Gå til innhold

Overgangsalder, noen med erfaring og kunnskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort bakgrunn for spørsmålet, som omhandler hormonbehandling:

Jeg har kommet i overgangsalder. Var i en pre-fase i 4,5 år, hvor det ble kluss i syklusen, flere sykluser uteble, jeg fikk migrene for første gang i mitt liv, progesteron-nivået sank et par år før østrongen-nivået sank, som førte til fortykket livmorslimhinne, og derfor måtte jeg ta provera hver 3.mnd en periode, for å få menstruasjons så jeg fikk blødd ut den tykke slimhinnen. Hetetokter i perioder hele veien. For et års tid siden, sank også østrogennivået, og da slapp jeg proverakurene. Nå har jeg ikke hatt mens på litt over et år.

Jeg har ikke tatt noen hormoner, foreløpig iallefall. Men har en rekke symptomer som jeg føler kan knyttes til overgangsalderen, som kommer og går; hjertebank, hetetokter, plutselige perioder med total utmattelse/sykdomsfølelse, nummenhet i fingre og føtter, leddsmerter (har leddgikt, men det har blitt flere ledd som har blitt påvirket). Syns hjertebank og utmattelse/kraftløshet er verst. 

Det kan godt hende hormonbehandling kunne hjulpet meg, men leser at dersom man bl.a har migrene eller høyt blodtrykk, så kan man ikke ta hormoner? Stemmer dette i forhold til deres erfaringer? Jeg har hørt en podkast hvor det snakkes om dette, hvor en spesialist på området var gjest. Der ble det snakket om at hormonbehandling kan beskytte mange organer, og at totalt sett gir hormonbehandling høyere beskyttelse i forhold til risikoen hormonbehandling gir. Hva vet dere om dette? Det ble også sagt at man bør starte med hormonbehandling tidlig, betyr det at det egentlig er for sent for meg? Det finnes masse masse informasjon på nettet, men jeg spør her fordi det er ofte andres erfaringer som kan hjelpe, mer enn det man kan finne av info på nett. Håper noen vil bidra i tråden dersom dere har noe kunnskap om dette😊

Anonymkode: def10...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltid best å ta kontakt med lege (fortrinnsvis gynekolog) for å få svar på sånne spørsmål. Personlig har jeg vært på hormoner i over 4 år og hadde ikke hatt et fungerende liv uten.

Anonymkode: d4ea2...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er alltid best å ta kontakt med lege (fortrinnsvis gynekolog) for å få svar på sånne spørsmål. Personlig har jeg vært på hormoner i over 4 år og hadde ikke hatt et fungerende liv uten.

Anonymkode: d4ea2...b78

Ja jeg skal kontakte gynekolog, har en fast gynekolog jeg går hos, som jeg gikk ofte til den perioden det var rot i syklusen. Da snakket vi ikke så mye om hormonbehandling annet enn den proveraen jeg tok. Fikk navnet på en østrogenkrem for skjeden for å beskytte slimhinnene, men har ikke begynt på den heller. Det burde jeg nok ha gjort, men skal starte nå. Skal forhøre meg skikkelig hos gynekologen etterhvert, men vil undersøke og lære litt på egen hånd først😊 Kan jeg spørre når i forløpet du startet på hormoner? Er det østrogen i krem/spray-form du tar? Eller noe mer i tillegg?

Anonymkode: def10...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...