AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #21 Del Skrevet 24. desember 2024 Middag kl 17. Dessert er del av middag. Vi rydder og setter på kaffe. Vi drikker kaffe med julekaker og julegodyeri. Vi går rundt juletreet ca kl 19. Så åpnes gaver en og en. Anonymkode: b751f...1fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #22 Del Skrevet 24. desember 2024 Det avhenger av om det er små barn i hus eller ikke. Med de minste på besøk, så spiser vi klokka 14. Da begynner vi med pakkene senest 15.30. Pleier å tilpasse oss de minste , så de rekker å pakke opp når de fremdeles er oppegående og våkne, så slipper vi en hel gjeng med trette og utslitte unger på julaften, de skal kose seg de og. Tempoet roer seg også når vi begynner tidligere. Er vi alene, eller har tenåringer i hus, spiser vi klokka 17.00 og begynner med pakkene 18.30 ish. Dessert tar vi ilag med pakkene som det passer seg, ofte orker vi knapt tanken Anonymkode: cbab6...0a3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #23 Del Skrevet 24. desember 2024 Vi feirer med svigerfamilien og der er det mange barn og derfor et stort antall gaver. Vi gjør det slik at vi på kvelden kun åpner gavene fra de som er tilstede. Vi voksne åpner etter dessert, barna starter etter middag for å rekke det før legging. Øvrige gaver åpner vi hjemme, enten julaften morgen eller morgenen første juledag. Prøver å unngå lange seanser hvor barna blir sittende og åpne pakke på pakke uten å huske hva de får fra hvem osv. Anonymkode: ced24...d83 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #24 Del Skrevet 24. desember 2024 Begynner å åpne pakker sånn ca 1830. En pakke om gangen, og alle følger med på hva vi får. Middag kl 17, dessert, rydde av bordet og få på oppvaskmaskin før gaver. Til gaveåpning serveres kaffe, cognac og julekaker, om noen orker. Jeg er så gammel at vi ikke hadde oppvaskmaskin da jeg var lita 🙂. Da måtte det vaskes opp for hånd før gaver. Husker det store spørsmålet da vi fikk oppvaskmaskin var om den måtte vaske ferdig før vi fikk gaver 😃. Det ble ikke sånn . Har vokst opp med at ingen barn fikk åpne gaver på forhånd. Alt ble åpnet etter middag. Det var heller ikke like stor gavehaug som det er nå. Så barna mine har heller ikke fått åpne tidligere. Ventingen er en del av spenningen. Har aldri vært noe problem. Anonymkode: f4b96...9e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 24. desember 2024 #25 Del Skrevet 24. desember 2024 I år har vi en 1 åring som legger seg rundt 18.30 så det blir tidligere middag og gaver. Åpner sikkert gaver rundt 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 24. desember 2024 #26 Del Skrevet 24. desember 2024 Vi pleier å åpne gaver klokken 17. Har alltid vært slik fra vi var små. I det Sølvguttene begynner å synge, så er det tid for gaveåpning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #27 Del Skrevet 24. desember 2024 Kommer helt an på når ribba er servert. En plass mellom 17 og 18, vandt med at det er litt variert fra barndommen, da det var fjøsstell og min far gikk nisse hos naboen før middag. men vi spiser, rydder, lager litt kaffe, og så tror jeg det normalt starter rundt kl 19.00. Avsporing men, Når jeg var yngre fikk vi alltid en gave av nissen når vi kom tilbake fra sledetur med hest, og vi kunne se at nissen hadde snikt seg inn på låven mens vi var ute☺️😄Hørte synging av «på låven sitter nissen»😅 Alltid like stas og noe jeg helt klart ville ha videre ført hadde jeg hatt barn Anonymkode: 8d52f...23e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #28 Del Skrevet 24. desember 2024 Vi spiser 17, pakker ca 19/19.30, sånn har vi gjort det hele tiden Anonymkode: 1d301...f35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #29 Del Skrevet 24. desember 2024 Da barna var små var gaveåpningen etter barne-tv, altså ca 18.30, senere var det etter Karl-Bertil. På det tidspunktet var vi voksne ferdige med oppryddingen, og hadde fått satt frem dessert/kaker og kaffe. Anonymkode: 52ece...22e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #30 Del Skrevet 24. desember 2024 Aner ikke. Vi har ikke noe klokkeslett. Vi spiser middag. Etter middag åpner vi pakker. Etter en stund spiser vi dessert og åpner resten av gavene. Anonymkode: fba78...5e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #31 Del Skrevet 24. desember 2024 Vi har barnehagebarn og ønsker samtidig ikke å spise middag såå tidlig (vi voksne). Så her åpnes det pakker litt jevnt og trutt gjennom dagen. En etter frokost, en etter grøt, litt her og litt der Synes det funker bra, da kan vi fremdeles spise kl 16.30 og ungene kommer seg i seng til vanlig tid - og de slipper å bli helt bavianer av slitenhet og forventninger 😅 Anonymkode: 60621...0fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #32 Del Skrevet 24. desember 2024 Etter dessert. Har kaffe og julekaker samtidig. Har middag kl. 16 så det ikke skal bli så sent for de minste. Anonymkode: db3ab...ffc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #33 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg er enslig, ingen barn. Åpner mellom 21.00 og 21.30. Men det var kanskje barnefamilier som du tenkte på 😛 Anonymkode: 4dc10...d26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 24. desember 2024 #34 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi setter oss rundt bordet så fort vi ser snurten av en sølvgutt, så det blir vel klokka 17:00. Siden vi bor på østlandet skal det fortæres svin i fem forskjellige varianter: *trekker pusten* Ribbe, medisterkaker, medisterpølser, sossiser, og saus laget på fett fra ribba, med tilbehør. Vi er såpass fancy at vi har både rød og sur kål (altså surkål, ikke sur surkål), samt mandelpoteter og tyttebærsyltetøy. Her trues det om at det ikke blir pakker hvis vi ikke spiser opp alt som er satt fram, så det blir minst to store porsjoner på hver. Det blir også en (selv)påtvunget akevitt eller to i håp om at vi skal klare å fordøye maten istedenfor å eksplodere. Så rydder vi av bordet, for nå er det tid for pakker! Hah, tulla... Det er tid for riskrem med mandel i, og rød saus. Alt må spises opp før vi kan åpne pakker, og det er ikke lov til å røpe hvem som har fått mandelen før bollen er tom. Vinneren får en veldig on-brand gris av typen marsipan. Så gjør vi så når vi rydder av vårt bord, rydder av vårt bord 🎵 Pakker nå? Nei, nei, nå må vi la maten synke litt først, med hjelp av kaffe, 7 slag julekaker, hjemmelaget marsipan, twist, potetskruer, baconcrisp og den gode samtalen 😰 Her er det om å gjøre å være de første som tilbyr seg å gå tur med hundene, så man både får en pause fra fråtsingen og muligheten til å forbrenne 0,00005% av dagens kaloriinntak. Etter lufting av hunder får de overlevende (de som husket å møte opp fastende) muligheten til å åpne pakker. Tidligst rundt 20:00, men jeg husker det drøyde helt til 22:15 et år det ikke var noen små barn med. Her skal det hentes én og én pakke fra andre siden av rommet, leses opp til og fra, så skal det ventes til personen har åpnet sin pakke og alle har beundret den før det hentes en (én) ny. Noen ganger blir vi ferdige før nyttår. Anonymkode: c04a1...d18 Dette var nesten som å lese om oss, bare at selv om det er samme «utfordringer» er det veldig hyggelig og lystbetont altså (antar det var endel ironi her og 😅👌). Og etter at jeg selv som liten ble pint med å vente på to laange porsjoner middag, røykepause, dessert, ny pause, rydding inkludert oppvask, sette frem kaffe/kaker, ny pause og SÅ åpne gaver når unga er blitt sure, overtrøtte og fullstendig utlada. Så har jeg konsekvent kjørt expressversjonen der gaver åpnes rett etter dessert, i 19-1930 tiden. Rydde kan man gjøre senere når ungene har noe nytt og gøy å leke med, mye lurere 😁 og kaker orker man egentlig ikke før senere uansett… 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #35 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Når Karl Bertil er ferdig, så litt etter klokken 18. Anonymkode: 32b7f...831 Du vet at Karl Bertil har nazi flagg på treet sitt? Anonymkode: 173b9...816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #36 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg lurer på hva slags foreldre som utsetter barna sine for slikt. Anonymkode: 173b9...816 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #37 Del Skrevet 24. desember 2024 Diskulis skrev (2 timer siden): Dette var nesten som å lese om oss, bare at selv om det er samme «utfordringer» er det veldig hyggelig og lystbetont altså (antar det var endel ironi her og 😅👌). Og etter at jeg selv som liten ble pint med å vente på to laange porsjoner middag, røykepause, dessert, ny pause, rydding inkludert oppvask, sette frem kaffe/kaker, ny pause og SÅ åpne gaver når unga er blitt sure, overtrøtte og fullstendig utlada. Så har jeg konsekvent kjørt expressversjonen der gaver åpnes rett etter dessert, i 19-1930 tiden. Rydde kan man gjøre senere når ungene har noe nytt og gøy å leke med, mye lurere 😁 og kaker orker man egentlig ikke før senere uansett… Kom nettopp hjem, så jeg var en av de heldige som overlevde i år også! Joda, det er kjempehyggelig å kunne samles rundt bordet med sine nære og kjære i jula, og jeg setter egentlig stor pris på tradisjoner selv. Jeg synes bare det kan bli litt i overkant når julaften føles som en merkelig blanding av ekstremsport og 'Ribba - grad for grad'. Bare det å ta småkaker og snacks etter gaveutdeling hadde hjulpet mye. Regner ikke med at det kommer til å skje noen endringer her med det første, så da må jeg ty til humor for å komme meg gjennom dagen, og kvelden ... og natta 🫠 Anonymkode: c04a1...d18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #38 Del Skrevet 25. desember 2024 Middag 17.30 (må ha et glass bobler til sølvguttene). To serveringer, dessert og deretter kaffe avec. Så går vi rundt juletreet. Gaver åpnes rundt 20-21, selv om barn er med på feiringen. Da min var 2, var hun i seng 22.30 på julaften. Det gikk fint. Anonymkode: 62b3b...c5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #39 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da barna var små var gaveåpningen etter barne-tv, altså ca 18.30, senere var det etter Karl-Bertil. På det tidspunktet var vi voksne ferdige med oppryddingen, og hadde fått satt frem dessert/kaker og kaffe. Anonymkode: 52ece...22e Barne-TV på julaften? Anonymkode: 62b3b...c5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 25. desember 2024 #40 Del Skrevet 25. desember 2024 Vi spiser middag kl 17. Desserten tar vi etter pakkene. Så vi starter gjerne gaveåpning rundt kl 18. Tar et par timer som regel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå