Gå til innhold

Julebesøk, hadde du blitt sur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så hvis det er H-melk fra Q meieriene er det greit, men ikke om det er Ringi eplejuice? 

Det er en spesifikk type melk eller juice fra et spesifikt merke verre er det ikke. 

ts

Anonymkode: 5de72...7c6

Hadde du tatt med Q-melk hjem til mine foreldre hadde jula blitt avlyst. Det hadde vært skikkelig krise 😂

Anonymkode: 8f76f...180

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det urimelige er jo at du trenger noe enkelt å kose deg med, at ikke all mat og drikke de har er koselig nok for deg, at du på forhånd sier du ikke vil trives og trenger trøst. 

Anonymkode: e8e3b...c97

Jeg synes du høres ut som en urimelig person jeg.

Anonymkode: 6b552...81f

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har svart mange ganger med gode eksempler, chill! 

ts

Sultet mandelflak og frokost drikke 

En type melk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter uansett hvor jeg skal være i julen, om jeg da ikke får være hjemme. Jeg spiser ikke svin, så  juleribbe, medister, pølser, koteletter osv er utelukket. Jeg spiser heller ikke pinnekjøtt, så da er alle alternativer egentlig utelukket. Det er ikke slik at jeg klarer å spise for syns skyld heller, jeg regelrett brekker meg og det er ikke noe som tar seg pent ut det heller. Pleier å spise en god frokost hjemme først. Til julemiddagen spiser jeg kun poteter og kål. Har vet et par anledninger forsøkt å ta med litt ekstra tilberedte grønnsaker, men det har ikke vært så populært, så dropppet det de senere år.  

Det blir ikke å invitere hjem hos meg heller, for ingen vil droppe tradisjonell julemat, så jeg bøyer av for flertallet. Resten av jula spiser jeg det jeg vil ha og driter i 

Anonymkode: 8405a...afa

Lutefisk? Juletorsk? 

På julaften i år har vi 

Julesteik, ribbe, pinnekjøtt, lutefisk, 2 forskjellige typer pigs in a blanket og nøttestek på bordet i tillegg til vanlig tilbehør som surkål, rødkål, poteter, løksmør, bacon (vanlig og kalkun), diverse grønnsaker osv osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din burde jo si noe TS. Be moren slutte å lage styr ut av at dere (han burde si at det er noe dere har!) med en eneste drikke til frokosten.

Neste år får dere eventuelt spørre om de vil ha hjelp til å handle inn før jul. Så er det mer naturlig at dere kjøper med noen ting dere liker også. Pluss at dere hjelper jo til, da kan de ikke si noe :)

Anonymkode: c036e...6d6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi skal dessverre være hos de hele jula, det er ikke en rett, det er kun en liten ting, typ, soyamelk eller lignende. 

ts

Bare den lille tingen der, herlighet dette er da ikke noe å bli sur for, her må svigers skjerpe seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er typ en type melk/juice til frokost. 

De er ikke interessert i å endre sine juletradisjoner. 

ts

Da er det de som er problemet. Er så vidt jeg får plass til en løk til i kjøleskapet mitt men hadde vi hatt besøk så hadde jeg ikke laget noe styr over at en av de eller tre av de hadde tatt med seg en flaske brus eller merkelig juice. Er jo ikke noe det må tilberede eller gjøre noe rart med så skjønner ikke hvorfor de ble sure.

Anonymkode: e472d...4c0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis jeg hadde vært vertsskap her, ville jeg ordnet plass i kjøleskapet og vært blid, hyggelig og forståelsesfull for at denne matvaren var viktig for deg. Samtidig ville jeg ikke funnet på å ta med noe til bare meg «bare fordi». Så viktige er ingen matvarer for meg. 

Anonymkode: bf0a8...258

Nei, men kanskje det er f.eks at hun gleder seg til løkrull og tar med seg en pakke av det, fordi hun vet at det ikke finnes hos svigers, må det være innenfor, mener jeg. Så her kommer jo det an på…  

Arkana skrev (10 timer siden):

Nei, du er ikke urimelig. Vi har flere julegjester hvert år og noen tar med seg pålegg de liker eller noe annet. Det er da bare hyggelig og det er da alltid plass til å lagre et eller annet sted. 

Hvis det dreier seg om et pålegg, er det jo greit, men hadde du sagt det samme hvis gjesten kom med en hel kalkun som tar halve kjøleskapet? 

Anonymkode: 50eea...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, men kanskje det er f.eks at hun gleder seg til løkrull og tar med seg en pakke av det, fordi hun vet at det ikke finnes hos svigers, må det være innenfor, mener jeg. Så her kommer jo det an på…  

Hvis det dreier seg om et pålegg, er det jo greit, men hadde du sagt det samme hvis gjesten kom med en hel kalkun som tar halve kjøleskapet? 

Anonymkode: 50eea...5b3

Ts har avslørt at det dreier seg om en enliterskartong av typen soyamelk/mandelmelk/grapefruktjuice el.l. Eksakt hvilken drikk det er, har hun ikke sagt, men det er for så vidt irrelevant.

Anonymkode: 632d1...bae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigers er også sånn, bare kanskje litt mer ekatrem. Jeg spiser salat eller frukt hver eneste dag, og når hun hadde invitert på ferie i en uke ville hun at jeg skulle spise det samme som dem: brødskiver til frokost, hva enn de serverer til lunsj, spise ute til middag. 

Jeg sa at jeg liker å vite at jeg har litt utenom disse 3 måltidene og må ha noe planter hver eneste dag. Betalte for mine egne ting, plass i kjøleskap var ikke et problem. Svigers ble skikkelig sur. På butikken tok hun ut varer fra min handlevogn. Når jeg plutselig så min pose med epler ligge et annet sted så la jeg merke til at det var en del ulike ting som manglet i handlevogna. Slapp den ikke ut av syne deretter.

Etterpå skulle svigers av en eller annen grunn låne mine matvarer til sine retter. De samme matvarene som hun tok it av min vogn og heller ikke selv hadde kjøpt inn. Jeg sa at jeg dessverre trenger de selv. Da ble hun dobbelt sur om at hun spanderer tur, og jeg deler ikke engang matvarer. Joda, jeg delte masse av de innkjøpte tingene med henne... bare ikke de tingene hun hadde tatt ut av min handlevogn, som jeg synes er overtramp. Jeg synes ikke man kan styre hva andre spiser på denne måten. 

Ellers synes jeg det er greit folk tar med noe eget, men da bør de by andre på denne tingen også - synes det er en folkeskikk-greie. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en bitteliten ting som ikke går ut over dem i det hele tatt, fatter ikke at de skal legge seg så oppi det. De får absolutt alt på sin måte, alt de ønsker seg, sine tradisjoner. Hvorfor skal de bry seg sånn med den éne tingen jeg selv har ordnet meg? Ja jeg trenger en trøst, hvorfor skal de ødelegge det også? 

Alt de hadde trengt å gjøre var å la dette bli forbigått i stillhet. Det føler jeg er lite å be om. 

ts

Nei, vet du hva ts, skal du bli behandlet som om du er et lite barn når du er voksen, for resten av ditt liv? Det er det mange svigerdøtre som ikke finner seg i altså, kan jeg bare si med en gang. Her må du rett og slett kvinne deg opp, og si at neste år,neste jul er det DU som arrangerer jul hjemme hos deg og mannen din. Dere serverer den julematen dere liker best, du inviterer svigers og de må pent spise den maten DU serverer da, DINE juletradisjoner, DITT hjem, uten klaging og syting fra svigers. Nå var du så snill og tilpasset deg dem, neste år skal de tilpasse deg. Alle må tilpasse seg hverandre i en familie,ikke bare en part, men alle parter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Øh.. om dere er invitert, på julaften, til ribbe, og tar med seg pinnekjøtt... Det er ikke ok. Som en annen bruker sier: til å leve med om det skal varmes kjapt i microen og bare en en fjordlandspakke, men om det skal settes på kjeler og varmes opp ting... Det er fult på kjøkkenet på julaften. Det er for mange folk der allerede. Ting er planlagt. I tillegg: er man invitert bort på ribbe er det nokså rigid å måtte ha sin egen mat, så fremt det ikke dreier seg om alleriger e.l., og det opplyser man vert om i god tid i såfall. Ta pinnekjøtt første juledag eller lille julaften. Skjønner svigerinnen hundre prosent her.

Anonymkode: c5af6...bee

Joda for mange av oss er det helt ok 

Anonymkode: 72aac...ee6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeelt innafor:) hadde jeg vært svigermor her ville jeg heller blitt litt glad for det da hadde jeg blitt sikrere på at svigerdatter koser seg.

Anonymkode: 79993...90c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt innafor hos meg ts, så lenge det får plass innimellom alt annet så må det jo være greit evt så blir det ofte bedre plass i kjøleskapet etter hvert. Her blir det ikke jul uten mårpølse og den må også ligge i kjøleskapet.

Anonymkode: 3d9cf...28c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du hadde gjort det så mye enklere for deg selv om du hadde skrevet dette i hi. En kartong med havremelk. 

Ignorer de. Neste gang blir du kortere hos de. Enkelte av den eldre garden er helt urokkelig og tror at det finnes kun en måte å gjøre ting på og det er deres måte. 

Anonymkode: fa4a3...d72

Dem

Anonymkode: c3db0...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fugl fønix skrev (12 timer siden):

Nei, vet du hva ts, skal du bli behandlet som om du er et lite barn når du er voksen, for resten av ditt liv? Det er det mange svigerdøtre som ikke finner seg i altså, kan jeg bare si med en gang. Her må du rett og slett kvinne deg opp, og si at neste år,neste jul er det DU som arrangerer jul hjemme hos deg og mannen din. Dere serverer den julematen dere liker best, du inviterer svigers og de må pent spise den maten DU serverer da, DINE juletradisjoner, DITT hjem, uten klaging og syting fra svigers. Nå var du så snill og tilpasset deg dem, neste år skal de tilpasse deg. Alle må tilpasse seg hverandre i en familie,ikke bare en part, men alle parter.

I wish, de tør ikke å kjøre langt om vinettene., så de nekter å komme til oss. Så de tvinger oss med alle våre små barn til å dra timesvis i bil til dem. Heldigvis er det to år til da. 

ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
katties skrev (13 timer siden):

Ellers synes jeg det er greit folk tar med noe eget, men da bør de by andre på denne tingen også - synes det er en folkeskikk-greie. 

Skal ærlig innrømme at jeg tok med 200g sjokolade nederst i veska på påskebesøk.

Godteri er "farlig godt", så det blir ikke kjøpt inn, eller det er små mengder, og man tar 1-2 biter hver. Men deler jeg er det borte på sekunder. Etter litt klaging og uttrykk rundt hvor usunt det er. 

Så, ja, jeg var så skamløs at jeg satt meg på senga på gjesterommet, og koste meg med sjokoladen min på påskeferie 😅

Anonymkode: 994e6...0e6

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

I wish, de tør ikke å kjøre langt om vinettene., så de nekter å komme til oss. Så de tvinger oss med alle våre små barn til å dra timesvis i bil til dem. Heldigvis er det to år til da. 

ts

Da blir det heldigvis bedre neste gang når de er 2 år eldre. Og ta nå bare med denne kartongen din. Også kan du få mannen din til å stå opp for deg. En kartong skal da sannelig ikke lage så mye leven… 

Anonymkode: fa4a3...d72

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud så mange gærninger som ramlet innom denne tråden. De er ikke i flertall, altså, men det var jo flere her som gikk helt "ER DET EGENTLIG EN BOMBE SIDEN DU IKKE SIER HVA SLAGS KARTONG????" eller mente at TS ved å ta med seg en kartong med noe drikke signaliserte at hele julen handlet om å trøste henne i møte med et utilstrekkelig vertskap. Håper dere troller, ellers må dere være helt uendelig krevende og utrivelige mennesker.

Nei, TS, du er ikke urimelig. Ikke i det hele tatt. Jeg har ingen mat- eller drikkevarer av tilsvarende betydning for meg, og jeg har en alt i alt ganske grei svigerfamilie, så jeg kjenner ikke på det du kjenner på. Men hvis noen skulle hit til jul, og ønsket å ha med seg en kartong med drikke eller et pålegg eller begge deler, da hadde jeg selvfølgelig bare smilt, lagt den inn i kjøleskapet og i verste fall sagt at jeg skal huske hvilken det er og godt kan kjøpe inn til deg neste gang. Hadde det mot all formodning gitt plassproblemer hadde jeg sørget for å ordne det enten jeg måtte spise det opp, drikke det opp, fryse det ned eller tømme det ut. Selvfølgelig. For jeg er ikke rablende gal.

Også enig i at mannen din burde være i stand til å si klart fra. Jeg er mann og nok litt mammagutt, men hadde moren min så mye som insinuert at hun var fornærmet hvis dama tok med seg noe hun liker å spise eller drikke hjem til oss til jul hadde mamma åpenbart fått klar beskjed av meg. Bringe med seg en eneste jævla liten ting inn i "min" families jul skal man selvfølgelig få lov til hundre av hundre ganger.

Anonymkode: f2741...951

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

ts

Da får besteforeldrene bli hjemme neste år eller de kan bestille taxi et par dager i forveien slik at de står 1 i taxi køen på julaften,eller lillejuleaften om de vil reise dagen før. Andre besteforeldre gjør jo det. Det der hadde aldri jeg godtatt, de må ta hensyn til at dere har små barn. Det som også er vanlig at julefeiring går på rullering, man feirer hos de eldste et år,det andreåret feirer familien hos den yngre delen av familien osv. Vel, bestemoren min turde aldri å ta lappen, da barnebarnet hennes skulle gifte seg på en annen kant av landet, bestilte hun en maxi taxi til barnebarnets bryllup. Og hun satt i rullestol, så hun måtte ha assistanse av meg og tante. Ikke var hun rik heller,levde må minstepensjon,og hun levde alene,da mannen hennes døde tidlig. likevel greide hun å skrape sammen de 1000 lappene til taxi turen. Hun fikk nok litt økonomisk hjelp fra døtrene sine til taxi utgiftene. Så alt går ann. På bittelillejulaften satte vi oss på tog,sammen med henne, slik at hun kunne feire jul sammen  med alle barna og barnebarna sine. Så det finnes løsninger om bestemor bare vil. I ditt tilfelle er det besteforeldrene  til dine barn som har vondt i vilja. De kan ikke forvente at jul skal feires bare hos dem hvert år, det er ikke rettferdig i hele tatt. Heretter må du bli mer streng med dem. Jeg regner med at besteforeldrene til dine barn er sprekere og har bedre økonomi siden de er 2 om utgiftene, så de har nok råd til å ta taxi 1 gang i året, så her finnes ingen unnskyldninger, mener jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...