Gå til innhold

Julen er avlyst :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det med folk? Et familemedlem eller venn er kreftsyk og fått oppstart på cellegift som gjør at de må tone ned julefeiringen. Så skal de bli beskyldt for å time dette akkurat i julen for å holde TS ute fra selskapet?

Du vet du er på KG når man tenker sånn....

Anonymkode: 0034e...eed

Du fikk med deg at de planlegger masse disse 2 ukene de liksom skal være i isolasjon? Og at de avlyser dagen før enda de visste om behandlingen tidligere (ingen får beskjed om cellegift dagen før når de er i et behandlingsforløp), og at TS blir alene i jula fordi de ikke har tatt hensyn til henne.

Cellegift betyr ikke at man er døden nær, da får man ikke cellegift.

Her er det stemor som har overkjørt pappa slik at hennes stedatter ikke får komme. Utrolig slemt gjort.

Anonymkode: 77577...ca0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mest sannsynlige her er ikke at dette er noen konspirasjon for å utestenge deg, men at de neppe har tenkt seg i det familieselskapet, de har bare ikke rukket å gi beskjed om at de ikke kommer ennå. Å trykke interessert på ting på Facebook betyr tilnærmet ingenting. Kanskje de ønsker å se oppdateringer og evt. bilder fra de som dro dit.

Anonymkode: 4436b...1c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig gjort å avlyse dagen før, det er jeg enig i, men kanskje dette ble bestemt på kort varsel og at de har hatt mye å tenke på.

Anonymkode: 4436b...1c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Viktig å få sagt

Anonymkode: 0c17e...683

Hva er problemet ditt? 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er jo ganske relevant vil jeg si, da det betyr at hun har vært gjennom det såpass mange ganger og allikevel aldri måtte isolert seg.

Anonymkode: 53597...6d3

Nettopp; for å belyse at jeg dessverre har vært igjennom dette endel ganger nå, og det er ikke noe jeg bare dikter opp (som også samme AB sikkert ville beskyldt meg for🙄)og har heller ikke hørt om noen (blitt kjent med endel med ulike typer kreft og som har ulike typer cellegift) via kreft pol mens vi sitter der og skravler mens cellegiften tikker inn) som blir i totalt isolert i 14 dager etter cellegift. Dag 9-11 kalles Nardir-fase, og da må man være ekstra påpasselig da immunforsvaret er på det aller laveste, og man er ekstra mottakelig og kan bli utrolig syk av et helt harmløst virus eller bakterie, for immunforsvaret snur og går opp igjen sånn at det er høyt nok til å motta neste kur

Hvia det er så streng at vedkommende må total-isoleres i 2 uker så er det også rart at de vedkommende bor med kan farte rundt i selskap og diverse der de møter folk mtp at de kan dra med seg smitte hjem. Selv om folk ser friske ut så kan de likevel bære på smitte da inkubasjonstid fra smitte til utbrudd av smitte kan være på flere dager. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du fikk med deg at de planlegger masse disse 2 ukene de liksom skal være i isolasjon? Og at de avlyser dagen før enda de visste om behandlingen tidligere (ingen får beskjed om cellegift dagen før når de er i et behandlingsforløp), og at TS blir alene i jula fordi de ikke har tatt hensyn til henne.

Her er det stemor som har overkjørt pappa slik at hennes stedatter ikke får komme. Utrolig slemt gjort.

Nei ikke fått med meg at de "planlegger masse". De har trykket på et facebookinnlegg og så er det muligens et annet selskap de ikke har takket nei til enda.

At de er døden nær har jeg ikke sagt. Du virker helt ute å kjøre, både med hva du finner på i eget hode, og hva du beskylder andre for.

Nei, alt er ikke er konspirasjon mot en selv.

Anonymkode: 0034e...eed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette blir en litt trist dag for deg ts, men det er jo egentlig den som går på cellegift det er synd på her. For deg blir det mange flere julefeiringer ❤️

Anonymkode: 040f8...cc9

Ja, ts har mange julefeiringer foran seg, men ikke sikkert hun får så mange julaftener sammen med faren sin (som er den som er kreftsyk)

Jeg ser ikke helt problemet med hvorfor ts ikke kan få feire jul med faren sin når hennes halvsøsken kan det.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det intraketal behandling?

Neutropeni kan vare lenge etter intraketale behandlinger.

Anonymkode: c91fc...396

Nei, jeg har ikke lymfekreft. Jeg får en behandling via veneport som heter EC60, blir brukt som et ledd i palliativ behandling hver gang den stabiliserende behandlingen slutter å virke og kreftcellene sprer seg til ulike indre organer. Brannslukking til det ikke er flere verktøy igjen i kofferten

Uansett så har jeg blitt kjent med flere som har ulike typer krefttyper og ulike cellegift- typer, og minus de som skal ha stamcellebehandling og som ligger innlagt på isolat i ukesvis så har jeg ikke hørt om noen som isoleres helt hjemme i 2 uker etter kur. Og om så noen må det så burde de som bor under samme tak også isoleres tilsvarende 2 uker hjemme da de kan bære med seg smitte hjem til den som er kreftsyk og i isolasjon.

Her så er vi såklart forsiktig i disse månedene jeg går på cellegift, vi oppsøker ikke store folkemengder, og besøker vi venner eller familie så kan de ikke nettopp ha hatt sykdom i hus. Men mannen min er på jobb som vanlig, og døtrene våre + søster og tantejente kom hjem til jul selv om jeg er midt i kurer nå

Håper det ordner seg for ts❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 24.12.2024 den 13.52):

Nei, jeg har ikke lymfekreft. Jeg får en behandling via veneport som heter EC60, blir brukt som et ledd i palliativ behandling hver gang den stabiliserende behandlingen slutter å virke og kreftcellene sprer seg til ulike indre organer. Brannslukking til det ikke er flere verktøy igjen i kofferten

Uansett så har jeg blitt kjent med flere som har ulike typer krefttyper og ulike cellegift- typer, og minus de som skal ha stamcellebehandling og som ligger innlagt på isolat i ukesvis så har jeg ikke hørt om noen som isoleres helt hjemme i 2 uker etter kur. Og om så noen må det så burde de som bor under samme tak også isoleres tilsvarende 2 uker hjemme da de kan bære med seg smitte hjem til den som er kreftsyk og i isolasjon.

Her så er vi såklart forsiktig i disse månedene jeg går på cellegift, vi oppsøker ikke store folkemengder, og besøker vi venner eller familie så kan de ikke nettopp ha hatt sykdom i hus. Men mannen min er på jobb som vanlig, og døtrene våre + søster og tantejente kom hjem til jul selv om jeg er midt i kurer nå

Håper det ordner seg for ts❤️

Hvordan går det med deg? Blir du bedre av kurene? ❤️

Anonymkode: 6d005...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 11.55):

Ja, men ingen sitter da aktivt og undersøker om alle kjentfolk skal på Facebook-arrangementer, og hvis ikke så konkluderer de med at det er synd på dem? 

Anonymkode: 9d42d...2f0

Du trenger ikke lete aktivt. Det kommer opp. Og ja, det er litt typisk om man har det tøft og late som at alt er greit på fb . Nei, det er ingen som konkluderer med at det er synd på/ ikke står bra til om alt ser bra ut utenifra, så det er en måte og være i fred på. Det funker! Om det er saken her er jo noe annet. 

Anonymkode: 8b16b...e16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha sympati med den som er kreftsyk heller enn å sutre at du ikke får være der på julaften. At de trykker intressert på en arrangement på facebook,betyr da ikke at de har tenkt å dra dit. Selv trykker jeg flere ganger at jeg er intressert uten at jeg faktisk drar dit.

Anonymkode: cbe3b...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 5.35):

De kan ikke kutte ut kun det ene barnet mens de andre barna får bli. 

Anonymkode: 9d42d...2f0

Hvis barna til stemor bor der fast mens ts er voksen og utflyttet, så handler det ikke om å kutte ut ett barn, men om hvem som er i husholdningen til vanlig og ikke. Vi vet for lite her om situasjonen til at du kan komme med en sånn påstand.

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 13.01):

Du aner ingenting om stemor har overkjørt far, det er bare en antagelse fra din side.

skruf skrev (På 24.12.2024 den 13.34):

Ja, ts har mange julefeiringer foran seg, men ikke sikkert hun får så mange julaftener sammen med faren sin (som er den som er kreftsyk)

Jeg ser ikke helt problemet med hvorfor ts ikke kan få feire jul med faren sin når hennes halvsøsken kan det.

Det står ingen steder at det er faren som er kreftsyk, det er din antagelse. Det kan like godt være ett av barna som er syk. 

Ts nå er dagen over, men hadde du ingen annen familie å være hos? Din mor, besteforeldre, tanter, onkler eller søskenbarn? 

Anonymkode: db1d5...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis barna til stemor bor der fast mens ts er voksen og utflyttet, så handler det ikke om å kutte ut ett barn, men om hvem som er i husholdningen til vanlig og ikke. Vi vet for lite her om situasjonen til at du kan komme med en sånn påstand.

Du aner ingenting om stemor har overkjørt far, det er bare en antagelse fra din side.

Det står ingen steder at det er faren som er kreftsyk, det er din antagelse. Det kan like godt være ett av barna som er syk. 

Ts nå er dagen over, men hadde du ingen annen familie å være hos? Din mor, besteforeldre, tanter, onkler eller søskenbarn? 

Anonymkode: db1d5...a3b

Uansett om det er far eller søsken som er kreftsyk så er ts endel av familien også. Om så det er stemor som har kreft så er ts endel av familien; hennes far, hennes søsken. Ts kunne ha vært en ressurs hvis det er far eller stemor som har kreft ved å f.eks. hjelpe til med å bake til jul, vaske, lage mat, passe søsken osv

Ts skriver ikke hvor gammel hun er; hva om hun er 19 og flyttet ut for å studere i høst; skulle hun da sitte alene på hybelen julaften pga hun er «voksen og utflyttet» pga en av hennes nærmeste fikk cellegift før jul?

Ved vanlige typer cellegift så må man ikke isoleres i 2 uker etter kur. Den kreftsyke må være ekstra forsiktig med å omgås folkemengder rundt dag 9-11 som kalles nardir fase, dvs når immunforsvaret er på det laveste før det begynner å stige.

Hvis det skal være så streng isolasjon at ts ikke kunne komme hjem til jul, sånn som ts fikk beskjed om så vil det da bety at resten av husets familiemedlemmer ikke kan forlate huset, Hver gang noen er på butikk, hos venner, på jobb osv så drar de potensielt med seg smitte hvem til den kreftsyke.

Jeg fikk selv cellegift før jul; kunne ikke ramlet meg inn at yngste som flyttet på hybel for å studere i høst, eller eldste som er ferdig utdannet, bor og jobber i en annen by ikke kunne komme hjem til jul pga jeg fikk cellegift nettopp.

En gang har jeg vært isolert pga immunforsvaret var under 0,5 (som er grensen for isolasjon pga et lite fillevirus kan f.eks. føre til blodforgiftning på 1-2-3, men da ble jeg innlagt og lå på isolatrom på sykehuset der de ansatte måtte følge strenge smitterutiner. Ingen pålegger er kreftsyk under grenseverdien isolat hjemme.

Og igjen; ved vanlig cellegiftbehandling så pålegges man ikke streng isolasjon i 2 uker etter kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...