Dojakitty Skrevet 4 timer siden #41 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Pengene han har dratt inn har vel sikkert vært nyttige. Enorm faktor i utbrenthet hos menn er et kaldt hjem og sexnekt fra partner. Anonymkode: 987b3...f0a Ja pengene betyr jo åpenbart mer for han enn familien så? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #42 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Mitt blodtrykk målte over 200/100 og legen så meg strengt på meg og sa: Du MÅ sykemeldes! Da hadde jeg allerede blodpropp på øyet, men var for syk til til å ha innsikt i egen sykdom. Så lenge han går på jobb og ikke evner å ha innsikt i egen situasjon er det ingen ting du kan gjøre annet enn å oppfordre til legehjelp. Anonymkode: 8cb38...f58 Enig. Jeg ble utbrent. Jeg var så stresset over år, og da vi fikk sykdom hos barn så toppet det seg. Men jeg kunne ikke slå ned på stresset, eller greie å roe ned, og det så helt umulig ut for meg å sykemelde meg. Man blir rar i toppen. Jeg drakk i skjul om kvelden for å roe meg ned. Så opp igjen tidlig. Jeg måtte stupe på det tidspunktet. Selv da forstod jeg ikke og trodde jeg hadde hjerteinfarkt- noe jeg jo ikke hadde tid til. Selvinnsikten var mao ikke så stor. Ikke hos mann heller. Han lot meg styre på, og skjønte ikke at jeg var på vei mot stupet. Det stupet ser ikke bra ut, og da forsvinner han i mange år...eller alltid. Få han til legen, og lag en absolutt prioriteringsliste for julen. Ungene trenger dere, ikke alt det andre. Anonymkode: bc945...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #43 Del Skrevet 4 timer siden Dojakitty skrev (3 minutter siden): Ja pengene betyr jo åpenbart mer for han enn familien så? Han tror/ forstår at pengene betyr mye. Selvsagt betyr penger mye. Har du stått i en situasjon der ikke regningene blir betalt eller huslånet? Anonymkode: bc945...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #44 Del Skrevet 4 timer siden Bli med han til legen TS. Drit i alt med jula og snakk sammen. Gå tur og lytt til legens råd. Dere må ingenting i jula Det er valgfritt. Anonymkode: bc945...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 4 timer siden #45 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han tror/ forstår at pengene betyr mye. Selvsagt betyr penger mye. Har du stått i en situasjon der ikke regningene blir betalt eller huslånet? Anonymkode: bc945...f50 Nei, for jeg har aldri måttet være avhengig av noen andre en meg selv så jeg passer godt på at det aldri skjer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #46 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mannen min er i ferd med å møte veggen- og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å støtte han. Det har vært altfor mye stress på jobb over flere år i tillegg til at vi har hatt utfordringer i familien. Nå er han der at han har null energi- alltid sliten og trøtt, ser mørkt på alt og vil egentlig bare sove. Noe som ikke er mulig med familie, barn og jul. Hva kan jeg gjøre for å støtte han? Kan jo ikke tillate at ha legger seg på et mørkt rom hele jula selvom det er det han vil.... Har du hatt en partner som er utbrent og hva gjorde at det ble bedre? Han vil ikke sykemelde seg, så det er ikke aktuelt... Anonymkode: 9c924...7ef Jo, det ER det. Møter han «veggen» som du sier, ts, så er det hans eneste alternativ. Og det er merkelig det der - når sykdom tvinger et menneske i kne viser det seg at å slappe av ikke bare er mulig - ting går rundt så det suser. Om han må dra på hytta eller om dere har valgt å oppdra barna såpass at han kan legge seg på soverommet? Det vet kun dere. Men han må stoppe opp. Og du må ta skuta. Det er veldig innenfor hva et voksent, friskt menneske mestrer i nåen få måneder, fordi det er innenfor hva et voksent, friskt menneske mestrer i hele barnas barndom. Dojakitty skrev (1 time siden): Ja men når kvinnen må dra mannen med til legen som det barnet han er da blir jeg oppgitt. Skjønner ikke at man orker. Hjelper jo ikke å «gå til legen» om han har en vrien jobb og en tung fritid. Legen vil fortelle han det han alt vet - han må finne en annen jobb og kutte ut så langt mulig de menneskene som gjør fritiden krevende (gitt at de ikke er egne barn, da må man bare holde ut og håpe helsa ikke knekker). Finnes ingen resept mot «utbrent». Anonymkode: 25a2e...b5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #47 Del Skrevet 4 timer siden BobbySocks skrev (3 timer siden): Han ofrer familielivet for jobb? Kanskje han skal se på prioriteringene sine? Eller ofrer helsa si for at familien skal ha alt. Svært få som kan både tjene bra og samtidig prioritere familien. TS. Mannen din får ikke hvilt seg psykisk pga alt han "burde ha gjort" som surrer inne i hodet. Hvis du vil hjelpe han, må du ta på deg ALT i jula. Ikke spør han om å gjøre noe, ikke engang om han skal spise sammen med dere. Ikke starte noen alvorlige samtaler. La han få fred fra alt i juleferien. Si til ungene at pappa er syk og trenger å hvile hele jula og at de ikke må forstyrre han. Gi han en god klem, fortell at du er glad i han og at du har full kontroll og han skal bare hvile. Han plages nok med skyldfølelse i tillegg til utbrenthet. Smil og vær glad så han får slippe å føle seg skyldig. Så kan dere ta praten om sykemelding over nyttår. Anonymkode: d61bf...573 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #48 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå sier de fleste utbrente at det er dette man trenger i første omgang, så kan man når kroppen har landet, forsiktig øke aktivitet. Anonymkode: ba4ec...c81 Det er aldri bevist eller forsket