. Han har nok et håp. Etter 16 år så har eg fulgt denne taktikken de siste 4 årene. Det er vondt å se minn mann fremdeles håpe at svigermor skal vise seg som noen andre enn ho er. Ho vil ikke og er ikke i stand til å endre seg. Og han håper og blir skuffet gang på gang. Heldigvis er vi sammen i dette og eg støtter han selvom eg har lyst til å tvinge gjennom det eg mener er best her. Det er hans valg og han som må leve med det å håndtere slik han han vil. Eg velger da å beskytte meg selv og mitt barn.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan ødelegger hun jula om dere ikke bryr dere da? 

Men ja høres ut som at hun Kansje har noen problemer. Borderline evt. 

Anonymkode: cd323...59b

Enig med deg. En som har slik adferd har det ikke bra, og jeg tenker også borderline, bipolar, etc, evnt alvorlige næringsmangler som faktisk også kan påvirke mental helse enormt. Slitsomt for alle rundt, men mest slitsomt for den som sliter. 

TS, la heller vær å feire jul der fremover. Mannen din burde oppfordre moren sin til å få hjelp. 

Anonymkode: e8314...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som jul o.l kan være trigger for noe dyptliggende/psykiatrisk. Ikke uvanlig for de som har udiagnoserte/ubehandlede lidelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som jul o.l kan være trigger for noe dyptliggende/psykiatrisk. Ikke uvanlig for de som har udiagnoserte/ubehandlede lidelser. 

Ho er desverre slik resten av året også. Men klart der blir ekstra tydelig rundt juletider, da alle skal være glad og sammen med familien. Har for lenge siden konkludert med at ho er narsissist. Har hatt ho i livet mitt i 16 år nå. Vi har alltid vært snill, støttende, imøtekommende og det har fungert fint. Ho har jo klikket i ny og nè, men eg som voksen tåler det. Fleiper det vekk. Men aldri i mitt liv om mitt barn skal bære den byrden. Alle er nysgjerrige og ute etter å ta svigermor, naboer, isbilen, kollegaer, våre naboer, forbipasserende, folk som kjører i bil ved siden av. Ho slenger drit om alt og alle. Eg tåler det, men mitt barn skal ikke oppleve at det er normalen, for det er det ikke. Folk flest sitter ikke å snakke nedsettende om andre spesielt mitt barns far. Han er verdens snilleste mot sin mor. På grensen til slave tidligere, men aldri var det han gjorde bra nok. Fikset taket, blei kritisert, klipper plen hekk, nei det var ikke du som gjorde du, men din bror (gullungen) - han har aldri gjort noe. Mitt barn skal ikke begynne å tenke på om andre tenker stygt om henne eller hennes foreldre. Mitt barn skal få være den ho er helt fantastisk uperfekt, den ho er. Aldri skal mitt barn oppleve det svigermor har gjort mot sin sønn. Dette er en rik frue som lever for fasade, så nå i julen forventes det at vi stiller opp og får henne til å skinne for sine vestkantsvenner. Neitakk, så får ho skrike til krampa tar ho. Har all verdens empati for folk med psykiske lidelser, men dette er et menneske som rett og slett nyter at andre har det vondt. Og tro meg skulle virkelig ønske det ikke var sant og at eg tok feil. Har selv gått til psykolog pga svigermor, visste ikke at det pga henne, men blei informert om at det var hun og at her må vi bare holde oss unna. Synes synd på henne i flere år og forsvarte henne. Kunne ikke forstå hvorfor så mange mennesker var så «slemme» med ho. Gode mennesker som sikkert prøvde å advare. Eg forstår det nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den friheten som kommer når dere endelig kutter kontakten og setter grenser er helt ubeskrivelis, TS  Håper at dere klarer det.

Anonymkode: c9b25...e06

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den friheten som kommer når dere endelig kutter kontakten og setter grenser er helt ubeskrivelis, TS  Håper at dere klarer det.

Anonymkode: c9b25...e06

Eg og, tusen takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...