Gå til innhold

Pengekrise ang mat, trenger tips!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg henter mat på kiosker og hotell med "too good to go" appen. Hoteller må kaste masse frokostbuffet mat og butikker og kiosker gir bort masse, ofte brødmat og ferdigsmurte ting og boller 😁 Du betaler litt men får mye for pengene, noen ganger gir de det bort dersom ingen gjør krav på det. Jeg er en fattig student men jeg spiser masse mat jeg ikke ellers har råd til sånn. Spå et godt tips sånn generelt. Betalte 39 kr og hentet en pose fra cirkle K i går med baguetter, carlsone og skoleboller og juice. Må fryse fordi jeg kan ikke spise alt.

Du kan kjøpe en sekk ris som noen her nevner, og så kjøper du buljong som du smaksetter den med og first price frossen grønnsaksblanding. Egg som proteinkilde og melk og havregryn. Rent ernæringsmessig er dette helt greit det. Men det holder neppe med 300 kr i nesten en mnd ❤️

Men om du ikke har mat, så er jo røde kors tilbudet for deg 😊 Uansett om man har gjort en feil eller ikke. Spør nav på nyåret, får du nei så er det nei, men får du et ja så blir det bare bedre, ikke værre :P 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være frekk her, men jeg lurer genuint, og kanskje andre kan ha nytte av det for å unngå å havne i samme situasjon som deg: Du sier du har lært.

Kan du prøve å formulere hva det er du har lært, som du ikke visste fra før av?

Anonymkode: 83b4b...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du panteflasker? Hvis ikke, kan du ta en runde rundt på hjemstedet dit og plukke når det har blitt mørkt. Ja, skjønner at det ikke er så hyggelig å ev.  bli gjenkjent, men ta på deg hette, mørke, anonyme klær osv. Og jo større sted, jo flere flasker.

Har du noe på trumfkontoen din du kan overføre?

Så er det selvfølgelig finn. Det burde i hvert fall være mulig å selge festklær billig nå like før nyttårsaften. Og husk for all del priskrigen og datodiskene i morgen. Det burde være mye datovarer når butikkene skal holde stengt i to dager.

Anonymkode: 0b6a2...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elline skrev (22 timer siden):

Jeg henter mat på kiosker og hotell med "too good to go" appen.

Vil bare supplere med å si at du i så fall bør sjekke anmeldelsene nøye, ts. Min lokale coop selger feks bare ubrukelige ting i 2goood2go, kylling som gikk ut på dato for to dager siden, diverse gamle sauser, ingenting man kan spise eller bruke. 

Ekstremt bortkastede penger. 

Anonymkode: 27f3c...4fe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en mann og lat som om du er hodestups forelsket i en måned. 

Anonymkode: 4db7c...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 22.25):

Jeg har 300 kr igjen på konto som skal vare til 20 januar. Jeg har tatt noen dumme økonomiske valg og det er kun jeg som er skyld i dette. Har nå lært, men må finne ut en måte å overleve på ang mat frem til 20 januar… noen tips?

Jeg er ufør, men ikke under fattigdomsgrensa… føler ikke gratis mattilbudene (røde kors) er for meg. NAV vil vel se kontoutskrift og si at dette har jeg tullet til selv, og ikke få hjem med matpenger… Har ingen andre rundt jeg kan spørre om å komme på middag til osv. noen tips?

Anonymkode: 88e33...3bd

Du får hos NAV, det blir kalt krisehjelp, gi en god forklaring på hvorfor du tullet det til. Har du barn og tuller det til hver måned, så kan det bli aktuelt med bekymring til barnevern, for ikke å dekke barnas basal behov.

Anonymkode: 38c55...d97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp toro pannekaker familiepakning og spis pannekaker hver dag. Spe ut med mat du har i fryseren så du ikke hater pannekaker til slutt. Da koster det ca 2 kr pannekaken. Det er en tørrvare som du sper ut med vann. Trenger smør også til å steke i. Jeg har gjort dette når de kostet 1 kr pannekaken. Nå er det blitt mye dyrere ser jeg. Men hvis pakken fremdeles rommer 20 pannekaker så blir det mye pannekake for pengene. Jeg hadde kun smør på. Og 1 teskje melis i når jeg rørte den ut. Jeg er småspist og spiste kun 2 pannekaker om dagen. Lykke til. ❤️

Anonymkode: 82a1a...94f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt å faste, da. Du har sikkert noe kroppsfett å tære på. Spis det du har i skapet

Anonymkode: 3122e...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trumf. Sjekk der hvor mye du evnt har der da

Hvis en laster ned kiwi ap, spar ap, ment ap kan en bruke å betale med en gang fra appen hvis en har penger i trumf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke om nødhjelp fra Nav. Nødhjelp kan man få når man ikke har penger på konto, uansett årsak. Når det er første gangen så kommer ikke Nav til å henge seg opp i det. De snakker med deg og spør hva som har skjedd. Om dette hadde skjedd ofte så hadde Nav begynt å stille spørsmål og etterhvert krevd forvaltning. Men den veien er lang.

Anonymkode: 0dcbf...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris, egg, kidneybønner. Litt frossengrønnsaker, Rød melk som du blander med vann. Linsegryte med tomatsaus og revne gulrøtter. 🥫 havregrøt. Litt poteter. Spis opp alt du har hjemme. Prøv å tenke at du trenger næring før du tenker tradisjonelle måltider. Man kan få mange måltider for 300kr. Spesielt hvis man har noe hjemme. Hvis du har mel så kan du bake brød billig. Vanlig hvetemel-brød er kanskje ikke så sunt men det metter. 

Anonymkode: 36901...cf9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 16.55):

Kjøp toro pannekaker familiepakning og spis pannekaker hver dag. Spe ut med mat du har i fryseren så du ikke hater pannekaker til slutt. Da koster det ca 2 kr pannekaken. Det er en tørrvare som du sper ut med vann. Trenger smør også til å steke i. Jeg har gjort dette når de kostet 1 kr pannekaken. Nå er det blitt mye dyrere ser jeg. Men hvis pakken fremdeles rommer 20 pannekaker så blir det mye pannekake for pengene. Jeg hadde kun smør på. Og 1 teskje melis i når jeg rørte den ut. Jeg er småspist og spiste kun 2 pannekaker om dagen. Lykke til. ❤️

Ganske ernæringsfattig mat. 
Stort sett hvitt hvetemel.
Støtter heller studenten lengre oppe som foreslo stekt rik med grønnsaker og egg, og i tillegg ha havregryn og eventuelt melk i hus.

Du kan flippe ting på finn.no. Jeg gir ofte bort ting på finn fordi verdien ikke er så stor, og jeg ikke tar meg bryet å selge. Jeg har god økonomi, så trenger ikke den femtilappen eller hundrelappen jeg kunne fått for varen. 
Ga for ikke lenge siden en helt ok lenestol med fotstøtte vekk gratis. Den kunne sikkert blitt solgt for et par hundre kroner. 

Anonymkode: c498a...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 1.17):

Bra jeg ikke var NAV-ansatt da han trengte penger, han hadde gått sulten den måneden... 

Anonymkode: 90196...ddc

Det er vel stengt tatt lovstridig?

Anonymkode: 0597d...0e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 14.02):

Finn deg en mann og lat som om du er hodestups forelsket i en måned. 

Anonymkode: 4db7c...de2

Være hore i en måned mener du?

Anonymkode: 43af5...a6f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 16.55):

Billig ja kanskje, men det er jo null næring så det er et tips jeg ville ha holdt meg langt unna.

Anonymkode: d081f...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Trumf og Coop medlemskap. Kanskje har du noe stående der du kan benytte.

Kjøp matvarer via Meny nettbutikk eller lignende. Der kan en få faktura som betales etter 14 dager. Nå er det litt mer enn 14 dager til. Men det går helt fint å betale noen dager over. Gitt at du får lov å ta det på faktura. 

Too good to go. Mange matbutikker har dette. Varierer nok hva du får. Men du vil garantert få noe. Samme med bakeri. Da vet du har du får noe brødmat, selv om det sikkert er en del boller. Husk å frys ned det du ikke skal bruke med en gang. Så det holder seg til du skal spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Hvordan gikk det med deg. Fremdeles noen dager til 20 januar. 

Anonymkode: 037cf...e64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...