Gå til innhold

Vernepleier eller sykepleier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å jobbe med samtaleterapi/støtte på DPS eller lignende steder, og har tenkt å ta videreutdanning eller master i psykisk helse og rus. Hva er da best å ha i bunn av vernepleie- eller sykepleie-studiet? 

Jeg tenker at vernepleien høres mest logisk ut siden det har fokus på psykologi, pedagogikk, atferd og så videre, og jeg er ikke så interessert i pleie og stell, som det er mer av i sykepleiestudiet, men samtidig kan det se ut som det er flere slike stillinger der de søker etter dem som har sykepleien i bunn?

Og hva om man tar den samme videreutdanningen eller masteren, men i stedet tar bachelor i anvendt psykologi i bunn? Vil det da være lite sannsynlig å få en slik jobb ettersom man da ikke er autorisert helsepersonell?

Takknemlig for alle svar! 

Anonymkode: 39b06...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med sosialt arbeid? Om du er interessert i psykologi, atferd osv, ønsker å hjelpe mennesker, men ikke er interessert i stell og pleie vil jeg tro det er mer passende.

Anonymkode: a76d3...b49

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går studiet nå og vi har barnevernpedagoger, sosionomer, barnehagelærere, ansatte i politiet, spesialpedagoger, vernepleiere og noen sykepleiere +++ på mitt kull. 

Anonymkode: 20d63...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt å ha sykepleie/vernepleie i bunn, og ikke anvendt psykologi. 

Anonymkode: 60d5b...fc3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva med sosialt arbeid? Om du er interessert i psykologi, atferd osv, ønsker å hjelpe mennesker, men ikke er interessert i stell og pleie vil jeg tro det er mer passende.

Anonymkode: a76d3...b49

Jeg har vurdert det, men er avhengig av å studere her jeg bor nå, og det studies tilbys dessverre ikke i denne byen. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Går studiet nå og vi har barnevernpedagoger, sosionomer, barnehagelærere, ansatte i politiet, spesialpedagoger, vernepleiere og noen sykepleiere +++ på mitt kull. 

Anonymkode: 20d63...5e7

Okei, det er jo greit å vite!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du bør ta vernepleie. Jeg er sykepleier, føler vi lærte ganske lite om psykatri på studiet. Det er jo et eget emne inkludert åtte ukers praksis, men sykepleie har så mye mer somatikk enn psykatri. 
Tror det ville blitt tre lange år for deg å gå sykepleien.. 

Anonymkode: 74904...493

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tror det er lurt å ha sykepleie/vernepleie i bunn, og ikke anvendt psykologi. 

Ja, jeg tror også det, selv om jeg skulle ønske det ikke var slik. Synes psykologi er så mye mer interessant. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ønsker å jobbe med samtaleterapi/støtte på DPS eller lignende steder, og har tenkt å ta videreutdanning eller master i psykisk helse og rus. Hva er da best å ha i bunn av vernepleie- eller sykepleie-studiet? 

Jeg tenker at vernepleien høres mest logisk ut siden det har fokus på psykologi, pedagogikk, atferd og så videre, og jeg er ikke så interessert i pleie og stell, som det er mer av i sykepleiestudiet, men samtidig kan det se ut som det er flere slike stillinger der de søker etter dem som har sykepleien i bunn?

Og hva om man tar den samme videreutdanningen eller masteren, men i stedet tar bachelor i anvendt psykologi i bunn? Vil det da være lite sannsynlig å få en slik jobb ettersom man da ikke er autorisert helsepersonell?

Takknemlig for alle svar! 

Ville tatt sykepleie da de har høyere tariff ang grunnlønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du bør ta vernepleie. Jeg er sykepleier, føler vi lærte ganske lite om psykatri på studiet. Det er jo et eget emne inkludert åtte ukers praksis, men sykepleie har så mye mer somatikk enn psykatri. 
Tror det ville blitt tre lange år for deg å gå sykepleien.. 

Anonymkode: 74904...493

Så skal jeg ta det på deltid også, så hadde blitt fire lange år 😅

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (1 minutt siden):

Aha, ja det spiller jo litt inn det også 🤔 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går neppe feil med sykepleien eller vernepleien. Begge vil gjøre deg kvalifisert til mange jobber i psykiatrien.

Selv hadde jeg nok valgt sykepleien siden det er mer allsidig / jobbmuligheter / videreutdanninger der, snittllønnen for sykepleiere er også noe høyere. Men vernepleien har lassevis med muligheter der også.

Tenker du burde se på egen interesse. På sykepleien får du mye mer somatikk, mens på vernepleien får du nok mer utdanning som fokuserer på fysiske og psykiske funksjonsheminger. Psykiatri får du på begge studiene, så ingen av dem utelukker arbeid innenfor psykiatri. Er veldig individuelt hvor mye psykiatri som er i studiene fra lærested til lærested og har veldig lite med om du går vernepleien eller sykepleien. Så om du er veldig optatt av det temaet burde du sjekke forkjellige programmplaner på forkjellige universiteter / Høyskoler.

Anonymkode: e74dc...1b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (23 timer siden):

Som et lite ps til akkurat denne.

Jeg jobber som vernepleier i kommune.

Kons er spesialsykepleier i spesialisthelsetjenesten.

Jeg tjener bedre en kona.

Jeg har en sykepleierkollega i samme stillingshjemmel som meg. Jeg har riktignok lengre ansiennitet en henne, men har ca 130 000.- mer en henne i årslønn.

Jevnt over ville jeg overhode ikke tillagt lønn noe vekt som helst om valget står mellom noen av de 3 årige helse- og sosialfaglige utdannelsene. Differansen blir aldri store nok til at det monner.

Anonymkode: 7a5d1...8af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Som et lite ps til akkurat denne.

Jeg jobber som vernepleier i kommune.

Kons er spesialsykepleier i spesialisthelsetjenesten.

Jeg tjener bedre en kona.

Jeg har en sykepleierkollega i samme stillingshjemmel som meg. Jeg har riktignok lengre ansiennitet en henne, men har ca 130 000.- mer en henne i årslønn.

Jevnt over ville jeg overhode ikke tillagt lønn noe vekt som helst om valget står mellom noen av de 3 årige helse- og sosialfaglige utdannelsene. Differansen blir aldri store nok til at det monner.

Da må jo du være helt syk på å forhandle lønn, evt blir kona de og kollegaen din regelrett svindlet.

Er jo fakta at sykepleiere generelt har litt bedre betingelser enn VPA statistisk sett, men forkjellen er ikke massiv. NSF er generelt bedre enn FO på forhandlinger. Bare å google litt masse saker på at Sykepleiere ofte har bedre betingelser enn andre med 3 årig helse og sosialrelatert bachelor.

Anonymkode: a323c...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da må jo du være helt syk på å forhandle lønn, evt blir kona de og kollegaen din regelrett svindlet.

Er jo fakta at sykepleiere generelt har litt bedre betingelser enn VPA statistisk sett, men forkjellen er ikke massiv. NSF er generelt bedre enn FO på forhandlinger. Bare å google litt masse saker på at Sykepleiere ofte har bedre betingelser enn andre med 3 årig helse og sosialrelatert bachelor.

Anonymkode: a323c...82e

Om jeg er spesielt god vet jeg nå ikke. Men jeg har i mine snart 30 år i jobb utelukkende erfart at det er lettere å forhandle lønn/individuell avlønning i kommunen en i spesialisthelsetjenesten. Mye lettere. Dette henger ofte sammen med kompetansekravene i henhold til legemiddelhåndtering og enda mer lov om kommunal helse- og omsorgstjenestelovens kap-9. Det er billigere for kommunen å lønne godt i henhold til disse kravene, en å la være.

Kommunene bruker oftere lønnsbetingelser for å konkurrere om kompetanse. Jeg har som vernepleier jobbet ved 2 ulike sykehus, på 4 ulike avdelinger. Å få til noe utover tariff var «umulig». Samme opplever min kone som har jobbet ved et par av landets største sykehus i 26 år.

Jeg har konsekvent tjent bedre i kommune en på sykehus.

Samtidig jobbet jeg som leder ved 2 kommunale seksjoner og har ansatt riktig så mange. Jeg kunne lønne over tariff 100% av gangene jeg ansatte noen i terapeuthjemmel (alle 3 årige helse- og sosialfaglige utdannelsene).

Nei. Kona mi blir ikke svindlet. Hun avlønnes i henhold til tariffavtale generelt og særavtalen for sitt helseforetak. Som nær 100% av de noen tusen andre sykepleierne ved samme foretak. 

Jeg mener at lønn ikke burde avgjøre hvilke av de 3 årige utdannelsene man velger. Velg ut i fra hva du vil jobbe med og hvilken kompetanse som er mest relevant. Hvil man jobbe på sykehus (utenom seksjon-IR, voksenhabilitering, barnehabilitering, nevrohab, BUP, DPS, psykiatriske avdelinger), hjemmesykepleie eller sykehjem, så blir man sykepleier.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier, så videreutdanning innen psykiatri, da blir du psykiatrisk sykepleier :)

Anonymkode: ac5bb...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde vel absolutt ha noe av medisin delen for å komme innenfor på en slik arbeidsplass. Så ville valgt vernepleien fremfor sosialt arbeid osv så du blir autorisert helsepersonell. Jeg begynte på vernepleien, det er mye fokus på fysisk og psykisk utviklingshemming, og psykisk helse. Byttet til sykepleie da jeg ønsker å jobbe på sykehus. 

Anonymkode: 973b5...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 23.53):

Ja, jeg tror også det, selv om jeg skulle ønske det ikke var slik. Synes psykologi er så mye mer interessant. 

TS

Godt mulig, men med anvendt psykologi ender du opp med en diffus bachelorgrad som ikke kvalifiserer til noe annet enn master, og som ingen i helsevesenet forbinder med noe som helst, annet enn at det er en diffus bachelor. Men en sykepleier eller vernepleier vet de hva er, og du kan stå på egne bein faglig med den graden. Den vil også forberede deg på praktisk arbeid med pasienter på en måte som anvendt psykologi ikke kan. En profesjonsutdanning er rett og slett noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier som jobber i psykiatri. Jeg tok sykepleien fordi jeg ville bli sykepleier da, endte opp i psykiatri fordi trengte dagjobb.🙈 Nå vet ikke jeg hvordan vernepleiestudie er bygd opp, men sykepleierstudie har veldig mye praksis. Praksisperiodene er ganske tunge, så det er en fordel å være motivert for studie. I alle de somatiske praksisene må du utføre stell og pleie. Vi hadde 5 praksisperioder på 10 uker (sykehjem, medisinsk, kirurgisk, psykiatri og hjemmetjeneste). Det er lite psykiatriundervisning også på sykepleien, emnet vårt var bare 5 studiepoeng. 

Med det sagt, så opplever jeg at å ha sykepleien i bunnen er veldig nyttig i jobben min, da veldig mange av mine pasienter sliter psykisk fordi de har somatisk sykdom, noe jeg kan en god del om. Opplever også at mange av pasientene i psykiatrien er opptatt av hvilken utdannelse jeg har, og for mange er det merkelig nok viktig at de snakker med enten psykolog eller sykepleier. På min arbeidsplass er vi en sykepleier (meg), en vernepleier, en barnevernspedagog og en med bachelor i sosialt arbeid, og flertallet av pasientene ønsker helst å ha meg som behandler pga utdannelsen min (Jobber i kommunal psykisk helsetjeneste).

Det folk skriver om lønn synes jeg du egentlig ikke bør vektlegge så veldig, for forskjellene er ikke så store at det i seg selv vil gjøre en sykepleierutdannelse verdt det om du heller ønsker å gå vernepleier. Mulighetene er fler som sykepleier, du vil i flere tilfeller være mer attraktiv på jobbmarkedet, men å gå 3/4 år på et studie du i verste fall mistrives på, det vil jeg ikke anbefale. 

Anonymkode: 8f870...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...