AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #21 Del Skrevet 13 timer siden Jeg er lærer på barneskole og opplever ikke dette som et problem. Vi har vanlig skole så lenge som mulig, men noen innslag av jul blir det jo. Kirken er frivillig, men jeg opplever at de fleste med en annen tro er med dit. Det er flere etnisk norske elever som er meldt på alternativ samling. Juleverksted osv er alle med på. For de med andre kulturer er dette en ferie på lik linje som andre ferier. Det jeg tenker mest på er at det sendes mange barn hjem, som absolutt ikke gleder seg til jul og en så lang ferie. Dette er uavhengig av kultur. Anonymkode: fc342...3f2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #22 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er ganske interessert i å lese om ulike religioner og livssyn 😊 har flere venninner som har muslimsk bakgrunn, selv går jeg i kirken. Anonymkode: a5784...5bf Har du noen kilder på at muslimer gjør noe galt hvis de har en finere middag på julaften og sier noen ord om profeten Isa? Blir de bannlyst i moskeen hvis det kommer ut? Du som er så belest, kom med kilder. Anonymkode: 26d5e...e39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #23 Del Skrevet 13 timer siden Når man flytter til et annet land og kultur så må man godta å delta litt i denne kulturen. Sånn er det bare. Når jeg har vært på besøk i andre land har jeg respektert kulturen og deres skikker der. Jeg hadde aldri flyttet til et annet land og krevd at deres skikker skulle fjernes på skole eller jobb. Det er jo en del av å flytte til et annet land, å ta del i deres kultur og skikker. Også har man sine egne på siden. Jeg jobber på skole og vi har aldri hatt noe problem med dette. Jehovas vitner er kanskje de verste, men hvor langt bør den norske skolen strekke seg for en slik skadelig religion? Jeg opplever at de fleste muslimbarn i skolen forventes av sine foreldre å respektere norsk kultur. Og vi kan rett og slett ikke la de som er mer "ekstreme" sette føringene. Ønsker ikke noen foreldre at deres barn skal delta i norsk julefeiring, hvorfor skal det ødelegge for resten? Respekterer de ikke norsk kultur, respekterer de ikke andre kulturer heller. Og hvorfor skal det sette standarden for en hel klasse eller skole? Når det er sagt, så er det mange barnehager og skoler som markerer ID også, spesielt der det er ganske mange muslimske barn. På min jobb lærer barna om dette og hvorfor muslimer feirer ID. Et år fikk de muslimske barna ta med og vise frem sine muslimske folkekostymer og bønnetepper og snakke om ID for resten av klassen. Det var fint for dem og lærerikt for de andre barna. Anonymkode: d0de5...960 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #24 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du noen kilder på at muslimer gjør noe galt hvis de har en finere middag på julaften og sier noen ord om profeten Isa? Blir de bannlyst i moskeen hvis det kommer ut? Du som er så belest, kom med kilder. Anonymkode: 26d5e...e39 Det er bare å google det, så kommer det opp mange kilder. "Celebrating Christmas in islam" så kan du gå inn på sider som er drevet av muslimer. Der bruker de ofte kilder fra Koranen. Har ikke noe med belest å gjøre, men google er din venn Anonymkode: a5784...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #25 Del Skrevet 13 timer siden Utenforskapet da jeg gikk på skolen, var det læreren som sto for. Var kun læreren som påpekte at Nils var annerledes, ved å spørre Nils hva hans familie hadde gjort i jula (smiths venner), eller hvor mange pakker jeg fikk siden jeg var enebarn og sikkert veldig bortskjemt. Nils var med på alt. Ungdomsskolen hadde juleavslutning i gymsal og ikke i kirke. Hva de har i dag, 25 år senere, vet jeg ikke. Anonymkode: 9acd9...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #26 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men julen er da ikke kristen. Selv ordet «jul» er førkristent. Anonymkode: 21b95...a7b Ikke spill så dum. Den moderne julefeiringen i vesten er tuftet på Kristendom. Jeg er fullt klar over at det ble feiret midtvinters i førkristen tid også, men de siste årene har julefeiringen vært for å feire Kristi fødsel. Anonymkode: 84dad...606 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #27 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Utenforskapet da jeg gikk på skolen, var det læreren som sto for. Var kun læreren som påpekte at Nils var annerledes, ved å spørre Nils hva hans familie hadde gjort i jula (smiths venner), eller hvor mange pakker jeg fikk siden jeg var enebarn og sikkert veldig bortskjemt. Nils var med på alt. Ungdomsskolen hadde juleavslutning i gymsal og ikke i kirke. Hva de har i dag, 25 år senere, vet jeg ikke. Anonymkode: 9acd9...06c Interessant det der. Lærerne idag er vel litt mer oppmerksom på hva man skal si og ikke si. . synes selv det er ganske greit idag, på juleavslutningen i klassen til barnet mitt var alle med, og julesangene var ikke religiøse. Anonymkode: a5784...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #28 Del Skrevet 13 timer siden Min venninne er hindu og hun og familien feirer jul. De har juletre, pynt, gaver, ribbe, pinnekjøtt osv. Hun sier at de fleste hinduer i byen her, som har barn og har bodd her er del år, de feirer jul og andre høytider som vi gjør Anonymkode: 06fed...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #29 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det feil å ikke feire jul? I klassen til barnet mitt er det mange muslimer og ett Jehovas vitne. Veit at noen av de som er muslimer har jul hjemme, men ifølge barnet mitt feirer de fleste ikke. De har vanlig ferie. Nå har det vært veldig mye jul på skolen hele desember, alt fra lekser til aktiviteter på skolen er preget av at det er jul - og det må jo på en eller annen måte bidra til at barna som ikke feirer føler på et slags utenforskap? Dette vil jo kanskje gi utfordringer til foreldrene som enten må gå imot egen tro og egne prinsipper for å oppfylle barnas ønske, eller så må de finne på noe alternativt som gjør at barna blir fornøyd og ikke føler savnet. Vil gjerne ha litt innspill.. Anonymkode: a5784...5bf Nei, hvorfor skal det være feil å ikke feire jul? De feirer jo andre høytider. De har ikke et utenfor'skap', de har andre 'skap' de er i. De er kanskje til og med i flere skap. Nei, det er ikke så mye jul i skolen som det en gang var. Det er heller ikke slik at oss etnisk norske er så skrekkelig kristne av oss heller lenger, så når man snakker om tro og prinsipper tenker jeg at man først skal se innover før man peker finger på andre... Anonymkode: 22798...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #30 Del Skrevet 12 timer siden Min tante er gift med en som kommer fra muslimske land. Og han elsker norsk jul. Opp med nisser og lys. Det å drive med å lage ting osv. Han sa rett ut at han ønsket barna skulle få feire jul som de fleste andre. Han går i kirka til jul for som han sier det er en annen stevning der. Og som flere av hans muslimske venner sier det er mange julesanger som ikke er med Gud og Jesus. Og de sender å ungene i kirka siste skoledag. Som de sier dette har med norske tradisjoner å gjøre. Og de ser ikke den biten at det skulle være forkynnelse at de blir lest juleevangeliet eller synge sanger som på låven sitter nissen, nå tenner vi våre lykter, musevisa, osv. De sier selv at de som lager ståhei er egentlig humanetikere som er mot alt som er Anonymkode: fa017...1a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #31 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er lærer på barneskole og opplever ikke dette som et problem. Vi har vanlig skole så lenge som mulig, men noen innslag av jul blir det jo. Kirken er frivillig, men jeg opplever at de fleste med en annen tro er med dit. Det er flere etnisk norske elever som er meldt på alternativ samling. Juleverksted osv er alle med på. For de med andre kulturer er dette en ferie på lik linje som andre ferier. Det jeg tenker mest på er at det sendes mange barn hjem, som absolutt ikke gleder seg til jul og en så lang ferie. Dette er uavhengig av kultur. Anonymkode: fc342...3f2 Vet du det er mitt inntrykk også. Det er så utrolig synd at muslimer får skylden for at man ikke kan ha skolegudstjenester lenger - det er det jo ateistene som kan til... 🙄 Anonymkode: 1935f...3c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #32 Del Skrevet 12 timer siden Bor man her må man ta del i tradisjonene her så enkelt er det. Jeg kan ikke flytte til Tyrkia og klage på at jeg er utenfor når det er Eid. Velger man å ikke ta del er det foreldrenes valg. Hadde jeg bodd i et annet land hadde jeg håpet på å kjenne noen så jeg kunne blitt invitert inn i deres tradisjoner for det er flott å være del av noe. Muslimer har Eid tii ganger i året, den ene ofte rundt disse tider. Det minner om jul. Jehova har tatt sitt valg på vegne av barna. De får ikke bursdager en gang - men dette er jo en del av religionen. De påfører barna utenforskap uten tvil. Anonymkode: 82b27...e5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #33 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det feil å ikke feire jul? I klassen til barnet mitt er det mange muslimer og ett Jehovas vitne. Veit at noen av de som er muslimer har jul hjemme, men ifølge barnet mitt feirer de fleste ikke. De har vanlig ferie. Nå har det vært veldig mye jul på skolen hele desember, alt fra lekser til aktiviteter på skolen er preget av at det er jul - og det må jo på en eller annen måte bidra til at barna som ikke feirer føler på et slags utenforskap? Dette vil jo kanskje gi utfordringer til foreldrene som enten må gå imot egen tro og egne prinsipper for å oppfylle barnas ønske, eller så må de finne på noe alternativt som gjør at barna blir fornøyd og ikke føler savnet. Vil gjerne ha litt innspill.. Anonymkode: a5784...5bf Tenker de foreldrene vet at de har gitt barna verdens beste gave, nemlig å få vokse opp i Norge og ikke et muslimsk land. Folk er forskjellige, feirer forskjellig og tror forskjellig. De har sin fulle rett til å inkorporere julen i den grad de selv er komfortabel med, og gjerne med innspill fra barna. Å vokse opp med foreldre som er trygg på egen identitet og hjelper barna til å bli det også, er det beste. Å ha en dialog med barnet om eventuell utenforskap er nok veldig smart. Anonymkode: 36405...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #34 Del Skrevet 12 timer siden Fighter83 skrev (52 minutter siden): Jeg ville ha sendt en forespørsel til fau og skolen i samme mail om behov for et alternativt opplegg på skolen da mange ved skolen ikke er religiøse eller har en annen religion. Det er faktisk vanlig at ungene og ungdommene i skolen må delta i undervisning og aktiviteter i skolen som kanskje går på tvers av hjemmets livssyn eller religion Anonymkode: 6ba0d...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #35 Del Skrevet 12 timer siden Dette klarer foreldrene fint å navigere. De er jo godt vant når de har et livssyn som ikke gir rom for julefeiring. Unger til Jehovas vitner for eksempel får jo ikke lov til noe så de er vant til dette fra de er født. Anonymkode: a069c...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #36 Del Skrevet 12 timer siden Vi er en muslimsk familie. Vi feirer ikke jul i hjemmet fordi vi allerede har 2 andre viktige høytider lille Eid og store Eid. Vi kjenner oss ikke igjen i julefeiringen, så vi vi vil ikke feire noe vi ikke har en forbindelse med og bare fordi andre gjør det. Barnet vårt er med på alle juleaktiviteter i barnehagen og skolen. De fleste muslimer har ingen problem med slike aktiviteter; det ofte koselig å delta og være nysgjerrig på andre sine høytider så sant det ikke er forkynnelse. Jeg liker den koselige stemningen jul har og som markerer hele desember. Håper dere har fått et tydelig svar på det. Anonymkode: 86c1c...1c0 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #37 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vet du det er mitt inntrykk også. Det er så utrolig synd at muslimer får skylden for at man ikke kan ha skolegudstjenester lenger - det er det jo ateistene som kan til... 🙄 Anonymkode: 1935f...3c7 Her i skolen er det Jehovas Vitner som lager støy om dette. Og de mediasakene som har vært de siste årene har det også vist seg at det er Jehovas Vitner som har lagd støy. Synd at muslimer eller ateister for skylda for dette Anonymkode: 6ba0d...9bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #38 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her i skolen er det Jehovas Vitner som lager støy om dette. Og de mediasakene som har vært de siste årene har det også vist seg at det er Jehovas Vitner som har lagd støy. Synd at muslimer eller ateister for skylda for dette Anonymkode: 6ba0d...9bf Er jo stort sett HEF som er uttaler seg media da... Anonymkode: 1935f...3c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #39 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er jo stort sett HEF som er uttaler seg media da... Anonymkode: 1935f...3c7 Om du leser videre artikler så kommer det frem at det viste seg at det var Jehova-folkene som stå bak, selv om media i likhet med deg og mange andre først trodde at ateistene sto bak Anonymkode: 6ba0d...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #40 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du leser videre artikler så kommer det frem at det viste seg at det var Jehova-folkene som stå bak, selv om media i likhet med deg og mange andre først trodde at ateistene sto bak Anonymkode: 6ba0d...9bf Som denne saken: Slik oppsto julebråket i Seljord. Da fikk muslimene først skylda, så ateistene..... Anonymkode: 6ba0d...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå