Gå til innhold

Når kan barn prøve å være hjemme alene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenker det er ganske forventet, når hun har latt enn4(!) åring væte alene hjemme. Ikke rart det kommer en reaksjon da. 

Anonymkode: 3b4ee...43f

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg skulle akkurat til å svare det samme. Uansett hvor moden og selvstendig en 4-5 åring virker, har den ikke noe alene hjemme å gjøre. Så at det kommer en reaksjon senere er ikke så rart 

Anonymkode: 9846b...fef

Herlighet. Jeg insisterte på å være alene hjemme da jeg var fire, og min mor skulle bort til noen naboer lengre nede i gaten for å vanne blomstene deres. Jeg har aldri fått noen «reaksjon» på det. Men dette var på 70-tallet, da. 

Anonymkode: 564da...869

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg tenker det er ganske forventet, når hun har latt enn4(!) åring væte alene hjemme. Ikke rart det kommer en reaksjon da. 

Haha! Han kunne se oss når han tittet ut av vinduet! 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skulle akkurat til å svare det samme. Uansett hvor moden og selvstendig en 4-5 åring virker, har den ikke noe alene hjemme å gjøre. Så at det kommer en reaksjon senere er ikke så rart 

Anonymkode: 9846b...fef

Ro ned psykoanalysen 10 hakk. Vi gikk frem og tilbake på gata. 4åringen lekte med lego eller så på TV, lillebror sovnet på max 10 minutter. Han kunne se oss fra vinduet hele tiden. Og kunne rope til meg fra verandaen om det var noe.

Fy fader som dere krisemaksimerer og momshamer. Det er helt tragigsk.

Anonymkode: 3167d...9a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ro ned psykoanalysen 10 hakk. Vi gikk frem og tilbake på gata. 4åringen lekte med lego eller så på TV, lillebror sovnet på max 10 minutter. Han kunne se oss fra vinduet hele tiden. Og kunne rope til meg fra verandaen om det var noe.

Jeg gjorde nøyaktig det samme med min 4 åring. Det hendte til og med at han ikke kunne se oss når jeg var rundt svingen et minutts tid😱 til og med mine venner med barn som jeg anser som en smule overbeskyttende gjorde det. Vi er mange som har ødelagt barna våre på dette området med andre ord.

Anonymkode: b066d...81c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 og et halvt, typ en tur på nærbutikken, stikke innom naboen etc. Startet med 10 min, gradvis oppover til 30 min.

Hadde klare regler og instrukser, eksempel ikke åpne om det ringer på, hvor løpe om det går brannalarm etc.

Men barnet var veldig til å stole på, lillebroren derimot kan jeg ikke la være alene før han er nærmere 20 😂

Anonymkode: 25718...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk de lov  å være hjemme fra de var 6 år, mens vi dro på butikken og slikt. Men de var alt vant til å være inne mens vi var i fjøset eller på jordet alt en god stund. De kunne fint sitte å leke inne fra de var 4-5 år mens vi drev i fjøset.

Husker selv jeg hadde egentlig husnøkkel og låste meg inn etter skolen da jeg var 7.

Anonymkode: 55ee3...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er forskjell på dette, og det å faktisk gå fra en fireåring alene hjemme, altså. 
Om ungen får tak i dere og kan se dere, så kan ikke det sammenlignes med om fireåringen er alene hjemme mens foreldrene drar på kiwi og handler.

Anonymkode: 1f8f4...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke gått fra barna når de sover, men kunne funnet på å lattin seksåring være en time alene på ettermiddagen/ før leggetid, ja. Med underholdning ( mobil), og en måte å få tak i oss på. 

Anonymkode: a2062...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Herlighet. Jeg insisterte på å være alene hjemme da jeg var fire, og min mor skulle bort til noen naboer lengre nede i gaten for å vanne blomstene deres. Jeg har aldri fått noen «reaksjon» på det. Men dette var på 70-tallet, da. 

Anonymkode: 564da...869

Og jeg i sisterne da jeg var to, men heldigvis skjønte moren min at en toåring (og fireåring) er for ung til å ta slike beslutninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% alene med min, og hen har vært alene max en time ved noen anledninger, kun på dagtid. Hen har telefon så hen ringer meg, og jeg ringer hen etter ca 20 min for å sjekke hvordan det går. Dette er kun da jeg må på butikken og hen ikke ønsker være med, siste del av julehandel, og en gang jeg måtte til tannlegen og hen ikke ønsket sitte og vente  der.

Men aldri før 6,5 års alder, da var jeg stort sett låst til huset om jeg ikke betalte barnevakt. Ville aldri gått fra et sovende barn. Hen er litt redd av seg og ringer meg feks når hen må på do og jeg ikke er hjemme, slik at hen forteller meg om at hen går der.

Dette avhenger fra barn til barn, men jeg ville aldri gått fra et sovende barn.

Vi bor veldig sentralt midt i Oslo.

Anonymkode: 9558b...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi testet ut å dra en tur på butikken (ca 20 til 30 minutter totalt borte) på dagtid da barnet var 8-9 år, mens barnet var våken og gjort avtale med. Det virket som barnet ble litt stolt av å få lov, og gjorde aldri noe galt de korte stundene, selv om han hadde diagnose adhd (og derfor vanligvis er ekstra vilter....). Det at han alltid klarte seg bra den halvtimen, gjorde at vi gradvis etter hvert kunne øke tiden opptil en time alene.

Anonymkode: bc4f5...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er individuelt. Oss: Rask tur ut frå siste året i barnehagen. Ein halvtimes tid – opp mot ein time (tok det gradvis) i første klasse. Frå andre klasse har ho vore åleine halvanna time, og det går fint. Har smartklokke. Får ikkje ha besøk med heim utan at eg er med, for då finn ungane på mykje tull. Går ikkje frå ho på natt, og ville ikkje latt ho vere åleine viss det ikkje var noko ho ønska (få barn på sfo her frå andre klasse og opp), og ho begynte å vere åleine heime frå første klasse fordi venner i klassen gjer det. Har besteforeldre i nabolaget,så ho er ikkje åleine kvar dag. 

Anonymkode: d0ada...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...