Gå til innhold

Voldelig 14 åring i hjemmet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er alene mor med tre barn. Den eldste er da 14 år. 
Han er en snill person med alle rundt seg, unntatt hjemme, da er han voldelig, snakker ikke og gjør så å si det han føler for. Han har så å si ikke vært på skolen de siste to årene da det bare er helt umulig å få han dit. Jeg har vært i kontakt med både barnevernet og skolen, men føler ikke jeg har fått den hjelpen jeg trenger. Mitt barn stikker av hjemmefra hele tiden og forteller ikke hvor han er eller hvem han er med, han kommer ofte hjem etter midnatt. Jeg har tatt han i å drikke alkohol ved flere anledninger. Når jeg prøver å ta en prat med han blir han fort sint og voldelig mot meg. Han er veldig sterk og det er vanskelig for meg å holde han igjen, så jeg ender opp med å bli sparket og slått av min sønn. Hva jeg hører fra barnevernet er at jeg skal la han være og holde meg rolig når sånt skjer, det er ikke på tale å skulle straffe han med å ta bort telefonen hans. 
Jeg føler meg veldig frustrert og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette lenger, hva skal til for å få en slutt på dette. Det har gått altfor langt og jeg klarer ikke å sette en grense for dette lenger føler jeg. 
Har noen gode råd? 

Anonymkode: c3032...6f4

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må få komme deg «innenfor systemet» på en måte sånn at du får kurs, 1-1 veiledning, oppfølging.. ol. Finnes ingen quick fix dessverre. I mellomtiden forsøk så godt som mulig å bli alliert med sønnen, dere mot verden. Det kan virke som han tror du som mor er på på motsatt side av ham. 

Anonymkode: 82be3...f8f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha krevd straks tiltak fra barnevernet, fordi de må jo skjønne at du ikke kan leve med en 14 åring som utsetter deg for vold.

Har han vært i kontakt med BUP? Utredet for f.eks atferdsvansker?

Anonymkode: 31532...914

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ha krevd straks tiltak fra barnevernet, fordi de må jo skjønne at du ikke kan leve med en 14 åring som utsetter deg for vold.

Har han vært i kontakt med BUP? Utredet for f.eks atferdsvansker?

Anonymkode: 31532...914

Han har gått på BUP og fått noen medisiner som skulle hjelpe han mot sinne, det ble litt bedre i en kort periode, men nå ser det ut til å ha kommet tilbake. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du må få komme deg «innenfor systemet» på en måte sånn at du får kurs, 1-1 veiledning, oppfølging.. ol. Finnes ingen quick fix dessverre. I mellomtiden forsøk så godt som mulig å bli alliert med sønnen, dere mot verden. Det kan virke som han tror du som mor er på på motsatt side av ham. 

Anonymkode: 82be3...f8f

Jeg har forsøkt alt. Det er dessverre ikke lett som alene mor, men jeg prøver å være så godt til stede for han som jeg bare kan. Han får flere goder enn sine to søsken da jeg ser at han har det vanskelig. Jeg prøver å holde meg rolig, men det hjelper heller ikke når jeg prøver å være på «hans side» Idag feks har han ikke kommet hjem før etter midnatt, jeg prøvde å være rolig om det og ikke stille for mange spørsmål. Rundt 2:30 igjen fant han ut at skal skulle ut, hva skal en ungdom ute midt på natten prøvde jeg å forklare. Det hadde jeg ikke noe med å gjøre, jeg prøvde å si at det ikke lar seg gjøre nå. Svaret hans var fysisk vold og så bare dro han sin vei, da jeg ikke klarte å stoppe han dessverre, han er sterkere enn meg. Jeg prøvde å ringe politiet og barnevernsvakten, men det var ikke stort de kunne gjøre annet enn å skrive repport til bv og evt si ifra hvis politiet plutselig ser han mens de patruljerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å sette hardt mot hardt? Her virker det som at 14-åringen har vunnet og styrer huset, og har brukt vold for å få dette til. Jeg ville forlangt bedre hjelp fra både bv og bup.

Når han nå har begynt å reke ute på natten, så er det skummelt og jeg hadde vært livredd for dop.

Jeg ville tatt telefonen hans, forventet at han klikket for det, og ringt politiet om han ble fysisk. Dette ville jeg forøvrig ha gjort hver gang, fordi du selv ikke har sjans til å stå imot han når han blir fysisk og han trenger desperat veiledning og grenser.

Masse lykke til, jeg skjønner det må være vondt og vanskelig❤️

Anonymkode: e6c17...518

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med å sette hardt mot hardt? Her virker det som at 14-åringen har vunnet og styrer huset, og har brukt vold for å få dette til. Jeg ville forlangt bedre hjelp fra både bv og bup.

Når han nå har begynt å reke ute på natten, så er det skummelt og jeg hadde vært livredd for dop.

Jeg ville tatt telefonen hans, forventet at han klikket for det, og ringt politiet om han ble fysisk. Dette ville jeg forøvrig ha gjort hver gang, fordi du selv ikke har sjans til å stå imot han når han blir fysisk og han trenger desperat veiledning og grenser.

Masse lykke til, jeg skjønner det må være vondt og vanskelig❤️

Anonymkode: e6c17...518

Ja, det er veldig vanskelig. Selv idag prøvde jeg å ta fra han tlf før han dro, så han dro uten. Dette mente barnevernsvakten var en veldig dårlig ide og noe jeg absolutt ikke skulle gjort. 
Jeg regner med at de tar kontakt med engang de leser rapporten fra idag, nå er det vel juleferie og slikt. 
Dop og dårlig miljø er vel det jeg også er redd for. Han forteller ikke mye, så det er vanskelig å vite hva han driver med når han ikke er hjemme. 
Det er veldig frustrerende kjenner jeg, føler meg helt hjelpeløs 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor er far oppi dette egentlig?

Anonymkode: 7925e...77b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er bakgrunnshistorien her? 
Det er alltid en årsak for slik oppførsel.

Anonymkode: 03e91...922

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke bare farlig for deg, men også for han og søsknene hans. Han må få ordentlig hjelp før han ender opp med å skade noen alvorlig. 
Vet barnevernet omfanget av problemene og volden, er det jo rart at de kun bidrar med råd?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare å kontakte barnevernet, si at du ikke kan ta ansvar for ham mer, så er de forpliktet til å finne en institusjonsplass på en atferdsinstitusjon. Slik kan du faktisk ikke ha det lengre, og heller ikke sønnen din. 

Anonymkode: 5b5bf...0d6

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva er bakgrunnshistorien her? 
Det er alltid en årsak for slik oppførsel.

Anonymkode: 03e91...922

Trenger det ikke være dessverre. Kan være alt fra heavy rus han har startet med, til medfødt antisosial personlighetsforstyrrelse aka det mange assosierer med psykopati. 

Det at han er voldelig mot egen mor så tidlig og ikke greier forholde seg til regler gjør at man gjør seg noen tanker om sistnevnte. 

Anonymkode: c03b0...f3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han får flere goder enn sine to søsken da jeg ser at han har det vanskelig. Jeg prøver å holde meg rolig, men det hjelper heller ikke når jeg prøver å være på «hans side» Idag feks har han ikke kommet hjem før etter midnatt, jeg prøvde å være rolig om det og ikke stille for mange spørsmål. Rundt 2:30 igjen fant han ut at skal skulle ut, hva skal en ungdom ute midt på natten prøvde jeg å forklare. Det hadde jeg ikke noe med å gjøre, jeg prøvde å si at det ikke lar seg gjøre nå. Svaret hans var fysisk vold og så bare dro han sin vei, da jeg ikke klarte å stoppe han dessverre, h

Helt klart rus involvert her ser jeg nå. Forlang hjelp nå før gutten din blir en del av den triste statistikken som havner helt på viddene. Han er godt på vei. 

Å gi ham flere goder enn søsknene virker rart, da ser de jo atman blir belønnet for dårlig oppførsel. Bare et tidsspørsmål før søsknene tar etter. Vold har man nulltoleranse for og det skal gis skikkelige konsekvenser. Høres og ut som gutten trenger en far i livet, i det minste et forbilde. En gutt som føler seg lost og som søker vekk. 

Anonymkode: c03b0...f3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts har tre barn, er alene med de og hvor er da far?

Jeg ser i hvertfall tegningen på lang avstand, guttungen er sikkert eldst regner jeg med, og de to andre barna er sikkert jenter?

Lov å spørre om etnisitet?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts har tre barn, er alene med de og hvor er da far?

Jeg ser i hvertfall tegningen på lang avstand, guttungen er sikkert eldst regner jeg med, og de to andre barna er sikkert jenter?

Lov å spørre om etnisitet?

Det står jo i teksten at han er eldst🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hvaduikkeser skrev (1 minutt siden):

Det står jo i teksten at han er eldst🙄

Hyll min intuisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Skal det være håp om at dette kan funke mens han fortsetter å bo hjemme, trenger dere omfattende hjelp.

Skriftlig henvendelse til bvtj med søknad om MST som tiltak og høy hastegrad, klage til Statsforvalteren om det ikke tas raskt tak i.

Anonymkode: 8066b...df0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er alene mor med tre barn. Den eldste er da 14 år. 
Han er en snill person med alle rundt seg, unntatt hjemme, da er han voldelig, snakker ikke og gjør så å si det han føler for. Han har så å si ikke vært på skolen de siste to årene da det bare er helt umulig å få han dit. Jeg har vært i kontakt med både barnevernet og skolen, men føler ikke jeg har fått den hjelpen jeg trenger. Mitt barn stikker av hjemmefra hele tiden og forteller ikke hvor han er eller hvem han er med, han kommer ofte hjem etter midnatt. Jeg har tatt han i å drikke alkohol ved flere anledninger. Når jeg prøver å ta en prat med han blir han fort sint og voldelig mot meg. Han er veldig sterk og det er vanskelig for meg å holde han igjen, så jeg ender opp med å bli sparket og slått av min sønn. Hva jeg hører fra barnevernet er at jeg skal la han være og holde meg rolig når sånt skjer, det er ikke på tale å skulle straffe han med å ta bort telefonen hans. 
Jeg føler meg veldig frustrert og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette lenger, hva skal til for å få en slutt på dette. Det har gått altfor langt og jeg klarer ikke å sette en grense for dette lenger føler jeg. 
Har noen gode råd? 

Smart valg å hive ut faren eller fedrene. 

Anonymkode: e25a4...a34

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vold fra tenåringer tror jeg er vanligere enn antatt. Når jeg kom med samme problemstilling som deg(pluss selvskading) til både lege, BUP, og barnevernet så er det lite respons eller hjelp å få. Men fikk et 1-1 kurs/veiledning, tuning in to Teens hos barneverntjenesten. Og det som var best med det var å ha noen faste å prate med, for følte meg veldig ensom i situasjonen. 

Jeg sykemeldingte meg og brukte flere månder på relasjonsbygging, og samtidig stod jeg på for å få oppfølging av de ulike instanser, nesten fulltidsjobb bare det. 

Nå er ungdommen snart 16,  og det går mye bedre. Fortsatt noen raseriutbrudd, da jeg kan få meg slag eller dytt om jeg står for nært, men mye sjeldener enn før. Og sluttet å stikke av, og sluttet med selvskading. 

Hva har ppt gjort? 

Har dere hatt tilbud om MST? 

Har han venner som er ordentlige? 

Anonymkode: be338...75a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Smart valg å hive ut faren eller fedrene. 

Anonymkode: e25a4...a34

Slutt med sånn shaming. Hva om faren har dratt, helt frivillig, som mange fedre faktisk gjør. 

Anonymkode: f2871...755

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...