AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Da jeg endelig ble tatt på alvor og legen skrev en god henvisning for å utredes for adhd, trodde jeg at jeg endelig skulle få hjelp. Så viste det seg at jeg fikk en psykiater som ikke hadde så mye erfaring med adhd og han var ihvertfall ikke oppdatert kunnskapsmessig rundt denne diagnosen. Følte jeg kunne mer enn ham og det bekreftet han faktisk også. Han hang seg opp i at jeg ikke hadde den motorisk urolig biten og jeg måtte forklare ham forskjellene på damer og menn med adhd. At damer oftere får den indre urolige biten, altså adhd uoppmerksom type. Det tok lang tid før jeg fikk diagnosen fordi psykiateren hang seg opp i at jeg var for tynn og hadde spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelse jeg utviklet i ungdomsårene for å døyve indre uro… Psykiateren mente derimot spiseforstyrrelsen kunne ha gitt meg adhd symptomer. Og hørte liksom ikke helt på meg da jeg prøvde å fortelle at den indre uroen, konsentrasjonsproblemene og utenforskapet var der så langt tilbake jeg kan huske. Jeg slet feks skikkelig på barneskolen. Vel. Over 1 år senere var adhd diagnosen likevel på plass. Medisiner ble vi derimot enige om at ikke blir aktuelt siden jeg er for tynn og medisinene kan være helsefarlige for meg. Greit nok det. Var egentlig ikke så hypp på å teste ut masse medisiner med bivirkninger heller. Nå sitter jeg likevel igjen og tenker hva nå? Psykiateren sier jeg må Google, lese bøker om ADHD og lete etter kurs jeg kan gå på..😳 Eneste han kunne ha hjulpet meg med videre er medisinering, men dette er jo ikke aktuelt her. Så hva gjør jeg egentlig nå? Jeg har googlet alt som finnes om adhd og lest ørten bøker. Føler jeg kan alt. Kurs er det heller ingenting i sikte av her jeg bor. Så nå sitter heg er med konstant indre uro, de kroniske radiokanalene som spiller inni hodet samtidig. Samtidig som jeg mister eller glemmer masse hver eneste (dag) uke. Er det andre som har opplevd å få adhd diagnoser uten å få hjelp videre? Har noen gode råd til meg? Og er det andre som har utviklet spiseforstyrrelser pga adhd? Syns det skrives lite om det, men har lest nyere forskingen som sier det er ganske vanlig. Særlig overspisingslidelse for å døyve indre uro. Jeg døyver indre uro både ved å overspise og faste over lang tid.. Anonymkode: 01448...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da jeg endelig ble tatt på alvor og legen skrev en god henvisning for å utredes for adhd, trodde jeg at jeg endelig skulle få hjelp. Så viste det seg at jeg fikk en psykiater som ikke hadde så mye erfaring med adhd og han var ihvertfall ikke oppdatert kunnskapsmessig rundt denne diagnosen. Følte jeg kunne mer enn ham og det bekreftet han faktisk også. Han hang seg opp i at jeg ikke hadde den motorisk urolig biten og jeg måtte forklare ham forskjellene på damer og menn med adhd. At damer oftere får den indre urolige biten, altså adhd uoppmerksom type. Det tok lang tid før jeg fikk diagnosen fordi psykiateren hang seg opp i at jeg var for tynn og hadde spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelse jeg utviklet i ungdomsårene for å døyve indre uro… Psykiateren mente derimot spiseforstyrrelsen kunne ha gitt meg adhd symptomer. Og hørte liksom ikke helt på meg da jeg prøvde å fortelle at den indre uroen, konsentrasjonsproblemene og utenforskapet var der så langt tilbake jeg kan huske. Jeg slet feks skikkelig på barneskolen. Vel. Over 1 år senere var adhd diagnosen likevel på plass. Medisiner ble vi derimot enige om at ikke blir aktuelt siden jeg er for tynn og medisinene kan være helsefarlige for meg. Greit nok det. Var egentlig ikke så hypp på å teste ut masse medisiner med bivirkninger heller. Nå sitter jeg likevel igjen og tenker hva nå? Psykiateren sier jeg må Google, lese bøker om ADHD og lete etter kurs jeg kan gå på..😳 Eneste han kunne ha hjulpet meg med videre er medisinering, men dette er jo ikke aktuelt her. Så hva gjør jeg egentlig nå? Jeg har googlet alt som finnes om adhd og lest ørten bøker. Føler jeg kan alt. Kurs er det heller ingenting i sikte av her jeg bor. Så nå sitter heg er med konstant indre uro, de kroniske radiokanalene som spiller inni hodet samtidig. Samtidig som jeg mister eller glemmer masse hver eneste (dag) uke. Er det andre som har opplevd å få adhd diagnoser uten å få hjelp videre? Har noen gode råd til meg? Og er det andre som har utviklet spiseforstyrrelser pga adhd? Syns det skrives lite om det, men har lest nyere forskingen som sier det er ganske vanlig. Særlig overspisingslidelse for å døyve indre uro. Jeg døyver indre uro både ved å overspise og faste over lang tid.. Anonymkode: 01448...cea Bulimi og overspisingslidelse. En av mine behandlere var på digitalt kurs i 2022 om Adhd og SF, hvor man snakket om at der guttene utvikler rusproblemer som selvmedisinering utvikler jentene bulimi/overspisingslidelse. Jeg hadde bulimi, som jeg omtalte som «handler utelukkende om å dempe angst og uro» i 20 år, før jeg fikk adhd-diagnosen 5 år etter jeg hadde greid å bli frisk av bulimien på egen hånd. Så koblinga ADHD og spiseforstyrrelser er anerkjent nå så vidt jeg har skjønt. Har du vært i kontakt med ADHD-foreningen? Kanskje de har tips og råd? De holder vel også kurs. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå sitter jeg likevel igjen og tenker hva nå? Psykiateren sier jeg må Google, lese bøker om ADHD og lete etter kurs jeg kan gå på..😳 Anonymkode: 01448...cea Han har rett. Etter at du har fått diagnosen må du selv finne verktøy som kan hjelpe deg for å holde diagnosen i sjakk. Du avslo jo noe som kunne hjelpe deg. Det eneste som hjelper mot ADHD er medisiner og mestringsstrategier. Er det nødvendig med råd og veiledning kan du ta kontakt med ADHD foreningen. Anonymkode: a0274...ea5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da jeg endelig ble tatt på alvor og legen skrev en god henvisning for å utredes for adhd, trodde jeg at jeg endelig skulle få hjelp. Så viste det seg at jeg fikk en psykiater som ikke hadde så mye erfaring med adhd og han var ihvertfall ikke oppdatert kunnskapsmessig rundt denne diagnosen. Følte jeg kunne mer enn ham og det bekreftet han faktisk også. Han hang seg opp i at jeg ikke hadde den motorisk urolig biten og jeg måtte forklare ham forskjellene på damer og menn med adhd. At damer oftere får den indre urolige biten, altså adhd uoppmerksom type. Det tok lang tid før jeg fikk diagnosen fordi psykiateren hang seg opp i at jeg var for tynn og hadde spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelse jeg utviklet i ungdomsårene for å døyve indre uro… Psykiateren mente derimot spiseforstyrrelsen kunne ha gitt meg adhd symptomer. Og hørte liksom ikke helt på meg da jeg prøvde å fortelle at den indre uroen, konsentrasjonsproblemene og utenforskapet var der så langt tilbake jeg kan huske. Jeg slet feks skikkelig på barneskolen. Vel. Over 1 år senere var adhd diagnosen likevel på plass. Medisiner ble vi derimot enige om at ikke blir aktuelt siden jeg er for tynn og medisinene kan være helsefarlige for meg. Greit nok det. Var egentlig ikke så hypp på å teste ut masse medisiner med bivirkninger heller. Nå sitter jeg likevel igjen og tenker hva nå? Psykiateren sier jeg må Google, lese bøker om ADHD og lete etter kurs jeg kan gå på..😳 Eneste han kunne ha hjulpet meg med videre er medisinering, men dette er jo ikke aktuelt her. Så hva gjør jeg egentlig nå? Jeg har googlet alt som finnes om adhd og lest ørten bøker. Føler jeg kan alt. Kurs er det heller ingenting i sikte av her jeg bor. Så nå sitter heg er med konstant indre uro, de kroniske radiokanalene som spiller inni hodet samtidig. Samtidig som jeg mister eller glemmer masse hver eneste (dag) uke. Er det andre som har opplevd å få adhd diagnoser uten å få hjelp videre? Har noen gode råd til meg? Og er det andre som har utviklet spiseforstyrrelser pga adhd? Syns det skrives lite om det, men har lest nyere forskingen som sier det er ganske vanlig. Særlig overspisingslidelse for å døyve indre uro. Jeg døyver indre uro både ved å overspise og faste over lang tid.. Anonymkode: 01448...cea Nettopp din situasjon er beskrivende for hvorfor man ikke skal drive og jakte på disse bokstavdiagnosene. Hvilken nytte har du av diagnosen, annet enn å få en merkelapp? En merkelapp du gjerne om noen år vil kjempe enda mer for å bli kvitt? Hvilken forskjell gjør det for deg og ditt liv, i dag, at du har fått denne diagnosen? Livet ditt er jo akkurat likedan som før diagnosen? Slik som du har holdt på og beskriver drev og mange på for 10-15-20 år siden, da PTSD var en ny diagnose «alle» ville ha. Anonymkode: 4ac94...5c2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden For at andre tiltak skal virke, så må du først ha medisiner. Det er liksom alfa omega. Anonymkode: 5d207...cff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nettopp din situasjon er beskrivende for hvorfor man ikke skal drive og jakte på disse bokstavdiagnosene. Hvilken nytte har du av diagnosen, annet enn å få en merkelapp? En merkelapp du gjerne om noen år vil kjempe enda mer for å bli kvitt? Hvilken forskjell gjør det for deg og ditt liv, i dag, at du har fått denne diagnosen? Livet ditt er jo akkurat likedan som før diagnosen? Slik som du har holdt på og beskriver drev og mange på for 10-15-20 år siden, da PTSD var en ny diagnose «alle» ville ha. Anonymkode: 4ac94...5c2 Noen ganger er det bedre å holde kjeft og ikke uttale seg om ting man ikke vet noe om. Anonymkode: 5d207...cff 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Noen ganger er det bedre å holde kjeft og ikke uttale seg om ting man ikke vet noe om. Anonymkode: 5d207...cff Snakker du om deg selv her? Anonymkode: 4ac94...5c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Eneste han kunne ha hjulpet meg med videre er medisinering, men dette er jo ikke aktuelt her. Så hva gjør jeg egentlig nå? Jeg har googlet alt som finnes om adhd og lest ørten bøker. Føler jeg kan alt. Kurs er det heller ingenting i sikte av her jeg bor. Så nå sitter heg er med konstant indre uro, de kroniske radiokanalene som spiller inni hodet samtidig. Samtidig som jeg mister eller glemmer masse hver eneste (dag) uke. Anonymkode: 01448...cea Men har du TESTET ut alt? Det er det som er det vesentlige. Og ble du sjekket for asperger? Siden du snakker om at du alltid har slitt med utenforskap. Opp til halvparten av de med ADHD har også asperger. Jeg kjenner meg forresten igjen i dette med at DPS kan ha dårlig kunnskap om ADHD. Min psykiater hadde aldri utredet noen for ADHD før og virket heller ikke interessert i å lese om diagnosen. Nå fikk jeg diagnosen. Så jeg skal ikke klage. Men utredningen var svært frustrerende når jeg følte hun ikke kunne noe om diagnosen hun utredet meg for. Jeg var livredd for at jeg ikke skulle få diagnosen pga psykiaterens kunnskapsmangel. Jeg kan forresten forstå at psykiatere synes det er vanskelig å forstå ADHD-diagnosen. For det er komplisert. Men om man skal utrede noen for ADHD så må man selvsagt sette seg inn i diagnosen. Om man ikke er interessert i det så burde man ikke drive med ADHD-utredning. Anonymkode: 7fb97...f7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Noen ganger er det bedre å holde kjeft og ikke uttale seg om ting man ikke vet noe om. Anonymkode: 5d207...cff Hen har jo helt rett... Hva betyr egentlig diagnosen utover at du kan få tilbud om noen medisiner, de aller aller færreste plages nevneverdig av diagnosen og kan leve helt normale liv med minimale tilpassinger. Anonymkode: 2e689...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hen har jo helt rett... Hva betyr egentlig diagnosen utover at du kan få tilbud om noen medisiner, de aller aller færreste plages nevneverdig av diagnosen og kan leve helt normale liv med minimale tilpassinger. Anonymkode: 2e689...e4c Kravet for å få ADHD-diagnosen er at man skal ha store plager. Anonymkode: 7fb97...f7b 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hen har jo helt rett... Hva betyr egentlig diagnosen utover at du kan få tilbud om noen medisiner, de aller aller færreste plages nevneverdig av diagnosen og kan leve helt normale liv med minimale tilpassinger. Anonymkode: 2e689...e4c Medisiner er jo kjempeviktig. Jo, folk plages! Anonymkode: 5d207...cff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden Hva forventet du egentlig? Adhd er livsvarig og det fins ingen behandling for å bli kvitt det. Det du kan gjøre selv er å lage ukeplaner hjemme for å huske avtaler bedre. AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kravet for å få ADHD-diagnosen er at man skal ha store plager. Anonymkode: 7fb97...f7b Korrekt. Men dessverre har det slik nå for tiden at alle mener de har adhd. Hvis du har gode karakter med 4+ i alle fag da har du ikke hatt store nok problemer med konsentrasjon gjennom skolen til at det kan være adhd. Anonymkode: 1a5fc...04f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden Ninaen skrev (1 time siden): Bulimi og overspisingslidelse. En av mine behandlere var på digitalt kurs i 2022 om Adhd og SF, hvor man snakket om at der guttene utvikler rusproblemer som selvmedisinering utvikler jentene bulimi/overspisingslidelse. Jeg hadde bulimi, som jeg omtalte som «handler utelukkende om å dempe angst og uro» i 20 år, før jeg fikk adhd-diagnosen 5 år etter jeg hadde greid å bli frisk av bulimien på egen hånd. Så koblinga ADHD og spiseforstyrrelser er anerkjent nå så vidt jeg har skjønt. Har du vært i kontakt med ADHD-foreningen? Kanskje de har tips og råd? De holder vel også kurs. Ikke anerkjent nok tydeligvis. Psykiateren min var uenig med meg at spiseforstyrrelse kunne bli sett i sammenheng med ADHD. Og da såfall KUN overspisingslidelse. Jeg har egentlig vært innom alt innen spiseforstyrrelser. Anonymkode: 01448...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Del Skrevet 7 timer siden Ninaen skrev (1 time siden): Bulimi og overspisingslidelse. En av mine behandlere var på digitalt kurs i 2022 om Adhd og SF, hvor man snakket om at der guttene utvikler rusproblemer som selvmedisinering utvikler jentene bulimi/overspisingslidelse. Jeg hadde bulimi, som jeg omtalte som «handler utelukkende om å dempe angst og uro» i 20 år, før jeg fikk adhd-diagnosen 5 år etter jeg hadde greid å bli frisk av bulimien på egen hånd. Så koblinga ADHD og spiseforstyrrelser er anerkjent nå så vidt jeg har skjønt. Har du vært i kontakt med ADHD-foreningen? Kanskje de har tips og råd? De holder vel også kurs. Men takk for råd om å kontakte ADHD personlig for råd. Det har jeg egentlig aldri kommet på at går an. Anonymkode: 01448...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken forskjell gjør det for deg og ditt liv, i dag, at du har fått denne diagnosen? Livet ditt er jo akkurat likedan som før diagnosen? Har bla mistet jobber og fått advarsler i min nåværende jobb (innen helse) pga alvorlige slurvefeil og glemte vakter.. Blir jeg kalt inn igjen kan jeg i det minste vise til diagnose. Men vil likevel ikke ta i bruk ‘merkelappen’ før jeg må. Anonymkode: 01448...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): For at andre tiltak skal virke, så må du først ha medisiner. Det er liksom alfa omega. Anonymkode: 5d207...cff Ja har jo tenkt på om medisiner kan føre til ro nok til å kvitte meg med spiseforstyrrelsene…Klarer det ikke per i dag. Og når sf gjør det for farlig til å teste medisiner, så blir det en vanskelig ond sirkel. Anonymkode: 01448...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva forventet du egentlig? Adhd er livsvarig og det fins ingen behandling for å bli kvitt det. Det du kan gjøre selv er å lage ukeplaner hjemme for å huske avtaler bedre. Korrekt. Men dessverre har det slik nå for tiden at alle mener de har adhd. Hvis du har gode karakter med 4+ i alle fag da har du ikke hatt store nok problemer med konsentrasjon gjennom skolen til at det kan være adhd. Anonymkode: 1a5fc...04f Jo de kan ha lidd seg igjennom skolen uten fritid. Kun slitt med skolearbeidet. Jeg rodde meg i land med greie karakterer, men leste i 5 dager til prøver der vennene mine leste dagen før og fikk bedre karakter. Jeg mistet alle vennene mine fra ungdomskolen pga all energi gikk til skolearbeid og jeg utviklet spiseforstyrrelser. Min 3 årige bachelor brukte jeg nesten 5 år på.. Anonymkode: 01448...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men har du TESTET ut alt? Det er det som er det vesentlige. Og ble du sjekket for asperger? Siden du snakker om at du alltid har slitt med utenforskap. Opp til halvparten av de med ADHD har også asperger. Jeg kjenner meg forresten igjen i dette med at DPS kan ha dårlig kunnskap om ADHD. Min psykiater hadde aldri utredet noen for ADHD før og virket heller ikke interessert i å lese om diagnosen. Nå fikk jeg diagnosen. Så jeg skal ikke klage. Men utredningen var svært frustrerende når jeg følte hun ikke kunne noe om diagnosen hun utredet meg for. Jeg var livredd for at jeg ikke skulle få diagnosen pga psykiaterens kunnskapsmangel. Jeg kan forresten forstå at psykiatere synes det er vanskelig å forstå ADHD-diagnosen. For det er komplisert. Men om man skal utrede noen for ADHD så må man selvsagt sette seg inn i diagnosen. Om man ikke er interessert i det så burde man ikke drive med ADHD-utredning. Anonymkode: 7fb97...f7b Takk for at du delte din lignende erfaring❤️ Jeg nevnt for psykiateren at jeg hadde vært inne på tanken om noe innen autismespekteret, men de bare viftet han bort umiddelbart og sa var utelukket. Dette var etter 4 eller 5 timen. Så det ble ikke tatt opp igjen heller. Anonymkode: 01448...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja har jo tenkt på om medisiner kan føre til ro nok til å kvitte meg med spiseforstyrrelsene…Klarer det ikke per i dag. Og når sf gjør det for farlig til å teste medisiner, så blir det en vanskelig ond sirkel. Anonymkode: 01448...cea Jeg er ikke lege og vet ikke hva psykiatere vil godta. Men kan en løsning på den onde sirkelen være at du får prøve medisiner, men med ekstra tett oppfølging? Slik a du blir tatt av medisinene om du ender med å spise mindre. Jeg vet ikke hvor tynn du er. Om det er farlig om du går ned 1-2 kilo til så skjønner jeg at legene tør å ta sjansen. Men om du har litt å gå på slik at det ikke er farlig å prøve ADHD-medisiner en kort periode så kunne kanskje det vært en løsning. Dette handler jo også om at ADHD-medisinene kanskje kan gjøre det lettere for deg å kvitte deg med spiseforstyrrelsene. I tillegg til at du du risikerer å miste jobben. Anonymkode: 7fb97...f7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jo de kan ha lidd seg igjennom skolen uten fritid. Kun slitt med skolearbeidet. Jeg rodde meg i land med greie karakterer, men leste i 5 dager til prøver der vennene mine leste dagen før og fikk bedre karakter. Jeg mistet alle vennene mine fra ungdomskolen pga all energi gikk til skolearbeid og jeg utviklet spiseforstyrrelser. Min 3 årige bachelor brukte jeg nesten 5 år på.. Anonymkode: 01448...cea Hvordan vet du at det er adhd og ikke at du bare har dårligere hukommelse og iq enn disse som du mener begynte å lese dagen før og fikk bedre karakter enn deg? Anonymkode: 1a5fc...04f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå