Gå til innhold

Kan politiet sende bekymringsmelding etter at mor ble tatt for tyveri i butikken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ei bekjent ble politi anmeldt for tyveri når hun ikke betalte varer for ca kr1400 fra Obs

Hva skjer videre? Kan politiet sende Beskymringsmeldling til BV?

Hvor lang tid ta det før hun blir kontaktet av politiet?

Anonymkode: a4dd0...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Kan politiet sende Beskymringsmeldling til BV?"

Ja. Noen politidistrikt vil kanskje ikke gjøre det, mens andre sender nærmest ut på automatikk når foreldre blir pågrepet eller er under etterforskning for mulige straffbare forhold. 

Anonymkode: 4df10...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Kan politiet sende Beskymringsmeldling til BV?"

Ja. Noen politidistrikt vil kanskje ikke gjøre det, mens andre sender nærmest ut på automatikk når foreldre blir pågrepet eller er under etterforskning for mulige straffbare forhold. 

Anonymkode: 4df10...568

Det avhenger etter mitt syn av flere ting. Med mindre det er fare for barnets omsorgssituasjon har ikke offentlige etater mulighet til det. 

Stjeler hun nødvendige produkter fordi familien sliter med livets opphold kan det være grunnlag for det, er det snakk om noe til eget forbruk vil det forundre meg. 

Foreldres kriminalitet er ikke en barnevernssak med mindre forholdet påvirker den daglige omsorgen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ikke..men rn skikkelig bot og prikk vil hun nok få. 

For tyveri straffes den som tar en gjenstand som tilhører en annen, med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved å selge, forbruke eller på annen måte tilegne seg den. Straffen for tyveri er bot eller fengsel inntil 2 år.

Endret av mommyaka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble tatt for 100.000 i underslag ( 24år siden; og betalt tilbake for lenge siden) Ble ikke meldt til barnevernet 

Anonymkode: 9d9a2...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke erfaring med dette, men jeg har jobbet i fengsel der veldig mange av mennene var fedre som bodde sammen med barna og moren før fengsling, og de var ikke dømt på grunn av butikktyveri, for å si det sånn. Barnevernet var sjelden involvert med mindre det var rus, vold eller åpenbar omsorgssvikt i hjemmet. Forbløffende sjelden var barnevernet involvert, faktisk. 

Men det er jo umulig å svare bastant ja eller nei på spørsmålet i HI. Kanskje melder politiet bekymring, kanskje ikke. Sannsynligvis ikke. 

Anonymkode: 025d2...ae9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis barnet er til stede, eller enda verre, brukes under tyveriet (skjule/frakte tyvgods eller avlede de ansatte) så regner jeg med at bv kontaktes.

Anonymkode: 62be9...5eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

#Mor har aldri blitt tatt før for tyveri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis barnet er til stede, eller enda verre, brukes under tyveriet (skjule/frakte tyvgods eller avlede de ansatte) så regner jeg med at bv kontaktes.

Anonymkode: 62be9...5eb

Barna var ikke til stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, bv meldes inne

Anonymkode: 74b1c...c91

På hvilken grunnlag?, har du erfart dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen andre med erfaring eller som jobber med politiet, bv? Hva er prosedyre. Bekjent bor i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er umulig å svare på , ingen kan si om det blir sendt bekymringsmelding eller ikke

Anonymkode: ceee5...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er umulig å svare på , ingen kan si om det blir sendt bekymringsmelding eller ikke

Anonymkode: ceee5...605

Kanskje noen som har hatt erfaring. Hun går gjennom helvete nå og angrer skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det ville være svært uvanlig,  med mindre hun hadde med barnet eller oppga at årsaken til tyveri var barnet/økonomi. 

Anonymkode: b81fe...c68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kanskje noen som har hatt erfaring. Hun går gjennom helvete nå og angrer skikkelig!

Jamen, oslopolitiet gjør jo ikke nødvendigvis det samme i alle tyverisaker. Det blir jo en vurdering fra sak til sak. 

Jeg tipper de IKKE vil melde, men jeg kan jo ikke si det med 100% sikkerhet. 

Håper denne angeren og frykten for barnevernet blir en skikkelig vekker for vedkommende som har ansvar for barn slik at vedkommende slutter med kriminalitet. Det er ikke helt forenlig med ansvar for barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jamen, oslopolitiet gjør jo ikke nødvendigvis det samme i alle tyverisaker. Det blir jo en vurdering fra sak til sak. 

Jeg tipper de IKKE vil melde, men jeg kan jo ikke si det med 100% sikkerhet. 

Håper denne angeren og frykten for barnevernet blir en skikkelig vekker for vedkommende som har ansvar for barn slik at vedkommende slutter med kriminalitet. Det er ikke helt forenlig med ansvar for barn. 

Hun gjør ikke dette igjen...denne opplevelsen vil ikke hun oppleve igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Josephine skrev (1 time siden):

Det avhenger etter mitt syn av flere ting. Med mindre det er fare for barnets omsorgssituasjon har ikke offentlige etater mulighet til det. 

Stjeler hun nødvendige produkter fordi familien sliter med livets opphold kan det være grunnlag for det, er det snakk om noe til eget forbruk vil det forundre meg. 

Foreldres kriminalitet er ikke en barnevernssak med mindre forholdet påvirker den daglige omsorgen. 

Så m.a.o. hvis man tvinges til å stjele for at barna ikke skal sulte må man passe på å stjel luksusvarer til barna, som champagne og hvit trøffel, slik at BV ikke fatter interesse.

Anonymkode: 43398...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...