Dojakitty Skrevet 5 timer siden #21 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): La han hvile i julen. Si til barn og familie at han er syk. Han trenger en pause, da bør han få det. Bare overlever en jul uten at pappa stresser rundt og tvangssosialiserer med familien. Anonymkode: 75672...6aa Så viss han nekter å hvile å ta det med ro så skal kvinnen gjøre hva da? Faen så dumt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #22 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor kan du ikke tillate at han får gjøre det kroppen hans trenger? Jeg er på bedringens vei etter å ha vært utbrent, og det å tvinges i selskaper og måtte være med rundt var drepen. Det å ta det med ro, sove masse og få slappet ordentlig av er det han trenger. Anonymkode: cac9c...790 Det er ingen belegg for å si at masse søvn, slappe av og ro er bra. Anonymkode: 7e8a2...927 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #23 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mannen min er i ferd med å møte veggen- og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å støtte han. Det har vært altfor mye stress på jobb over flere år i tillegg til at vi har hatt utfordringer i familien. Nå er han der at han har null energi- alltid sliten og trøtt, ser mørkt på alt og vil egentlig bare sove. Noe som ikke er mulig med familie, barn og jul. Hva kan jeg gjøre for å støtte han? Kan jo ikke tillate at ha legger seg på et mørkt rom hele jula selvom det er det han vil.... Har du hatt en partner som er utbrent og hva gjorde at det ble bedre? Han vil ikke sykemelde seg, så det er ikke aktuelt... Anonymkode: 9c924...7ef Lage en chille jul? Der dere sammen legger lista lavt og koser dere hjemme. Sove lenge, se på tegnefilm med barna, middag med bare dere og barna hjemme. Han kan legge seg nedpå når han vil. Ingen besøk hjem til dere, bare gi beskjed til slekt og venner. Gå korte turer i frisk luft. Ellers bare hjemmekos og take away i romjula. Du gjør det du orker, ta med barna ut hvis du bli lei.. Anonymkode: 48897...78b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #24 Del Skrevet 5 timer siden Mitt blodtrykk målte over 200/100 og legen så meg strengt på meg og sa: Du MÅ sykemeldes! Da hadde jeg allerede blodpropp på øyet, men var for syk til til å ha innsikt i egen sykdom. Så lenge han går på jobb og ikke evner å ha innsikt i egen situasjon er det ingen ting du kan gjøre annet enn å oppfordre til legehjelp. Anonymkode: 8cb38...f58 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #25 Del Skrevet 5 timer siden Her er det bare å vente til han virkelig møter veggen og ikke klarer å jobbe. Det skjer nok snart. Da kan vi snakke utbrenthet. Noen er så sta at de ikke vet sitt eget beste. Anonymkode: 2abad...e9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #26 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har vært utbrent selv og jeg kan bare fortelle hva jeg satte pris på av støtte fra min partner. Først og fremst, han må sykmelde seg. Det er uunngåelig om han ikke skal bli sengeliggende i månedsvis. Kroppens reaksjoner innhenter han uansett, så han kan jo velge om han bremser nå mens det enda går an eller om han skal pushe det til kroppen stopper ham fysisk. For det vil den gjøre om han fortsetter å pushe. Det kan ende i årevis med utmattelse, hjerteinfarkt, hjerneslag eller lignende. Det folk flest ikke er klar over er hvor alvorlig utbrenthet faktisk kan bli og hvor lang tid det tar å bli frisk. Noen kommer seg aldri tilbake til der de var heller. Nå har han mulighet til å ta grep for å unngå at dette skjer. Kanskje han er heldig og finner igjen energien etter noen måneder. Det viktigste du som partner kan gjøre er å la ham hvile så mye som mulig i starten. Det blir en ekstra belastning som partner, det kommer man ikke unna. Legg forventningene til side, begrens det som begrenses kan av aktiviteter, spør om hjelp om det blir for mye, ikke la ham få dårlig samvittighet og skyldfølelse (om han skjerper seg og oppsøker hjelp, vel om merke), spør hvordan han har det og om det er noe du kan gjøre for at han skal få det bedre. Jeg følte meg som en belastning for min partner i lang tid og det hjelper ikke akkurat i tilfriskningsfasen. Nå skal det sies at jeg oppsøkte hjelp lenge før det smalt, men smellen kom likevel. Han bør virkelig prioritere seg selv og familien framover, noe annet ville vært meget dumt! Anonymkode: 17d75...e3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #27 Del Skrevet 5 timer siden Dojakitty skrev (25 minutter siden): Så viss han nekter å hvile å ta det med ro så skal kvinnen gjøre hva da? Faen så dumt Jeg ville selvsagt stilt opp om mannen min var utslitt ja. Da hadde jeg dratt i familieselskaper med barna og latt mannen slappe av. Jeg ville skammet meg om mannen ble sykemeldt fordi jeg dro han rundt i unødvendige juleselskaper når han egentlig trengte ro. Man kan virkelig ikke sykemelde seg for alt mulig. Noen ganger er arbeidslivet slitsomt, da får man ta seg en pause når man kan. Anonymkode: 75672...6aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #28 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er ingen belegg for å si at masse søvn, slappe av og ro er bra. Anonymkode: 7e8a2...927 Nå sier de fleste utbrente at det er dette man trenger i første omgang, så kan man når kroppen har landet, forsiktig øke aktivitet. Anonymkode: ba4ec...c81 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 5 timer siden #29 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville selvsagt stilt opp om mannen min var utslitt ja. Da hadde jeg dratt i familieselskaper med barna og latt mannen slappe av. Jeg ville skammet meg om mannen ble sykemeldt fordi jeg dro han rundt i unødvendige juleselskaper når han egentlig trengte ro. Man kan virkelig ikke sykemelde seg for alt mulig. Noen ganger er arbeidslivet slitsomt, da får man ta seg en pause når man kan. Anonymkode: 75672...6aa Poenget her er jo at mannen ikke VIL sykemelde seg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #30 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er ingen belegg for å si at masse søvn, slappe av og ro er bra. Anonymkode: 7e8a2...927 Har du vært utbrent selv og kjent på det? Det er selvsagt forskjell fra person til person men en overbelastning og utbrenther krever selvsagt at tempoet senkes drastisk. Anonymkode: 1c028...076 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #31 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor kan du ikke tillate at han får gjøre det kroppen hans trenger? Jeg er på bedringens vei etter å ha vært utbrent, og det å tvinges i selskaper og måtte være med rundt var drepen. Det å ta det med ro, sove masse og få slappet ordentlig av er det han trenger. Anonymkode: cac9c...790 Han får slappe av men føler aldri han får hentet seg inn ved hvile heller. Han har ikke mulighet til å dra bort i ukesvis heller, Han bør sykemelde seg, men det sitter langt inne for han dessverre. TS Anonymkode: 9c924...7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #32 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han får slappe av men føler aldri han får hentet seg inn ved hvile heller. Han har ikke mulighet til å dra bort i ukesvis heller, Han bør sykemelde seg, men det sitter langt inne for han dessverre. TS Anonymkode: 9c924...7ef Nei, men sånn er det å være utbrent. Man kan hvile men det hjelper bare en stund. Det er uforutsigbart og vanskelig. Det kan ta måneder og år før man er på topp igjen. Anonymkode: 1c028...076 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #33 Del Skrevet 4 timer siden La han hvile i julen. Ikke ha gjester hos dere i år og du og barna kan dra i eventuelle juleselskaper uten ham. La denne julen bli en rolig jul. Han bør være forsiktig med alkohol og prøve å få seg en luftetur hver dag. Hvis han synes det er greit, så vær åpen om det til familien. Og han bør ta en samtale med nærmeste leder. De må se på arbeidsoppgaver og ansvar. Hva kan delegeres til andre? Hva trenger han for å få en bedre arbeidshverdag? Har han verv på jobben som han kan trekke seg ut fra? Altså type satelittoppgaver som for ham er mer stress enn nytte? Anonymkode: 9e631...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #34 Del Skrevet 4 timer siden Dojakitty skrev (1 minutt siden): Poenget her er jo at mannen ikke VIL sykemelde seg!! Og det er jo bra! Velferdssamfunnet vårt går snart under pga folk som sykemelder seg for alt mulig. Nå er deg juleferie, da bør han bruke ferien til å hvile. Anonymkode: 75672...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #35 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Signerer denne. Man kan sykemeldes fra jobben, man kan ikke sykemeldes fra familien. TS sin mann må jo åpenbart bytte jobb, men det gidder han ikke. Han vil heller ofre familien 🤷♀️ Anonymkode: e1da6...db6 Han er der nå at Hanser at han må bytte jobb og gjøre store endringer. Men så vet vi jo at når man er så sliten som han er nå så er alt et ork og virker uoverkommelig,. Han vet alt dette og er åpen på at han ser hva han må gjøre. Han skal til fastlegen over jul også for å få hjelp der. Men hva kan jeg gjøre for å gjøre dette lettere for han? Vi har begrenset alt av det sosiale i julen utover oss og barna. Anonymkode: 9c924...7ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #36 Del Skrevet 4 timer siden Baktus2024 skrev (2 timer siden): Såkalte lykkepiller , antidepressiva pluss lovlige resept midler som tar hånd om bivirkningene , som impotens ..men ta tak i det fort , den nedover gruppen kan gå fort.. mitt beste råd .jeg er ikke helseperson og detter er min subjektive mening iht til mitt kjennskap til lignende utfordringer . Det var et dårlig råd. Det er ikke noe poeng i å ta antidepressiva dersom man ikke gjør noe med årsaken til at man har disse problemene. Antidepressiva vil bare dempe symptomene og er ingen langsiktig løsning om man hverken vil gjøre noe med årsaken til stress eller gå i behandling som vil hjelpe en til å endre tankesettet. Anonymkode: 8bbc7...042 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 4 timer siden #37 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og det er jo bra! Velferdssamfunnet vårt går snart under pga folk som sykemelder seg for alt mulig. Nå er deg juleferie, da bør han bruke ferien til å hvile. Anonymkode: 75672...6aa Ja forsåvidt enig i at han kan bruke ferie på hvile og sånn men nå er det jo engang sånn at ikke alle har ferie. Og juleferien er ikke så lang heller. Og, en ting til. Om fyren ikke skjønner at han må roe ned så gjør han vel ikke det i ferien heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 4 timer siden #38 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var et dårlig råd. Det er ikke noe poeng i å ta antidepressiva dersom man ikke gjør noe med årsaken til at man har disse problemene. Antidepressiva vil bare dempe symptomene og er ingen langsiktig løsning om man hverken vil gjøre noe med årsaken til stress eller gå i behandling som vil hjelpe en til å endre tankesettet. Anonymkode: 8bbc7...042 Deg igjen 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #39 Del Skrevet 4 timer siden Dojakitty skrev (1 time siden): Han vil ikke sykemelde seg? Idioti 😂 da hadde jeg sagt neivel så kom deg ut. Her gjør du ingen nytte for deg og du vil tydeligvis ikke bli bedre så dra deg hjem til morra di Pengene han har dratt inn har vel sikkert vært nyttige. Enorm faktor i utbrenthet hos menn er et kaldt hjem og sexnekt fra partner. Anonymkode: 987b3...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 4 timer siden #40 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor kan du ikke tillate at han får gjøre det kroppen hans trenger? Jeg er på bedringens vei etter å ha vært utbrent, og det å tvinges i selskaper og måtte være med rundt var drepen. Det å ta det med ro, sove masse og få slappet ordentlig av er det han trenger. Anonymkode: cac9c...790 Men han prioriterer jobb. Det orker han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå