Gå til innhold

Dyner som er blitt gule i kantene. Kaster du dem eller får du det vekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Unngå å la dynen ligge for lenge i direkte sollys, da dette kan ødelegge det naturlige fettlaget rundt dunene og fjærene som er avgjørende for spenstigheten på dynen.

https://www.hoie.no/article/vaske-dyne-slik-gjor-du

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi er 5 stk i husholdningen. Skulle jeg kjøpt nye dyner annethvert år hadde det kostet meg rundt30- 40 000 kr hver gang. Det gidder jeg rett og slett ikke. Da vasker jeg dem på 60 grader og tørketromler 

Anonymkode: a3760...7d7

Dyner til kr. 8 000 pr. stykk, den tror jeg ikke noe på. 

Anonymkode: a556e...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøp dun, så klumper det ikke. Men må tørketromles

Anonymkode: 5a4cb...821

Jeg trodde kvalitetsdyner fra Høie (syntetisk fyll) skulle tåle å bli rengjorte, men nei. De på renseriet vet vel hva de driver med, de har vel vasket og tørket alle typer dyner før, men likevel ble de altså ødelagte.

Men nei, jeg er ingen fan av dundyner. De blir så flate etter hvert. Kommer ikke til å skaffe meg det igjen. Så derfor har jeg bare syntetiske dyner, liker de best.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på standarden i utgangspunket skulle jeg tro. Sakset fra nett og en renseplass som virket ok: 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen proffer eller vaske-/renseri renser dyner, da blir de ødelagt. Dyner vaskes, enten i sin helhet eller slik de gjorde i gamle dager, vasket naturfyllet og blandet nytt og gammelt naturfyll for lengre bruk av dynene. Anonymkode: a556e...f2c

"Når det gjelder vask av dundyner, kan de aller fleste vaskes på 60 grader, og du bør bruke et mildt vaskemiddel uten enzymer, som for eksempel et ullvaskemiddel. Vask én dyne av gangen og kjør gjerne et ekstra skylleprogram etter vasken for å sikre at all såpe er ute. Det er viktig at dynen blir helt tørr."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dyr kjempetykk dundyne som har gulnet med årene. Det går ikke bort i vask, men det betyr jo ikke at dynen ikke er ren eller ikke er brukbar. Har jo på dynetrekk uansett, så spiller ingen rolle at fargen på dynen er gul. Synes det er kvalmt å kaste fullt brukbare og rene dundyner bare fordi stoffet er blitt gult! Sier sitt om bruk og kast-mentaliteten til folk.

Anonymkode: 7dd70...b5a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gule flekkene er jo svetteflekker… En runde på 60 grader i maskina så er de borte. Er de ikke borte da, nei da er de permanent misfarget, men dyna er jo fortsatt ren. 

Anonymkode: 21c67...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...