AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:40 #41 Del Skrevet mandag kl 21:40 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har åpent hus hele året. Folk må gjerne komme å ringe på å ta en kaffe når det måtte være. Men den ene gangen i året vil jeg gjerne slippe å stå flere timer i døren eller ha besøk inne når vi har MYE annet å ta oss til, og nyte litt fritid med barna. Jeg står på for alt og alle hele tiden. Jeg ordner alt ferdig med gaver og levring før jul, så det går ann å slappe av disse 2 dsgene med mat,pakker,feiring og kos med barna, film og ikke noen som avbryter og maser i timesvis og så er de sulten eller kommer midt i middagen jeg ikke har ordnet nok til en eller til til, eller en hel barnefamilie. Det slår aldri feil.. Sitter oss til bords for å spise så ding dong... Selvfølgelig klarer ikke folk å bare gå. Noen er så frekke at de går jo inn i det du åpner døren.. Åpner du ikke hamrer de på, ser jo lys.. Du ser de en gang i året og de må selvsagt da komme de 2 dagene... Det er nok hele året med skole,bhg,jobb,aktiviteter og annet. No vil jeg slappe av med familien min! Ikke kaste meg rubdt å ordne mat på rappen til flere og vaske og rydde enda mer, høre på mas i flere timer når jeg allerede er kaputt og bare vil slenge meg på sofaen med barna og en film. Anonymkode: c34a3...918 Høres ut som du må ønske deg et kurs i grensesetting i julegave. Dette høres jo helt forferdelig ut. Og her er det dine grenser som må på banen. Vis folk bort i døra, nyt dagene med familien, og så blir 2025 året der du setter nok grenser i hverdagen til at du ønsker folk velkommen også lillejulaften og julaften. Anonymkode: 2cd6b...a6c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:03 #42 Del Skrevet mandag kl 22:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er hyggelig mot alle, og alle er velkommen, utenom de du ikke har behov for i livet ditt? Dette er ganske selvmotsigende av deg, at du er så åpen og inkluderende, men kun når det er folk du liker.... I HI sier du heller ingenting om at det er folk du ikke liker og ikke vil ha i livet ditt, så det er vanskelig vite hva du egentlig vil ha svar på. Vi reiser alltid rundt lille julaften og julaften, fordi det er da mange av oss utflyttere har kommet hjem på juleferie. Anonymkode: 96f5b...333 Folk som rett og slett er slemme, onde mennesker,laaaangt uti familien som du aldri har noe med å gjøre, uten å gå innpå alt rundt dette, JA vi har ingenting til overs for de, med meget gode grunner! De overkjører, driter i alt og alle og er noen ......! Alle folk er ulike, men de som er tvers igjennom onde trenger vi ikke i vårt liv nei! Anonymkode: c34a3...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:06 #43 Del Skrevet mandag kl 22:06 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Høres ut som du må ønske deg et kurs i grensesetting i julegave. Dette høres jo helt forferdelig ut. Og her er det dine grenser som må på banen. Vis folk bort i døra, nyt dagene med familien, og så blir 2025 året der du setter nok grenser i hverdagen til at du ønsker folk velkommen også lillejulaften og julaften. Anonymkode: 2cd6b...a6c Problemet er ikke grensesetting men voksne mennensker som ikke evner å forstå ett nei! Uansett hvordan du formulerer det! Presser opp døren og tvinger seg inn selv om du sier nei det passer desverre ikke no, vi får snakkes en annen dag, god jul! Og lukker døren.. Neida, det går jo ikke. Kommer ikke til å forklare mer, men poenget er at det må vel fint gå ann å levere gaver å komme innom andre dager av de 365dagene av året.. Eller forstå når noen ikke orker besøk! Anonymkode: c34a3...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:07 #44 Del Skrevet mandag kl 22:07 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk som rett og slett er slemme, onde mennesker,laaaangt uti familien som du aldri har noe med å gjøre, uten å gå innpå alt rundt dette, JA vi har ingenting til overs for de, med meget gode grunner! De overkjører, driter i alt og alle og er noen ......! Alle folk er ulike, men de som er tvers igjennom onde trenger vi ikke i vårt liv nei! Anonymkode: c34a3...918 Men å sitte i timesvis på KG det har du tid til, i stedet for å bruke tiden med barna dine og de du er nær? Det er noe veldig feil hvis folk bryter seg inn dørene hos dere. Da kan du ringe politiet. Dette handler om din grensesetting. Hva med å la det ligge og så ta tak i dette på nyåret? Anonymkode: 2cd6b...a6c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:11 #45 Del Skrevet mandag kl 22:11 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For en verden vi lever i der folk er "Meg og mine" i stedet for å se hvor flott det er at folk vil komme og være sammen med dem. Her er det alltid hjerterom til de som kommer, hvis de vil inn på lillejulaften eller julaften er det mest sannsynlig fordi de er ensomme. Jeg sier "gjerne, jeg står og rører i gryta, kom inn, jeg er kanskje litt distrahert". Eller "du, vi ser på Grevinnen og Hovmesteren, MÅ bare få med meg det, vil du også se". Anonymkode: 2cd6b...a6c De som kommer til oss på lillejulaften, er ikke alene. De har fullt opp med familie hjemme, så de skynder seg rundt i siste liten med denne gaveoverleveringen, for så å komme seg hjem igjen. Jeg inviterer alltid inn, men de sier de må komme seg videre. Likevel blir de stående i døra i 20-30 min å skravle. Anonymkode: 6ea0e...91c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:14 #46 Del Skrevet mandag kl 22:14 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet du hvorfor? For jeg er egentlig ganske nysgjerrig på hva det handler om. Anonymkode: 2cd6b...a6c For all del et luksusproblem. Men i dag var det to forskjellige som kom midt i middagstiden mens man står og gjør ferdig et måltid man har jobbet med i timesvis og ikke klarer å lese rommet at det ikke passer så godt. Da blir man litt oppgitt. Anonymkode: 2c8d8...f5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:17 #47 Del Skrevet mandag kl 22:17 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke fortell henne hva hun skal føle. La henne ventilere og føle det hun føler. Viktige ord, dette bør vi huske på i andre sammenhenger også. Det er altfor mange som forteller andre hvordan de skal føle og hvordan de skal reagere. Mange kan ikke kunsten å validere andres følelser. Mange forhold og andre relasjoner går i tusen knas pga dette. Det er ganske skadelig å bli møtt på den måten når man forteller om egne følelser og reaksjoner på ting, at den man snakker til svarer at man ikke kan tenke/føle/reagere som man gjør. Anonymkode: 6ea0e...91c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet mandag kl 22:23 #48 Del Skrevet mandag kl 22:23 Dersom det er plagsomt at noen kommer med gaver, bytter man gaver med feil mennesker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:26 #49 Del Skrevet mandag kl 22:26 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi vasker,rydder,ordner med mat,siste fisish med gaver og annet. Og prøver å slappe av litt med barna før julefeiringen. Men da skal på død og live flere foll rundt med gaver, plutselig ringer på og blir værende i flere timer.. gjerne i middagstid eller før vi har stått opp... Er alltid tidlig ute å leverer fra oss gaver før jul... Hva er greier med det? Folk du aldri ser.. Anonymkode: c34a3...918 Lille julaften er vanlig arbeidsdag…. Anonymkode: 7c3d5...d4a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet mandag kl 22:30 #50 Del Skrevet mandag kl 22:30 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lille julaften er vanlig arbeidsdag…. Anonymkode: 7c3d5...d4a Ja, og det passer ikke helt at noen bekjente kommer innom jobb heller og setter seg ned i to-tre timer:) Jeg hadde aldri gjort det der om ikke det var en avtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:36 #51 Del Skrevet mandag kl 22:36 På besøk på hjemstedet. Akkurat før jul synes jeg det er litt hyggelig at folk bare ringer på og kommer på uventet besøk. Man er litt i modus for det da, og om man må justere litt på noen planer, er det vel ikke så farlig... Anonymkode: c029e...b62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:39 #52 Del Skrevet mandag kl 22:39 Får besøk og bytting av gaver i morgen tidlig kl 8. Venninne går av nattvakt. Anonymkode: 90ee6...c0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet mandag kl 22:40 #53 Del Skrevet mandag kl 22:40 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og det hjelper faktisk ikke å si til folk at vi er opptatt, det passer ikke noe, er på vei i dusjen ,vi skulle akkurat spise middag, vi er midt i en film, jeg er sliten,kan vi snakkes en annen dag. Ingenting virker... Bare en liten kopp kaffe har du vel tid til.. jadda... tar 3-4timer... Anonymkode: c34a3...918 Da må du si at dere er på vei ut døra straks og ikke gi deg ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet mandag kl 23:03 #54 Del Skrevet mandag kl 23:03 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Problemet er ikke grensesetting men voksne mennensker som ikke evner å forstå ett nei! Uansett hvordan du formulerer det! Presser opp døren og tvinger seg inn selv om du sier nei det passer desverre ikke no, vi får snakkes en annen dag, god jul! Og lukker døren.. Neida, det går jo ikke. Kommer ikke til å forklare mer, men poenget er at det må vel fint gå ann å levere gaver å komme innom andre dager av de 365dagene av året.. Eller forstå når noen ikke orker besøk! Anonymkode: c34a3...918 Jeg skulle foreslå å gå ut på trappa og lukke døra bak seg mens man tok i mot, men det vil vel ikke virke da... Jeg hadde faktisk bare låst døra, og ikke åpnet opp for dem (har du mulighet å sjekke hvem som er på døra uten at de ser deg? I fall det skulle være noe viktig). Ringer de deg kan du da, om du svarer, si at dere er syke og ikke slipper inn folk, eller et eller annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:09 #55 Del Skrevet mandag kl 23:09 Folk er forskjellige, men dette gjør meg faktisk trist. Jeg skulle gjort mye for å få slik positiv oppmerksomhet. Et eksempel her er at jeg gav beskjed i god tid for et par dager siden at jeg skulle stikke innom min mor med noen gaver. Flere dager før jul. Hun ble regelrett stresset og det passet dårlig. Jeg ordnet det på annet vis i stedet og hun var da plutselig veldig skuffet for at jeg ikke ville komme. Til den som kommenterte at ikke alle er like strukturerte så vil jeg si at jeg anser de som har tid til å reise rundt på denne måten mest strukturert. Jeg vil tro de har vært tidlig ute med forberedelsene slik at de får tid til denne fine tradisjonen. Anonymkode: 3d378...131 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:10 #56 Del Skrevet mandag kl 23:10 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Får besøk og bytting av gaver i morgen tidlig kl 8. Venninne går av nattvakt. Anonymkode: 90ee6...c0a Det hadde jeg aldri orket, jeg står ikke opp så tidlig på en julaften. Står opp i ti-tiden, dusjer og lager frokost, og setter meg i sofaen og ser på Tre nøtter til Askepott i joggeklær, uten besøk som kommer rennende. Anonymkode: 6ea0e...91c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:13 #57 Del Skrevet mandag kl 23:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk er forskjellige, men dette gjør meg faktisk trist. Jeg skulle gjort mye for å få slik positiv oppmerksomhet. Et eksempel her er at jeg gav beskjed i god tid for et par dager siden at jeg skulle stikke innom min mor med noen gaver. Flere dager før jul. Hun ble regelrett stresset og det passet dårlig. Jeg ordnet det på annet vis i stedet og hun var da plutselig veldig skuffet for at jeg ikke ville komme. Til den som kommenterte at ikke alle er like strukturerte så vil jeg si at jeg anser de som har tid til å reise rundt på denne måten mest strukturert. Jeg vil tro de har vært tidlig ute med forberedelsene slik at de får tid til denne fine tradisjonen. Anonymkode: 3d378...131 Jeg syns det er annerledes om man spør på forhånd om det passer, gjerne i god tid, og et par dager før jul, da kan man planlegge litt rundt det, unngå at noen ringer på midt i middagen eller når man står i dusjen, eller når man har laget til en koselig stund på lillejulaften kveldstid sammen med barna og ønsker egentid med dem. Jeg syns det er kjempekoselig med besøk, men det er ikke alltid det passer, og for oss er lillejulaften en tid det ikke passer. Anonymkode: 6ea0e...91c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #58 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg skulle ønske jeg klarte å være litt mer som deg, ab 🌸 Men jeg er dessverre også en av de som blir kjempestressa og sur når noen kommer på uplanlagt besøk... Anonymkode: 80c3b...bec Har du spurt deg selv hvorfor? Det er ikke normalt. By en kopp kaffe, det slår aldri feil. Anonymkode: 92feb...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #59 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette var tradisjon for 20 år siden, noob! Anonymkode: 5875b...6d8 Det er en fin tradisjon 😊 Før hadde vi alle juletre som ikke var laget av plast, og folk hadde ikke jul fra midten av november til nyttår. Anonymkode: 92feb...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #60 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du spurt deg selv hvorfor? Det er ikke normalt. By en kopp kaffe, det slår aldri feil. Anonymkode: 92feb...9fd Det er svært normalt å mislike uanmeldt besøk. I våre dager fins det ingen gode grunner for å ikke varsle sin ankomst og sjekke om det passer. Anonymkode: 164cc...ec1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå