AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Jeg sliter med helseangst, som påvirker hvordan jeg tenker på kroppen min og helsen min. Jeg prøver å gå opp i vekt, men når folk (spesielt min tante) kommenterer at jeg er så tynn, gjør det meg bekymret for helsen. Jeg føler at det blir et mislykket prosjekt når jeg får slike kommentarer, og det trigger helseangsten min. Jeg ønsker å ha en "buffer" for å føle meg tryggere på helsen min, spesielt hvis jeg skulle bli alvorlig syk, men ingen har sagt at jeg trenger å gå opp i vekt. Jeg har null å gå på om jeg skulle bli syk, og det å være tynn kan også være en risikofaktor for enkelte sykdommer. Jeg har ikke et problematisk forhold til mat, men disse kommentarene gjør meg usikker og får meg til å føle at jeg ikke lykkes. Jeg vil gjerne sette en grense for disse kommentarene, men er redd for at det kan bli latterliggjort, spesielt siden min tante ofte kan gjøre narr av det hvis jeg prøver å være tydelig på hva jeg trenger for å ta vare på meg selv. Jeg vil gjerne sette en grense, men er usikker på hvordan gjøre det uten at det blir misforstått eller latterliggjort. Er det noen som har råd til hvordan jeg kan sette grenser for kommentarer om vekten min? spesielt når jeg er redd for at det kan bli gjort narr av Anonymkode: 9c7f2...51d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Det er vel nettopp fordi du er tynn du vil gå opp i vekt? Da er det jo bare å si det. "Du er jo så tynn". "Ja, det er derfor jeg vil gå litt opp i vekt": Anonymkode: a090e...fe3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden 'Jeg vet det, jeg prøver å gå opp i vekt, dessverre blir jeg ikke tjukkere av at du påpeker det...' Anonymkode: dc91b...b9a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden "Du er så tynn, Bente" "Og du er tjukk, Magda" Da kommer hun ikke til å kommentere det igjen. Hvis du vil være litt mer saklig, si rett ut hvordan det får deg til å føle og hvorfor du ikke ønsker flere kommentarer. De fleste mener ingenting vondt med det, men er bare litt sosialt dumme og forstår ikke hvorfor det ikke er ok å si. De fleste synes det er litt ubehagelig å få tilbakemelding på sånt og kan gå i forsvar, men det går over! Anonymkode: 17ece...dea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Når jeg tenker meg om trenger du strengt tatt ikke å svare noe mer enn 'jeg vet det'. Ingenting å 'ta' deg på, ingenting som innbyr til videre diskusjon, ingenting som gir dem tilfredsstillelsen av å ha truffet et sårt punkt. Anonymkode: dc91b...b9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når jeg tenker meg om trenger du strengt tatt ikke å svare noe mer enn 'jeg vet det'. Ingenting å 'ta' deg på, ingenting som innbyr til videre diskusjon, ingenting som gir dem tilfredsstillelsen av å ha truffet et sårt punkt. Anonymkode: dc91b...b9a Problemet er at jeg alltid har svart slikt. Men det blir ett tema alt for ofte. Nå ønsker jeg bare å få slutt på det fordi det trigger noe i meg når jeg har denne helseangsten Anonymkode: 9c7f2...51d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er vel nettopp fordi du er tynn du vil gå opp i vekt? Da er det jo bare å si det. "Du er jo så tynn". "Ja, det er derfor jeg vil gå litt opp i vekt": Anonymkode: a090e...fe3 Nei. Ts bør møte alle slike kommentarer som det de er - mangel på folkeskikk. Ts bør derfor si - repeterende og utelukkende - ting som «det var stygt sagt!» eller «har du ikke folkeskikk?» eller «sånt sier man ikke, vet du!» Anonymkode: b9013...ee0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Problemet er at jeg alltid har svart slikt. Men det blir ett tema alt for ofte. Nå ønsker jeg bare å få slutt på det fordi det trigger noe i meg når jeg har denne helseangsten Anonymkode: 9c7f2...51d 'Det har du sagt før, du vet at jeg er klar over det, hvorfor gjentar du deg selv da?' Kan noe sånt fungere? Anonymkode: dc91b...b9a 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 'Det har du sagt før, du vet at jeg er klar over det, hvorfor gjentar du deg selv da?' Kan noe sånt fungere? Anonymkode: dc91b...b9a Takk! Det er enkelt og diskre! Jeg liker det:) Anonymkode: 9c7f2...51d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden Må du henge med tante? Hun høres ut som et rasshøl. Anonymkode: 22f9b...d65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Del Skrevet 7 timer siden Er du direkte undervektig så ser jeg problemstillingen. Men dersom du faktisk er innen normalvekt (BMI 18,5-24.9) så kan folk bare synse så mye som de vil fra sidelinjen. innen disse verdiene så har man som default optimal helse, men sykdommer kan selvfølgelig ramme alle. Kommentarer på kropp er en uting. Jeg har selv vært overvektig, og det motiverte meg ikke akkurat når jeg fikk kommentarer på det. Det gjorde bare at jeg følte meg mislykket, akkurat som det du føler på nå. Stol på din egen reise si fra til folk som blander seg. Anonymkode: 81a4e...5ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå