Gå til innhold

Flere som har det som meg? Jeg liker å lage mat. Men får helt hetta av å lage mat til gjester?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stress. Er trygg på matlagingen. Men likevel blir det mer energi ut enn inn.

Kan ikke skylde på introvert. Holder ut i besøk der jeg ikke er verten.

Anonymkode: 5b4dd...b5e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager masse mat og baker, og alt mulig, men når det er snakk om å få gjester så er det nesten som om jeg glemmer alt jeg kan og klarer ikke å finne på noe å lage eller husker hva jeg kan godt, det er sprøtt 

Anonymkode: 15b52...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Prestasjonsangst.

Anonymkode: 27967...eef

Det er jo akkurat det det er.

Jeg liker å lage mat, også til gjester, men da velger jeg gjerne retter jeg er veldig sikker på. Utfordringen for meg er å få alt klart til samme tid, men så tenker jeg at hovedgrunnen til å invitere er å ha det hyggelig sammen. Maten skal være veldig mislykket hvis den påvirker akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som stresser, helt konkret?

Jeg elsker å lage mat, også til gjester. Men med besøk er det viktig for meg å ha en klar plan. Jeg lager en kjøreplan på et A4 ark, der alt jeg skal gjøre, og når det skal gjøres, står. Og har også ark med stikkord om ingredienser, temperaturer og andre ting jeg må huske på, selv for retter jeg kan utenat, da det er så lett å glemme noe når det er mye som skjer samtidig. 

I morgen kutter jeg kål med tilbehør og legger klar i gryter tidlig morgen, samme med skrelte mandelpoteter, legges i kaldt vann. Tilbehør som lages serveres kaldt lager jeg i kveld. Medister og pølser er allerede laget og stekt, og legges kun inn med ribben i morgen. Koker også opp kål i god tid slik at denne ikke blir flaskehals, da den fint tåler å stå på lav temperatur på ovnen lenge. 

Anonymkode: c81d0...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager middager 90% av årets dager. Er ganske flink. Men når vi har gjester, overlater jeg ofte middagslagingen til min mann 😃. Jeg dekker bord og lager dessert 🙂. Sliter med helsa, så det er bedre at jeg er litt uthvilt når gjestene kommer. Mannen er flink, han gidder bare ikke til hverdags. Når vi har gjester kan han briljere, og han liker å få skryt 😃

Anonymkode: 788d0...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, egentlig tvert imot her. Jeg synes det er mye morsommere å lage mat til gjester.

Anonymkode: 47ca1...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager middag hver dag året rundt, de fleste dager med glede. Middagsgjester derimot, da er det helt forferdelig 😅

Jeg lager ofte min egen vri på ting fordi jeg ikke liker ting så fett/ salt/ søtt som oppskriften sier f.eks, men de fleste rundt meg liker ting helt tradisjonelt/ som de er vant til. Følger oppskriften når jeg lager til andre da, men siden jeg ikke er vant til det føles det som jeg ikke får til noe i det hele tatt. Husmannskost er verst, det lager jeg aldri ellers. 

Anonymkode: db199...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...