AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden Fikk nettopp jobb i matbutikk, og opplever starten som generelt bra, bortsett fra en ansatt jeg ikke føler jeg har havna på riktig fot med. Hun er litt eldre enn meg (23 ca), studerer humanistiske fag, og har jobba i butikken i 2-3 år (min antakelse). Det som irriterer meg grenseløst er hvor "på sin høye hest" hun er mot meg! Eksempler 1. Hun er rask til å bli nedlatende. Hvis jeg ikke forstår hva hun mener eller sikter til, blir hun raskt aggressiv og begynner å "blikke meg", typ "Er du dum?"-blikk. 2. Hun snakker mye om hvor viktig hun er. F.eks "måtte hun" spise i arbeidstiden fordi hun hadde "så mye viktig å gjøre" så hun "trengte energi" (i form av energidrikk og sjokolade). Jeg spurte henne litt i farta om hun kun var medarbeider eller "høyere på stigen" i butikken og hun svarer at hun "Allerede har så mye ansvar i tillegg til jobben som medarbeider, så det å forfremmes vil hun ikke". Hun spesifiserer ikke dette tilleggsansvaret eller hvordan hun skiller seg fra andre medarbeidere, sett bort i fra erfaring. 3. Hun har også generelt en sterk personlighet, løper rundt i butikken, gjør seg liksom litt til. Er ikke redd for å være høylytt eller nedlatende... Er dette noe jeg bør tenke på som egenkritikk? Føler liksom at når hun er der så dyttes jeg litt ut av kollega-fellesskapet, hun er nesten som et gjerde mellom meg og de andre. Når hun er der snakker hun liksom med absolutt alle bortsett fra meg, noe som åpenbart gjør at det blir en 'innside' og 'utside', bestående av alle andre og.. kun meg? Hva kan dette være for noe? Hvorfor oppfører hun seg sånn? Jeg er jo bare en helt vanlig medarbeider, kanskje hun har sett meg ut fordi jeg ikke tilber henne? Jeg lytter selvsagt til lederne og vil egentlig være vennen hennes, det bare føles umulig når hun driver på sånn som hun gjør... Anonymkode: e0166...3b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Del Skrevet 21 timer siden Jeg tenker umiddelbart at dette er noe du lett kan overse, og fortsette med ditt daglige virke. Med mindre du er fjorten år og tørster etter å finne drama et sted hvor det ikke finnes. Anonymkode: 84fc9...fa1 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker umiddelbart at dette er noe du lett kan overse, og fortsette med ditt daglige virke. Med mindre du er fjorten år og tørster etter å finne drama et sted hvor det ikke finnes. Anonymkode: 84fc9...fa1 Jeg overser det jo så mye som mulig, men som den nye så er jeg jo avhengig av de rundt meg for å kunne gjøre en god jobb. F.eks hva som må gjøres og noen ganger hvordan trenger jeg å bli forklart, som man jo trenger i en ny jobb, og da må jeg jo forholde meg til denne jenta. Og mest av alt grubler jeg på om jeg har gjort noe spesielt for å fortjene dette, eller hvorfor hun har pekt seg ut akkurat meg? Anonymkode: e0166...3b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 20 timer siden #4 Del Skrevet 20 timer siden Vær helt nøytral mot henne og allier deg med en annen kollega. Du har akkurat begynt der, så det er ikke for sent å begynne i et annet spor. Og jeg kan garantere deg at du ikke er den eneste som syns hun er spesiell. Istedenfor å kaste ballen tilbake til henne når hun gir deg kommentarer kan du bare si "javel, mhm, OK, nei, ja". Henvend deg til noen andre hvis du lurer på noe. Unnskyld meg, men hun høres ut som en som kompenserer for at hun aldri var kul på skolen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Del Skrevet 20 timer siden Bare forhold deg helt nøytral og tenk att du er på jobb for å jobbe, ikke for å få deg bestevenner,som ho der aldri vil bli. Ikke utmerk deg på noen måte, og gjør ditt beste, - slike vesener finnes på de fleste arbeidsplasser, "det er ikke deg, det er ho". Du kommer fort inn i rutinene, så dette går helt fint, lukk øra, forhold deg helt nøytral, ikke tenk,bare jobb. (Kan vere att det har vært mye gjennomtrekk på arbeidsplassen, og att de er lei av å stadig trene opp nye, dette kan spesielt gjelde på plasser der det jobber mye yngre folk og studenter, de som blir igjen får lite struktur på dagen, ingenting flyter som det skal, dette blir fort ein belastning som også gjennomsyrer arbeidsdagen, tenker de snur etterhvert som du viser att du har ståpåvilje og stayerevne, dumt att de ikke er mer velvillige så folk har lyst å bli da, men slik blir det bare av og til) Anonymkode: 603d3...43e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 20 timer siden #6 Del Skrevet 20 timer siden Nå er hun jo faktisk mer erfaren enn deg på denne jobben og tydeligvis stolt av det. Så spill på det og få henne til å lære deg alle triksene hun vet om på jobb. Kanskje både lærer du noe og kommer overens med henne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 20 timer siden #7 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg overser det jo så mye som mulig, men som den nye så er jeg jo avhengig av de rundt meg for å kunne gjøre en god jobb. F.eks hva som må gjøres og noen ganger hvordan trenger jeg å bli forklart, som man jo trenger i en ny jobb, og da må jeg jo forholde meg til denne jenta. Og mest av alt grubler jeg på om jeg har gjort noe spesielt for å fortjene dette, eller hvorfor hun har pekt seg ut akkurat meg? Anonymkode: e0166...3b0 Hun peker deg ut fordi du er ny, og det setter henne i en slags maktposisjon. Det er dessverre ikke uvanlig å støte borti sånne kollegaer, har gjort det selv flere ganger. Det som virkelig er ille er når hersketeknikkene smitter over på de nye, og de begynner å hakke på de som er enda nyere, og så blir det en ond sirkel. Konsentrer deg om å opptre profesjonelt, og sørg for at det er vitner i nærheten når hun prøver å «ta» deg. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Knirke skrev (15 timer siden): Hun peker deg ut fordi du er ny, og det setter henne i en slags maktposisjon. Det er dessverre ikke uvanlig å støte borti sånne kollegaer, har gjort det selv flere ganger. Det som virkelig er ille er når hersketeknikkene smitter over på de nye, og de begynner å hakke på de som er enda nyere, og så blir det en ond sirkel. Konsentrer deg om å opptre profesjonelt, og sørg for at det er vitner i nærheten når hun prøver å «ta» deg. Ja jeg tenker også at dette kan ha med å gjøre at jeg er "den nye". Føler ofte hun prøver å ta over oppgavene mine selv om jeg gjør dem tilfredsstillende.. Anonymkode: e0166...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja jeg tenker også at dette kan ha med å gjøre at jeg er "den nye". Føler ofte hun prøver å ta over oppgavene mine selv om jeg gjør dem tilfredsstillende.. Anonymkode: e0166...3b0 Legg merke til når det kommer nyansatte som er enda nyere enn deg, om hun går over til å hakke på dem isteden😉 Jeg jobbet sammen med en sånn. Uansett hva jeg gjorde, så kom hun og rettet på meg. Straks det kom en nyansatt skiftet hun over til den nye hakkekyllingen, og lot meg være i fred. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå