Gå til innhold

Når apoteket lager til og vil utlevere feil medisin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fordi jeg gjorde apotekteknikkeren oppmerksom på feilen. 
Hadde jeg tatt med meg feil medisin, så hadde dette lett kunnet blitt dødelig. 
Hadde jeg vært «tutlete» i hodet og ikke reagert så hadde saken kunnet blitt katrostrofal.

Anonymkode: eceb5...a7a

Hvordan vet du at farmasøyten ikke hadde oppdaget det i kontrollen hun var på vei for å gjøre?

Anonymkode: b74f9...20a

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hadde jeg vært «tutlete» i hodet og ikke reagert så hadde saken kunnet blitt katrostrofal.

Men det skjedde ikke. Så ikke noe å lage sak av

Anonymkode: 63a4c...1da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tok ikke med deg feil medisin? Dette er en ikke- sak nå, rett og slett fordi du gjorde den ansatte oppmerksom på feilen. Hadde du derimot betalt for den, da hadde du hatt en sak! Sorry, i din iver etter å ta den ansatte, så spolerte du din mulighet til å ta den ansatte. Så surt. 

Anonymkode: f4d2f...5b4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig kan avvik skje, det er derfor det finnes et avvikssystem, ellers hadde ingen oppfunnet et slikt system, hvis avvik aldri forekom

Poenget i denne tråden er at det skjedde ingen avvik, ts fikk aldri utlevert medikamentet 

Jeg vet det, jeg opplyser TS om at *dersom* et avvik faktisk hadde funnet sted så blir det avvik. Hun spør jo om de har rutiner for det. Og ja, det har de. 

Anonymkode: 79b02...036

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg vet det, jeg opplyser TS om at *dersom* et avvik faktisk hadde funnet sted så blir det avvik. Hun spør jo om de har rutiner for det. Og ja, det har de. 

Anonymkode: 79b02...036

Det er sant, da har jeg misforstått et eller annet. Takk for oppklaringen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke skjedd at du hadde fått feil medisin, farmasøyt hadde jo ikke kontrollert ekspedisjonen ennå.

Anonymkode: 951de...fa1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bestilte på nettet og skulle inn og hente på vaktapoteket. 

Ser straks apotekteknikkeren kommer med medisinen at dette er feil medisin. Får sett på ordrebekreftelsen at der står det jeg bestilte av reseptvare og ikke det de har laget til. 

Spør om han hadde tenkt å utlevere den medisinen og får ikke noe direkte svar. Spør så om han melder avvik på saken, og får beskjed at han kan gjøre det hvis jeg vil. 

Spør så om der ikke er rutiner for å melde avvik når slike feil skjer, og får heller ikke noe svar på det. 

Så kommer farmasøyt og skal gjøre kontroll. Da har apotekteknikkeren hentet den rette reseptvaren den andre er lagt til side på bordet. 

Jeg sier at der er laget til feil medisin og skal så til å spørre hvordan slikt kan skje. Da biter apotekteknikkeren meg av med at farmasøyten ikke kan svare på dette. Hun er utenlandsk og forstår lite av det hele. 

Er her ingen rutiner når slike feil oppstår? Menneskelig svikt skjer, men er det greit på et apotek? Skal der ikke reageres?

Herregud han har jo ikke levert ut feil medisin til deg. Den er ikke utlevert til deg før du får den i handa. da skal den  først kontrolleres av apotekteknikeren noe han sikkert ikke hadde rukket å gjøre før du kommer med sure kommentarer og deretter farmasøyten. Her har du vært skikkelig ufin. Du burde gått å bedt om unnskyldningen. 

Anonymkode: 3b3f2...870

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysterisk påstand, men grei gjerne ut.

Anonymkode: ca0e4...63b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahha

Orket ikke å kommentere den setningen der en gang

Nå må stakkars ts lese seg opp på farmakologi og finne hvilke medikamenter som skal gjøres i stand på apotek, som vil være dødelig, ift medikamentet hun egentlig skulle hatt..

Uff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo ikke hysterisk å påsta at å få feil medisin i verste fall kan føre til død. Alvorligheten av en slik feil avgjøres av hvilken medisin TS hadde fått utlevert, om det var kontraindikasjoner mellom den og eventuelle andre medisiner TS går på og sist men ikke minst hvilken medisin TS i så fall IKKE ville fått. 

Nå skjedde jo ikke dette, men det er unødvendig å gjøre narr av en påstand som jo faktisk stemmer. 

Anonymkode: cdbb0...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dere svarer på helt andre ting enn hi sitt tema. Der er ingen som har bladet feil. 
Medisinen ville blitt utlevert fordi den var gått igjennom all kontroll og skulle bare hentes mot leg. 

Så farmasøyten kom kun fordi du krevde kontroll? Den kontrollen ville ikke skjedd om du ikke hadde påpekt feilen?

Jeg henter mye på klikk og hent, jeg har aldri opplevd at de kun ser på leg. De gjør alltid en kontroll på det jeg skal hente, selv om jeg allerede har betalt på nett.

Anonymkode: b4d7b...3c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så farmasøyten kom kun fordi du krevde kontroll? Den kontrollen ville ikke skjedd om du ikke hadde påpekt feilen?

Jeg henter mye på klikk og hent, jeg har aldri opplevd at de kun ser på leg. De gjør alltid en kontroll på det jeg skal hente, selv om jeg allerede har betalt på nett.

Anonymkode: b4d7b...3c7

Uansett, det er ikke et avvik, for produktet ble aldri utlevert. