AnonymBruker Skrevet i går, 13:22 #41 Del Skrevet i går, 13:22 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig. Jeg tror heller ikke e som er så kritisk til ADHD skjønner at hele samfunnet blir rammet. Du kan bli drept av en sjåfør som har udiagnostisert ADHD. Hørt at tommelfingerregelen er at unge mennesker med ADHD i snitt har dømmekraften til en som er 30 prosent yngre enn seg. Så en 18 åring med ADHD og uten medisiner vil i snitt ha dømmekraften til en 12 åring. Klart det kan gå galt i trafikken. Dette er også en av grunnene til at det er tullete å ikke gi ADHD-diagnose til en med gode karakterer fra videregående. Vedkommende kan fortsatt være livsfarlig i trafikken. Anonymkode: 7fb97...f7b Helt riktig. Veldig bra at du belyser denne baksiden med ADHD også. I tillegg så kan ubehandlet ADHD gi "adhd-burnout" som varig og alvorlig utmattelse, som igjen fører til uførhet. Nå kan man bli ufør av andre ting relatert til ADHD også, men det påvirker som du sier hele samfunnet dette med ubehandlet ADHD. Nå er det selvsagt ikke alle som responderer like bra på medisin/behandling, men majoriteten gjør det. Man kan være flink på skolen selv om man har ADHD, det er gammel myte at det bare er hyperaktive gutter med dysleksi som har ADHD. Anonymkode: a2d8c...984 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:26 #42 Del Skrevet i går, 14:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt riktig. Veldig bra at du belyser denne baksiden med ADHD også. I tillegg så kan ubehandlet ADHD gi "adhd-burnout" som varig og alvorlig utmattelse, som igjen fører til uførhet. Nå kan man bli ufør av andre ting relatert til ADHD også, men det påvirker som du sier hele samfunnet dette med ubehandlet ADHD. Nå er det selvsagt ikke alle som responderer like bra på medisin/behandling, men majoriteten gjør det. Man kan være flink på skolen selv om man har ADHD, det er gammel myte at det bare er hyperaktive gutter med dysleksi som har ADHD. Anonymkode: a2d8c...984 Nettopp og enda mer skremmende er det at mange av de i DPS som har ansvaret for utredning og behandling heller ikke forstår ADHD-diagnosen. Mest sannsynlig sliter de med å forstå de andre diagnosene også, for disse tingene henger gjerne sammen. Angående det at de fleste blir bedre med medisiner. Her tror jeg også at det er viktig å få med at hvor mye bedre man blir varierer voldsomt. Noen blir kun litt bedre, men andre blir helt friske for ADHD-symptomer. Anonymkode: 7fb97...f7b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:53 #43 Del Skrevet i går, 14:53 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nettopp og enda mer skremmende er det at mange av de i DPS som har ansvaret for utredning og behandling heller ikke forstår ADHD-diagnosen. Mest sannsynlig sliter de med å forstå de andre diagnosene også, for disse tingene henger gjerne sammen. Angående det at de fleste blir bedre med medisiner. Her tror jeg også at det er viktig å få med at hvor mye bedre man blir varierer voldsomt. Noen blir kun litt bedre, men andre blir helt friske for ADHD-symptomer. Anonymkode: 7fb97...f7b Medisiner er ingen kur for ADHD, men det hjelper mange roe ned kaoset slik at de sover bedre og klarer å utføre daglige oppgaver bedre enn uten medisiner. Anonymkode: a2d8c...984 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:08 #44 Del Skrevet i går, 15:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig. Jeg tror heller ikke e som er så kritisk til ADHD skjønner at hele samfunnet blir rammet. Du kan bli drept av en sjåfør som har udiagnostisert ADHD. Hørt at tommelfingerregelen er at unge mennesker med ADHD i snitt har dømmekraften til en som er 30 prosent yngre enn seg. Så en 18 åring med ADHD og uten medisiner vil i snitt ha dømmekraften til en 12 åring. Klart det kan gå galt i trafikken. Dette er også en av grunnene til at det er tullete å ikke gi ADHD-diagnose til en med gode karakterer fra videregående. Vedkommende kan fortsatt være livsfarlig i trafikken. Anonymkode: 7fb97...f7b Livsfarlig i trafikken pga dårlig dømmekraft forårsaket av adhd, men likevel 4 eller bedre i alle fag på skolen og ingen atferdsproblemer i barndommen. Det tror jeg ikke på. Anonymkode: 1a5fc...04f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:56 #45 Del Skrevet i går, 15:56 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Livsfarlig i trafikken pga dårlig dømmekraft forårsaket av adhd, men likevel 4 eller bedre i alle fag på skolen og ingen atferdsproblemer i barndommen. Det tror jeg ikke på. Anonymkode: 1a5fc...04f Du har ADHD hyperaktiv, og ADHD uoppmerksom type. De har noen vesentlige forskjeller. Vit hva du snakker om før du "ikke tror på det". Anonymkode: a2d8c...984 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:57 #46 Del Skrevet i går, 15:57 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Livsfarlig i trafikken pga dårlig dømmekraft forårsaket av adhd, men likevel 4 eller bedre i alle fag på skolen og ingen atferdsproblemer i barndommen. Det tror jeg ikke på. Anonymkode: 1a5fc...04f Forøvrig er man ikke bare farlig i trafikken pga dårlig dømmekraft når man har ADHD. Anonymkode: a2d8c...984 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:33 #47 Del Skrevet i går, 17:33 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nettopp din situasjon er beskrivende for hvorfor man ikke skal drive og jakte på disse bokstavdiagnosene. Hvilken nytte har du av diagnosen, annet enn å få en merkelapp? En merkelapp du gjerne om noen år vil kjempe enda mer for å bli kvitt? Hvilken forskjell gjør det for deg og ditt liv, i dag, at du har fått denne diagnosen? Livet ditt er jo akkurat likedan som før diagnosen? Slik som du har holdt på og beskriver drev og mange på for 10-15-20 år siden, da PTSD var en ny diagnose «alle» ville ha. Anonymkode: 4ac94...5c2 Snakk om å mangle kunnskap. Anonymkode: 17485...09d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #48 Del Skrevet 15 timer siden Ninaen skrev (18 timer siden): Det står også mye nyttig her. (ADHDNorge sin nettside.) Og til dere som mener det bare er medisiner som hjelper og ellers må man greie seg selv: bullshit. Blir man utredet steder som faktisk kan ADHD får man automatisk tilbud om psykoedukasjon, inkludert å se på de største problemområdene og hvordan man kan tilnærme seg annerledes osv osv. Man får også tilbud om f.eks PEGASUS-kurs. Det finnes også hjelpemidler, men kan kontakte ergoterapitjenesten i kommunen, f.eks MemoPlanner kan være stor hjelp for mange. Det er absolutt et poeng å få diagnosen om man har ADHD, spesielt for den psykiske helsen, det handler om å forstå seg selv, kunne drive med selvmedfølelse i stedet for å banke seg selv opp, og dermed faktisk ha et annet utgangspunkt for å håndtere ting annerledes. Ang medisiner så skriver TS at hen ikke kan bruke medisiner pga undervekt, undervekt og anoreksi er i utgangspunktet kontra indikasjon for å få starte på medisiner (gjøres unntak, men da må du ha en psykiater som har peiling og erfaring). Og til slutt: det er bullshit at du ikke kan ha ADHD om du gjør det bra på skolen. Har man høyt evnenivå, altså er smart, er man både god på å kompensere og selv om man får gode karakterer kan man likevel underpresetere ift hva man er god for. Og disse menneskene holder det gående en stund, før de smeller solid i veggen med heftig kompensasjons-burnout. Mange av dem krasjer også når de får barn, for da er det ikke mulig å opprettholde alle systemene man har laget for å kompensere lenger. Dette er kjente fenomen i fagmiljøet, i befolkningen florerer imidlertid fordommer og utdaterte forestillinger. Det gjør det for øvrig også på DPS blant folk som egentlig ikke kan ADHD. Hvis dere ante hvor mange leger som har ADHD. 😂 Det er mange måter å ha funksjonssvikt på, ikke bare akademiske prestasjoner. Til TS: hvor i landet bor du? Ta som sagt en kikk på ADHDNorge. Vurder å kontakte kommunen. Og det kan også være lurt å sjekke tilbud på nettet. Husk også at du har fritt sykehusvalg mtp å bli henvist til kurs. https://www.adhdnorge.no Takk for fint langt og informativt svar❤️ Det var da jeg fikk barn det særlig krasjet hos meg også. Måtte redusere stillingen min ned til 50% og gikk bare i surr om jeg skulle ta ekstravakter. Selv om jeg stort sett hadde skrevet alt kalender og med alarmer. Men hendte jo jeg glemte det også. Gikk heller ikke en dag uten at jeg glemte ting til barna i barnehagen. Måtte ofte kjøre hjem igjen og hente og kom ofte (nesten alltid) for sent til jobb. Nå jobber jeg nattevakter og det passer bedre for meg. Roligere vakter og ingenting jeg skal rekke før eller etter jobb. Så føler jeg har funnet en måte å tilrettelegge for meg selv med denne jobben. Psykiateren støttet meg også i dette. Men føles sårt å ikke kunne jobbe mer enn 50%. Jeg ser adhd Norge har et kontor i fylke hvor jeg bor og en kontakt person. Milevis fra adhd kafé o.l. Ingen kurs i sikte. Men tar kontakt over jul og finner vel ut av no. Igjen takk for svar og god jul!☺️ Anonymkode: 01448...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #49 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Edit: Det går også an å kun gi deg resept på de svakeste medisinene og de med færrest tabletter slik at man reduserer farepotensialet. Anonymkode: 7fb97...f7b Jeg fikk prøvd ut både Wellbutrin og Strattera noen måneder under utredning, men merket ingen virkning av disse ihvertfall. Bare bivirkninger. Bruker per i dag Circadin og Remeron for indre uro når jeg skal sove. Men hjelper ikke alltid og må ha sovemedisin i tillegg. Anonymkode: 01448...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 10 timer siden #50 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for fint langt og informativt svar❤️ Det var da jeg fikk barn det særlig krasjet hos meg også. Måtte redusere stillingen min ned til 50% og gikk bare i surr om jeg skulle ta ekstravakter. Selv om jeg stort sett hadde skrevet alt kalender og med alarmer. Men hendte jo jeg glemte det også. Gikk heller ikke en dag uten at jeg glemte ting til barna i barnehagen. Måtte ofte kjøre hjem igjen og hente og kom ofte (nesten alltid) for sent til jobb. Nå jobber jeg nattevakter og det passer bedre for meg. Roligere vakter og ingenting jeg skal rekke før eller etter jobb. Så føler jeg har funnet en måte å tilrettelegge for meg selv med denne jobben. Psykiateren støttet meg også i dette. Men føles sårt å ikke kunne jobbe mer enn 50%. Jeg ser adhd Norge har et kontor i fylke hvor jeg bor og en kontakt person. Milevis fra adhd kafé o.l. Ingen kurs i sikte. Men tar kontakt over jul og finner vel ut av no. Igjen takk for svar og god jul!☺️ Anonymkode: 01448...cea Vet det finnes ulike nettilbud, så det kan jo være verdt å se på etter hvert. Hvis du har store utfordringer med organisering kan det være verdt å sjekke MemoPlanner (hjelpemiddel som ergo kan søke på), jeg følte først på at «er ikke det mest for barn», men herregud så glad jeg er for at jeg sa ja til å prøve! Har jo greid å få rutiner på en del ting, selv om det tar tid. Kalender og alarmer ja, hvor mange gode forslag jeg har fått, og har hatt lyst til å hyle «jeg er over gjennomsnittet smart, du tror ikke jeg har tenkt på det allerede?!» 😂Men folk mener det jo godt, man blir bare litt frustrert. Å ta høyere utdannelse og fikse avanserte problemstillinger greier man, men å huske å pusse tenner og få tatt viktige telefoner… da føler man seg jo både dum og mislykka når man ikke forstår hvorfor og ikke greier å forbedre seg. Du beskriver gode tiltak du har gjort allerede. Har du vært sykemeldt eller på aap i resterende stilling når det er medisinsk årsak til at du måtte gå over til 50%? Lykke til og riktig god jul til deg også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #51 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk prøvd ut både Wellbutrin og Strattera noen måneder under utredning, men merket ingen virkning av disse ihvertfall. Bare bivirkninger. Bruker per i dag Circadin og Remeron for indre uro når jeg skal sove. Men hjelper ikke alltid og må ha sovemedisin i tillegg. Anonymkode: 01448...cea Jeg prøvde Wellbutrin og det fungerte ikke på meg. Men Ritalin fungerer. ADHD medisin fungerer på rundt 80 prosent av personer med ADHD. Så det er noen det ikke fungerer på . I tillegg må man prøve seg frem med ulike ADHD-medisiner og doser for å se hva som fungerer. Hvor mye medisinene fungerer varierer også voldsomt. For noen fungerer det ekstremt bra, for noen moderat, for noen litt og for noen ingenting. Som nevnt tidligere. Om du har autisme så kan autisme-trekkene bli mer synlige om du tar ADHD-medisin. Men man vet ikke hva slags effekt medisiner vil ha på deg før du har prøvd. Heldigvis går medisinene ut av kroppen i løpet av timer. Så om det skulle være ubehagelig så er ubehaget over i løpet av timer. Man starter også på lav dose. Jeg nevner også dette med autisme-trekkene fordi autisme er mer enn kun å slite sosialt. Mange med autisme sliter også med følsomhet for lyd og lyd. Igjen, det er ikke sikkert du har autisme og selv om du skulle ha autisme så er det ikke sikkert du hadde fått sterkere autisme-trekk ved å ta ADHD-medisiner. Men det er verdt å vite slik at du vet hva du kan oppleve om du tar ADHD-medisiner. God jul! Anonymkode: 7fb97...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #52 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg prøvde Wellbutrin og det fungerte ikke på meg. Men Ritalin fungerer. ADHD medisin fungerer på rundt 80 prosent av personer med ADHD. Så det er noen det ikke fungerer på . I tillegg må man prøve seg frem med ulike ADHD-medisiner og doser for å se hva som fungerer. Hvor mye medisinene fungerer varierer også voldsomt. For noen fungerer det ekstremt bra, for noen moderat, for noen litt og for noen ingenting. Som nevnt tidligere. Om du har autisme så kan autisme-trekkene bli mer synlige om du tar ADHD-medisin. Men man vet ikke hva slags effekt medisiner vil ha på deg før du har prøvd. Heldigvis går medisinene ut av kroppen i løpet av timer. Så om det skulle være ubehagelig så er ubehaget over i løpet av timer. Man starter også på lav dose. Jeg nevner også dette med autisme-trekkene fordi autisme er mer enn kun å slite sosialt. Mange med autisme sliter også med følsomhet for lyd og lyd. Igjen, det er ikke sikkert du har autisme og selv om du skulle ha autisme så er det ikke sikkert du hadde fått sterkere autisme-trekk ved å ta ADHD-medisiner. Men det er verdt å vite slik at du vet hva du kan oppleve om du tar ADHD-medisiner. God jul! Anonymkode: 7fb97...f7b Man kan vel slite med sanseinntrykk også med ADHD? Det er jo et av flere fellestrekk med ADHD og autisme. Anonymkode: a2d8c...984 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #53 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan vel slite med sanseinntrykk også med ADHD? Det er jo et av flere fellestrekk med ADHD og autisme. Anonymkode: a2d8c...984 Det er sant. Så også at jeg hadde en skrivefeil. Det skulle stått lys og lyd, Anonymkode: 7fb97...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #54 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du kan bli drept av en sjåfør som har udiagnostisert ADHD. Anonymkode: 7fb97...f7b Alle med ADHD bør fratas førerkortet. Anonymkode: ff9b0...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #55 Del Skrevet 9 timer siden Hvis du har lest mye om adhd, tenker jeg du har en pekepinn på hvor du skal? Jeg anbefaler deg å lage et behandlingsopplegg for deg selv (og kanskje insistere på at du ønsker behandling over nett). Anbefaler deg å insistere på å snakke med noen som kan det, om de ikke har tid til å "behandle deg", insistere på at de hjelper deg med å lage et opplegg. Anonymkode: 63b24...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #56 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle med ADHD bør fratas førerkortet. Anonymkode: ff9b0...9a4 Så langt vil jeg ikke gå. Men det kan godt være at det burde være at det bør være krav om at en med ADHD må bruke ADHD-medisiner for å kjøre bil. Eller at man må vente til man er 25 før man tar lappen om man har ADHD. Anonymkode: 7fb97...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #57 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du har lest mye om adhd, tenker jeg du har en pekepinn på hvor du skal? Jeg anbefaler deg å lage et behandlingsopplegg for deg selv (og kanskje insistere på at du ønsker behandling over nett). Anbefaler deg å insistere på å snakke med noen som kan det, om de ikke har tid til å "behandle deg", insistere på at de hjelper deg med å lage et opplegg. Anonymkode: 63b24...a41 Et stort problem med ADHD er at man setter opp planer, men ikke gjennomfører dem. Om trådstarter ikke klarer å gjennomføre planen så bør hun spørre om mer hjelp. Anonymkode: 7fb97...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #58 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et stort problem med ADHD er at man setter opp planer, men ikke gjennomfører dem. Om trådstarter ikke klarer å gjennomføre planen så bør hun spørre om mer hjelp. Anonymkode: 7fb97...f7b Dette. Mangelfull eksekutiv funksjon, manglende evne til å fullføre, og den ekstreme distraheringen som skjer underveis, er jo en av de tingene som gjør ADHD så vanskelig. Anonymkode: a2d8c...984 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #59 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Livsfarlig i trafikken pga dårlig dømmekraft forårsaket av adhd, men likevel 4 eller bedre i alle fag på skolen og ingen atferdsproblemer i barndommen. Det tror jeg ikke på. Anonymkode: 1a5fc...04f Fordi man på skolen kunne maskere godt og ha god tilrettelegging fra familie og venner rundt seg. Så kom barn og den bufferten med støtte rundt seg man hadde forsvinner og alt med barn er uforutsigbart avhengig av vær, vind og humør. Selv uten diagnose blir mange overveldet av alt rundt hus, hjem og barn. Men flere burde likevel merket på seg selv før flere barn hva man har utfordringer med, selv om man ikke har diagnose før barn vet man jo om man surrer med tid og klær eller blir lett distrahert. Naboen vokste f.eks opp med store lese- og skrivevansker, adhd og ble mobbet. Selvfølgelig fikk hun 3 barn og gjett om minst to de sliter med de to første delene. Blir riktignok ikke mobbet. Men når hun sier hun ikke trodde det skulle være så vanskelig å få barn lurer jeg på hvor lullet inn i eventyrsverdenen hun har vært. Andre hvor det selv med både to voksne med høy utdanning og god inntekt og to barn kan være utfordrende noen ganger å få med seg alt. Vi vurderte lenge kun ett barn for å kunne følge opp alt, men pga jeg var enebarn så gikk vi bort fra det. Anonymkode: 0fce3...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #60 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et stort problem med ADHD er at man setter opp planer, men ikke gjennomfører dem. Om trådstarter ikke klarer å gjennomføre planen så bør hun spørre om mer hjelp. Anonymkode: 7fb97...f7b Til alle med ADHDs fortvilelse: i behandling av adhd, eller for å lage en bedre hverdag, er det umulig å ikke forplikte seg til å gjennomføre (eller faktisk sette i gang). Det var det vanskeligste for meg. Å innse det, at bedring av livet er gjennomføring. For meg holdt det ikke med en time samtale og verktøy en gang i uka. Jeg sa dette: hvordan skal jeg klare dette, å få et bedre liv, når det jeg må gjøre er det jeg ikke kan? Et av tipsene han ga var å forplikte seg til en som står deg nær og avtale at du må si ifra når du har gjort dette og dette, eller at hver dag klokka da, skal du gjøre dette og så sende meld til venn om at det er gjort. DET hjalp faktisk. Anonymkode: 63b24...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå