Gå til innhold

Vet om en NAVer som jeg tror også er kryptomangemillionær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg misforstår ingenting, og det er heller ingenting å misforstå. Det står jo svart på hvitt i det jeg siterte.

Anonymkode: b687e...5f3

Vil bare legge til, godt mulig det du sier er korrekt gitt dagens lovverk (jeg er ikke jurist), men da bør loven endres, som forklart.

Om noe er næring eller ikke bør ha med om det du fysisk gjør leder til profitt vs å ikke gjøre det. Aksjetrading (som retail trader) leder ikke til (mer) profitt vs å holde, så å kalle det næring gir ingen mening. Det kan se ut som næring og gjøre folk sure, men næring er det ikke. Trading er hobby/morro, for 99% av de som bedriver det, også er det noen få finansakrobater som faktisk får profitt over tid (i forhold til å holde). Så da bør vi prøve å få endret loven.  

Finansakrobater bør miste uføretrygden, "tradere" som gjør det for morro og ikke profitterer noe mer enn å holde, bør ikke. Synes jeg. Men mulig du/andre/lovverket er uenig, og det er lov det :) 

Anonymkode: 5133b...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 12.23):

Reagerer på at man definerer folk som «Naver». Som om det er én ting. Ganske stor forskjell på om man er ufør og får nødhjelp, eller helt andre ting.

Man viser ganske tydelige holdninger når man reagerer på at «Naveren» ikke er, eller oppfører seg slik man tenker at en «Naver» skal…?

Anonymkode: 95975...899

Enig. Hadde det vært tale om en privat forsikring og ikke uføretrygd fra folketrygden, så ville det muligens vært mindre hets? Da ville det være en avtale mellom forsikringsselskap og kunde (klient?). "Jeg kjenner en nabo som er Storebrander og som jeg også tror er kryptomangemillionær" klinger liksom ikke like godt. Who cares liksom.

Anonymkode: 29182...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 12.43):

Da driver du trygdesvindel, ettersom dette er næring og uføretrygden din skulle vært avkortet tilsvarende.

Nei. Jeg har ontrent 0 befating med dette. Bruker kanskje 20 timer i året på det.

Det er kapitalinntekter, da det er midlene som skaper hele overskuddet.

Anonymkode: ee316...173

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 12.43):

Er du blåst?

Mulig du er, som vil forskjellsbehandle folk med kapitalinntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange i denne tråden som tydeligvis har restarbeidsevne. Det må virkelig gjøres noe med trygdesystemet i dette landet, og sykelønnsordningene. Blir uvel av hvor mange som snylter. 

Anonymkode: 86265...2f5

Trygdesystemet fungerer aldeles glimrende. Det gir et vell av munigheter for uheldige uføretrygdete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en ufør som vant flere millioner i lotto! 

Tipper hver uke gjør han og selv om han er ufør, det orker han det 

Uhørt att han ikke bare sier ifra seg trygda, ei trygd han fikk etter store senskader grunna kreft. 

Anonymkode: 379dc...2ee

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel da er jeg og millionær. 
Er ufør, eier eget hus og bil. 
Huset mitt har 2 boenheter og jeg leier ut den ene delen og bor i den andre delen.  Har heller ikke lån. 
Må ikke være sjalu på hva andre har, fokuser på deg selv. 

Anonymkode: 6a5e7...716

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uhørt att han ikke bare sier ifra seg trygda, ei trygd han fikk etter store senskader grunna kreft. 

Er det mye å orke, å tippe hver uke som ufør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo ingenting om hva slags inntekt det er snakk om. «Nav inntekt» kan være dagpenger, ufør, AAP eller sosialhjelp. Hvis han har ufør, dagpenger eller AAP så har det null å si, men hvis han mottar økonomisk sosialhjelp så har det noe å si.

Anonymkode: 287fe...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fy faen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trygdesystemet fungerer aldeles glimrende. Det gir et vell av munigheter for uheldige uføretrygdete

Har jobbet i systemet og det er helt vilt hvor mange som ønsker seg uføretrygd. Det blir jo sagt at det ikke er noe folk ønsker, men det er jo regelrett vrøvl. Det er utrolig mange som heller vil ha utbetalt 25-30k i måneden og ha full frihet til å gjøre akkurat hva de vil når de vil, enn å tjene litt mer men være en slave hele uka frem til de er 70 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det mye å orke, å tippe hver uke som ufør?

Det er jo mer "styr" med flere å levere tippekuponger ukentlig, enn ett og anna aksjekjøp etpar ganger i året, begge delene kan jo gjøres fra sofaen. 

Så etter TS logikk fortjener heller ikke lottomillionæren pengene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har jobbet i systemet og det er helt vilt hvor mange som ønsker seg uføretrygd. Det blir jo sagt at det ikke er noe folk ønsker, men det er jo regelrett vrøvl. Det er utrolig mange som heller vil ha utbetalt 25-30k i måneden og ha full frihet til å gjøre akkurat hva de vil når de vil, enn å tjene litt mer men være en slave hele uka frem til de er 70 år.

Det er en vedtatt sannhet at alle vil bidra og jobbe. Det er også en vedtatt sannhet at det ikke er mulig å jukse seg til uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Klart mange vil ha 25-30k i måneden "gratis". Men så høy er ikke uføretrygden for de fleste.

Anonymkode: ce7e5...d85

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Klart mange vil ha 25-30k i måneden "gratis". Men så høy er ikke uføretrygden for de fleste.

Om en skal snylte til seg trygden, har man flusst av tid til å planlegge dette. Det vil vel være hele poenget om en først skal styre med det. Tviler på noe går for minstertrygd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mange i denne tråden som tydeligvis har restarbeidsevne. Det må virkelig gjøres noe med trygdesystemet i dette landet, og sykelønnsordningene. Blir uvel av hvor mange som snylter. 

Anonymkode: 86265...2f5

Det er forskjell på arbeidsevne og inntektsevne. Det er flust av tråder der folk klager på kolleger som er sykmeldte og medfører økt belastning på kolleger fordi man ikke har vikarer/det legges mer på andre når noen er fraværende. Det viser tydelig problemene med å ha kronisk syke i jobb.  De færreste arbeidsplasser er tilpasset noen som kan jobbe noen timer i uka, eller som kan jobbe to mnd i strekk men deretter er helt ustabil i tre mnd.

Anonymkode: 8a2ed...11e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om en skal snylte til seg trygden, har man flusst av tid til å planlegge dette. Det vil vel være hele poenget om en først skal styre med det. Tviler på noe går for minstertrygd her.

Hvis man har kapasitet til å jobbe og tjene mye mer enn det lommerusket man får fra NAV så velger man vel heller det? Skal man "gå for" noe mer enn minstetrygd må man jo ha en veldig godt betalt jobb i utgangspunktet, og jeg tviler på at direktøren på sykehuset eller advokaten min plutselig finner ut at de heller vil være uføretrygda altså. Det er stort sett ressurssvake mennesker som spekulerer i sånt, og de får i beste fall minstetrygd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis man har kapasitet til å jobbe og tjene mye mer enn det lommerusket man får fra NAV så velger man vel heller det? Skal man "gå for" noe mer enn minstetrygd må man jo ha en veldig godt betalt jobb i utgangspunktet, og jeg tviler på at direktøren på sykehuset eller advokaten min plutselig finner ut at de heller vil være uføretrygda altså. Det er stort sett ressurssvake mennesker som spekulerer i sånt, og de får i beste fall minstetrygd.

Dette er nok den antakelsen folk flest driter seg ut på. De tror at absolutt alle er interessert i høyest mulig lønn. Jeg tror nok de som driver med snylting (hvor mange de nå enn er) er ute etter å ha tiden sin for seg selv. Det skal jaggu høy timelønn til for at disse selger 8 timer av livet sitt daglig, når de likevel kan oppnå rimelig gode utbetalinger uten å jobbe.

En trenger kun 3 år med 6g i lønn for å oppnå maxtrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den laveste satsen en enslig uføretrygdet kan få (minstesatsen) er kr 307 589,- i året, etter skatt blir det kr 22 500,- utbetalt i måneden. Men de fleste har enten jobbet, og får da selvsagt mer enn dette, eller vært uføre hele livet og får da ung ufør. I tillegg kommer eventuelt barnetillegg, og utbetaling fra KLP og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...