Gå til innhold

Vet om en NAVer som jeg tror også er kryptomangemillionær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Den laveste satsen en enslig uføretrygdet kan få (minstesatsen) er kr 307 589,- i året, etter skatt blir det kr 22 500,- utbetalt i måneden. Men de fleste har enten jobbet, og får da selvsagt mer enn dette, eller vært uføre hele livet og får da ung ufør. I tillegg kommer eventuelt barnetillegg, og utbetaling fra KLP og lignende.

Anonymkode: b687e...5f3

Og så har du de som faller utenfor alt det. Jeg skulle hatt ung ufør men fikk det ikke, og har høye utgifter til mat og kosttilskudd da legene ikke kan hjelpe meg. Det å være uføretrygdet er ikke noe å trakte etter.

Anonymkode: 28d2b...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner til en som er ufør pga ME, for noen år siden var han på inntektstoppen, var heldig med aksje spekulasjoner, ei anna ufør pga ME, flink med håndarbeid og kamera, ble bok ut av det, å den med flere bøker har solgt som varmt hvetebrød, at de får uføretrygden de har rett på kan ingen nekte dem, men at folk føler det er urettferdig, kan jeg forstå 

Anonymkode: 28796...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den laveste satsen en enslig uføretrygdet kan få (minstesatsen) er kr 307 589,- i året, etter skatt blir det kr 22 500,- utbetalt i måneden. Men de fleste har enten jobbet, og får da selvsagt mer enn dette, eller vært uføre hele livet og får da ung ufør. I tillegg kommer eventuelt barnetillegg, og utbetaling fra KLP og lignende.

Jeg jobbet i ganske mange år og tok noen ukloke valg (videreutdanning) for å klare å stå i jobb. Endte med uføretrygd allikevel og har minstesats fordi jeg trodde jeg skulle klare meg selv. Har hatt i overkant av 19000 utbetalt i 2024, men er så heldig at jeg har noen verdier som gir formueskatt. Skattekortet for 2025 antar 34% skatt er riktig. Skatt er avhengig av flere faktorer. 

Anonymkode: e58c0...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at de fleste vil være uføre, om de fikk jobbe med noe de liker og behersker. Men, NAV er jo mer ivrige på å få arbeidsløse til å passe inn i eksisterende rammer enn å tilpasse rammene etter klientene. Dessverre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har uføretrygden fått et dårlig rykte fordi det ukritisk har blitt brukt som et politisk verktøy når industri og næringsliv la om for noen tiår siden? For eksempel ulønnsom gruvedrift og hjørnesteinsbedrifter som ble lagt ned, slik som i Ballangen, som tronet høyt på listen over norges mest "trygdede" kommuner, før kommunen ble slått sammen med Narvik kommune.

Henger inntrykket fra 80-90-tallet igjen i dag som en litt seiglivet myte?

Trygdesvindel er i praksis forsikringssvindel. Det er ikke i seg selv noe ulikt å svindle NAV og den norske stat enn en helt- eller delvis privat uføreforsikring i andre rike land. Slik som Sveits, Nederland eller Singapore. Om det er attraktivt eller som å vinne i lotto, er det selvfølgelig en helt sentral oppgave å sikre at bare de kunder eller klienter som har rettmessige krav får dette innvilget. Om så med noe skjønn i behandlingen. Jeg har ikke inntrykk av at NAV er noe bedre eller gir noe mer ved dørene enn middels kyniske forsikringsselskaper. På servicebiten tror jeg heller tvert i mot at dyktigste private forsikringsselskapene ville løst saksbehandling og oppfølgning på en annen, mer effektiv måte.

Selv sto jeg i fare for å stå oppmot to år uten inntekt når min tid på AAP gikk mot slutten og jeg ikke fikk det fornyet. Søkte bistand fra advokat og saken min løste seg etter et halvt år uten inntekt. Jeg klarte meg bra takket være arv og en veldig god venn. Min personlige erfaring med NAV er likevel bagateller i forhold til mange andres forløp som jeg har lest om i media, kanskje fordi jeg har en rekke medfødte handikap. Jeg er ikke uenig i at noe måtte gjøres med AAP-ordningen, men fremgangsmåten var feil.

Kanskje var det en tabbe å blande sammen Aetat med trygdeetaten. At det blir for tett forbinelse mellom det å være ung og slite i forhold til deltakelse i arbeidslivet og at uføretrygd ligger som en løsning på plaketten. Jeg tenker kanskje det. Saksbehandlingen ble visst ikke mer effektiv, oppfølgningen ble ikke bedre og spesifikk kompetanse ble byttet ut til fordel for generalister.

Anonymkode: 29182...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg jobbet i ganske mange år og tok noen ukloke valg (videreutdanning) for å klare å stå i jobb. Endte med uføretrygd allikevel og har minstesats fordi jeg trodde jeg skulle klare meg selv. Har hatt i overkant av 19000 utbetalt i 2024, men er så heldig at jeg har noen verdier som gir formueskatt. Skattekortet for 2025 antar 34% skatt er riktig. Skatt er avhengig av flere faktorer. 

Hvis du har minstesats ufør enslig (kr 307 589,- i året) så skal du i utgangspunktet betale kr 51 298,- i skatt (16,7%). Hvis du ender opp med å betale 34% i skatt, det vil si kr 104 580,- så betaler du altså kr 53 300,- i formuesskatt. Det betyr at du har en formue på 7,3 mill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 18.36):

Er det mye å orke, å tippe hver uke som ufør?

Anonymkode: ee316...173

Veldig mange nordmenn (?) nå som ikke forstår ironi lenger. Les innlegget igjen!

Anonymkode: c01e1...4fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Veldig mange nordmenn (?) nå som ikke forstår ironi lenger. Les innlegget igjen!

Anonymkode: c01e1...4fa

Ironi er flott, når presentert på en forståelig måte.

Anonymkode: ee316...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 0.26):

Hvis du har minstesats ufør enslig (kr 307 589,- i året) så skal du i utgangspunktet betale kr 51 298,- i skatt (16,7%). Hvis du ender opp med å betale 34% i skatt, det vil si kr 104 580,- så betaler du altså kr 53 300,- i formuesskatt. Det betyr at du har en formue på 7,3 mill. 

Ja, som en del andre enker/enkemenn/pensjonister så sitter jeg på verdier bundet opp i eiendom. Det som trekker opp formuen min, er en liten leilighet i Oslo som er sekundærbolig og derfor skattes fullt. Jeg prioriterer hardt for å ha råd til å beholde den, da den gir meg mulighet til å følge opp eldre foreldre i samme området når helse tillater. Foreløpig kan jeg ikke ta opp seniorlån for å finansiere formueskatten, men det er noe jeg ser for meg å gjøre etterhvert. Kommentaren min var egentlig for å peke på at skatt er individuell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...