på. Noen menrr det er direkte feil. Anonymkode: 7e8a2...927 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #49 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du vært utbrent selv og kjent på det? Det er selvsagt forskjell fra person til person men en overbelastning og utbrenther krever selvsagt at tempoet senkes drastisk. Anonymkode: 1c028...076 Mange mener seg ofte feilaktig utbrent. Man vet heller ikke om ro og fred er det beste. Anonymkode: 7e8a2...927 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #50 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ingen belegg for å si at masse søvn, slappe av og ro er bra. Anonymkode: 7e8a2...927 Det var nå rådet jeg fikk fra min lege, og det har fungert utmerket! Tar litt mer enn 14 dager, men det er det eneste som gjelder. Anonymkode: cac9c...790 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #51 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han får slappe av men føler aldri han får hentet seg inn ved hvile heller. Han har ikke mulighet til å dra bort i ukesvis heller, Han bør sykemelde seg, men det sitter langt inne for han dessverre. TS Anonymkode: 9c924...7ef Sykemelding er på sin plass, der er jeg helt enig med deg. Meg du siterer over. Men jeg ville uansett gitt han ro i julen. Tilslutt blir han så dårlig som jeg var. Måtte ta taxi til legen fordi jeg var helt tom. Det var ikke noe igjen. Jeg var sengeliggende i flere uker før jeg gradvis kom meg på bena igjen. Du bør oppfordre mannen din til å lese seg opp på utmattelse som legen vil kalle det i en sykemelding. Anonymkode: cac9c...790 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #52 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Mange mener seg ofte feilaktig utbrent. Man vet heller ikke om ro og fred er det beste. Anonymkode: 7e8a2...927 Man må stole på at legen gir rett diagnose. Det hadde ikke vært mulig for min del å gjøre noe som helst de første ukene. Kroppen var utladet, det var flatt batteri. Veldig enkelt å sitte å si at dette er feil, men hvis man ikke har stått i de skoene har man ikke grunnlag for å uttale seg på hva som fungerer og ikke. Anonymkode: cac9c...790 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #53 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mannen min er i ferd med å møte veggen- og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å støtte han. Det har vært altfor mye stress på jobb over flere år i tillegg til at vi har hatt utfordringer i familien. Nå er han der at han har null energi- alltid sliten og trøtt, ser mørkt på alt og vil egentlig bare sove. Noe som ikke er mulig med familie, barn og jul. Hva kan jeg gjøre for å støtte han? Kan jo ikke tillate at ha legger seg på et mørkt rom hele jula selvom det er det han vil.... Har du hatt en partner som er utbrent og hva gjorde at det ble bedre? Han vil ikke sykemelde seg, så det er ikke aktuelt... Anonymkode: 9c924...7ef Du MÅ la han sove. Hvorfor kan han ikke ligge på et mørkt rom og sove hele julen? Selvfølgelig kan han det. En mann som hadde en utbrent kone, lot konen ligge på sofaen og sove i ett år til hun kom seg. Han tok seg av alt med barn og alt. DET er kjærlighet det. Og så MÅ han sykemelde seg selvfølgelig. Bryr han seg ikke om seg selv? Og TILLATE? Er du en diktator? Må han flytte ut for å få hvile? Anonymkode: 8baeb...208 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #54 Del Skrevet 1 time siden Baktus2024 skrev (6 timer siden): Såkalte lykkepiller , antidepressiva pluss lovlige resept midler som tar hånd om bivirkningene , som impotens ..men ta tak i det fort , den nedover gruppen kan gå fort.. mitt beste råd .jeg er ikke helseperson og detter er min subjektive mening iht til mitt kjennskap til lignende utfordringer . Lykkepiller er grusomme å gå på. Men en lege sa til meg at han kun ønsket å ligge på sofaen etter at faren hans døde. Han gjorde det i månedsvis helt til han begynte på en lykkepille med noradrenalin som han var veldig fornøyd med. Han skrev ut samme for meg. Var grusomt, gjorde livet mitt verre. Samme med neste pille han skrev ut. Men denne mannen trenger hvile ikke piller. En pille tar bare et symptom. Han trenger å bytte jobb, bli kvitt familiemedlemmet/problemet og sykemelde seg før han sier opp jobben selvfølgelig. Hvis kroppen sier at man er sliten så BØR man ta det seriøst. Kan ta lang tid å komme seg, jo lenger man venter. Anonymkode: 8baeb...208 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 56 minutter siden #55 Del Skrevet 56 minutter siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og det er jo bra! Velferdssamfunnet vårt går snart under pga folk som sykemelder seg for alt mulig. Nå er deg juleferie, da bør han bruke ferien til å hvile. Så blir han langtidssykemeldt eller ufør til slutt. Det er ikke lurt. Anonymkode: 8baeb...208 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 56 minutter siden #56 Del Skrevet 56 minutter siden Ikke legg mer press på han. Han må nesten finne en annen jobb han er interessert i før han kan gi slipp. Dere som skriver at han ofrer familien for jobben sin har aldri vært utbrent. Anonymkode: a4a3d...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 50 minutter siden #57 Del Skrevet 50 minutter siden Ta jula som den er. Pass på å lag det koselig for deg og barna, blir han med så er det en bonus. Anonymkode: 964cf...dca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 minutter siden #58 Del Skrevet 3 minutter siden Baktus2024 skrev (4 timer siden): Deg igjen 🙂 Hva mener du? Hvem tror du at jeg er? Anonymkode: 8bbc7...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå