Gå til innhold

Julebesøk, hadde du blitt sur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er typ en type melk/juice til frokost. 

De er ikke interessert i å endre sine juletradisjoner. 

ts

Anonymkode: 5de72...7c6

Da er det de primært som er sære og vanskelige her, men for enkelte er det en fornærmelse mot vertskapet uansett hva man har med seg. Da vet du det til neste gang og kan vurdere hva som er viktigst for deg (men hvor krise kan det være å ikke få akkurat den frokostdrikken man helst vil ha?).

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nja, jeg kan forstå dere begge to. Du vil ha noe du er vant til. De føler at det de tilbyr deg ikke er godt nok.

Jeg hadde ikke brydd meg om noen tok meg noe. Jeg ville heller ikke valgt å ta med noe, bortsett fra det jeg blir bedt om å lage eller noe koselig til vertskapet, for jeg klarer å justere meg og feire på vertskapets premisser og etter deres tradisjoner. 

Anonymkode: d41bb...992

Jeg gjør jo ALT på deres premisser og deres tradisjoner. Dag etter dag, hele julen. Deres julemat, deres kirke, deres juleselskap, ALT, det er bare denne éne matvaren som betyr noe for meg. 

ts

• Liker 5
  • Hjerte 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var veldig vanskelig å skulle få plass i kjøleskapet til dett

Om dette er en stor vare du tar med uannonsert, så må du regne med reaksjoner. Det er mye som skal i kjøleskapet i jula. 

Anonymkode: fa4a3...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk Midnattsol skrev (50 minutter siden):

Jeg hadde blitt veldig fornøyd hvis alle hadde vært slikt, altså selvstendig og tatt ansvar for sine egne ønsker og behov 😄 Synes det er blitt mye at vi forventer at alle skal ta hensyn til "meg", så når folk faktisk tar eget ansvar som her, blir jeg storfornøyd!

Dette, +at jeg vet de hadde stresset masse om jeg ba de kjøpe det. Det er typ «sultet mandelflak fra et spesifikt merke». Det hadde garantert blitt feil. 

At det skal være SÅ forferdelig at jeg tok med denne ene tingen fatter jeg ikke. 

ts

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Veldig vanskelig å svare på når du velger å utelate hva du har tatt med. Som mange andre her har påpekt, er det jo stor forskjell på å ta med en edamerost og å ta med ribbe fordi du vet vertskapet planlegger pinnekjøtt.

Anonymkode: c5d90...5e9

Det er en spesifikk type drikkevare til frokost. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (50 minutter siden):

Inntil du gidder svare alle spørsmålene om hva det var du hadde med så er du AH her

Har svart mange ganger med gode eksempler, chill! 

ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor pike skrev (33 minutter siden):

Min eksmann ville gjerne ha med pinnekjøtt da vi skulle feire jul hos broren min. Svigerinnen min ble vekselvis såret, sur og forbanna over at maten (ribbe) ikke var god nok. Og han kunne bare holde seg hjemme. Den gang ble jeg butthurt på mannens vegne, vi tok ikke med pinnekjøtt men det føltes ekkelt. Ikke fordi han ikke fikk pinnekjøtt på julaften, men fordi stemningen i forkant ble så klein. Jeg hadde ikke reagert sånn.

Jeg hadde også sagt nei til pinnekjøtt, hadde ikke orket å forpeste huset med det.  Vil man trumfe middag får man bli hjemme.

Ha med noen pølsebiter, liten ferdig ribbe som kun skulle varmes, litt medisterkaker osv er noe annet, eller egen dessert. F.eks svigermor lager multekrem og svigersøster og jeg er laktoseintolerante så hun fikser dessert til oss to, som også andre spiser. Før hun kom inn i bildet bare droppet jeg dessert. Pålegg, brød og drikke greit å ha med til andre. 

Anonymkode: f214a...d91

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi skal dessverre være hos de hele jula, det er ikke en rett, det er kun en liten ting, typ, soyamelk eller lignende. 

ts

Du hadde gjort det så mye enklere for deg selv om du hadde skrevet dette i hi. En kartong med havremelk. 

Ignorer de. Neste gang blir du kortere hos de. Enkelte av den eldre garden er helt urokkelig og tror at det finnes kun en måte å gjøre ting på og det er deres måte. 

Anonymkode: fa4a3...d72

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart mange ganger med gode eksempler, chill! 

ts

Eksempler?  

Anonymkode: 02788...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elle Melle skrev (11 minutter siden):

Barista havremelk, og så mener svigers at h-melken deres må være god nok?

Det er en aldersting, ikke bry deg.

Uansett hvilken type melk det er, så er det jo ikke sånn at alle typer melk smaker det samme, så de kan helt opplagt ikke erstatte hverandre. 

Ja, det er noe sånt. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (23 minutter siden):

Dere skulle bare fikse en ekstra annen middag på det kjøkkenet hvor hun allerede skulle tilberede stor festmiddag for gjester - ikke noe ekstra bry overhodet... Kjenner at min forståelse primært ligger hos henne her...

Jeg sliter generelt med å skjønne voksne mennesker som er så fastlåst i sine egne tradisjoner at de må ha med egen middag, fordi det tydeligvis er full krise om ting ikke er akkurat dom de er vant til. 

Enig !!!!

I tillegg har pinnekjøtt jævlig lukt.

Anonymkode: f214a...d91

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler?  

Anonymkode: 02788...56f

Det en kartong med type soya/havre melk/juice

Anonymkode: ba61a...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. For det er forskjell på å ta med melk og pinnekjøtt. 
Jeg personlig hadde syntes det hadde vært helt greit at du skulle få ta med deg noe. 
Forstår ikke problemstillingen egentlig. 

Anonymkode: 2b155...fc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

ts

Det kunne jeg og ha gjort, jeg bruker havremelk i kaffen, slik som nevnt i tråden her! Og kaffen er ikke god uten!!!

Da er svigers helt på bærtur her! Da hadde jeg satt den i vinduet på soverommet hvis det er litt kjølig der, så kunne de få de 20kvadrat cm i kjøleskapet i fred. 

Anonymkode: 6b552...81f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke blitt sur, heller glad for at du tok med så jeg/vi slapp å potensielt kjøpe feil type! 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt å bli så opprørt over en kartong med plantemelk. Men det er jo en sånn type matvare som litt eldre folk, og særlig de uti distriktene, kan hisse seg fryktelig opp over («er ikke norsk kumelk bra nok»??) 

Lykke til med resten av jula TS!

Anonymkode: 79948...bbd

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så vanlig at overnattingsgjester har med seg noe egen mat, så det hadde jeg virkelig ikke leet et øye over. Med så mange allergier og ulike kosthold, så et det helt normalt. Det er vel nesten mer uvanlig om julegjester ikke har med seg eget pålegg, godteri, brus e.l. som er viktig for dem i julen. Selvfølgelig vil man ha mat som gir riktig julefølelse. 

Anonymkode: 2396a...a0a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er typ en kartong med melk. 

ts

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

ts

HERREGUD!! Du vinner. 

Anonymkode: 90890...4cb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter uansett hvor jeg skal være i julen, om jeg da ikke får være hjemme. Jeg spiser ikke svin, så  juleribbe, medister, pølser, koteletter osv er utelukket. Jeg spiser heller ikke pinnekjøtt, så da er alle alternativer egentlig utelukket. Det er ikke slik at jeg klarer å spise for syns skyld heller, jeg regelrett brekker meg og det er ikke noe som tar seg pent ut det heller. Pleier å spise en god frokost hjemme først. Til julemiddagen spiser jeg kun poteter og kål. Har vet et par anledninger forsøkt å ta med litt ekstra tilberedte grønnsaker, men det har ikke vært så populært, så dropppet det de senere år.  

Det blir ikke å invitere hjem hos meg heller, for ingen vil droppe tradisjonell julemat, så jeg bøyer av for flertallet. Resten av jula spiser jeg det jeg vil ha og driter i 

Anonymkode: 8405a...afa

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sliter uansett hvor jeg skal være i julen, om jeg da ikke får være hjemme. Jeg spiser ikke svin, så  juleribbe, medister, pølser, koteletter osv er utelukket. Jeg spiser heller ikke pinnekjøtt, så da er alle alternativer egentlig utelukket. Det er ikke slik at jeg klarer å spise for syns skyld heller, jeg regelrett brekker meg og det er ikke noe som tar seg pent ut det heller. Pleier å spise en god frokost hjemme først. Til julemiddagen spiser jeg kun poteter og kål. Har vet et par anledninger forsøkt å ta med litt ekstra tilberedte grønnsaker, men det har ikke vært så populært, så dropppet det de senere år.  

Det blir ikke å invitere hjem hos meg heller, for ingen vil droppe tradisjonell julemat, så jeg bøyer av for flertallet. Resten av jula spiser jeg det jeg vil ha og driter i 

Anonymkode: 8405a...afa

Hva med fisk?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...