Gå til innhold

Dyner som er blitt gule i kantene. Kaster du dem eller får du det vekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere av de er ikke mye brukt. Som flekkene kommer over tid. Gikk gjennom noen skap og flere gjestedynene er blitt gule i kantene.

Anonymkode: 6c686...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var de ok og små nok, så hadde jeg vasket i min maskin, men ellers om kvaliteten er bra så blir det proff rens. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ikke fullt brukbare dyner selv om stoffet har gulnet. Det du beskriver er verken svettemerker, skittent eller uhygienisk på noen som helst måte. Det er rett og slett helt normal aldring av stoff. Noen ganger blir det bedre av vask, andre ganger ikke. Uansett skal det dynetrekk utenpå når dyna er i bruk, så dette er virkelig ikke et problem i det hele tatt. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke prøvd selv, men sett en video der de gnikket på det med barberskum også gikk det av- samme gjelder på overmadrass. Verdt et forsøk å gni det godt inn også vaske i maskin kanskje?

Anonymkode: 9065f...557

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker egne dyner i maskin to ganger i året. Og gjestedyner en gang i året. Har aldri opplevd dette. Men hadde ikke brydd meg om misfarging om jeg visste dyna var ren. 

Anonymkode: 560ac...e86

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Flere av de er ikke mye brukt. Som flekkene kommer over tid. Gikk gjennom noen skap og flere gjestedynene er blitt gule i kantene.

Dyner går an å vaske på 60 grader. Er du likevel gule, javel, de er i hvert fall rene. 

Anonymkode: c74f6...dc3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Aldri opplevd at dyner blir gule etter å ha blitt brukt. 
Er det fukt i dynene før du legger dem bort eller fukt i skapet som dynene trekker til seg?

Hoppetaujenta skrev (8 timer siden):

Var de ok og små nok, så hadde jeg vasket i min maskin, men ellers om kvaliteten er bra så blir det proff rens. :) 

Ingen proffer eller vaske-/renseri renser dyner, da blir de ødelagt. Dyner vaskes, enten i sin helhet eller slik de gjorde i gamle dager, vasket naturfyllet og blandet nytt og gammelt naturfyll for lengre bruk av dynene.

Anonymkode: a556e...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleTuliip skrev (7 minutter siden):

Vasker dyner jevnlig men om sommeren legger jeg de til bleking i solen om de er gulnet. 

Legger du dun eller fjær dyner i solen så dreper du fjærenes spenst. 
Dyner og ull er to naturmaterialer du aldri skal la steike i sola. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres nesten for godt ut til å være sant. Har du noen kilder til å underbygge påstanden?

Anonymkode: 73065...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette høres nesten for godt ut til å være sant. Har du noen kilder til å underbygge påstanden?

Anonymkode: 73065...d4a

Mener du det er for godt til å være sant? Da har du misforstått uttrykket. Du kan og fint lese deg opp på temaet selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å benytte meg av "bruk og kast" heretter på dyner og puter som blir gule. Jeg tok nemlig TO dyner med meg til profesjonelt renseri nettopp for å få de skikkelig rengjorte på en BRA måte. Ba de vaske dem (det var syntetiske dyner).

Da jeg kom og hentet de to dynene, var de jo innpakket i plast så jeg kunne ikke se resultatene, det så jeg først når jeg kom hjem. Det var bare klumper, klump, klump, klump i hele dynene! De var totalt ødelagte og ubrukelige! Ikke bare kastet jeg bort prisen de to dynene hadde kostet, jeg kastet bort nesten 600 kr i renserikostnaden også.

Noe så forbasket irriterende og bortkastet. Nå vet jeg at jeg ikke kommer til å prøve å vaske eller rense dyner eller puter igjen. Puter har jeg forsøkt å vaske selv, det ble bare klumper av det også.

Kjøpte nye dyner neste gang og heiv de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har aldri vært ett problem med mine dundyner eller ullklær 🤷🏻‍♀️ har heller aldri hørt om dette før. Kom gjerne med en kilde på dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (44 minutter siden):

Jeg kommer til å benytte meg av "bruk og kast" heretter på dyner og puter som blir gule. Jeg tok nemlig TO dyner med meg til profesjonelt renseri nettopp for å få de skikkelig rengjorte på en BRA måte. Ba de vaske dem (det var syntetiske dyner).

Da jeg kom og hentet de to dynene, var de jo innpakket i plast så jeg kunne ikke se resultatene, det så jeg først når jeg kom hjem. Det var bare klumper, klump, klump, klump i hele dynene! De var totalt ødelagte og ubrukelige! Ikke bare kastet jeg bort prisen de to dynene hadde kostet, jeg kastet bort nesten 600 kr i renserikostnaden også.

Noe så forbasket irriterende og bortkastet. Nå vet jeg at jeg ikke kommer til å prøve å vaske eller rense dyner eller puter igjen. Puter har jeg forsøkt å vaske selv, det ble bare klumper av det også.

Kjøpte nye dyner neste gang og heiv de gamle.

Kjøp dun, så klumper det ikke. Men må tørketromles

Anonymkode: 5a4cb...821

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke opplevd dette jeg men kan jo være at dynene ikke har fått bli så gamle hos meg.

Tror nok jeg hadde kastet de om de ble misfarget.

Anonymkode: 2be2e...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 5 stk i husholdningen. Skulle jeg kjøpt nye dyner annethvert år hadde det kostet meg rundt30- 40 000 kr hver gang. Det gidder jeg rett og slett ikke. Da vasker jeg dem på 60 grader og tørketromler 

Anonymkode: a3760...7d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...