Gå til innhold

Folk som skrur av strømmen for å spare penger....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Folk som tror de har funnet et life hack og skrur av strømmen når det er høye priser? Altså, tenker de ikke over hvor mye det koster å varme opp varmtvannstanken etter at den har vært helt avstengt?? Det vil koste så mye mer enn å bare holde den stabil!

Anonymkode: 029d8...630

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du får si det til de du kjenner som gjør det, da.

Jeg vet ikke om noen som skrur av absolutt alt av strøm (inkl. varmtvannsbereder). Det høres jo bare merkelig ut.

Anonymkode: 54aa4...2b6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk som tror de har funnet et life hack og skrur av strømmen når det er høye priser? Altså, tenker de ikke over hvor mye det koster å varme opp varmtvannstanken etter at den har vært helt avstengt?? Det vil koste så mye mer enn å bare holde den stabil!

De tenker heller ikke på at de får strømstøtte, så strømmen er ikke så dyr som media prøver å fortelle dem. 
Folk forstår ikke hva strøm er, og setter seg heller ikke inn i hva de betaler for på strømfakturaen, de bare betaler i blinde.

Anonymkode: e1298...56b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen fare er at det kan oppstå legionellasmitte hvis vannet kommer under 70 grader.

https://www.huseierne.no/nyheter/trekke-ut-stopselet-pa-varmtvannsberederen---er-det-lurt/

«En varmtvannstank som står på hele tiden vil sørge for at temperaturen hele tiden er høy nok for å hindre oppblomstring av bakterier. Skrur du den til stadighet av, må du forsikre deg om at temperaturen kommer opp igjen på høyt nok nivå til at bakteriene dør før du tar deg en dusj.»

Anonymkode: b2032...d04

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri hørt om noen som skrur av varmtvannstank osv.

Anonymkode: c92ab...647

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er avisartikler om det hele tiden, får også opp perifere bekjente på snap som sier de har gjort det og sitter med 12 grader i leiligheten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skrur du av hovedsikringen så skrur du av varmtvannstanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eldre varmtvannstanker (før ca2005) har ofte dårligere isolering enn de nyere. Så det kan være verdt pengene å bytte.

Man kan også etterisolere ved å kle noe utenpå de, lamellmatte fra Glava har jeg hørt noen har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at dette som regel er mennesker som ikke har kapasitet til å orientere seg i en verden som på mange områder blir mer og mer komplisert. De har sett og/eller hørt at strømprisene er rekordhøye og tror at de knapt nok har råd til å ha på lyset. At variasjonene er enorme, at vi har en strømstøtteordning osv. blir for mye å sette seg inn i. I noen tilfeller har jeg prøvd å forklare så pedagogisk som overhodet mulig, men dessverre er troverdigheten min tydeligvis lavere enn f.eks. førstesiden på VG. Veldig synd for det betyr at en del mennesker har dårligere livskvaliteten enn de trenger å ha på grunn av bl.a. medias krisemaksimering i fete typer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De er sikkert i slekt med hun dama i fjor (eller var det i forfjor) som ikke kunne gi barna sine annen mat enn brød med tubeost, for det var for dyrt å ha på kjøleskapet, mens badekar hver kveld ble prioritert.

Anonymkode: 8fba2...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eldre varmtvannstanker (før ca2005) har ofte dårligere isolering enn de nyere. Så det kan være verdt pengene å bytte.

Man kan også etterisolere ved å kle noe utenpå de, lamellmatte fra Glava har jeg hørt noen har prøvd.

Jeg byttet varmtvannstank i fjor. Den isolerte så godt at jeg da i stedet må kjøpe en varmeovn og sette i boden, og det fant jeg ikke ut før vannet frøs og jeg fikk mangemange tusen i rørlegger-regning, og så i tillegg måtte bruke penger på å kjøpe en ovn. Den varmtvannstanken kommer nok aldri til å tjene seg inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg byttet varmtvannstank i fjor. Den isolerte så godt at jeg da i stedet må kjøpe en varmeovn og sette i boden, og det fant jeg ikke ut før vannet frøs og jeg fikk mangemange tusen i rørlegger-regning, og så i tillegg måtte bruke penger på å kjøpe en ovn. Den varmtvannstanken kommer nok aldri til å tjene seg inn.

(Det var vel røret på vei inn i tanken som frøs antar jeg, ikke vannet inni tanken)

Ja, man må følge med så rørene ikke fryser. Så ditt egentlige problem var jo ikke den nye tanken, men deg selv som ikke overvåket romtemperaturen godt nok når situasjonen endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det her skjønte jeg rett og slett ikke. Hvorfor frøs vannet etter at du måtte bytte tank? Fordi den gamle spredde litt varme i den boden? 

Anonymkode: e0614...1a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men altså, du bruker faktisk mindre strøm på å varme opp vannet på nytt enn på å holde det varmt hele tiden.  Varierende strømpriser og legionellarisiko kompliserer bildet, men det er ingen tvil om at du bruker mindre strøm på den måten.

Anonymkode: bffd9...d5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men altså, du bruker faktisk mindre strøm på å varme opp vannet på nytt enn på å holde det varmt hele tiden.  Varierende strømpriser og legionellarisiko kompliserer bildet, men det er ingen tvil om at du bruker mindre strøm på den måten.

Alle vet at du bruker mindre strøm på å holde varmtvannstanken stabilt varm enn å varme den opp igjen. Akkurat som du bruker mindre strøm på å holde badstua på 80 grader hele vinteren og ikke skru av når du ikke bruker den :sarkasme:

(enig i at det ikke er helt rett frem, mtp effektpris. Men er en del å spare på å for eksempel skru av berederen timene i døgnet med høyest strømpris) 

Anonymkode: f1944...a2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Skrur du av hovedsikringen så skrur du av varmtvannstanken

Men dette er da ikke noe veldig mange gjør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det der er helt ulogisk. Å holde 60 grader varmt konstant er noe helt annet enn å varme opp 100 liter fra 20 til 60 grader!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...