AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #21 Del Skrevet 23. desember 2024 Du maser på dem. Det er derfor de har bedt deg la være å komme. Du stopper opp køen. Verdrn snurrer ikke rundt deg. Anonymkode: 7e226...97b 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #22 Del Skrevet 23. desember 2024 Jeg antar du spør om mye som ikke er apotekets oppgave. De kan selvsagt gi generell veiledning i medisiner du får på resept og uten resept. Men de har ikke et ansvar for behandling eller å vurdere symptomer f.eks. Så du kan ikke forvente at de skal kunne svare deg på alt. Da må du gå til legen for å få en vurdering. Jeg tenker også at du burde spørre legen når legen ordinerer nye medisiner. Hvorfor spør du ikke der og da om intervall, om det kan tas til måltider osv? Anonymkode: 71fd5...874 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #23 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er det garantert to sider av en sak. Jeg har ofte spurt om råd/veiledning til både apotekteknikeren og farmasøyten men aldri blitt bedt om å ikke komme tilbake. Her er det garantert DU som er problemet og ikke omvendt! Vi nordmenn er ofte så bortskjemte og selvgode at vi ikke skjønner det når vi er direkte ufine. Også er vi mestere på å skylde på alle andre enn oss selv. Anonymkode: 27da5...3d1 Ja, det er jo derfor jeg spør. Et sted på veien må jeg ha missforstått hvilken rådgivning et apotek skal gi. Jeg fikk feks ikke opp boksen på noen piller, det var virkelig umulig. Det måtte være sånn at to motsatte piler pekte mot hverandre, en ovenfra og en nedefra også måtte boksen åpnes med en hardt tommelgrep. Det er mange som klager på den ordningen leser jeg.. Her kunne jeg sikkert ha skjært hull i boksen å ikke mast på de på apoteket.. Men dette med om de kan gi råd om bruk av medisiner bør klargjøres, hvor spør man om slikt hvis ikke apoteket er riktig sted? Legen er jo ikke tilgjengelig på melding når det er vikar.. Jeg er ute etter å lære hva de kan brukes til/ikke brukes til. Anonymkode: 72121...999 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #24 Del Skrevet 23. desember 2024 Du finner et annet apotek. Prob løst Anonymkode: 6c601...c53 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #25 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå har du vært her mye i det siste, ikke sant, jeg skjønner at det er mye, ledsaget av et ansikt uten noe smil og ingen hilsen tilbake når jeg sa, takk for hjelpen og god jul. Det var tydelig at dette ikke var greit for dem. Ble sikkelig lei meg å følte meg så dum.. Det å bli kronisk syk skaper bekymring, jeg skjønner det kan påvirke hvordan jeg er, i dag sa jeg i fra at lege ikke har beskrevet hvordan medisinene skal brukes da jeg har fått en ny, spørmålet var om de kunne tas sammen eller hver for seg tidsmessig. Følte meg så uvel å lite ok i situasjonen.. Skal ikke dit igjen. Jeg oppfattet det hele som merkelig. Jeg bare byttet apotekkjede, så problemet løser seg, men da må jeg la være å spørre om råd rundt medisiner tror jeg. De gangene jeg har vært der har det vært maks 10 min inkl venting i kø, kanskje en gang annenhver uke, ikke mer. Anonymkode: 72121...999 Men hvis du har behov for å benytte deg av tjenesten med rådgivning for medisiner, så skal det bookes tid... Så det eneste jeg synes er dårlig her, er at de ikke informerer om at du må booke tid, ikke bare komme innom for rådgivning. Anonymkode: da321...2e0 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #26 Del Skrevet 23. desember 2024 Meowmere skrev (5 minutter siden): Du har ikke sett de som småprater og har hundre spørsmål om ting de skal ha? Du vet ikke at de som er utdannet farmasøyt vet mer om legemidler enn leger, og har også opplysningsplikt? Nei vet du når noen bruker lang tid er det som regel den ansatte som både leter, forteller om medisinene osv. Anonymkode: 1d799...365 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #27 Del Skrevet 23. desember 2024 Trur du tolker den ansatte feil. Kan vere den prøvde å vise omtanke ved å seie at det har vore mykje i det siste. Naturlig å ikkje stå å smile av andre sin sjukdom/plager. Anonymkode: 98a70...f3f 37 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #28 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg antar du spør om mye som ikke er apotekets oppgave. De kan selvsagt gi generell veiledning i medisiner du får på resept og uten resept. Men de har ikke et ansvar for behandling eller å vurdere symptomer f.eks. Anonymkode: 71fd5...874 Noen apotek kan vurdere enkelte typer symptomer, gi vaksine, mer omfattende råd mm. Det er da en egen tjeneste som man betaler for. Litt som en legetime. Anonymkode: 6e408...4d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #29 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg antar du spør om mye som ikke er apotekets oppgave. De kan selvsagt gi generell veiledning i medisiner du får på resept og uten resept. Men de har ikke et ansvar for behandling eller å vurdere symptomer f.eks. Så du kan ikke forvente at de skal kunne svare deg på alt. Da må du gå til legen for å få en vurdering. Jeg tenker også at du burde spørre legen når legen ordinerer nye medisiner. Hvorfor spør du ikke der og da om intervall, om det kan tas til måltider osv? Anonymkode: 71fd5...874 Jeg har aldri stilt medisinske spørsmål. Jeg har spurt om type bandasje etter operasjon feks. Bruk av ulike typer medisin har jeg spurt om, det står feks«tas morgen» på to ulike medikamenter, betyr det da at de kan tas samtidig? Det er bla snakk om livsnødvendig hormontilskudd, det er viktig at det blir tatt riktig. Jeg hadde rett i at de ikke skulle tas samtidig, det hadde jeg ikke blitt klar over hvis jeg ikke spurte apoteket… Fordi lege gir ny resept på ny medisin på melding, legen har vikar. Jeg er ikke så glad i å ta ulike medikamenter på måfå.. Særlig ikke når det er alvorlig. Anonymkode: 72121...999 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #30 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå har du vært her mye i det siste, ikke sant, jeg skjønner at det er mye, ledsaget av et ansikt uten noe smil og ingen hilsen tilbake når jeg sa, takk for hjelpen og god jul. Det var tydelig at dette ikke var greit for dem. Ble sikkelig lei meg å følte meg så dum.. Det å bli kronisk syk skaper bekymring, jeg skjønner det kan påvirke hvordan jeg er, i dag sa jeg i fra at lege ikke har beskrevet hvordan medisinene skal brukes da jeg har fått en ny, spørmålet var om de kunne tas sammen eller hver for seg tidsmessig. Følte meg så uvel å lite ok i situasjonen.. Skal ikke dit igjen. Jeg oppfattet det hele som merkelig. Jeg bare byttet apotekkjede, så problemet løser seg, men da må jeg la være å spørre om råd rundt medisiner tror jeg. De gangene jeg har vært der har det vært maks 10 min inkl venting i kø, kanskje en gang annenhver uke, ikke mer. Anonymkode: 72121...999 Dette er spørsmål du burde kontaktet legekontoret om. Apoteket kan rådgi til en viss grad, om mer generelle spørsmål. Men du må be legen fortelle deg hvordan du skal ta medisinene dine. Er kroniker selv, og det tar litt tid å få oversikt over hvordan systemet fungerer. Prøv å tenk på hvem som faktisk har ansvaret for det du lurer på. Du kan ikke overdynge enhver som har litt peiling om alt du lurer på, Et godt tips - begynn et spørsmål med «jeg vet ikke om dette er noe dere kan svare på/hjelpe meg med?» Da gir du de åpning til å si fra at dette må du evt ta med fastlege/spesialist/behandler. Du kan få råd om hvor du bør henvende deg for å få den hjelpen og støtten du søker. Som oftest er det fastlegen som skal ha den rollen. Du kan legge inn spørsmål til fastlegen og be om å bli oppringt f.eks. Når du har konkrete spørsmål som det med medisinering. Ikke alt en trenger en time til. Som kroniker er det ofte mye sånt småtteri som løses innimellom i samnarbeid med legekontoret. De bør generelt sett være ditt førstevalg når du er usikker og lurer på noe. Anonymkode: f27fe...0cf 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #31 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det er jo derfor jeg spør. Et sted på veien må jeg ha missforstått hvilken rådgivning et apotek skal gi. Jeg fikk feks ikke opp boksen på noen piller, det var virkelig umulig. Det måtte være sånn at to motsatte piler pekte mot hverandre, en ovenfra og en nedefra også måtte boksen åpnes med en hardt tommelgrep. Det er mange som klager på den ordningen leser jeg.. Her kunne jeg sikkert ha skjært hull i boksen å ikke mast på de på apoteket.. Men dette med om de kan gi råd om bruk av medisiner bør klargjøres, hvor spør man om slikt hvis ikke apoteket er riktig sted? Legen er jo ikke tilgjengelig på melding når det er vikar.. Jeg er ute etter å lære hva de kan brukes til/ikke brukes til. Anonymkode: 72121...999 At det er en vikar for legen endrer ingenting, vikaren skal også kunne svare på spørsmål rundt din medisinering. Om det ikke går å skrive melding til vikaren, så ringer du legekontoret og sekretæren vil legge inn ditt spørsmål til vikaren. Anonymkode: f27fe...0cf 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 23. desember 2024 #32 Del Skrevet 23. desember 2024 Jeg forstår at du føler deg avvist, ts, og hvis dette skjedde slik du forteller så syns jeg i tillegg det er ufint av den ansatte. Jeg bruker ofte interaksjonssiden hvis jeg lurer på om medisiner kan tas samtidig, den finner du her: Interaksjoner.no Da skriver du inn legemidlene og så får du opp om de kan tas samtidig eller ikke. Jeg vet jo ikke hvilken kjede du gikk til da dette skjedde, men jeg syns det er stor forskjell på servicen hos de forskjellige apotekkjedene og har valgt å bruke ikke bare den kjeden, men det spesifikke apoteket hvor jeg opplever å få best hjelp. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #33 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men det er de ikke. Alle har utdanning i helse og flere av dem mastergrad i medikamenter. Anonymkode: 6e408...4d8 Ja, de som har med resepter har det. Men når det kommer til salg av det som ikke er reseptvarer, er de selgere og ikke rådgivere. Og de selger masse tullevarer på apotek. Anonymkode: 1a782...8a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #34 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Høres mer ut som du bør bytte lege, om du ikke får grunnleggende hjelp og informasjon. Anonymkode: 6e408...4d8 Javisst, står på ventelist. Dette kunne vært så enkelt men har blitt så vanskelig. Glad jeg luftet det her så ting blir satt litt på plass. Hater den nedvedigende følelsen..Synes apoteket kunne spurt meg om jeg egentlig får den hjelpen jeg skal siden jeg har så mange spørsmål istedenfor å gå frem å avvise meg på en ubehagelig måte. Men, de har sikkert sitt å stri med av rare og gærne folk. Anonymkode: 72121...999 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #35 Del Skrevet 23. desember 2024 Apoteket skal da visselig kunne svare på spørsmål om medisinene, om de kan tas sammen, hvordan man bruker ting som inhalator eller åpner boksen, hvilke bandasjer og slike ting er helt klart innenfor hva apotekansatte kan og skal svare på. En kunde som er innom annenhver uke er heller ikke en kunde som renner ned dørene og bruker opp all tid og kundeservice. Ærlig talt folkens. Nå er dere veldig rare igjen her på KG. Jeg er nesten aldri innom apotek selv men hver gang jeg er det så får jeg råd og spørsmål for å avklare at medisinene brukes riktig om det så er til meg, gubben eller bikkja. De har stadig opplysningskampanjer også gående og plakater om å be om hjelp om man lurer på ting. Anonymkode: f384a...15a 5 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #36 Del Skrevet 23. desember 2024 Farmasøyten vet mer om medisin enn legen. Selvfølgelig kan du få råd om medisinering. Anonymkode: d7c2a...f2f 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #37 Del Skrevet 23. desember 2024 Om du har råd til å bruke ti tusen på ETT apotek.... Og du ikke får riktig info fra fastlegen din. Hva med å booke seg inn hos en privatlege og bruke timen på å spørre om alt du lurer på. Eller bytte lege. Synes det er mye å forlange av apoteket, men jeg er en av de som synes de som skal stille tusen spørsmål til det stakkars menneske bak skranka, er slitsomme mennesker. Jeg leser meg opp på troverdige kilder på nett, sender legen e-konsultasjon om det er noe veldig spesielt, eller bestiller meg en legetime på aleris om jeg vil at noen skal svare på alt jeg lurer på. Ta til deg kritikken. Anonymkode: 09522...88a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #38 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Apoteket skal da visselig kunne svare på spørsmål om medisinene, om de kan tas sammen, hvordan man bruker ting som inhalator eller åpner boksen, hvilke bandasjer og slike ting er helt klart innenfor hva apotekansatte kan og skal svare på. En kunde som er innom annenhver uke er heller ikke en kunde som renner ned dørene og bruker opp all tid og kundeservice. Ærlig talt folkens. Nå er dere veldig rare igjen her på KG. Jeg er nesten aldri innom apotek selv men hver gang jeg er det så får jeg råd og spørsmål for å avklare at medisinene brukes riktig om det så er til meg, gubben eller bikkja. De har stadig opplysningskampanjer også gående og plakater om å be om hjelp om man lurer på ting. Anonymkode: f384a...15a Boots, apotek1 og vitus har en egen tjeneste for rådgivning, som man booker tid til. Og det er stor forskjell på å stille ett raskt spørsmål og det å bruke 10 minutter flere ganger i måneden. Da har man behov for langt mer rådgivning enn hva man kan forvente av noen som skl betjene en kasse. Da må man benytte rådgivningstjenesten de har, slik at man er sikker på at man får snakket med en farmasøyt. Anonymkode: da321...2e0 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #39 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nå har du vært her mye i det siste, ikke sant, jeg skjønner at det er mye, ledsaget av et ansikt uten noe smil og ingen hilsen tilbake når jeg sa, takk for hjelpen og god jul. Anonymkode: 72121...999 Er dette å be noen å ikke komme tilbake? Det hintet hadde ikke jeg tatt, for å si det slik. Jeg leser det ikke som en avvisning i det hele tatt. Anonymkode: 78104...a05 18 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #40 Del Skrevet 23. desember 2024 Hvilken feilinformasjon mener du legekontoret har gitt deg? Anonymkode: 71bb9...53a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå