Gå til innhold

Studere bachelor (deltid) med små barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å studere på deltid med små barn (og boliglån)? Da ønsker jeg gjerne å høre hvordan du løste det økonomisk og tidsmessig.

I mitt tilfelle jobber jeg allerede innen helsevesenet og vurderer å ta bachelor innen sykepleie, men jeg sliter med å forstå hvordan hverdagen skal gå opp både tidsmessig og økonomisk. Ulempen med sykepleiestudiet er jo all ulønnet praksis (totalt to av fire studieår), så jeg får ikke kombinert studiet med så fryktelig mye jobbing ved siden av.

Som nevnt i første avsnitt ønsker jeg veldig gjerne å høre deres erfaringer og få tips, råd og evt. forslag til andre studieretninger med mer vennlig utdanningsløp. Tusen takk!

Anonymkode: 43280...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke deltid, men fulltid. Ikke sykepleie, men grunnskolelærer. Barna var 3 og 7 når jeg startet, så usikker på om det er smått nok? Boliglån, billån. 

Jeg endret karriere mye pga barna, tidligere jobb var privat sektor og med høyt arbeidspress, "på" hele døgnet og mye internasjonal reising (ca 30 reisedøgn i året). Spennende og givende helt til jeg fikk barn. Uansett, fikk lett jobb som vikar. Likte det overraskende godt, men måtte veldig i kjelleren for å gjenoppta en helt ny 5årig utdannelse. 

Det er ikke like mye praksis i mitt studie (tror det er rundt 120 dager fordelt på fem år) men ubetalt. 

Jeg valgte samlingsbasert studieløp. Jeg hadde løpende dialog med arbeidsgiver som har støttet meg fullt i at jeg skal ta utdannelsen. 

Jeg jobbet/jobber 100% (tidvis 120% når jeg hadde fulltid med undervisningstimer og tok plantid på kvelden alle dager utenom forelesningsdagene som er 4 dager i måneden. Helt greit økonomisk. Praksisperiodene ga meg omtrent en måned uten lønn per semester. Det måtte planlegges og noen ganger måtte kredittkortet hjelpe til. 

Mannen min jobber fulltid og tjener omtrent 450k i året, så jeg kan ikke lene meg helt på ham, jeg var den som tjente mest før jeg startet galskapen med å studere på ny. 

Jeg søkte studielån med tilleggslån pga alder og barn. Hadde femårig utdannelse fra før, så de siste to årene er jeg nå uten støtte fra lånekassen. 

Økonomisk har det vært en veldig innstramming og budsjettering. To somre uten klassisk "ferietur" men heller gjøre det beste med telt og barnas besteforeldre. En bil mindre i husstanden. 

Det verste er egentlig tiden. Jeg jobber eller studerer hele tiden. Konstant. For eksempel er jeg egentlig ferdig for året, men jeg vet at etter studiestart får jeg problemer med tidsklemma, så jeg har brukt 9 timer av dagen i dag på pensum for våren 2025 - og julegavene er ikke innpakket. Det får jeg ordne i morgen. Siden jeg jobber fullt, har barn som trenger leksehjelp, kjøring til aktiviteter og idrettsstevner i helgene, så er det stort sett jobb, middag og lekser, være litt mamma, legge en av ungene (mannen legger den andre) også studere til jeg stuper i seng. Neste dag helt lik. 

Og sånn har jeg holdt på i tre og et halvt år, med A i snitt, minimalt fravær på jobb og stort sett glade barn. 

Hemmeligheten er han jeg er gift med. Jeg tror jeg kan telle på hendene hvor mange ganger jeg har trykket start på vaskemaskin, oppvaskmaskin eller støvsuger i studieperiodene. Det er noe jeg stort sett kun gjør i sommerferien. Jeg har ikke klippa plenen på fire år. Jeg vasker ikke bil, bytter ikke dekk. Jeg kan jobbe nesten fullt og studere på fulltid fordi mannen min jobber fullt OG er fungerende fulltidspappa der jeg er til stede til store kamper, hvert tredje kinobesøk og annenhver tur i skogen. Men jeg handler ikke pølsene til skogsturen, og jeg pakker ikke sekkene. Han tar 97% av familiens emosjonelle jobb pluss husarbeidet. Det hadde aldri i livet gått uten ham og uten at vi har en skikkelig god dialog og avtale. 

Tid er litt mer begrenset ressurs enn økonomi for meg. Ha en god plan for avlastning, familie som kan hente barn så du får noen timer på ettermiddagen. Vær forberedt på å ofre fritid og gi jernet. Gjør lesing og pugging til ny hobby og glem scrolling, Netflix og venninnehelger.

Det høres kanskje skikkelig trist ut - men jeg har det veldig gøy både på jobb, på studie og i familien. Ofte mentalt sliten, da. Men full av mestringsfølelse! 

Anonymkode: 7b52c...f17

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det noen som har erfaring med å studere på deltid med små barn (og boliglån)? Da ønsker jeg gjerne å høre hvordan du løste det økonomisk og tidsmessig.

I mitt tilfelle jobber jeg allerede innen helsevesenet og vurderer å ta bachelor innen sykepleie, men jeg sliter med å forstå hvordan hverdagen skal gå opp både tidsmessig og økonomisk. Ulempen med sykepleiestudiet er jo all ulønnet praksis (totalt to av fire studieår), så jeg får ikke kombinert studiet med så fryktelig mye jobbing ved siden av.

Som nevnt i første avsnitt ønsker jeg veldig gjerne å høre deres erfaringer og få tips, råd og evt. forslag til andre studieretninger med mer vennlig utdanningsløp. Tusen takk!

Både deltid og fulltid. Tok fagskole da. Fagskole er mye likt høyere studier, men er allikevel mer praktisk i form av studiene er casebasert når det kommer til oppgaver. 

jobbet 100% og hadde barn under 4 år.

De fagene med mye innleveringer var litt stress, selv om det bare var ikke godkjent/godkjent. Men fag der man bare hadde 1 innlevering var ikke stress.

For meg hjalp det å dele opp pensum på antall uker til eksamen og jobbe fast 1-3 dager i uken. Som regel to kvelder+litt søndag ved behov.

jobbet jo 100% så lån etc var ikke problem , men fikk også støtte av lånekassen.

Ellers vet jeg om andre som har klart å ta bevhelot ve då jobbe fulltid ved å jobbe natt, i.o.m at man da har en del fri 

Anonymkode: 15f7e...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok bachelor med tre små barn. Det var hektisk, men gikk fint. Jeg bodde med barnefar og han måtte tilpasse arbeidstiden litt for å få ting til å gå opp. Forelesningene var et stykke unna hjemmet.
Da barna ble litt eldre tok jeg også master. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Både deltid og fulltid. Tok fagskole da. Fagskole er mye likt høyere studier, men er allikevel mer praktisk i form av studiene er casebasert når det kommer til oppgaver. 

jobbet 100% og hadde barn under 4 år.

De fagene med mye innleveringer var litt stress, selv om det bare var ikke godkjent/godkjent. Men fag der man bare hadde 1 innlevering var ikke stress.

For meg hjalp det å dele opp pensum på antall uker til eksamen og jobbe fast 1-3 dager i uken. Som regel to kvelder+litt søndag ved behov.

jobbet jo 100% så lån etc var ikke problem , men fikk også støtte av lånekassen.

Ellers vet jeg om andre som har klart å ta bevhelot ve då jobbe fulltid ved å jobbe natt, i.o.m at man da har en del fri 

Kan nevne at jeg tok nettstudier, noe jeg synes var genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på andreåret i bachelor på fulltid, har deltidsjobb og to barn i barnehage.

For meg et det jobben som gjør at det blir for travelt. Jeg har ikke kapasitet til 40 timers studie i uken + jobb og oppfølging av barn.

Har derfor bestemt meg for å slutte å jobbe fra nyttår av slik at jeg får konsentrert meg om studiene. Klarer oss greit på mannens lønn + studielån. Men ikke rom for mange utskeielser.

Får ikke tilleggsstipend for barn da vi har for høy samlet inntekt/formue.  Får heller ikke omgjort lån til stipend av samme grunn. Ligningsformuen for fast eiendom teller med i regnestykket til lånekassen ved beregning dessverre.

Anonymkode: 06968...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er alene med to barn. Ene i barnehage og den andre i barneskole. Tar en master i pedagogikk ved siden av fulltidsjobb som pedagogisk leder. Ja, det er mye jobb, det krever struktur. Ser ikke på tv, leser etter minste har lagt seg, hver eneste kveld. Lange skriveøkter annenhver helg når barna er hos far.

Husoppgaver gjøres i barnas våkentid, eldste har også faste oppgaver, begge har ansvar for å holde egne rom ryddig.

Anonymkode: eeb56...b60

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok forresten bachelor når minste var liten, og du får jo stipend og lån, men du bør regne på hvor mye det lønner seg med å ta den bacheloren. Om det kun vil gi 2000 mer i måneden så går det litt opp i spinninga da du må betale ned på studielån også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sykepleie på deltid nå, de to minste er to og fire. Tidsmessig så løser jeg det med å studere på dagtid når barna er i barnehagen, og jeg skal på kveldsvakt eller har turnusfri. Jeg har også søkt permisjon enkelte dager. På min forrige arbeidsplass hadde jeg 50 % ulønnet permisjon, men jeg har tatt opp fullt studielån. Jeg klarer å la være å bruke av det, men det er greit å ha det tilgjengelig om behovet skulle oppstå. Og rentene jeg tjener er jo fine å ta med seg. Jeg byttet arbeidsgiver fordi jeg kunne få endel mer i studiestøtte hos min nye, for eksempel i form av lønnet permisjon (inntil 100.000 i året). Det gjør at det økonomiske ikke er en faktor lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her.

Tusen takk for at dere deler egne erfaringer og hvordan dere får dette til å gå opp!

ms. Perfect skrev (På 23.12.2024 den 23.20):

Jeg tar sykepleie på deltid nå, de to minste er to og fire. Tidsmessig så løser jeg det med å studere på dagtid når barna er i barnehagen, og jeg skal på kveldsvakt eller har turnusfri. Jeg har også søkt permisjon enkelte dager. På min forrige arbeidsplass hadde jeg 50 % ulønnet permisjon, men jeg har tatt opp fullt studielån. Jeg klarer å la være å bruke av det, men det er greit å ha det tilgjengelig om behovet skulle oppstå. Og rentene jeg tjener er jo fine å ta med seg. Jeg byttet arbeidsgiver fordi jeg kunne få endel mer i studiestøtte hos min nye, for eksempel i form av lønnet permisjon (inntil 100.000 i året). Det gjør at det økonomiske ikke er en faktor lenger.

Dette er veldig relevant for meg. Kan jeg spørre hvilken arbeidsgiver du byttet til, og innenfor hva i helsevesenet? Hos nåværende arbeidsgiver kan jeg kun ta ulønnet permisjon (selv om utdanningen er relevant for yrket jeg jobber i). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 9.20):

Er alene med to barn. Ene i barnehage og den andre i barneskole. Tar en master i pedagogikk ved siden av fulltidsjobb som pedagogisk leder. Ja, det er mye jobb, det krever struktur. Ser ikke på tv, leser etter minste har lagt seg, hver eneste kveld. Lange skriveøkter annenhver helg når barna er hos far.

Husoppgaver gjøres i barnas våkentid, eldste har også faste oppgaver, begge har ansvar for å holde egne rom ryddig.

Jeg er så misunnelig på dere som klarer dette! Jeg er helt skutt når ungene har sovnet, ikke sjans å få inn noe pensum i hodet da. Jeg er A-menneske og hjernen fungerer dårlig på kveldstid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Trådstarter her.

Tusen takk for at dere deler egne erfaringer og hvordan dere får dette til å gå opp!

Dette er veldig relevant for meg. Kan jeg spørre hvilken arbeidsgiver du byttet til, og innenfor hva i helsevesenet? Hos nåværende arbeidsgiver kan jeg kun ta ulønnet permisjon (selv om utdanningen er relevant for yrket jeg jobber i). 

Det er kommunalt helsevesen. Jeg jobbet tidligere i kommunen jeg bodde i, men jeg undersøkte med nærkommunene om de hadde noen form for studiestøtte. Mange hadde det, men min nåværende hadde best. Betingelsen var at jeg hadde stilling der, og de oppfordret meg til å søke, så da gjorde jeg det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte på heltid med tre som var  2, 6 og 7 når jeg startet. Jeg vil si det er lettere å studere med små barn enn å jobbe full stilling. Man kan lese litt på dagtid, selv om barnet f.eks er sykt. Men vi hadde ingen obligatoriske oppmøter. 

Anonymkode: 9fc93...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 10.59):

Jeg er så misunnelig på dere som klarer dette! Jeg er helt skutt når ungene har sovnet, ikke sjans å få inn noe pensum i hodet da. Jeg er A-menneske og hjernen fungerer dårlig på kveldstid.

Som A menneske må du snu det og stå opp før/lese før ungene står opp.

Jeg studerer deltid sykepleie med to barn og er alene med de. Alt går, men det krever mye mentalt og man må være veldig dedikert. Ikke noe som heter «orker ikke». 

Anonymkode: 73af4...673

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Som A menneske må du snu det og stå opp før/lese før ungene står opp.

Jeg studerer deltid sykepleie med to barn og er alene med de. Alt går, men det krever mye mentalt og man må være veldig dedikert. Ikke noe som heter «orker ikke». 

Anonymkode: 73af4...673

Hvordan løser du det med studier og jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 10.59):

Da må du stå opp for ungene og lese da. 

Anonymkode: 723e8...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må du stå opp for ungene og lese da. 

Anonymkode: 723e8...53c

Hadde jeg hatt unger som sov lenge (og godt om natten) hadde det selvfølgelig vært et alternativ, men å stå opp kl 5 for å få en time lesing er ikke så veldig aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenåringer, hund, full jobb og studerer bachelor i ledelse på deltid. Det går fint men man må prioritere ned noe, f.eks. husarbeid blir tatt litt i skippertak og mye blir delegert til mannen. Jeg jobber helgemorgenene når alle andre sover, men hadde ungene vært mindre kunne jeg jobbet etter de la seg. 

Anonymkode: aa675...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...