AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #21 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Må man skrelle potetene på julaften? Eller er det innafor med uskrelte mandelpoteter? Større sjanse for at potetene sprekker om man skreller, og mandelpotetene er jo ganske delikate i utgangspunktet.. Anonymkode: 44c8c...9f7 Til selskaps og festmiddag sitter ikke gjestene og skreller poteter ved bordet. Da har man finstasen på og vil heller ikke ha søl av potetskrelling på finstasen. Hadde vertskapet servert poteter med skrell på julaften, hadde jeg lurt på om noe mentalt hadde klikka. Anonymkode: 67283...6dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 18 timer siden #22 Del Skrevet 18 timer siden Mandelpotetet "kokes" med skall 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 18 timer siden #23 Del Skrevet 18 timer siden Jeg kan ikke fordra mandelpoteter, men min kjære kom hjem med en sekk til julemiddagen. Hvordan damper dere dem dere som gjør det? Jeg har ikke riskoker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18 timer siden #24 Del Skrevet 18 timer siden Ja det vil jeg mene at man bør skrelle potetene på selveste juleaften 😀 bruk gjerne en Ostehøvel så går det raskere 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 15 timer siden #25 Del Skrevet 15 timer siden Mandelpotetene deles i to, blandes med olje, salt og evt. rosmarin og stekes på 200 grader varmluft i ca. 30 minutter. 😎 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #26 Del Skrevet 10 timer siden Må skrelles på julaften. Men forstår jo nå at mange sliter med at potetene sprekker, gitt alle som skriver at de koker dem. Mandelpoteter skal dampes, eller trekkes. Anonymkode: 64132...4e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmaisabitch Skrevet 10 timer siden #27 Del Skrevet 10 timer siden (endret) Vi kjøper ferdig kokte mandelpoteter uten skall som varmes i vannbad i plasten de kommer i. Det er jammen meg nok styr på kjøkkenet rett før julemiddagen skal serveres. Dyrt? Ja. Minsker stress: JA Smaker mindre? Ja kanskje, men de er pene og lettvint 😁 God Jul 🎄 og lykke til alle som skal servere julemiddag, med poteter 🥔 Endret 10 timer siden av Karmaisabitch 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #28 Del Skrevet 10 timer siden Personlig pleier jeg alltid å koke poteter med skallet på og spise de slik. Men på jul hadde jeg skrelt de for for koking for å ta hensyn til at andre ikke gjør det og spare arbeidet med skrelling. Anonymkode: c1fcd...02b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 10 timer siden #29 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Må man skrelle potetene på julaften? Eller er det innafor med uskrelte mandelpoteter? Større sjanse for at potetene sprekker om man skreller, og mandelpotetene er jo ganske delikate i utgangspunktet.. Anonymkode: 44c8c...9f7 Et lite tips er å koke de i ovn og ikke i panne, enklere og finere poteter i etterkant, du kan og koke i mikroen. Mandelpoteter skal helst damp kokes og ikke koke kokes pga de er såpass sarte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #30 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Uskrelte poteter på julaften er direkte latskap. Ser udelikat ut på bordet og lyser at verten ikke egentlig bryr seg syns jeg. kokes på rist så er det null problem. Anonymkode: 9143c...430 Jesus. For en uendelig slitsom personlighet å ha. Anonymkode: 4fd2d...f76 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 8 timer siden #31 Del Skrevet 8 timer siden Bruker nesten ikke annet enn mandelpoteter. Skreller aldri og spiser skallet også. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 8 timer siden #32 Del Skrevet 8 timer siden Nei, jeg skreller ikke på julaften heller selv om det kommer mange på besøk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #33 Del Skrevet 8 timer siden Sitter ikke å skreller mandelpoteter, og på julaften er det andre potetslag som er fine å bruke som kan skrelles før koking. Anonymkode: f4269...fdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tantemor Skrevet 8 timer siden #34 Del Skrevet 8 timer siden Mandelpoteter er balete så det prosjektet ga jeg opp for noen år siden etter jeg ødela de en julaften 🤣 Men ser du får gode råd her. Kanskje prøver jeg meg en gang igjen jeg også etter å lest her 😜 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #35 Del Skrevet 6 timer siden Kommer også fra et område hvor det dyrkes mandelpotet - vokst opp med at potet skrelles, spiste aldri poteten med skallet på! Anonymkode: ba169...946 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 6 timer siden #36 Del Skrevet 6 timer siden Mandelpoteter trenger man ikke skrelle. Vanlige poteter skreller man på julaften 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #37 Del Skrevet 6 timer siden Sitter ikke å spiser potetskall på julaften, alvorlig talt. De serveres selvfølgelig uten skall. Anonymkode: 0993f...845 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 6 timer siden #38 Del Skrevet 6 timer siden Forundret.. skrev (12 timer siden): Jeg kan ikke fordra mandelpoteter, men min kjære kom hjem med en sekk til julemiddagen. Hvordan damper dere dem dere som gjør det? Jeg har ikke riskoker. Jeg har heller ikke riskoker, men anbefaler damprist. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatteLatte Skrevet 6 timer siden #39 Del Skrevet 6 timer siden Hvor lenge dampes potetene? Fungerer det når man skal koke store mengder, typ 2 kg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #40 Del Skrevet 6 timer siden Som barn var jeg ikke så glad i potetskall, sikkert fordi jeg ikke var SÅ glad i potet i utgangspunktet. Og så har barn mindre munn, så skall kan utgjøre mye av en munnfull, som da ikke er så særlig. Som voksen bryr jeg meg sjeldent om skallet. Skjærer evt bort det som er grovt. Så å få skall på potetene på julaften er ikke noe problem. I supper, fløtegratinerte og potetmos kan jeg derimot synes det ikke er fullt så godt. Har prøvd å bruke opp mandelpotet til potetmos med skallet på, men det synes jeg ikke var noe særlig. Plukket rett og slett ut det meste der. Konklusjon: Mandelpotet synes i alle fall jeg er et herk å skrelle, så om flesteparten foretrekker uten skall, eller ikke MÅ ha skall, så ville jeg skrelt på forhånd. Anonymkode: d6449...c30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå