Gå til innhold

Hvordan løser dere det med tenåringer og spill med 18-årsgrense? I dette tilfellet GTA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser virkelig ikke problemet med å la dem spille gta. Leser og ser mer ting som er ille her inne, kanskje blokkere denne siden? 

La dem forstå at spill er spill. Spilte selv sånne spill fra jeg var meget ung. Går ikke rundt idag og har lyst til å drepe, stjele biler osv. 

Anonymkode: f1858...595

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 20.09):

Vi har en 13-åring sim spiller endel PlayStation. Nå har han startet på en ny ungdomsskole, og «alle» kompisene han har og har fått de siste spiller GTA. Han mener vi er altfor strenge, og at vi gjør livet vanskelig for han, fordi han ikke får liv til det. Jeg har forklart han (igjen) hvorfor han ikke får lov, men han mener fortsatt det er helt forferdelig. Jeg vet at noen at kompisene spilte dette på barneskolen også, men da godtok han at det ikke var aktuelt. Det er HELT utelukket for han at jeg tar kontakt med de andre mødrene, for å høre hvordan de løser dette. Jeg lurer på om dere har gode råd, helst dere som har tenåringsbarn og har vært i situasjonen. 

Anonymkode: ae747...b4b

Gta går helt fint, har spilt det selv. Hilsen mor til tenåringer!

Anonymkode: b8d9e...38f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kompisene mine og "alle" på skolen spilte dette masse når vi var på den alderen. Jeg fikk egt ikke lov. Men det ble ikke håndheva så veldig. Kan ikke si at dette spillet har påvirka meg og forma meg i særlig grad. Ingen av oss har fått problemer med å skille fantasi og virkelighet. Noen av de som spilte det var jo bajaser og pøbler, men det var slik de alltid hadde vært, og hadde ingen sammenheng med spillet. 

Jeg tror i grunn at om foreldra mine virkelig hadde håndhevda dette forbudet, så hadde det bare blitt dårlig stemning. Hadde spilt uansett hos kompiser.

Nå har ikke jeg barn selv. Men mitt forslag er å se an gutten, om han er oppegående person. Og ta en samtale med han, om at han skal få lov så lenge han klarer å skille fantasi og virkelighet. Og at den dagen han tenker han kan gjøre slikt i virkeligheten, så er det slutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fatter ikke at denne idiotdiskusjonen aldri tar slutt.

Anonymkode: 7b31a...2a8

Den har vart i over 20 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min 13-åring får ikke, under noen omstendighet, spille spill eller se film med 18-års grense. Det er irrelevant hva andre 13-åringer får lov til - hadde nevnte andre 13-åringer vært mine barn hadde ikke de hatt lov heller.

Anonymkode: 14f87...864

Har han ikkje tik tok heller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Min som går i 10. får spille det! Men han har bevist for oss att han tåler det. Også har han en eldre stebror som er 20, og han har nesten alle GTA spill så han får spille hos han en del

Anonymkode: 172ac...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min som går i 10. får spille det! Men han har bevist for oss att han tåler det. Også har han en eldre stebror som er 20, og han har nesten alle GTA spill så han får spille hos han en del

Hvordan beviste han at "han tålte det"?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du spilt gta? 

Anonymkode: b7001...5fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er voksen av segm også Han blir ikke påvirka av folk som tuller. Sønnen til naboen har eg hørt att om noen tuller med noen henger Han seg på å tulle så litt slik vi ble enige om att han tålte det. Også har vi prata litt om spillet osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sønn fikk ikke lov når han var under 18. Det viste seg også etter en liten spørrerunde at det ikke var alle andre som fikk det heller. Dvs spurte ikke foreldrene selv om jeg hadde kjent de fra 1.klasse, men sa jeg ville spørre de og ramset opp navn på kompisene. Da var det plutselig kun ca. halvparten som faktisk fikk lov. Så må de ikke nødvendigvis være fylt 18 før de får spille det, men det er et stort gap mellom 13 og 18.

Anonymkode: c0d23...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Super Mario torturerer uskyldige skilpadder og brenner levende i glødende lava. Burde det også hatt 18-års grense?

Eller klarer barn å skille mellom fiksjon og virkelighet?

Anonymkode: 9e84f...e08

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du velger selv og hva som er best for barnet ditt, osv.

Gta 5 er et gammelt  spill som kom for 2015 om jeg ikke tar velt feil, det er mye brukt av banneord , og vold også,   ja det er også  del skyting i det , drugs er det også.  

Det er ikke igrunn det selve spillet handler om du skjønner,  handler om mannfolk som lever på utsiden  av loven.   De gjorde et bank ran og levde helt rolig helt til michael  som er en av hoved personen i spillet, han klikker  og dumme seg ut så han må gjøre bankran igjen- bare for å gi deg innblikk hva spillet egentlig  er. Det litt mere i histore. 

Det jeg fortalte deg nå var kun i storymode ,  også har du online mode der man gjør det samme prisippet  som i storymode  ,men man gjøre det  i online mode med venner,  og det kan være fin måte å  være sosial på, det med Role play med vennene sine . 

Jeg sier ikke at du skal si ,ja - det er ok at du sier , jeg bare forteller åssen spillet er egentlig.  Men alt kommer ann på åssen din 13 åring håndterer det , forandrer han atferd  så hadde jeg ventet, altså blir rastløs viser mye mye aggresjon,  da er det ikke aktuelt i mine øyner.  Så, det faller egentlig på hvor moden din sønn er.

Vis han ikke blir påvirket av spillet så kjør på, eller du kan jo vente  da til han blir 18, bare sånn du vet det han kommer nok til å mase enda mer når gta 6 er på vei, og den kan komme dette året :)  

Om du tillater  at spiller spillet så sett av noen regelrett som han må forholde seg til,  så hadde jeg snakket med foreldrene  til de barne som spiller åssen regeler de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale en bok som heter Gaming som forklarer  hvordan det å være en gamer er,  husker ikke forfatter ,  men boken heter gaming.  :)

Nei, du er ikke urimelig om du velger å la han vente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 31 og spiller gta 😅

Har spilt det i nesten 20 år nå, og det er ikke det værste spillet/spill serien du kan komme borti.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermale3000 skrev (1 minutt siden):

Jeg er 31 og spiller gta 😅

Har spilt det i nesten 20 år nå, og det er ikke det værste spillet/spill serien du kan komme borti.

Helt sant:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spilte ikke gta da jeg var ung, men spilte Mujaffas BMW haha. Den var ganske drøy. Ble ikke gangster av den grunn. I dag jobber jeg som lærer og har elever som spiller slike type spill. Jeg tenker man får se an barnet. Noen av barna "tar med seg" ord og uttrykk fra spillet inn i hverdagen på skolen, og det er ikke greit. Da tenker jeg at man kan vurdere om barnet bør spille. Noen barn klarer å oppføre seg selv om de spiller slike spill i fritiden. 

Anonymkode: ebbbe...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 3.25):

Bare la ham. Det er ikke farlig. Jeg spilte GTA San Andreas fra 5 klasse. Det gikk helt fint.

Anonymkode: 30eda...5a9

Tja. Jeg tror de fleste voksne som tester spillet ikke vil at femteklassingen skal utsettes for det. Det er noen holdninger og scener det er greit å skåne barn for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mange udugelige guttemødre uten ryggrad. Bare dere får sitte i fred i stua med kaffekoppen er det uinteressant hva som foregår på gutterommet. «Han har bevist at han tåler det»?? Virkelig?? - Noe av det absolutt dummeste jeg har lest her inne på lenge. 

Anonymkode: a88c5...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så mange udugelige guttemødre uten ryggrad. Bare dere får sitte i fred i stua med kaffekoppen er det uinteressant hva som foregår på gutterommet. «Han har bevist at han tåler det»?? Virkelig?? - Noe av det absolutt dummeste jeg har lest her inne på lenge. 

Anonymkode: a88c5...4cb

Men hvorfor er de så udugelige? Det går an å se mellom fingrene på ting som ikke er så farlig. De aller aller fleste 15-16 åringer tåler da godt å spille gta. Man "beviser" slikt bare med å være et normalt oppegående menneske i det daglige, og ikke totalt ape. Det er nok mye som foregår på gutterommet man ikke vet noe om. Blander man seg for mye, så foregår det på gutterommet til venner i stedet. Blir man FOR streng og nøye på alt, så mister man respekten, og så gir de faen i regler som er litt viktige og.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 20.09):

Vi har en 13-åring sim spiller endel PlayStation. Nå har han startet på en ny ungdomsskole, og «alle» kompisene han har og har fått de siste spiller GTA. Han mener vi er altfor strenge, og at vi gjør livet vanskelig for han, fordi han ikke får liv til det. Jeg har forklart han (igjen) hvorfor han ikke får lov, men han mener fortsatt det er helt forferdelig. Jeg vet at noen at kompisene spilte dette på barneskolen også, men da godtok han at det ikke var aktuelt. Det er HELT utelukket for han at jeg tar kontakt med de andre mødrene, for å høre hvordan de løser dette. Jeg lurer på om dere har gode råd, helst dere som har tenåringsbarn og har vært i situasjonen. 

Anonymkode: ae747...b4b

Min begynte med gta i den alderen. Så lenge de skjønner det er ett spill og ikke virkelighet. En lager seg ekstra mye arv skal en passe på alt. Vet at de spiller det lell. Min er 17 nå og spiller det fortsatt blitt en flott ungdom👍🏻

Anonymkode: 27ea2...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...