AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #41 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Min tante er gift med en som kommer fra muslimske land. Og han elsker norsk jul. Opp med nisser og lys. Det å drive med å lage ting osv. Han sa rett ut at han ønsket barna skulle få feire jul som de fleste andre. Han går i kirka til jul for som han sier det er en annen stevning der. Og som flere av hans muslimske venner sier det er mange julesanger som ikke er med Gud og Jesus. Og de sender å ungene i kirka siste skoledag. Som de sier dette har med norske tradisjoner å gjøre. Og de ser ikke den biten at det skulle være forkynnelse at de blir lest juleevangeliet eller synge sanger som på låven sitter nissen, nå tenner vi våre lykter, musevisa, osv. De sier selv at de som lager ståhei er egentlig humanetikere som er mot alt som er Anonymkode: fa017...1a9 Enig om det med humanetikere. Min sønn ville konfirmes i kirken, selv om vi ikke går i kirken. De fleste sa at det var koselig at han velgte kirken, men min kollega som er i det humanistiske forbundet fikk jeg bare høre det negative. Hun skjønte ikke at noen orker å sitte i kirken å høre på det kjedelig pratet der osv osv Anonymkode: 06fed...1f0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6 timer siden #42 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det feil å ikke feire jul? I klassen til barnet mitt er det mange muslimer og ett Jehovas vitne. Veit at noen av de som er muslimer har jul hjemme, men ifølge barnet mitt feirer de fleste ikke. De har vanlig ferie. Nå har det vært veldig mye jul på skolen hele desember, alt fra lekser til aktiviteter på skolen er preget av at det er jul - og det må jo på en eller annen måte bidra til at barna som ikke feirer føler på et slags utenforskap? Dette vil jo kanskje gi utfordringer til foreldrene som enten må gå imot egen tro og egne prinsipper for å oppfylle barnas ønske, eller så må de finne på noe alternativt som gjør at barna blir fornøyd og ikke føler savnet. Vil gjerne ha litt innspill.. Anonymkode: a5784...5bf JW barna er vant til at slik er det For muslimer der regner noen det som Haram og andre ikke For jøder er de vant til det For katolikker så er vi som feirer andre andre dager vant til det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #43 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi er en muslimsk familie. Vi feirer ikke jul i hjemmet fordi vi allerede har 2 andre viktige høytider lille Eid og store Eid. Vi kjenner oss ikke igjen i julefeiringen, så vi vi vil ikke feire noe vi ikke har en forbindelse med og bare fordi andre gjør det. Barnet vårt er med på alle juleaktiviteter i barnehagen og skolen. De fleste muslimer har ingen problem med slike aktiviteter; det ofte koselig å delta og være nysgjerrig på andre sine høytider så sant det ikke er forkynnelse. Jeg liker den koselige stemningen jul har og som markerer hele desember. Håper dere har fått et tydelig svar på det. Anonymkode: 86c1c...1c0 Takk for at du deler, og det var egentlig et slikt svar jeg er ute etter. For jeg vet at mange feirer jul, og mange feirer ikke jul, uavhengig hva jul er for mange. Har du opplevd noe vanskeligheter rundt å ta det valget å ikke feire mtp barna ? Vet du om de føler noe på det ? Jeg synes det er ganske tøft av deg å "velge annerledes" i forhold til mange andre og stå for det❤️ Anonymkode: a5784...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #44 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Enig om det med humanetikere. Min sønn ville konfirmes i kirken, selv om vi ikke går i kirken. De fleste sa at det var koselig at han velgte kirken, men min kollega som er i det humanistiske forbundet fikk jeg bare høre det negative. Hun skjønte ikke at noen orker å sitte i kirken å høre på det kjedelig pratet der osv osv Anonymkode: 06fed...1f0 Det er ofte humanetikere som er ganske sterke i språket ja.. Anonymkode: a5784...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #45 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for at du deler, og det var egentlig et slikt svar jeg er ute etter. For jeg vet at mange feirer jul, og mange feirer ikke jul, uavhengig hva jul er for mange. Har du opplevd noe vanskeligheter rundt å ta det valget å ikke feire mtp barna ? Vet du om de føler noe på det ? Jeg synes det er ganske tøft av deg å "velge annerledes" i forhold til mange andre og stå for det❤️ Anonymkode: a5784...5bf Barnet har heldigvis ikke følt på utenforskap eller uttrykt at han skulle ønske han feiret jul. Han vet at at vi har en tilsvarende feiring med gaver, nye pynteklær, lommepenger, fridag fra skolen, tradisjonell mat, osv. Vennene sine på skolen fostår at han ikke feirer jul fordi han er muslim. Klassen sin har blitt kjent med Eid feiring; jeg sender typisk Eid-mat til klassen. Vi, foreldre, opplever ikke at vi har valgt annerledes og at det har vært et vanskelig valg. Vi mener at mennesker er forskjellige med ulike tro, kulturer og levemåter og det bør man respektere. Anonymkode: 86c1c...1c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #46 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Barnet har heldigvis ikke følt på utenforskap eller uttrykt at han skulle ønske han feiret jul. Han vet at at vi har en tilsvarende feiring med gaver, nye pynteklær, lommepenger, fridag fra skolen, tradisjonell mat, osv. Vennene sine på skolen fostår at han ikke feirer jul fordi han er muslim. Klassen sin har blitt kjent med Eid feiring; jeg sender typisk Eid-mat til klassen. Vi, foreldre, opplever ikke at vi har valgt annerledes og at det har vært et vanskelig valg. Vi mener at mennesker er forskjellige med ulike tro, kulturer og levemåter og det bør man respektere. Anonymkode: 86c1c...1c0 Det er nettopp det, det er jo ingen fasit på hvordan ting skal være, alle familier har jo sitt 😀♥️ Anonymkode: a5784...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #47 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det feil å ikke feire jul? I klassen til barnet mitt er det mange muslimer og ett Jehovas vitne. Veit at noen av de som er muslimer har jul hjemme, men ifølge barnet mitt feirer de fleste ikke. De har vanlig ferie. Nå har det vært veldig mye jul på skolen hele desember, alt fra lekser til aktiviteter på skolen er preget av at det er jul - og det må jo på en eller annen måte bidra til at barna som ikke feirer føler på et slags utenforskap? Dette vil jo kanskje gi utfordringer til foreldrene som enten må gå imot egen tro og egne prinsipper for å oppfylle barnas ønske, eller så må de finne på noe alternativt som gjør at barna blir fornøyd og ikke føler savnet. Vil gjerne ha litt innspill.. Anonymkode: a5784...5bf Nei det er ikke feil Vi er muslimer og Julen feirer vi ikke, vi feirer id når den tid kommer Anonymkode: ae673...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #48 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som denne saken: Slik oppsto julebråket i Seljord. Da fikk muslimene først skylda, så ateistene..... Anonymkode: 6ba0d...9bf Vel, mulig det - men man kommer ikke fra at ateistene er lokomotivet i det hylekoret der. Anonymkode: 1935f...3c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå