AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #21 Del Skrevet 10 timer siden Gutter som vokser opp uten far har større risiko for å havne utenfor på skråplan og bli kriminelle. Denne moderne ideen om at far ikke er viktig er farlig og skadelig. Anonymkode: ddcc8...e2c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #22 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Smart valg å hive ut faren eller fedrene. Anonymkode: e25a4...a34 Ingen som har hivet ut noen her, han dro dessverre sin egen vei da barnet var rundt 2 år, flyttet til et annet land og har aldri prøvd å ta kontakt med sin egen sønn. Hadde han selv villet, hadde jeg aldri stått i veien for det. Barnets behov kommer jo selvsagt først. Anonymkode: c3032...6f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #23 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Gutter som vokser opp uten far har større risiko for å havne utenfor på skråplan og bli kriminelle. Denne moderne ideen om at far ikke er viktig er farlig og skadelig. Anonymkode: ddcc8...e2c Kjenner veldig på at faren hadde vært en stor pluss å kunne hatt, men man kan dessverre ikke tvinge noen til å bli far om de ikke ønsker det selv… Anonymkode: c3032...6f4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #24 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor er far oppi dette egentlig? Anonymkode: 7925e...77b Dro sin vei da barnet var to år. Flyttet ut av landet og har siden aldri hørt fra han Anonymkode: c3032...6f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 10 timer siden #25 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dro sin vei da barnet var to år. Flyttet ut av landet og har siden aldri hørt fra han Anonymkode: c3032...6f4 Da må du ta kontakt med han og spørreom han kan bidra no. Forklar til han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #26 Del Skrevet 10 timer siden Her må du enten lære deg å få fysisk kontroll på tenåringen din, eller så må du faktisk sende han ut av huset i regi av bv for å beskytte deg og de andre barna. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Gutter som vokser opp uten far har større risiko for å havne utenfor på skråplan og bli kriminelle. Denne moderne ideen om at far ikke er viktig er farlig og skadelig. Anonymkode: ddcc8...e2c Si det til menn som velger å setter barn på kvinner for å stikke av! Slutt å shame den foreldre som faktisk blir igjen og tar ansvaret! Anonymkode: c47c8...ca9 2 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #27 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva er bakgrunnshistorien her? Det er alltid en årsak for slik oppførsel. Anonymkode: 03e91...922 Akkurat på det her, har det ikke noe relevans da det ikke er nå særlig å bemerke annet enn å ha voks opp uten en far. Barnet var som liten veldig snill og kjærlig. Vi fikk mye skryt fra barnehagen og barneskole for god oppførsel. Man kunne se da han var liten at han nesten virket «redd» for andre barn, men fikk seg fort gode venner etterhvert som har fortsatt har rundt seg fra barndommen. Alt begynte da han var rundt kanskje 11 år, alle rundt han og selv andre i familien beskrev han som helt fantastisk og blid. Hjemme var det motsatt. Om han fikk en nei så slo han til veggen og vi måtte flytte da han ødela både vegger og møbler i vårt gamle hjem. Vi gikk til fastlegen med det her og ble videresendt til BUP. Av fastlegen fikk vi imidlertid medisiner mot sinne, han ble litt bedre etterhvert. Men de siste to årene har bare blitt et rent helvete for meg og jeg kjenner på at det blir verre Anonymkode: c3032...6f4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #28 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bare å kontakte barnevernet, si at du ikke kan ta ansvar for ham mer, så er de forpliktet til å finne en institusjonsplass på en atferdsinstitusjon. Slik kan du faktisk ikke ha det lengre, og heller ikke sønnen din. Anonymkode: 5b5bf...0d6 Er litt skeptisk til denne løsningen. Han er jo min sønn, ingen mor vil at sønnen sin skal flyttes ut. Tror heller ikke det hadde hjulpet han, for det første så hadde han fått enda mere mangel på kjærlighet og blitt enda verre føler jeg. Og for det andre så tror jeg ikke at det beste er å putte et barn som sliter i en institusjon, der møter han nok andre som også sliter og tror ikke han vil bli noe godt påvirket av det. Anonymkode: c3032...6f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #29 Del Skrevet 9 timer siden Som en far som har stått i dette selv, føler jeg at jeg har noen ting å tilføye her. Riktig nok i noe mindre grad enn deg da vi enda ikke har opplevd rus. Men langvarig skolefravær og vold i og utenfor hjemmet har vi erfaring med. Barnevernet er bare å glemme når det stormer som verst i huset. De gjør ingenting. Her ble løsningen at jeg en gang når det stod på som verst ringte politiet. Og jeg skal love deg at vår 14 åring faktisk ble ganske spak når det stod en politibil med blålys i oppkjørselen så alle naboer fikk det med seg, og det stod to uniformerte politimenn på trappa som tok han med ut i bilen for å "ta en prat". Jeg tror dette var et vendepunkt for vår sønn som skjønte at hans tenåringsfakter da kanskje hadde gått noe over streken. Et viktig poeng for meg var å få tatt dette før han enda var gammel nok til at han blir straffet for noe. Barn er fremdeles barn og fortjener nye sjanser uten at slikt skal forfølge dem. Men samtidig er de store nok til å bli fortalt av ordensmakten at nå er det faen meg nok!! Så, selv om det er vondt, og sitter langt inne å ringe politiet for å be de komme å ta hånd om sitt eget barn; Vold er vold. Gutten din er sterkt og han blir bare sterkere. Dette vil neppe gå over av seg selv og det kan etterhvert blir farlig for dere andre. Så jeg anbefaler deg å ringe politiet neste gang det foregår en voldsepisode i huset. Anonymkode: 8d8f3...838 6 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #30 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Smart valg å hive ut faren eller fedrene. Anonymkode: e25a4...a34 Hvis denne faren hadde hatt et gram av ansvarsfølelse for sønnen så hadde han engasjert seg uavhengig av forholdet til eksen. Nice try. Anonymkode: cd4bc...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #31 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er litt skeptisk til denne løsningen. Han er jo min sønn, ingen mor vil at sønnen sin skal flyttes ut. Tror heller ikke det hadde hjulpet han, for det første så hadde han fått enda mere mangel på kjærlighet og blitt enda verre føler jeg. Og for det andre så tror jeg ikke at det beste er å putte et barn som sliter i en institusjon, der møter han nok andre som også sliter og tror ikke han vil bli noe godt påvirket av det. Anonymkode: c3032...6f4 Nei, sjølvsagt ikkje. Men han har det tydelig ikkje noko bra i livet, slik det er no. Og du må jo skjerme dei andre borna dine ❤️ Anonymkode: de954...ee5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 9 timer siden #32 Del Skrevet 9 timer siden Ta kontakt med barnevernet igjen, og be om henvisning til MST Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #33 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vold fra tenåringer tror jeg er vanligere enn antatt. Når jeg kom med samme problemstilling som deg(pluss selvskading) til både lege, BUP, og barnevernet så er det lite respons eller hjelp å få. Men fikk et 1-1 kurs/veiledning, tuning in to Teens hos barneverntjenesten. Og det som var best med det var å ha noen faste å prate med, for følte meg veldig ensom i situasjonen. Jeg sykemeldingte meg og brukte flere månder på relasjonsbygging, og samtidig stod jeg på for å få oppfølging av de ulike instanser, nesten fulltidsjobb bare det. Nå er ungdommen snart 16, og det går mye bedre. Fortsatt noen raseriutbrudd, da jeg kan få meg slag eller dytt om jeg står for nært, men mye sjeldener enn før. Og sluttet å stikke av, og sluttet med selvskading. Hva har ppt gjort? Har dere hatt tilbud om MST? Har han venner som er ordentlige? Anonymkode: be338...75a Kjenner på akkurat det samme. Det tar bort alt av energien min. Veldig ofte får jeg ikke engang sovet da jeg må holde vakt for at han ikke stikker av midt på natten. Så godt å høre at det går bedre hos deg, håper det er tilfelle her etterhvert. Ppt har vært mye tilstede i skolen og vi har vært i tett kontakt med lærere, men vanskelig der da han ikke kommer seg til skolen. Det er en krig for å få han opp og ender opp med at jeg blir sparket, kalt for stygge ting og dratt ut av rommet hans. Mst har vi hatt, men de sluttet for ca 2 mnd siden. Jeg kjente at det var fint å ha noen jeg kunne snakke om alt til, men hver gang det var utbrudd var rådene deres at jeg skulle la han være i fred, ikke stille spørsmål og hvert fall ikke ta telefonen hans. Det var vel dette som var en av grunnene til at han ble verre når jeg tenker meg om. Han fikk ingen konsekvenser og når vi prøvde dagen etter å ta en rolig prat, hadde han ingenting å si og låste seg inne på rommet hans. Tror han etterhvert innså at han ikke fikk noen konsekvenser, så han kunne like godt holde på som han ville. Anonymkode: c3032...6f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #34 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Som en far som har stått i dette selv, føler jeg at jeg har noen ting å tilføye her. Riktig nok i noe mindre grad enn deg da vi enda ikke har opplevd rus. Men langvarig skolefravær og vold i og utenfor hjemmet har vi erfaring med. Barnevernet er bare å glemme når det stormer som verst i huset. De gjør ingenting. Her ble løsningen at jeg en gang når det stod på som verst ringte politiet. Og jeg skal love deg at vår 14 åring faktisk ble ganske spak når det stod en politibil med blålys i oppkjørselen så alle naboer fikk det med seg, og det stod to uniformerte politimenn på trappa som tok han med ut i bilen for å "ta en prat". Jeg tror dette var et vendepunkt for vår sønn som skjønte at hans tenåringsfakter da kanskje hadde gått noe over streken. Et viktig poeng for meg var å få tatt dette før han enda var gammel nok til at han blir straffet for noe. Barn er fremdeles barn og fortjener nye sjanser uten at slikt skal forfølge dem. Men samtidig er de store nok til å bli fortalt av ordensmakten at nå er det faen meg nok!! Så, selv om det er vondt, og sitter langt inne å ringe politiet for å be de komme å ta hånd om sitt eget barn; Vold er vold. Gutten din er sterkt og han blir bare sterkere. Dette vil neppe gå over av seg selv og det kan etterhvert blir farlig for dere andre. Så jeg anbefaler deg å ringe politiet neste gang det foregår en voldsepisode i huset. Anonymkode: 8d8f3...838 Dette er faktisk noe som aldri har blitt prøvd. Sier alltid at jeg skal ringe, men ender opp med å ikke gjøre noe. Fikk selv snakket med politiet i natt og de fortalte at han er jo bare 14, så for meg er det faktisk helt lov å hente han inn, også om det er makt som skal til om han skulle stikket av igjen, da jeg er mor og det er jeg dom har ansvaret her. De rådet meg også til å ringe politiet dersom det skulle oppstå situasjoner hvor det er vold involvert igjen. Dette høres nok ikke gærent ut å prøve. Tror han trenger en liten oppvekker. Godt å høre at det hjalp hos dere. Anonymkode: c3032...6f4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #35 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjenner på akkurat det samme. Det tar bort alt av energien min. Veldig ofte får jeg ikke engang sovet da jeg må holde vakt for at han ikke stikker av midt på natten. Så godt å høre at det går bedre hos deg, håper det er tilfelle her etterhvert. Ppt har vært mye tilstede i skolen og vi har vært i tett kontakt med lærere, men vanskelig der da han ikke kommer seg til skolen. Det er en krig for å få han opp og ender opp med at jeg blir sparket, kalt for stygge ting og dratt ut av rommet hans. Mst har vi hatt, men de sluttet for ca 2 mnd siden. Jeg kjente at det var fint å ha noen jeg kunne snakke om alt til, men hver gang det var utbrudd var rådene deres at jeg skulle la han være i fred, ikke stille spørsmål og hvert fall ikke ta telefonen hans. Det var vel dette som var en av grunnene til at han ble verre når jeg tenker meg om. Han fikk ingen konsekvenser og når vi prøvde dagen etter å ta en rolig prat, hadde han ingenting å si og låste seg inne på rommet hans. Tror han etterhvert innså at han ikke fikk noen konsekvenser, så han kunne like godt holde på som han ville. Anonymkode: c3032...6f4 Har du fått kurs/veiledning innen ICDP eller tuning in to Teens? Vært snakk om alternativ skole? Læring gjennom arbeid el lig? Her ble det faktisk bedre når jeg sluttet med konsekvenser. Jeg sørget for at ungdommene fikk mat i seg, fikk søvn, Jobbet beinhardt med relasjonsbygging og det å vise ubetinget kjærlighet. En annen faktor her var at det ble oppdaget dysleksi, for det viste seg at ungdommen bare hadde følt seg dum på skolen og derfor unngikk skole... Ungdommen må få oppleve mestring. Jeg vet det er kjempetøft, jeg ble sykemeldt helt og delvis i flere månder, klarte ikke å stå i jobb i tillegg. Brukte også samtaletjenester som Mental helse sin chat og telefon. Anonymkode: be338...75a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #36 Del Skrevet 9 timer siden Jeg synes du skal undersøke om det finnes andre tjenester i kommunen som kan hjelpe deg. Noen kommuner har ungdomsteam eller familieteam som er gode på slike problemstillinger, og som kanskje har mulighet til å hjelpe. Anonymkode: d006e...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #37 Del Skrevet 9 timer siden Støtter å søke MST gjennom bvtjenesten! Vi har vært der hvor du er nå, det var redningen for oss! Anonymkode: 5dad3...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #38 Del Skrevet 9 timer siden I forkant av MST så fikk vi også tilbud om DBT gjennom BUP. Det var nyttig for både oss og ungdommen. (fra anonym over som anbefalte MST) Anonymkode: 5dad3...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #39 Del Skrevet 9 timer siden Hva med far sin familie? Besteforeldre, stiller de opp noe? Du skriver at dere måtte flytte da gutten ødela vegger, måtte han bytte skole da? Anonymkode: 997d0...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #40 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Her må du enten lære deg å få fysisk kontroll på tenåringen din, eller så må du faktisk sende han ut av huset i regi av bv for å beskytte deg og de andre barna. Si det til menn som velger å setter barn på kvinner for å stikke av! Slutt å shame den foreldre som faktisk blir igjen og tar ansvaret! Anonymkode: c47c8...ca9 "Shame"?? Hun har jo helt rett. Anonymkode: e25a4...a34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå