AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #1 Del Skrevet 22. desember 2024 Vi har en 13-åring sim spiller endel PlayStation. Nå har han startet på en ny ungdomsskole, og «alle» kompisene han har og har fått de siste spiller GTA. Han mener vi er altfor strenge, og at vi gjør livet vanskelig for han, fordi han ikke får liv til det. Jeg har forklart han (igjen) hvorfor han ikke får lov, men han mener fortsatt det er helt forferdelig. Jeg vet at noen at kompisene spilte dette på barneskolen også, men da godtok han at det ikke var aktuelt. Det er HELT utelukket for han at jeg tar kontakt med de andre mødrene, for å høre hvordan de løser dette. Jeg lurer på om dere har gode råd, helst dere som har tenåringsbarn og har vært i situasjonen. Anonymkode: ae747...b4b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 22. desember 2024 #2 Del Skrevet 22. desember 2024 1. Han kan ikke bestemme om du skal snakke med andre mødre. 2. Alle har ikke GTA 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #3 Del Skrevet 22. desember 2024 Min 9. klassing får ikke spille GTA, selv om veldig mange av kompisene hans gjør det. Han får heller ikke bestemme hvem jeg skal snakke med, så jeg snakker med hvem jeg vil av andre foreldre. Som lærer kan jeg bare si at det at foreldre kjenner hverandre og snakker sammen, er en av de viktigste faktorene for godt miljø blant ungdom. Det bør du lytte til. Anonymkode: d35f6...e44 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #4 Del Skrevet 22. desember 2024 Jeg snakker med andre voksne om jeg vil. Det spør jeg ikke en ungdom om. Men min 13åring får IKKE spille GTA. Vet en i klassen spiller det. Jeg står godt i det. Anonymkode: 70776...cd7 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #5 Del Skrevet 22. desember 2024 Gidavmeg skrev (4 minutter siden): 1. Han kan ikke bestemme om du skal snakke med andre mødre. 2. Alle har ikke GTA Nei, men det er ikke så lett heller, å være nu i klassen på ungdomsskolen, og så kommer jeg og rører i gryta med hva kompisene får lov til, lager diskusjon rundt det. Han prøver vel å passe inn, og være litt cool også da. Og nei, jeg tror ikke alle har det, men «alle» har det. Noen av dem vet jeg har det. Anonymkode: ae747...b4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #6 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg snakker med andre voksne om jeg vil. Det spør jeg ikke en ungdom om. Men min 13åring får IKKE spille GTA. Vet en i klassen spiller det. Jeg står godt i det. Anonymkode: 70776...cd7 Ja, skulle ønske jeg kjente noen av dem litt bedre, og kunne stole på at det ikke smeller tilbake på han på noen måte. Tenker også at jeg på et eller annet vis må få snakket med de andre, særlig dem han kommet nærmest☺️ Anonymkode: ae747...b4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #7 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg sa bare nei. Og det ble respektert. Så sa jeg nei hver eneste gang han spurte siden. Anonymkode: 93753...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #8 Del Skrevet 24. desember 2024 Bare la ham. Det er ikke farlig. Jeg spilte GTA San Andreas fra 5 klasse. Det gikk helt fint. Anonymkode: 30eda...5a9 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #9 Del Skrevet 24. desember 2024 Det er ikke farlig for barn å spille spill. Selv ikke spill som GTA. Religiøse foreldregrupper i USA har i årevis hevdet at det er skadelig, og det er forsket på det, og det finnes ikke bevis for at det er skadelig. På 80 tallet var det «voldelige» tegneserier de klagde på. He-Man, Maskvog transformers. På 60-70 tallet var det rockemusikk. Anonymkode: cc084...415 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #10 Del Skrevet 24. desember 2024 Ungdommene ser tusen ganger verre ting på sosiale medier, GTA er faktisk bare barnematen Anonymkode: 5a086...9a2 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #11 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Bare la ham. Det er ikke farlig. Jeg spilte GTA San Andreas fra 5 klasse. Det gikk helt fint. Anonymkode: 30eda...5a9 Elsker å kaste bomber i Las Vegas, (Las Venturas?) men har aldri drept noen🙈 Anonymkode: b7001...5fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #12 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ungdommene ser tusen ganger verre ting på sosiale medier, GTA er faktisk bare barnematen Anonymkode: 5a086...9a2 Ehh ja. Tik tok blandt annet Anonymkode: b7001...5fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #13 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 20.26): Nei, men det er ikke så lett heller, å være nu i klassen på ungdomsskolen, og så kommer jeg og rører i gryta med hva kompisene får lov til, lager diskusjon rundt det. Han prøver vel å passe inn, og være litt cool også da. Og nei, jeg tror ikke alle har det, men «alle» har det. Noen av dem vet jeg har det. Anonymkode: ae747...b4b Alt står ikke på om man spiller GTA eller ikke. Det kan hende det blir vanskelig når de andre tøffer seg over at de får spille det, men da kan han heller øve seg på å takle det og fokusere på andre ting. Går han på noe fritidsaktivitet? Anonymkode: ebbbe...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #14 Del Skrevet 24. desember 2024 Fatter ikke at denne idiotdiskusjonen aldri tar slutt. Anonymkode: 7b31a...2a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #15 Del Skrevet 24. desember 2024 Du bestemmer, jeg ser på foreldre som tillater et slikt drittspill til så små barn som idioter. Hvorfor skal jeg snakke med de? Det kommer mye han får lov til fremover. Han får lov å drikke, mammaen hans kjøper alkohol, han har ikke innetid, han får henge i sentrum sent, Altså like greit å lære seg å stå i alle andre. For nei alle andre får ikke lov. Anonymkode: ac4a5...873 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #16 Del Skrevet 24. desember 2024 Prinsipielt synes jeg det er viktig at barna forstår at familier er forskjellige og dermed har forskjellige regler. Samtidig, i akkurat denne situasjonen, ville jeg ha sett an barnet. Min eldre bror spilte mye GTA, og har hatt relativt dårlig oppførsel hele barndommen. Vært mye aggressiv, rus i bildet. Min yngre bror spilte også mye GTA, hele tiden, nesten hver dag. Han er verdens mest harmoniske mann i dag, veldig rolig og vennlig, ikke et vondt ben i kroppen hans. Så hadde sønnen din vært som min eldre bror hadde jeg nok begrenset det kraftig og stått på mitt, men hadde han vært som min yngre bror hadde jeg latt han. Så det blir en skjønnsmessig vurdering. Anonymkode: 37c9b...f10 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #17 Del Skrevet 24. desember 2024 Snakke med "de andre mødrene"? Hvorfor bare mødrene? Hva med fedrene da? Er det bare mødre som bestemmer hva avkommet får spille av spill? Har ikke fedrene noe de skulle ha sagt, eller er de for ettergivende ifht mødrene, som har strengere regler? Er det bare mødre som setter regler for hva ungdommen får spille? Anonymkode: 7da07...bf0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #18 Del Skrevet 24. desember 2024 Nå har jeg små barn, men dersom samme spørsmålet kommer opp når de er tenåringer ville jeg vurdert barnas modenhet og hvilken grad av nyanser de forstår, foran aldersgrensen spillet har. Dersom vold, og ikke eventyret, var hovedmotivasjonen, ville jeg meldt pass. GTA er spill med fantastisk historiefortelling, enorm detaljrikdom og tilnærmet full bevegelsesfrihet. Spillene har stilig, tilpasset estetikk og var når de kom ut, visuelt spektakulære. Spill generelt, og kanskje GTA spesielt, er en sentral del av populærkulturen vår, og noe jeg aller nådigst vil la ungene gå glipp av dersom de ønsker det. Anonymkode: 1629b...7ba 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #19 Del Skrevet 24. desember 2024 Min 13-åring får ikke, under noen omstendighet, spille spill eller se film med 18-års grense. Det er irrelevant hva andre 13-åringer får lov til - hadde nevnte andre 13-åringer vært mine barn hadde ikke de hatt lov heller. Anonymkode: 14f87...864 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly GeoCad Skrevet 24. desember 2024 #20 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg løste det med å spille med dem, fin måte å bli kjent med ungdommen. Samtidig også kunne passe litt på dem og lære de hva de skal være litt obs på i spillverden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå