AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Er det flere som gjør det? Jeg er kronisk syk, og la likevel ut på en 6 timers reise i går; bare flybillettene kostet skjorta. Men det verste er å spille skuespill for å ikke ødelegge hyggen for de andre😌Demper smerter med oxykodon, følelsene/angst med vival. Og får pem noen uker i etterkant. Fortell gjerne din form for selvskadende julefeiring😂 Anonymkode: c0f60...4ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Vi droppet det for en del år siden. Stressende reise, alt for fullt hus, alle hensyn som må tas til eldre og barn, mat og drikke vi egentlig ikke likte, et vanvittig lydnivå Nå nyter jeg rent og julepyntet hus, i dag skal vi bare gjøre noen siste forberedelser, og spise en god lunsj. I morgen lages maten på vår måte, vi har tid til å se på de faste seriene, ta inn over oss stunden. Og så kommer det middagsbesøk for en koselig stund med sølvgutter og bobler, god mat, og gaveåpning i rolig tempo. Du kan ikke neste år gjøre det til din jul, i stedet for å ødelegge deg selv på å feire andres jul? Anonymkode: 14b15...3e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det flere som gjør det? Jeg er kronisk syk, og la likevel ut på en 6 timers reise i går; bare flybillettene kostet skjorta. Men det verste er å spille skuespill for å ikke ødelegge hyggen for de andre😌Demper smerter med oxykodon, følelsene/angst med vival. Og får pem noen uker i etterkant. Fortell gjerne din form for selvskadende julefeiring😂 Anonymkode: c0f60...4ff Hvorfor i alle verden gjør du dette? Hvorfor ikke bare heller være hjemme? Anonymkode: 7a915...a1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden Det er valg du har tatt og tar. Du kunne valgt å feire hjemme hos deg selv, avstå fra feiring i det hele tatt eller funnet på noe annet. Du velger å reise langt, du velger å reise selv om billettene er dyre og du velger å dra selv om du vet at du må fake hele greia. Valgene dine får noen konsekvenser, men det er dine valg som du frivillig har tatt. Anonymkode: 03372...2eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor i alle verden gjør du dette? Hvorfor ikke bare heller være hjemme? Anonymkode: 7a915...a1c Fordi min mor er passert 80 år, og jeg vet ikke om det blir mange flere julefeiringer hos henne. Og siden jeg er alene, og bor trangt, er ikke jul hos meg aktuelt. Anonymkode: c0f60...4ff 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Allererede sliten... forventer at man som ungkar på over femti kommer hjem. Familiens eldste klarer ikke så mye, men alt skal liksom være som før - dermed blir det å bidra mest mulig. Det skal pyntes to dager, ryddes, vaskes, ,serveres 2-3 måltider om dagen. Til overmål kommer det en slektning som skal være her i mange dager, heller ikke hun spesielt frisk, og oppe i årene - gir seg til hele jula i et trangt hus. Og bidrar ingenting. Med sjuk "vertinne" er det gjestene, bortsett fra den eldste, som må gjøre alt mulig... ... det er egentlig ikke det verste å gjøre alt mulig. Det verste er at et er trangt - det er et lite hus og bare ett oppholdsrom. Hvem som har funnet ut at det er en god ide å stue sammen fire ulike husholdninger - tett-i-tett, der 2 av dem skal være oppvartere og 2 nærmeste bare gjester, er for meg uforståelig. Og det ikke jeg som har invitert den siste gjesten - invitert seg selv. Og noen her skal være her til over nyttår. Det er vanvittig. Jeg reiser etter 2. juledag - det er det eneste som gjør at jeg holder ut. Jeg er den eneste i full jobb her og trenger å slappe av også. Denne julegreia har vært et herk de siste 10 årene. Anonymkode: 85c5e...241 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er valg du har tatt og tar. Du kunne valgt å feire hjemme hos deg selv, avstå fra feiring i det hele tatt eller funnet på noe annet. Du velger å reise langt, du velger å reise selv om billettene er dyre og du velger å dra selv om du vet at du må fake hele greia. Valgene dine får noen konsekvenser, men det er dine valg som du frivillig har tatt. Anonymkode: 03372...2eb Ja jeg er enig. Men den lave sosiale aksepten for dette gjør at jeg ikke har valgt det. Og samvittighet for de gamle.Men når min mor er borte kommer jeg til å velge alene-jul. Anonymkode: c0f60...4ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er valg du har tatt og tar. Du kunne valgt å feire hjemme hos deg selv, avstå fra feiring i det hele tatt eller funnet på noe annet. Du velger å reise langt, du velger å reise selv om billettene er dyre og du velger å dra selv om du vet at du må fake hele greia. Valgene dine får noen konsekvenser, men det er dine valg som du frivillig har tatt. Anonymkode: 03372...2eb De fleste gjør det som forventes av dem når det er slike høytider. Det tar seg ikke ut å la være å besøke sin egen mor på julaften når hun har passert 80. Anonymkode: 85c5e...241 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste gjør det som forventes av dem når det er slike høytider. Det tar seg ikke ut å la være å besøke sin egen mor på julaften når hun har passert 80. Anonymkode: 85c5e...241 Det siste egne foreldre hadde ventet av meg, var at jeg inntok offerrollen for dem, på bekostning av egen trivsel og helse. Og det samme føler jeg for dem, og for egne barn. Da det er mennesker jeg bryr meg om, og som jeg vil at skal ha det best mulig. Dette pliktløpet mange mener er nødvendig, er egentlig ikke ønsket av noen. Da står du igjen med det evinnelige "tar seg ut". Men vet du hva? Det er lov å gi fullstendig f i hva en tilfeldig nabo mener du bør gjøre, og ikke. Anonymkode: 14b15...3e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste gjør det som forventes av dem når det er slike høytider. Det tar seg ikke ut å la være å besøke sin egen mor på julaften når hun har passert 80. Anonymkode: 85c5e...241 Tusen takk🙏hilsen ts. Anonymkode: c0f60...4ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden Jeg bryr meg ikke om hva naboer, eller øvrige tenker. Jeg bryr meg om mor. Anonymkode: c0f60...4ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det siste egne foreldre hadde ventet av meg, var at jeg inntok offerrollen for dem, på bekostning av egen trivsel og helse. Og det samme føler jeg for dem, og for egne barn. Da det er mennesker jeg bryr meg om, og som jeg vil at skal ha det best mulig. Dette pliktløpet mange mener er nødvendig, er egentlig ikke ønsket av noen. Da står du igjen med det evinnelige "tar seg ut". Men vet du hva? Det er lov å gi fullstendig f i hva en tilfeldig nabo mener du bør gjøre, og ikke. Anonymkode: 14b15...3e3 Det fleste gamle foreldre forventer at barna i noen grad stiller opp for dem - slik har det alltid vært. Det er jo ikke slik at "best mulig" er behageligst mulig til enhvert tid. Mange vil nok angre i etterkant om de ga blaffen i egne foreldre og andre elde slektninger når de en gang er borte. Man bryr jo seg om sine egne foreldre og søsken, som også ville ha et stort tap om noen ikke var med på feriringen -både ved tilstedeværelse, men også rent praktiske gjøremål. Det er svært egoistiksk å gi "fullstendig f" hva samfunnet forventer. En kan lure på hva slags verden man hadde hatt da. Anonymkode: 85c5e...241 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja jeg er enig. Men den lave sosiale aksepten for dette gjør at jeg ikke har valgt det. Og samvittighet for de gamle.Men når min mor er borte kommer jeg til å velge alene-jul. Anonymkode: c0f60...4ff Når man selv er syk og billettene koster heroin så kan man fint velge å avstå og de fleste vil forstå det. Anonymkode: 03372...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det fleste gamle foreldre forventer at barna i noen grad stiller opp for dem - slik har det alltid vært. Det er jo ikke slik at "best mulig" er behageligst mulig til enhvert tid. Mange vil nok angre i etterkant om de ga blaffen i egne foreldre og andre elde slektninger når de en gang er borte. Man bryr jo seg om sine egne foreldre og søsken, som også ville ha et stort tap om noen ikke var med på feriringen -både ved tilstedeværelse, men også rent praktiske gjøremål. Det er svært egoistiksk å gi "fullstendig f" hva samfunnet forventer. En kan lure på hva slags verden man hadde hatt da. Anonymkode: 85c5e...241 Takk for desse ordene💜Jeg forsøker ikke å gå inn i en offerrolle, jeg hadde bare behov for litt fellesskap og forståelse fra andre i lignende situasjoner. Anonymkode: c0f60...4ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det fleste gamle foreldre forventer at barna i noen grad stiller opp for dem - slik har det alltid vært. Det er jo ikke slik at "best mulig" er behageligst mulig til enhvert tid. Mange vil nok angre i etterkant om de ga blaffen i egne foreldre og andre elde slektninger når de en gang er borte. Man bryr jo seg om sine egne foreldre og søsken, som også ville ha et stort tap om noen ikke var med på feriringen -både ved tilstedeværelse, men også rent praktiske gjøremål. Det er svært egoistiksk å gi "fullstendig f" hva samfunnet forventer. En kan lure på hva slags verden man hadde hatt da. Anonymkode: 85c5e...241 De er velkomne hit om de ønsker selskap. Det er jo mye mer egoistisk å la mor på 80 arrangere jul. Men jeg forstår at du er mest opptatt av hva naboen mener du gjør for foreldrene dine. Ikke hva de og du trives best med. Anonymkode: 14b15...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden Ts her☺️Ikke krangle, det var ikke intensjonen min. Det er min tante som arrangerer julen, hun og min mor er naboer. Og jeg og de andre søskene mine hjelper til i huset til mor(hun varter oss ikke opp).Det er helt utelukket med feiring på min knøttlille bolig, der jeg ikke engang har spisebord. Og jeg hadde aldri tenkt at mor skulle tatt fly, for en jul på “hybel” uten alle de andre. Evt hotell. Anonymkode: c0f60...4ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden Selvfølgelig skal en stille opp for eldre familie i julen. Men TS er syk og må reise langt med smerter. Da er det faktisk lov å sette sunne grenser for seg selv. Anonymkode: 383ef...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden Dette med julefeiring og pliktfølelse og kronisk sykdom og å sette grenser for seg selv er kjempevanskelig og komplisert, det er så mange følelser og forventinger involvert. Det kan være lett å se fra utsiden hva som er lurt og "riktig" å gjøre, men det er ikke nødvendigvis så lett å gjøre det. Jeg valgte å feire julaften alene for noen år siden og selv om jeg ble møtt med forståelse, ble jeg også møtt med så mye bekymring og velment omtanke og omsorg og "mas" at det i seg selv gjorde det vanskeligere (og hakket mer krevende og slitsomt) enn jeg hadde tenkt. Det føles litt feil uansett hva man velger - og hva andre utenforstående måtte tro og mene er ikke en del av min vurdering, men det er komplisert og motstridende nok likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden Daria skrev (33 minutter siden): Dette med julefeiring og pliktfølelse og kronisk sykdom og å sette grenser for seg selv er kjempevanskelig og komplisert, det er så mange følelser og forventinger involvert. Det kan være lett å se fra utsiden hva som er lurt og "riktig" å gjøre, men det er ikke nødvendigvis så lett å gjøre det. Jeg valgte å feire julaften alene for noen år siden og selv om jeg ble møtt med forståelse, ble jeg også møtt med så mye bekymring og velment omtanke og omsorg og "mas" at det i seg selv gjorde det vanskeligere (og hakket mer krevende og slitsomt) enn jeg hadde tenkt. Det føles litt feil uansett hva man velger - og hva andre utenforstående måtte tro og mene er ikke en del av min vurdering, men det er komplisert og motstridende nok likevel. Takk for gode ord☺️Ja det blir alltid feil, uansett hva jeg velger. Har fått veldig mange negative tilbakemeldinger fra søsken, nieser og nevøer de gangene jeg har uteblitt fra ulike feiringer. Men har ingått et “kompromiss” med meg selv, om å ta en tur i året, enten jul, en rund dag eller større begivenheter. Slik at jeg ikke uteblir helt. Anonymkode: c0f60...4ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi min mor er passert 80 år, og jeg vet ikke om det blir mange flere julefeiringer hos henne. Og siden jeg er alene, og bor trangt, er ikke jul hos meg aktuelt. Anonymkode: c0f60...4ff Jeg forstår deg. Tok meg helt ut selv på min gamle som ikke hadde noen andre. Nå er hen borte og da feirer jeg hjemme. Det er flere som gjerne ville hatt meg på besøk og jeg har takket nei. Jeg kunne hatt dårlig samvittighet for det, men jeg gidder altså ikke. De har lagt andre planer som er vel så gode. Rart det, folk greier seg uten meg! Anonymkode: 822a1...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå