AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #21 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men dette er da ikke noe veldig mange gjør. Anonymkode: c92ab...647 Nei, men dessverre de som har gått livets harde skole. Anonymkode: 029d8...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #22 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det der er helt ulogisk. Å holde 60 grader varmt konstant er noe helt annet enn å varme opp 100 liter fra 20 til 60 grader!? Anonymkode: 029d8...630 Det er ikke helt ulogisk. Du bruker mer strøm for å varme opp fra 20° til 60° enn å holde 60 ° - det er riktig. Men du bruker også mindre strøm på å skru av strømmen og la temperaturen falle enn å holde temperaturen konstant på 60°. Totalt sett så er det alternativet holde 60° hele tida som krever mest strøm. Anonymkode: a1d4d...99f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #23 Del Skrevet 11 timer siden Denne tråden viser til fulle at folk kunnskapsnivå når det kommer til strøm og strømforbruk er nesten fraværende. Anonymkode: e1298...56b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #24 Del Skrevet 11 timer siden Det er ingen som gjør dette... Kjenner folk som har gått livets harde skole, men de har fremdeles en god del praktisk kunnskap. Man må ha IQ langt under gjennomsnittet på linje med molbo for at dette skal være en problemstilling. De som er på det nivået bor ikke alene. Anonymkode: 5af3f...ea4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #25 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen som gjør dette... Kjenner folk som har gått livets harde skole, men de har fremdeles en god del praktisk kunnskap. Man må ha IQ langt under gjennomsnittet på linje med molbo for at dette skal være en problemstilling. De som er på det nivået bor ikke alene. Anonymkode: 5af3f...ea4 Flere som går ut i avisen med at de gjør dette. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Denne tråden viser til fulle at folk kunnskapsnivå når det kommer til strøm og strømforbruk er nesten fraværende. Anonymkode: e1298...56b Kanskje du skal utdype fremfor å bare være nedlatende? Anonymkode: 029d8...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #26 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk er enkle.. Anonymkode: 0e7b0...a31 Eller desperate og redde? Anonymkode: 72e61...888 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #27 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem gjør dette da? Anonymkode: 3f308...ab4 Folk som ikke har penger og er desperate, kanskje? Anonymkode: 72e61...888 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #28 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): (Det var vel røret på vei inn i tanken som frøs antar jeg, ikke vannet inni tanken) Ja, man må følge med så rørene ikke fryser. Så ditt egentlige problem var jo ikke den nye tanken, men deg selv som ikke overvåket romtemperaturen godt nok når situasjonen endret seg. Anonymkode: b2032...d04 Du forstår vel at den gamle tanken holdt varmen i rommet oppe med varmetapet sitt? Rørleggerregningen kunne hun spart seg om hun fulgte betre med. Men likevel eg godt tips til andre som evt kan komme i samme situasjon. Anonymkode: d2b1c...8fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #29 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skrur du av hovedsikringen så skrur du av varmtvannstanken Anonymkode: 029d8...630 En tidligere kollega av broren min tenkte det var en god idé å skru av hovedsikringen før avreise til 4 ukers sommerferie, fordi han og kona var så redd for husbrann. Luktet deilig i den fryseren deres da de kom tilbake! En liiiten detalj de hadde glemt der, gitt... Anonymkode: 235fb...5cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #30 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Denne tråden viser til fulle at folk kunnskapsnivå når det kommer til strøm og strømforbruk er nesten fraværende. Anonymkode: e1298...56b Bra du er her for å forklare, da. Anonymkode: 220ea...86c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #31 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke helt ulogisk. Du bruker mer strøm for å varme opp fra 20° til 60° enn å holde 60 ° - det er riktig. Men du bruker også mindre strøm på å skru av strømmen og la temperaturen falle enn å holde temperaturen konstant på 60°. Totalt sett så er det alternativet holde 60° hele tida som krever mest strøm. Anonymkode: a1d4d...99f Dette stemmer, hele regnestykket kommer an på hvor lenge tanken skal være avslått Anonymkode: 220ea...86c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #32 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men altså, du bruker faktisk mindre strøm på å varme opp vannet på nytt enn på å holde det varmt hele tiden. Varierende strømpriser og legionellarisiko kompliserer bildet, men det er ingen tvil om at du bruker mindre strøm på den måten. Anonymkode: bffd9...d5d De som stadig messer om legionellaen, glemmer visst at alt dette dør momentant når tanken er tilbake på full temperatur. Uansett er det neppe noen som drikker halvlunket vann fra vartmtvannskranen og en er nok max uheldig om en får i seg dette akkurat i den tiden tanken har vært avslått lenge nok til at dette kan oppstå, har oppstått og en drikker av det før tanken er på full temp igjen. Ksnskje det hadde skjedd 1 av 1 million ganger. Anonymkode: 220ea...86c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #33 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette stemmer, hele regnestykket kommer an på hvor lenge tanken skal være avslått Anonymkode: 220ea...86c Egentlig ikke, du bruker alltid mindre strøm om du skrur tanken av. Kostnad er mer komplisert. Anonymkode: f1944...a2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #34 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): De som stadig messer om legionellaen, glemmer visst at alt dette dør momentant når tanken er tilbake på full temperatur. Uansett er det neppe noen som drikker halvlunket vann fra vartmtvannskranen og en er nok max uheldig om en får i seg dette akkurat i den tiden tanken har vært avslått lenge nok til at dette kan oppstå, har oppstått og en drikker av det før tanken er på full temp igjen. Ksnskje det hadde skjedd 1 av 1 million ganger. Anonymkode: 220ea...86c Da er det rart at sykehus får legionellasmitte,mitt lokale sykehus slet med det en periode. Anonymkode: 5b0c3...b69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sicktrip Skrevet 2 timer siden #35 Del Skrevet 2 timer siden (endret) Mulig jeg misforstår overskriften. Er en sånn som "legger meg lavt" Ligger på 12.000 kWh i året (enebolig - 160 kvm) Vel og merke, skrur aldri av varmtvannsbereder ! Timer på noen lys. Aldri "ekstremvarme" på varmekabler. I følge appen til strømselskapet, ligger jeg akkurat nå 46 % lavere enn gjennomsnittet. Fryser ikke - lider ingen nød. Endret 2 timer siden av Sicktrip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #36 Del Skrevet 2 timer siden Jeg er en av de som skrudde av varmtvannstanken noen timer for to år siden når prisforskjellen var helt enorm fra dag til natt og strømstøtten var annerledes. Vi dusjet hele familien (4stk) på ettermiddag når det var svinedyrt i varmt vann og skrudde den av slik at den ikke varmet opp vannet igjen før på natten når strømmen var billig. Ja, det brukte mer strøm fordi vannet var kaldere når den startet opp, men vannet måtte uansett blitt varmet opp siden det var brukt, vi utsatte bare når den skulle varme opp med noen timer. Så sto den på helt til neste gang vi skulle dusje. Annehver dag. Vi sparte kjempe mye den vinteren mot mange andre. En leste jo i avisen om folk med strømregning på 6000-10000, mens vi lå på 2500. Strømstøtten er litt annerledes lagt opp nå så en tjener ikke så mye på å bruke strømmen på riktig tid av døgnet. Den er også så lav generelt nå at det ikke er noe stort poeng å spare så veldig. Jeg har brukt strøm som normalt og ikke kommet over 2500 en eneste måned i år. Strømmen er dyr for bedrifter særlig, vanlige husholdninger merker det ikke så veldig selv om det er noen kjempe dyre dage innimellom. Nå legger jeg bare alt av vask til andre dager enn de dagene og fyrer med ved isteden for strøm de dagene. Anonymkode: c036b...1ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #37 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Da er det rart at sykehus får legionellasmitte,mitt lokale sykehus slet med det en periode. Anonymkode: 5b0c3...b69 Legionella kan få grobunn utenfor varmtvannstanken. Spesielt legionellavekst i rørsystemet kan bli et problem i dusjen hvor man puster inn fuktig luft. De som har dårligere immunsystem (som mange på sykehus har) er igjen mer utsatt for å bli syke. Det lærte i alle fall jeg for en del år siden. Det er ikke dumt å ta dusjhodet ekstra godt innimellom hjemme for å begrense risikoen og å spyle gjennom dusjslangen med så varmt vann som mulig. https://www.nrk.no/livsstil/uvasket-dusjhode-kan-fore-til-legionella-1.12414511 Jeg slår av varmtvannstanken når jeg reiser bort en stund. I følge rørleggeren skulle den være trygg etter 7-8 timer. Koker litt vann og blander med kaldt vann for håndvask i mellomtiden. Anonymkode: aa6ba...9a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå