Gå til innhold

Folk som skrur av strømmen for å spare penger....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 6.26):

Egentlig ikke, du bruker alltid mindre strøm om du skrur tanken av.

Kostnad er mer komplisert. 

Anonymkode: f1944...a2b

Ikke trekk ut stikkontakten på varmtvannsberederenDu bør heller ikke skru av varmtvannsberederen for å spare penger. Det er mer lønnsomt å la den stå på, rett og slett fordi den trekker mye strøm når den skal varme opp vannet. Varmtvannsberederen bruker altså mindre strøm om du ikke slår den av.17. sep. 2024

Anonymkode: a3560...e5b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrur ikke av varmtvannsberederen, men prøver å unngå å bruke den i timene før prisen går opp. Den bruker mye strøm når den varmer seg opp igjen etter bruk.  Når det er dyrest, starter jeg heller ikke tørketrommel eller full guffe på komfyren. Altså, om det passer, og det ikke er andre som tar seg til rette og tar seg en halvtimes dusj på det dyreste. Jeg har ikke alltid kontroll på det.

Jeg følger alltid med på strømforbruket dag for dag via app, men bekymrer meg alltid likevel.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 22.02):

Jeg byttet varmtvannstank i fjor. Den isolerte så godt at jeg da i stedet må kjøpe en varmeovn og sette i boden, og det fant jeg ikke ut før vannet frøs og jeg fikk mangemange tusen i rørlegger-regning, og så i tillegg måtte bruke penger på å kjøpe en ovn. Den varmtvannstanken kommer nok aldri til å tjene seg inn.

Anonymkode: 8fba2...72b

Det stemmer nok, uisolert varmtvannstank avgir mye varme i rommet. Likevel koster det vanvittig mye mer å ha en slik varmtvannstank, enn å ha en isolert tank og en liten ovn til å holde lunk i rommet. Så det stemmer ikke at dette ble dyrere for deg. 
At du fikk en dyr rørlegger regning må du ta på egen kappe, det er allmenn kunnskap at rom ikke skal være iskaldt, mtp på mugg, og iallfall for å unngå at rør fryser i rom hvor de befinner seg! 

Anonymkode: 6ec84...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en litt eldre vv tank på badet. Ett lite bad uten varmekabler. Jeg hadde fin temp på badet hele året, jeg hadde bygget tanken inn i spiler så ulltøy, våte sko ol kunne tørke der. Det var faktisk mye billigere enn å ha varmekabler i gulvet.

Anonymkode: c88ea...5f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 8.52):

Jeg skrur av og på varmtvannstanken.

Har bryter for bare vvt.

120l. Varmeelement på 2kw.

Når konstant på drar den 500w hver tredje time (når ikke i bruk, dvs. om natta eller når ingen er hjemme). 

Når i bruk drar den alt fra 500w til 2kw per time.

Så ved konstant på drar den per 24 timer mellom ca. 4-10kw.

Siden jeg dusjer omtrent hver tredje dag så setter jeg på tank noen ett par timer før jeg skal dusje eller kvelden før. 

Da bruker den (kaldt vann i tanken) 2 timer for å varme 120 liter til 65c. 2 timer x 2kw = 4kw.

Så konstant på i 1 uke : strømforbruk ca. 28-70kw.

På ved behov i 1 uke (4 ganger per uke) : 16kw

God jul

Anonymkode: 0ec7f...a77

Så du vasker hendene i iskaldt vann eller lunkent legionellavann? GOD JUL

Anonymkode: 029d8...630

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...