AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Er det feil å ikke feire jul? I klassen til barnet mitt er det mange muslimer og ett Jehovas vitne. Veit at noen av de som er muslimer har jul hjemme, men ifølge barnet mitt feirer de fleste ikke. De har vanlig ferie. Nå har det vært veldig mye jul på skolen hele desember, alt fra lekser til aktiviteter på skolen er preget av at det er jul - og det må jo på en eller annen måte bidra til at barna som ikke feirer føler på et slags utenforskap? Dette vil jo kanskje gi utfordringer til foreldrene som enten må gå imot egen tro og egne prinsipper for å oppfylle barnas ønske, eller så må de finne på noe alternativt som gjør at barna blir fornøyd og ikke føler savnet. Vil gjerne ha litt innspill.. Anonymkode: a5784...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden de har valgt å bo i Norge. Velger du å flytte til et muslimsk land eller annet land med andre skikker velger du selv å følge de så barna blir inkludert.. eller ikke. Men ens eget og ikke samfunnets valg. Skal man tenke at man må kutte alt med jul for å hindre utenforskap må jo hele verden ha helt like tradisjoner og skikker da.. Anonymkode: 6822b...4f7 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Det ligger en forutsetning at aktivitetene i skolen ikke er forkynnelse. Få har problemer med at barn spiser grøt og synger julesanger (ikke salmer). Selv har jeg problemer med Luciafeiring i skole og barnehage. Det er ingen tradisjon for meg, og jeg skjønner ikke behovet for å hylle en katolsk helgen. Men koser meg med svensk feiring da det er voksne mennesker. Anonymkode: 3f7ea...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det ligger en forutsetning at aktivitetene i skolen ikke er forkynnelse. Få har problemer med at barn spiser grøt og synger julesanger (ikke salmer). Selv har jeg problemer med Luciafeiring i skole og barnehage. Det er ingen tradisjon for meg, og jeg skjønner ikke behovet for å hylle en katolsk helgen. Men koser meg med svensk feiring da det er voksne mennesker. Anonymkode: 3f7ea...7f1 Jeg tror det ble misforstått. Jeg vet at disse barna er med på alt i desember på skolen, men vet at de ikke feirer hjemme. Jehovas vitne har ikke blitt med på det såvidt jeg vet, men de ble med på alt utenom kirkebesøket. Anonymkode: a5784...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): de har valgt å bo i Norge. Velger du å flytte til et muslimsk land eller annet land med andre skikker velger du selv å følge de så barna blir inkludert.. eller ikke. Men ens eget og ikke samfunnets valg. Skal man tenke at man må kutte alt med jul for å hindre utenforskap må jo hele verden ha helt like tradisjoner og skikker da.. Anonymkode: 6822b...4f7 Det ble nok misforstått. De er ikke borte fra skolen, de er med på alt foruten kirkebesøket, men de feirer ikke julen hjemme. Jehovas vitne er jeg litt usikker på.. Anonymkode: a5784...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden De fleste muslimene i klassen feirer jul. Opplever at de muslimene vi kjenner er svært nysgjerrig på norsk julefeiring og ønsker å delta både med juletre, julemat og juletradisjoner. De fra Ukraina og Russland feirer 7.januar, og den ene fra Jehova feirer ikke i det hele tatt. Anonymkode: 6ba0d...9bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden Men julen er da ikke kristen. Selv ordet «jul» er førkristent. Og om du viser til «den kristne» feiringen: Alle skikkene rundt helgener, overtro etc plager da de fleste? Norge er et sekulært land. Vi er ikke-troende, de fleste av oss. Jeg håper uansett vi kommer til en fremtid der skoler fokuserer på viten. Der religion er forvist til faget historie og samfunnsfag (der det hører hjemme) og undervises om sammen med annet folk velger å tro, som beviselig ikke finnes. Ætter, troll, guder og flat jord - figurer fra en forestillingsverden. Og at vi kommer til en fremtid der barn flest får tatt i bruk landets religionsfrihet til å velge seg den religion de vil, slik at konfirmanter flest tilhører en helt annen religion enn sine foreldre. Anonymkode: 21b95...a7b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden Muslimene jeg kjenner i Norge (mest annen og tredjegenerasjon) markerer jul, og har laget sine tradisjoner. Med gaver til barn. Julekalender og serier. Men gjerne annen mat, som er festmat i deres kultur. Og uten det religiøse aspektet. Det samme kan man nesten si om meg og mannen, som er helnorske. Vi er ikke religiøse, og vi har gått bort fra mange av tradisjonene vi har vokst opp med. Lillejulaften er TV mat med filmer og julekos. Julepynten har vært oppe siden tidlig desember, og skal ned 3.dag. Anonymkode: 6c6c0...f06 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden De muslimene som er mer bokstavtro følger regelen om at de kun skal feire eid, uavhengig av om en feiring er religiøs, hedensk eller tradisjonell. Julen vil jo derfor gå imot egne prinsipper og tro.. Anonymkode: a5784...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De muslimene som er mer bokstavtro følger regelen om at de kun skal feire eid, uavhengig av om en feiring er religiøs, hedensk eller tradisjonell. Julen vil jo derfor gå imot egne prinsipper og tro.. Anonymkode: a5784...5bf Hva vet du egentlig om dette? Anonymkode: 26d5e...e39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva vet du egentlig om dette? Anonymkode: 26d5e...e39 Jeg er ganske interessert i å lese om ulike religioner og livssyn 😊 har flere venninner som har muslimsk bakgrunn, selv går jeg i kirken. Anonymkode: a5784...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Muslimene jeg kjenner i Norge (mest annen og tredjegenerasjon) markerer jul, og har laget sine tradisjoner. Med gaver til barn. Julekalender og serier. Men gjerne annen mat, som er festmat i deres kultur. Og uten det religiøse aspektet. Det samme kan man nesten si om meg og mannen, som er helnorske. Vi er ikke religiøse, og vi har gått bort fra mange av tradisjonene vi har vokst opp med. Lillejulaften er TV mat med filmer og julekos. Julepynten har vært oppe siden tidlig desember, og skal ned 3.dag. Anonymkode: 6c6c0...f06 Høres veldig hyggelig ut vi har hatt advent helt til søndag , og idag skal juletreet opp. Så blir det litt god mat og tv. I morgen er det kirkebesøk. Anonymkode: a5784...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden Vår muslimske nabo sa så fint "hver lørdag er fest for oss, også feirer vi ekstra i julen!" De lager seg fine dager selv om det ikke er med nisser og pinnekjøtt De jeg har kjent fra jehovas snek også inn litt. Kona til han ene fikk "takk for et fint år" gave på lille juleaften. Kollegaer fikk julehilsen på samme måte. De spist julemat, men kanskje på litt andre måter. Uansett gjør de som de er vant til, de velger jo både å tilhøre andre religioner/ tradisjoner og bo i Norge der jul er vanlig, så de får tilpasse seg og lage egne tradisjoner. Anonymkode: 36147...a4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden Norsk jul har jo lite med religion å gjøre lenger. Det handler om nissen, rampenissen, gaver, pakkekalender, godteri, grøt, pepperkaker, julefilmer og ekstrem shopping. Ser ikke hvorfor muslimer ikke kan ta del i dette? Anonymkode: 510a0...d0f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Norsk jul har jo lite med religion å gjøre lenger. Det handler om nissen, rampenissen, gaver, pakkekalender, godteri, grøt, pepperkaker, julefilmer og ekstrem shopping. Ser ikke hvorfor muslimer ikke kan ta del i dette? Anonymkode: 510a0...d0f Er vel fordi de har sine egne høytider som de holder nært 😊 Anonymkode: a5784...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): de har valgt å bo i Norge. Velger du å flytte til et muslimsk land eller annet land med andre skikker velger du selv å følge de så barna blir inkludert.. eller ikke. Men ens eget og ikke samfunnets valg. Skal man tenke at man må kutte alt med jul for å hindre utenforskap må jo hele verden ha helt like tradisjoner og skikker da.. Anonymkode: 6822b...4f7 Og dette burde flere forstå, for enkelte er fryktelig ivrige etter å utslette sin egen kultur i et forsøk på å tilpasse seg andre. Samtidig tror jeg de aller fleste forstår at hvis de hadde flyttet til et land med helt annen kultur så hadde de selvsagt ikke blitt tatt hensyn til. Man får velge å delta, eller akspetere at man blir litt utenfor akkurat i høytidene man ikke feirer. Anonymkode: 26ec8...752 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er vel fordi de har sine egne høytider som de holder nært 😊 Anonymkode: a5784...5bf Samtidig som de kan kose seg med juleforberedelser på skolen 😊 Anonymkode: 510a0...d0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Samtidig som de kan kose seg med juleforberedelser på skolen 😊 Anonymkode: 510a0...d0f Ja skolen er jo ganske koselig i desember Anonymkode: a5784...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 8 timer siden #19 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det feil å ikke feire jul? I klassen til barnet mitt er det mange muslimer og ett Jehovas vitne. Veit at noen av de som er muslimer har jul hjemme, men ifølge barnet mitt feirer de fleste ikke. De har vanlig ferie. Nå har det vært veldig mye jul på skolen hele desember, alt fra lekser til aktiviteter på skolen er preget av at det er jul - og det må jo på en eller annen måte bidra til at barna som ikke feirer føler på et slags utenforskap? Dette vil jo kanskje gi utfordringer til foreldrene som enten må gå imot egen tro og egne prinsipper for å oppfylle barnas ønske, eller så må de finne på noe alternativt som gjør at barna blir fornøyd og ikke føler savnet. Vil gjerne ha litt innspill.. Anonymkode: a5784...5bf Jeg ville ha sendt en forespørsel til fau og skolen i samme mail om behov for et alternativt opplegg på skolen da mange ved skolen ikke er religiøse eller har en annen religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 8 timer siden #20 Del Skrevet 8 timer siden Jeg synes vi skal se nærmere på hva vi kaller "utenforskap". Man kan velge å feire jul og man kan velge å ikke feire jul. Man kan velge grader av hvor mye tid, penger og energi man legger i julefeiring. Man kan feire jul som en kristen eller en ikke-kristen høytid. Alt dette kan man gjøre uten å blande inn noe som helst utenforskap. Jeg trodde at dagens unge og dagens foreldre hadde vokst opp i en tid da man var mer åpne for ulikheter og ulike måter å gjøre ting på. Mer fleksible. Jeg tror jeg har tatt feil. Jeg har inntrykk av at det kalles utenforskap bare Nina i andre klasse har invitert noen få venner til fødselsdag (og ikke hele klassen/alle jentene). At det skulle bidra til utenforskap at skolen markerer jul- det er jeg ikke med på. At noen opplever julefeiringen på skolen som litt rar dersom foreldrene har et livssyn som ikke feirer jul, det er nå så. Utenforskap er det ikke etter min mening. Kommer man fra en annen kultur er julefeiringen noe av det å komme til den nye kulturen. Jeg tror vi er på ville veier når det blir for mange tilpasninger for å "unngå utenforskap" for enhver pris. Det ligger mye gruppepress i at "alle skal med"- på alt. Hva med å godta at man deltar på ulike måter og på sine premisser? Det er nok litt ulikt hvordan skolene gjør i desember. Eventuell skolegudstjeneste er vel valgfri. Stort sett holder vel skolene seg til de mer nøytrale sangene. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå