AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Må man skrelle potetene på julaften? Eller er det innafor med uskrelte mandelpoteter? Større sjanse for at potetene sprekker om man skreller, og mandelpotetene er jo ganske delikate i utgangspunktet.. Anonymkode: 44c8c...9f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Jeg mener at det er obligatorisk å skrelle poteter før koking julaften. Anonymkode: 2cdca...b92 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-mamma Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden Vi bruker mandelpoteter på julaften, koker og serverer med skallet på. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden Jeg skal ha skrelte poteter, spiller forsåvidt ikle noe rolle at de ikke er skrelt før koking men da skreller jeg de etterpå. Vi kjøper bare en pose med ferdig skrelte her hos oss. Anonymkode: 5fd23...ba9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden Du får se an de potetene du har og hvordan skalle ser ut. Du kan også prøvekoke et par poteter, ei med og ei uten skall, og se hva som fungerer best. Du kan selvsagt uansett koke med skallet på, men hvis skallet er tykt og stygt, blir det gjerne til at man skreller de før man spiser de uansett. Selv synes jeg det er mer delikat med ferdig skrelte poteter til en fin middag, men det er smak og behag. Her i huset serveres kun poteter jeg har dyrket selv, fordi jeg er potetponde, og fordi jeg ikke dyrker mandel, blir det andre typer poteter vi spiser til hverdag og til fest. Anonymkode: e75ff...663 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden Jeg spiser uskrelte poteter hele året. Bortsett fra på julaften. Da må det skrelles før det kokes. Jeg husker mormor skrelte potetene for alle etter at de var kokt. Det gidder jeg ikke. Skrell før kok. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåbærpai Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden Skreller mandelpotetene og damper dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden Kom med skall hvis det er mandelpotet. Kan ev skrelles etter koking… Anonymkode: 12449...9b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasse Nøff Skrevet 9 timer siden #9 Del Skrevet 9 timer siden Jeg skreller mandelpotetene på forhånd og damper dem i riskokeren, da går de ikke i stykker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Del Skrevet 9 timer siden Uten referanse til hva som er skikk og bruk - mandelpotet kokes med skall for å beholde mest mulig smak. Skallet kan spises. Anonymkode: e7a0f...4ed 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden På julaften spiser vi poteter uten skall! Langt mer å foretrekke en ferdig pose med skrellet mandelpotet som bare varmes enn å servere poteter med skall på. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden Uskrelte poteter på julaften er direkte latskap. Ser udelikat ut på bordet og lyser at verten ikke egentlig bryr seg syns jeg. kokes på rist så er det null problem. Anonymkode: 9143c...430 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden Poteter skrelles alltid og hvertfall på julaften! Det eneste unntaket for min del er nypoteter om sommeren, men dette er jo ikke aktuelt på julaften. Da skal potene være skrelt, ja. Jeg tar med meg tipset om damping i riskoker. Anonymkode: f7b0b...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mim_madam Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden Går helt fint med skrelte mandelpoteter (som bør være obligatorisk i jula) og damping. Mandel skal ikke kokes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden Jeg tror ikke julaften er fult så høytidelig for meg som andre her 😅 Jeg vil si nei, trenger ikke skrelle potetene. Anonymkode: 5be83...5c4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Del Skrevet 9 timer siden Julaften serveres skrelte poteter - ved forsiktig trekking bør det gå fint å skrelle de før koking. Det gjør ikke så mye om de går litt i stykker - husk bare å dampe dem godt av før servering. Anonymkode: 20e28...b4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #17 Del Skrevet 9 timer siden Her spises mandelpoteter med skallet på. Er god smak i skallet. Har aldri pleid å skrelle dem verken til hverdags eller julaften, så hvorfor jeg skal fjerne den gode smaken på julaften er for meg en gåte, men hver sin smak. Anonymkode: 6395b...3a6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #18 Del Skrevet 9 timer siden Jeg kommer fra et område der det dyrkes mandelpotet og det er det folk spiser året rundt. Vi skreller den aldri før servering. Jeg hadde en favoritt fiskerestaurant i Oslo i noen år. De serverte mandel. Uskrellet i en skål. De sa også at mandel ikke skal skrelles før servering. Dette var en fin og dyr restaurant. Anonymkode: d75cf...f6c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Del Skrevet 9 timer siden Skreller poteter til spesielle anledninger og finere middager. Skreller ikke til hverdags. Så ja, skreller potetene på julaften. Anonymkode: c2a34...27f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 9 timer siden #20 Del Skrevet 9 timer siden Trist med kokte poteter da, liksom den simpleste form for poteter.. Men skrell dem du og legg de i en bolle med vann og dekk med clingfilm, funker som fjell det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå