Gå til innhold

Julebrød på min måte

Perine

Anbefalte innlegg

Jeg bakte 3 store julebrød tidligere denne måneden, men de forsvant på mystisk måte fra fryseboksen. Derfor slang jeg sammen en deig til i dag. Jeg gikk ned litt på mengden smør og sukker,  men det gjorde ingenting.

Denne deigen er laget av 2 kg mel, 2 pk tørrgjær, 4 egg, 4 ts kardemomme, 300 g sukker,300 g smør, 1 ts salt, 1 pk rosiner og 12 dl melk. Etter heving og utbaking, så har jeg bare trykket deigen godt ned i formene med vann på hendene. Så etterheves og stekes de en times tid på 200 grader. Jeg pleier å legge et bakepapir over dem etter et kvarters steketid. 
(Jeg valgte med hell å droppe pensling med egg på toppen før steking, for dette fikk dem til å sprekke veldig under stekingen forrige gang. De gikk også lettere i stykker da jeg skar dem opp .)

Ønsker alle en fin lillejulaften 🎄💖

IMG_2980.jpg

IMG_2984.jpg

IMG_2985.jpg

Endret av Perine
  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har brukt altfor mye gjær…

Anonymkode: 098db...28c

Jeg bruker 1 pakke til samme melmengde i vanlig brød, men dette her er både fett og søtt, så jeg brukte 2.  Det er ganske normalt om man ikke bruker langtids/kaldheving.  Det var ikke noe gjærsmak i dem heller.  Jeg er ingen ekspert, og vil ikke vedde på at det kunne gått like bra eller ei med mindre gjær altså 😀

Endret av Perine
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (På 24.12.2024 den 14.28):

Jeg bruker 1 pakke til samme melmengde i vanlig brød, men dette her er både fett og søtt, så jeg brukte 2.  Det er ganske normalt om man ikke bruker langtids/kaldheving.  Det var ikke noe gjærsmak i dem heller.  Jeg er ingen ekspert, og vil ikke vedde på at det kunne gått like bra eller ei med mindre gjær altså 😀

Jeg syns også de så veldig gode ut, men reagerte på gjærmengden. Jeg ville brukt maks en pakke, kanskje enda mindre hvis jeg hadde god tid.

Tenker å prøve disse en dag til uka, det er godt med litt gjærbakst etter alle småkakene. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 24.12.2024 den 14.28):

Man ser tydelig på siden av brødene at her er det brukt altfor mye gjær. Man skal aldri doble gjærmengden, og heller sldri bake gjærbakst om man ikke har de 15 min xtra det tar å la deigen heve naturlig. Du trenger ikke langtidsheve baksten når du bruker en hel pose tørrgjær på vel en liter væske. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Man ser tydelig på siden av brødene at her er det brukt altfor mye gjær. Man skal aldri doble gjærmengden, og heller sldri bake gjærbakst om man ikke har de 15 min xtra det tar å la deigen heve naturlig. Du trenger ikke langtidsheve baksten når du bruker en hel pose tørrgjær på vel en liter væske. 

Har du noen gang lest normale oppskrifter på brød og boller? 

I mine julebrød bruke jeg 2 poser tørrgjær,men også 12 dl melk og 4 egg + smør

Pytt, pytt. Du baker egne brød på din måte, og jeg på min.  Ta gjerne bilder og legg ut oppskrift på dine egne.

Endret av Perine
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Perine Jeg må innrømme at jeg er ikke noe glad i julebrød. Er glad i vørterbrød da, men uten rosiner,🫣 Likevel må jeg si at disse her så veldig gode ut 😋 Saftige med med både godt med egg og smør, og kardemommen gav nok en helt herlig smak 🥰 

Det er en stor oppskrift med 2kg mel, og joda den kan helt sikkert lages med halv mengde gjær osv, til tross for stor oppskrift og mye fett i, men det ble nok kjempegodt med 2pk gjær også. Denne oppskriften her på «Verdens beste boller» fra Det søte liv, har mindre mel enn din oppskrift, og ikke egg, men 100g med fersk gjær. Den oppskriften er jo kjent for å være god, selv om jeg ikke har prøvd den selv. 
Så tusen takk for at du tar deg bryet med å dele både oppskrift og bilder av deilig bakst, også håper jeg du lar det går inn det ene øret og ut det andre kritikken du får. Til dere som mener det er for mye gjær: det er enkelt å redusere den 😉 

Fortsatt fin romjul ønskes :nissevink:

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (34 minutter siden):

@Perine Jeg må innrømme at jeg er ikke noe glad i julebrød. Er glad i vørterbrød da, men uten rosiner,🫣 Likevel må jeg si at disse her så veldig gode ut 😋 Saftige med med både godt med egg og smør, og kardemommen gav nok en helt herlig smak 🥰 

Det er en stor oppskrift med 2kg mel, og joda den kan helt sikkert lages med halv mengde gjær osv, til tross for stor oppskrift og mye fett i, men det ble nok kjempegodt med 2pk gjær også. Denne oppskriften her på «Verdens beste boller» fra Det søte liv, har mindre mel enn din oppskrift, og ikke egg, men 100g med fersk gjær. Den oppskriften er jo kjent for å være god, selv om jeg ikke har prøvd den selv. 
Så tusen takk for at du tar deg bryet med å dele både oppskrift og bilder av deilig bakst, også håper jeg du lar det går inn det ene øret og ut det andre kritikken du får. Til dere som mener det er for mye gjær: det er enkelt å redusere den 😉 

Fortsatt fin romjul ønskes :nissevink:

Takk for hyggelig kommentar 😀  men, nei da, det gjør ikke noe med litt sur kritikk i blant. Jeg føler meg ganske trygg i melposene etter mange års prøving og feiling.  Utlært blir man vel aldri som hobbykokk, men det hjelper å like det man holder på med. Jeg koser meg med matlaging.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (4 minutter siden):

Takk for hyggelig kommentar 😀  men, nei da, det gjør ikke noe med litt sur kritikk i blant. Jeg føler meg ganske trygg i melposene etter mange års prøving og feiling.  Utlært blir man vel aldri som hobbykokk, men det hjelper å like det man holder på med. Jeg koser meg med matlaging.

Jeg liker at du deler bilder og oppskrifter du selv har prøvd, of gjerne deler tips og fremgangsmåte, det inspirerer til å prøve selv, meg blat annet 😊

Anonymkode: 716ea...155

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 29.12.2024 den 12.57):

Det var absolutt ikke ment som sur kritikk da jeg nevnte at jeg også syns det var mye gjær. Oppskriften er stor, så den har kanskje blitt doblet en gang, og det er vel allmennkunnskap at om man dobler en oppskrift på gjærbakst, så skal ikke gjærmengden dobles. ;) Men det var ikke, som sagt, ment som kritikk, bare en delt tanke.

Jeg skal (fremdeles) prøve disse, men da med den mengden gjær jeg pleier å bruke når jeg baker. Og fersk gjær, tørrgjær er jeg rett og slett ikke noe glad i å bruke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, men dette går jo ikke. Julebrød skal jo være runde. Hva slags anarki og kaos er det du forsøker å fremprovosere, egentlig? 

Anonymkode: 9bdd8...f4e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye smør skulle det egentlig være? Jeg synes det er godt når det er litt mer enn i denne oppskriften ifht melmengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (45 minutter siden):

Det var absolutt ikke ment som sur kritikk da jeg nevnte at jeg også syns det var mye gjær. Oppskriften er stor, så den har kanskje blitt doblet en gang, og det er vel allmennkunnskap at om man dobler en oppskrift på gjærbakst, så skal ikke gjærmengden dobles. ;) Men det var ikke, som sagt, ment som kritikk, bare en delt tanke.

Jeg skal (fremdeles) prøve disse, men da med den mengden gjær jeg pleier å bruke når jeg baker. Og fersk gjær, tørrgjær er jeg rett og slett ikke noe glad i å bruke.

Helt greit det, vi har forskjellige måter å gjøre ting på.  Man må bare prøve seg frem og se hvordan det går.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men, men dette går jo ikke. Julebrød skal jo være runde. Hva slags anarki og kaos er det du forsøker å fremprovosere, egentlig? 

Julebrød er avlange, julekake er rund.

Anonymkode: dff6e...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (6 timer siden):

Hvor mye smør skulle det egentlig være? Jeg synes det er godt når det er litt mer enn i denne oppskriften ifht melmengden. 

Første gangen brukte jeg 400 gram og reduserte nå til 300. Dette pga min egen smak. Google litt, så finner du mange forskjellige oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ha ha :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker julebrød🥰🥰 Jeg er på tredje runde med julebrødene/julekakene fra Trine🤶🤶 Barna og mannen mumser også i seg da😅

Anonymkode: ceeee...473

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...