Gå til innhold

Får dere julegave av barna deres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og hvor gamle er de? Venninna mi mente at barna våre var bortskjemte som ikke laget gaver til oss, mens jeg mener at dette er normalt. Vi passer på at de lager til besteforeldre, tanter osv så er ikke sånn at de aldri gir noe tilbake til andre altså.

Anonymkode: 81ec6...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vanlig at de lager i barnehagen og på skolen, vel?

Anonymkode: 75bae...250

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, forsåvidt. Vi deler oss, så får ungene bestemme en ting de vil gi til den andre forelderen. De har aldri laget noe i barnehagen. Når vi hadde bare ett barn og barnet var ungt, så droppet vi gave. Det ble heller fra meg og barnet eller pappan og barnet.

Anonymkode: e700b...9c3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vanlig at de lager i barnehagen og på skolen, vel?

Anonymkode: 75bae...250

Det går til noen av besteforeldrene. Vi har stor familie.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De laget i barnehagen og småskolen. Tror ikke 10 åringen har laget julegave i år, men kom hjem med en kjempe fin juletrepynt 🤩

Tror 13 åringen har ordnet med julegave til oss, vet at hun i hvert fall har kjøpt til lillebroren. Og det er kommet noen flere Vipps krav, så tror hun har en plan.

Ellers så kjøper jeg og mannen til hverandre, og da er selvfølgelig barna med på gavene.

Anonymkode: dfbe1...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg over her, jeg forventer ikke gave fra noen. Og mener at barna ikke er bortskjemte om de ikke gir gave til foreldrene.

Anonymkode: dfbe1...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dattera mi er 10 år gammel og får morfar til å være med ut og kjøpe gaver. Har hun penger selv bruker hun det også (selv om jeg sier hun ikke behøver det). 

Når jeg hadde bursdag sist sto hun opp grytidlig for å ordne kaka hun hadde laget så jeg fikk det før jobb og når jeg kom hjem den dagen var det ballonger og mange gaver hun hadde fiksa selv 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her hjalp vi foreldre barna med julegavekjøp til hverandre. Begge begynte med sommerjobb og lørdagsjobb fra de var ca 14, så etter det ordnet de gaver selv. 

Anonymkode: afcc5...2c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er veldig involvert i hva vi gir i julegave - han har ikke alltid egen gave, men er med å planlegge og kjøpe gaver. Han er 7 år. 

I år får f. eks. pappaen en felles fra meg og guttungen, der han har vært med å bestemme hva vi skal gi, og vært med ut for å kjøpe det. Han har også vært veldig delaktig i hva søskenbarna skal få. 

Han har ofte gitt noen egenprodusert i tillegg , men ikke hvert år. Kommer an på om han har laget noe han ønsker å gi bort / er stolt nok av. (De laget mer fine ting i barnehagen. Etter skolestart er det litt preget av at de ikke har råd til materialer, og er få voksne. Så mye tegninger og lite annet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, konglenisser og litt forskjellig fra barnehagen, og mye fint fra kunst og håndverk og juleverksted på skolen. Får noe spennende i år også. Bare tull at de er bortskjemt hvis de ikke gir gave. Jeg synes det er hyggelig med konglenisser og dorullengler og sånt og ta det fram igen år etter år, men vil ikke at de skal gå og kjøpe noe for å kjøpe.

Anonymkode: b451d...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg alltid fått. Vært utrolig viktig for barna å gi gaver fra de var små, og gleden ved å gi var også vesentlig for meg å lære dem. 

Har en god del ulike nisser og engler av ulik kvalitet, merket med navn og alder, som er veldig artig å ta frem, samt at de fikk penger til å kjøpe gaver for fra de var veldig små. Visste som regel hva jeg fikk, for pleide å ta dem med i en butikk og peke på ulikt jeg ønsket meg, og de jaget meg ut av butikken når jeg ønsket meg noe de ville kjøpe, samt gledet seg slik til at jeg skulle åpne at de røpet innholdet gjennom praten om den også. Var likevel like overrasket hver julaften. 😄

Jeg tenker ikke at de er bortskjemt ved å ikke gi gave, men mer at da fratas de den gleden det er å gi, og glede seg til å glede mamma og pappa med sin gave. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ordner de. Eldste har pleid å gi meg penger (rimelig teit, siden han får penger av meg) evt sjokolade, men jeg ga ham beskjed om at det er på tide å gi ordentlige gaver. Ikke fordi det er så viktig for meg, jeg liker både penger og sjokolade, men han er 20 og må kunne tenke ut en mer vanlig gave, ut i fra hvem han gir til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da de var små laget de i bhg og de laget på barneskolen. Fra de var rundt 12-13 så kjøpte de noe. Nå er de 20 og 18 og begge har kjøpt til oss og til besteforeldre 

Vet noen  bhg og skoler har sluttet med å lage gaver ungene har med pga de enten har kun mor eller far, eller fosterhjem eller ikke feirer

Anonymkode: 9f2e0...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For datteren vår har det alltid vært viktig å  gi oss gaver, så vi har hjulpet henne med det, far hjelper henne med gave til meg, og omvendt. Når hun var yngre, altså bhg, lagde de gaver der.

Hun liker også å gi gaver til besteforeldre, og kusiner/fettere. Nå er hun så stor at hun kjøper på egenhånd. 

Anonymkode: d81d6...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 10 og 13 og gir julegave til oss. Da de var mindre laget de i barnehagen/skolen. Nå kjøper 13 åringen, og 10 åringen har laget på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, men det er jenta som alltid fikser det (er 14 og sønnen 16) I år fikset datteren gave til meg i september/oktober, gaven til broren var klar i oktober, men tok litt lenger tid for gaven til faren. Vi foreldre gir penger for gavene. Hun instruerer også hva faren skal kjøpe til henne fra broren. 

Datteren er også med og kjøper gaver til besteforeldre og søskenbarn. Elsker også å pynte til jul og pynte bordet. (verre med rydding og vasking…) 

Har ikke lagd gaver siden barneskolen og da fikk besteforeldre det de laget for det meste. 

For datteren har det vært superviktig å gi gaver og starter som skrevet veldig tidlig.  Å få gaver er bonus. Besteforeldre gir mye heldigvis så vi ikke må. Jul uten masse gaver er ikke jul for meg. 

Anonymkode: 566c0...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de har gitt gave til oss foreldre fra de kunne forstå konseptet gaver. De første årene fikk de hjelp av oss voksne- Etter fylte 10 år, har de ordnet selv. To av barna har nå egne inntekter og betaler nå gavene til oss selv. 

Anonymkode: d1ef5...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hvor gamle er de? Venninna mi mente at barna våre var bortskjemte som ikke laget gaver til oss, mens jeg mener at dette er normalt. Vi passer på at de lager til besteforeldre, tanter osv så er ikke sånn at de aldri gir noe tilbake til andre altså.

ja :)

Anonymkode: 77e92...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner at jeg er litt skuffet over 20 åringen. Han går skole og jobber litt. Bor og spiser gratis. Hadde kanskje tenkt at han kom med en gave. Men ser ikke sånn ut 

Anonymkode: 8b784...051

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...