AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #21 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke lege og vet ikke hva psykiatere vil godta. Men kan en løsning på den onde sirkelen være at du får prøve medisiner, men med ekstra tett oppfølging? Slik a du blir tatt av medisinene om du ender med å spise mindre. Jeg vet ikke hvor tynn du er. Om det er farlig om du går ned 1-2 kilo til så skjønner jeg at legene tør å ta sjansen. Men om du har litt å gå på slik at det ikke er farlig å prøve ADHD-medisiner en kort periode så kunne kanskje det vært en løsning. Dette handler jo også om at ADHD-medisinene kanskje kan gjøre det lettere for deg å kvitte deg med spiseforstyrrelsene. I tillegg til at du du risikerer å miste jobben. Anonymkode: 7fb97...f7b Det er kanskje noe slikt jeg ser for meg. Har ikke vært hos fastlegen etter jeg fikk diagnosen, så vet ikke hva hun tenker om disse tingene. Men regner med hun kan lese hva psykiater har sagt. Vet psykiater skrev det ikke var aktuelt å prøve ut medisiner pga min sf. Kan jeg foresten lese noen steder hva psykiater har journalført ifm behandlingen min? Anonymkode: 01448...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #22 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan vet du at det er adhd og ikke at du bare har dårligere hukommelse og iq enn disse som du mener begynte å lese dagen før og fikk bedre karakter enn deg? Anonymkode: 1a5fc...04f Nei det kan jeg jo ikke vite sikkert. Vennene mine som bare leste litt dagen før hadde jo tydeligvis klisterhjerner. Jeg har derimot alltid klart meg greit på skolen. Helt gjennomsnittlig. Men fra ungdomskolen merket jeg at jeg måtte jobbe svært mye hardere enn snittet om jeg ville karakteren skulle være bedre enn middels. Jeg kunne lese en side 5 ganger før jeg klarte å fullføre helt uten å begynne å tenke på andre ting samtidig feks. Jeg klarte ikke å ha fritidsaktiviteter i tillegg til skolearbeidet. Har likevel scoret bra på intelligens tester. Det var bla en del at utredningen. Anonymkode: 01448...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #23 Del Skrevet 14 timer siden Det er ikke ett kurs dessverre som gir deg fasit for forbedring. Du må lese deg opp på hvilke reguleringvansker du har mest av.. om det er tankespinn impulsshopping forglemmelser… vi er alle ulike men felles for alle med adhd er at de ikke klarer å regulere på samme måte som snittet. det er problemene du har du må jobbe med og det kjedelig grunnsvaret er søvn trening god mat og meditasjon. Anonymkode: 4df3f...38e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #24 Del Skrevet 14 timer siden Ta kontakt med ADHD foreningen i fylket du bor i, - mulig å bli medlem også. Sønnen vår ble utredet på BUP og føler de hadde god greie på hva de holdt på med. Videre oppfølging skjedde via fastlegen. Her er det Habiliteringstjenesten som sjekker for autismespekterforstyrrelser, så kan hende du burde få en henvisning dit. Medisiner er forøvrig veldig viktig for de med ADHD, - hjelper til å få hjernen til å fungere mer normalt. Anonymkode: f33eb...9da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #25 Del Skrevet 14 timer siden Takk for gode råd og tips alle sammen❤️ Godt å bare kjenne på litt støtte etter å ha følt meg litt etterlatt og alene med diagnosen uten videre hjelp. Startet med å kontakte ADHD Norge og hører hva de sier om situasjonen min. Så tar jeg det der i fra. Anonymkode: 01448...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #26 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er kanskje noe slikt jeg ser for meg. Har ikke vært hos fastlegen etter jeg fikk diagnosen, så vet ikke hva hun tenker om disse tingene. Men regner med hun kan lese hva psykiater har sagt. Vet psykiater skrev det ikke var aktuelt å prøve ut medisiner pga min sf. Kan jeg foresten lese noen steder hva psykiater har journalført ifm behandlingen min? Anonymkode: 01448...cea Meg du siterte. På helsenorge.no kan du lese journalen din. Slik jeg har forstått det så må en psykiater skrive den første resepten på ADHD-medisin og kan først overføre ansvaret etter 2 timer med psykiater. Kanskje kan det også være lurt å gå til en annen psykiater som har mer erfaring med ADHD. Det kan være at siden din forrige psykiater hadde veldig lite erfaring med ADHD så turte han ikke å gi deg ADHD-medisiner. Kan være at en psykiater med mer erfaring med ADHD og spiseforstyrrelser er tryggere på å tørre å teste ut ADHD-medisiner i ditt tilfelle. Åpenbart om et er uforsvarlig å gi deg ADHD-medisiner så kan du ikke få dem. Jeg er som sagt ikke lege og jeg vet jo heller ikke din situasjon. Jeg kommer kun med forslag du kan ta opp med fastlegen/psykiateren. Anonymkode: 7fb97...f7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 8 timer siden #27 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke anerkjent nok tydeligvis. Psykiateren min var uenig med meg at spiseforstyrrelse kunne bli sett i sammenheng med ADHD. Og da såfall KUN overspisingslidelse. Jeg har egentlig vært innom alt innen spiseforstyrrelser. Anonymkode: 01448...cea Jeg snakker om blant dem som faktisk kan noe om ADHD 😉Noe han åpenbart ikke kunne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 7 timer siden #28 Del Skrevet 7 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men takk for råd om å kontakte ADHD personlig for råd. Det har jeg egentlig aldri kommet på at går an. Anonymkode: 01448...cea Det står også mye nyttig her. (ADHDNorge sin nettside.) Og til dere som mener det bare er medisiner som hjelper og ellers må man greie seg selv: bullshit. Blir man utredet steder som faktisk kan ADHD får man automatisk tilbud om psykoedukasjon, inkludert å se på de største problemområdene og hvordan man kan tilnærme seg annerledes osv osv. Man får også tilbud om f.eks PEGASUS-kurs. Det finnes også hjelpemidler, men kan kontakte ergoterapitjenesten i kommunen, f.eks MemoPlanner kan være stor hjelp for mange. Det er absolutt et poeng å få diagnosen om man har ADHD, spesielt for den psykiske helsen, det handler om å forstå seg selv, kunne drive med selvmedfølelse i stedet for å banke seg selv opp, og dermed faktisk ha et annet utgangspunkt for å håndtere ting annerledes. Ang medisiner så skriver TS at hen ikke kan bruke medisiner pga undervekt, undervekt og anoreksi er i utgangspunktet kontra indikasjon for å få starte på medisiner (gjøres unntak, men da må du ha en psykiater som har peiling og erfaring). Og til slutt: det er bullshit at du ikke kan ha ADHD om du gjør det bra på skolen. Har man høyt evnenivå, altså er smart, er man både god på å kompensere og selv om man får gode karakterer kan man likevel underpresetere ift hva man er god for. Og disse menneskene holder det gående en stund, før de smeller solid i veggen med heftig kompensasjons-burnout. Mange av dem krasjer også når de får barn, for da er det ikke mulig å opprettholde alle systemene man har laget for å kompensere lenger. Dette er kjente fenomen i fagmiljøet, i befolkningen florerer imidlertid fordommer og utdaterte forestillinger. Det gjør det for øvrig også på DPS blant folk som egentlig ikke kan ADHD. Hvis dere ante hvor mange leger som har ADHD. 😂 Det er mange måter å ha funksjonssvikt på, ikke bare akademiske prestasjoner. Til TS: hvor i landet bor du? Ta som sagt en kikk på ADHDNorge. Vurder å kontakte kommunen. Og det kan også være lurt å sjekke tilbud på nettet. Husk også at du har fritt sykehusvalg mtp å bli henvist til kurs. https://www.adhdnorge.no Endret 7 timer siden av Ninaen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 7 timer siden #29 Del Skrevet 7 timer siden Hei TS. Jeg har ikke ADHD selv, men jeg har ei datter som har det. Hun har riktig nok ikke spiseforstyrrelser, men hun er tynn. Så tynn at det var tvil om hun skulle gå på medisiner. Vi har prøvd flere typer medisiner, og har selvfølgelig trappet opp sakte for å finne riktig dose. Vi fant til slutt en medisin som ikke ødela apetitten hennes. Anbefaler deg å prøve ut medisin. Det er ikke sånn at du må ta medisinen hver dag heller, og du må heller ikke ta størst mulig dose. Prøv å finn en medisin og dose som hjelper deg litt for å fjerne den største uroen. Kanskje spiseforstyrrelsen din roer seg også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #30 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for at du delte din lignende erfaring❤️ Jeg nevnt for psykiateren at jeg hadde vært inne på tanken om noe innen autismespekteret, men de bare viftet han bort umiddelbart og sa var utelukket. Dette var etter 4 eller 5 timen. Så det ble ikke tatt opp igjen heller. Anonymkode: 01448...cea Ganske frustrerende han psykiateren du hadde. Jeg er brukeren du siterte som også hadde en frustrerende psykiater. Min psykiater vurderte heller ikke autisme. Men jeg fikk senere diagnosen hos DPS. Da jeg fikk diagnosen så sa DPS at jeg skulle vært utredet fro autisme allerede da jeg ble utredet for ADHD. Jeg sier ikke at du er på autismespekteret. Men med tanke på hvor mange med ADHD som også har autisme og at ADHD og autisme har mange likheter så burde det etter min mening blitt gjort en grundigere vurdering enn den du fikk. Psykiateren din innrømte jo at han ikke hadde så mye erfaring med ADHD og da er det spesielt at han føler seg trygg på å avskrive autisme uten en grundig vurdering. For selv blant de som er eksperter på området kan det være mye jobb å skille autisme fra ADHD. Noe som også kan være relevant for deg er at mange av de som har både autisme og ADHD får mer synlige autisme-symptomer når de begynner med ADHD-medisiner. ADHD-symptomer kan kamuflere autisme-symptomer slik at når ADHD-symptomene blir redusert så blir autisme-symptomene mer synlige. Dette er ikke trivielt. For enkelte med autisme og ADHD blir autisme-symptomene så sterke når de går på ADHD-medisiner at de har det bedre uten ADHD-medisiner. Igjen jeg sier ikke at du er på autisme-spekteret. Men jeg ville sikke tatt det at psykiateren din avskrev autisme som garanti for at du ikke har autisme. I tillegg så kan autisme gjøre at man ikke responderer like bra på ADHD-medisiner som de som kun har ADHD. Anonymkode: 7fb97...f7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 7 timer siden #31 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Meg du siterte. På helsenorge.no kan du lese journalen din. Slik jeg har forstått det så må en psykiater skrive den første resepten på ADHD-medisin og kan først overføre ansvaret etter 2 timer med psykiater. Kanskje kan det også være lurt å gå til en annen psykiater som har mer erfaring med ADHD. Det kan være at siden din forrige psykiater hadde veldig lite erfaring med ADHD så turte han ikke å gi deg ADHD-medisiner. Kan være at en psykiater med mer erfaring med ADHD og spiseforstyrrelser er tryggere på å tørre å teste ut ADHD-medisiner i ditt tilfelle. Åpenbart om et er uforsvarlig å gi deg ADHD-medisiner så kan du ikke få dem. Jeg er som sagt ikke lege og jeg vet jo heller ikke din situasjon. Jeg kommer kun med forslag du kan ta opp med fastlegen/psykiateren. Anonymkode: 7fb97...f7b Det varierer veldig hva som ligger på Helsenorge. I min helseregion er det kun epikriser og polikliniske notat. Bare greit å være klar over. Ang medisiner må man ha funnet rett medisin og være ferdig med opptrapping og stabilisert på rett dose før ansvaret kan overføres til fastlege, det skjer svært sjelden på 2 timer. Ved undervekt vil man også starte på lavest mulig dose og trappe veldig forsiktig opp. Så da tar det lenger tid. Og mange må uansett prøve ulike typer. (Maks dose på de fleste av medisinene er 1mg/kg kroppsvekt, altså veier du 50 kg kan du maks få 50 mg totalt selv om man ikke oppnår god nok effekt på den dosen) Veldig gode råd i siste avsnitt forresten! Jeg har fått teste ut tross undervekt nettopp fordi erfaren psykiater som greide å gjøre en god totalvurdering. Det de frykter er jo at ved anoreksi så skal man «utnytte» at man får dårlig matlyst, eller om man sliter med å få i seg nok mat av andre grunner så vil den bivirkningen gjøre at man i enda større grad glemmer å spise og problemet forverres. Det er ikke sånn at medisinen er et slankemiddel i seg selv. Har man tett oppfølging av andre behandlings instanser og/eller viser god evne til å samarbeide om tiltak for å sikre nok næring så er det ikke utelukka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #32 Del Skrevet 7 timer siden Ninaen skrev (Akkurat nå): Det varierer veldig hva som ligger på Helsenorge. I min helseregion er det kun epikriser og polikliniske notat. Bare greit å være klar over. Ang medisiner må man ha funnet rett medisin og være ferdig med opptrapping og stabilisert på rett dose før ansvaret kan overføres til fastlege, det skjer svært sjelden på 2 timer. Ved undervekt vil man også starte på lavest mulig dose og trappe veldig forsiktig opp. Så da tar det lenger tid. Og mange må uansett prøve ulike typer. (Maks dose på de fleste av medisinene er 1mg/kg kroppsvekt, altså veier du 50 kg kan du maks få 50 mg totalt selv om man ikke oppnår god nok effekt på den dosen) Det er sant. Og det jeg egentlig prøvde å skrive var at det er krav om MINST 2 timer med psykiater før ansvaret for medisiner kan flyttes over til fastlegen.. Det kan blir mer og som du skriver å vil det nok typisk ta lenger tid om man i tillegg har spiseforstyrrelser. Anonymkode: 7fb97...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #33 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Snakker du om deg selv her? Anonymkode: 4ac94...5c2 Tror nok det var deg det ble siktet til, ja de Anonymkode: 7cb7a...4c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #34 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hen har jo helt rett... Hva betyr egentlig diagnosen utover at du kan få tilbud om noen medisiner, de aller aller færreste plages nevneverdig av diagnosen og kan leve helt normale liv med minimale tilpassinger. Anonymkode: 2e689...e4c Du tar jo helt feil. Man diagnoseres ikke med ADHD om en har ubetydelige plager og lever normalt med minimale tilpasninger. Spesiellt ikke i voksen alder. Her har ts blant annet slitt med spiseforstyrrelser til det punktet der medisiner utelukkes. Det er nevneverdige plager bare der. Jeg er så lei av at synsere går inn i tråder om blant annet ADHD og autisme og er opptatt av at de mener folk ikke burde bry seg meg diagnoser for det er bare tull og vas fordi det vet naturligvis de alt om basert på nøyaktig ingen kunnskap om trådstarter ut over at en diagnose nevnes. Så er de mer opptatt av at de er uenige i diagnosering generellt enn i det ts spør om. Pappskalleri! Anonymkode: 07d4d...585 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #35 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er ikke lege og vet ikke hva psykiatere vil godta. Men kan en løsning på den onde sirkelen være at du får prøve medisiner, men med ekstra tett oppfølging? Slik a du blir tatt av medisinene om du ender med å spise mindre. Jeg vet ikke hvor tynn du er. Om det er farlig om du går ned 1-2 kilo til så skjønner jeg at legene tør å ta sjansen. Men om du har litt å gå på slik at det ikke er farlig å prøve ADHD-medisiner en kort periode så kunne kanskje det vært en løsning. Dette handler jo også om at ADHD-medisinene kanskje kan gjøre det lettere for deg å kvitte deg med spiseforstyrrelsene. I tillegg til at du du risikerer å miste jobben. Anonymkode: 7fb97...f7b Edit: Det går også an å kun gi deg resept på de svakeste medisinene og de med færrest tabletter slik at man reduserer farepotensialet. Anonymkode: 7fb97...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #36 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nettopp din situasjon er beskrivende for hvorfor man ikke skal drive og jakte på disse bokstavdiagnosene. Hvilken nytte har du av diagnosen, annet enn å få en merkelapp? En merkelapp du gjerne om noen år vil kjempe enda mer for å bli kvitt? Hvilken forskjell gjør det for deg og ditt liv, i dag, at du har fått denne diagnosen? Livet ditt er jo akkurat likedan som før diagnosen? Slik som du har holdt på og beskriver drev og mange på for 10-15-20 år siden, da PTSD var en ny diagnose «alle» ville ha. Anonymkode: 4ac94...5c2 Man jakter ikke på adhd-diagnose. Man ønsker utredning pga vesentilg funksjonssvikt, og finne ut hva som er årsaken til den slik at man kan få riktig hjelp. For det er en hel del grep man kan gjøre for å lette ADHD, og for majoriteten av folk så er medisiner en redning. Du vet åpenbart ikke selv hvordan det er å ha ADHD? PTSD en diagnose "alle" ville ha? PTSD er alvorlig og svært livsbegrensende. Anonymkode: a2d8c...984 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #37 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tar jo helt feil. Man diagnoseres ikke med ADHD om en har ubetydelige plager og lever normalt med minimale tilpasninger. Spesiellt ikke i voksen alder. Her har ts blant annet slitt med spiseforstyrrelser til det punktet der medisiner utelukkes. Det er nevneverdige plager bare der. Jeg er så lei av at synsere går inn i tråder om blant annet ADHD og autisme og er opptatt av at de mener folk ikke burde bry seg meg diagnoser for det er bare tull og vas fordi det vet naturligvis de alt om basert på nøyaktig ingen kunnskap om trådstarter ut over at en diagnose nevnes. Så er de mer opptatt av at de er uenige i diagnosering generellt enn i det ts spør om. Pappskalleri! Anonymkode: 07d4d...585 Helt enig med deg. Noen har ingen forståelse for hvor nyttig det faktisk er å vite. Det har både med tilrettelegging i skole og hjem å gjøre, men også hensyn man selv kan ta for å unngå ytterligere overbelastning. En som har disse diagnosene er ofte ikke selv klar over hva som overbelaster. Ingen som ikke har ADHD/autisme har forutsetninger til å forstå dette. Anonymkode: a2d8c...984 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #38 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Helt enig med deg. Noen har ingen forståelse for hvor nyttig det faktisk er å vite. Det har både med tilrettelegging i skole og hjem å gjøre, men også hensyn man selv kan ta for å unngå ytterligere overbelastning. En som har disse diagnosene er ofte ikke selv klar over hva som overbelaster. Ingen som ikke har ADHD/autisme har forutsetninger til å forstå dette. Anonymkode: a2d8c...984 Sant. Du og andre her i tråden har kommet med flere eksempler på hvordan ADHD kan ramme. Men jeg vil legge til økonomiske problemer, spillegalskap, rusavhengighet, trafikkuhell og straffbare handlinger. Anonymkode: 7fb97...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #39 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Sant. Du og andre her i tråden har kommet med flere eksempler på hvordan ADHD kan ramme. Men jeg vil legge til økonomiske problemer, spillegalskap, rusavhengighet, trafikkuhell og straffbare handlinger. Anonymkode: 7fb97...f7b Åjada, ADHD er langt mer enn uro og konsentrasjonsvansker. Det er mangel på dømmekraft, impulskontroll, og konsekvenstenking. I tillegg er det vanlig med angst og depresjon (kronisk lav på dopamin) som også fører til avhengigheter og destruktig adferd. Folk som ikke har ADHD selv må slutte å uttale seg, de har ikke peiling. Anonymkode: a2d8c...984 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #40 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Åjada, ADHD er langt mer enn uro og konsentrasjonsvansker. Det er mangel på dømmekraft, impulskontroll, og konsekvenstenking. I tillegg er det vanlig med angst og depresjon (kronisk lav på dopamin) som også fører til avhengigheter og destruktig adferd. Folk som ikke har ADHD selv må slutte å uttale seg, de har ikke peiling. Anonymkode: a2d8c...984 Enig. Jeg tror heller ikke e som er så kritisk til ADHD skjønner at hele samfunnet blir rammet. Du kan bli drept av en sjåfør som har udiagnostisert ADHD. Hørt at tommelfingerregelen er at unge mennesker med ADHD i snitt har dømmekraften til en som er 30 prosent yngre enn seg. Så en 18 åring med ADHD og uten medisiner vil i snitt ha dømmekraften til en 12 åring. Klart det kan gå galt i trafikken. Dette er også en av grunnene til at det er tullete å ikke gi ADHD-diagnose til en med gode karakterer fra videregående. Vedkommende kan fortsatt være livsfarlig i trafikken. Anonymkode: 7fb97...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå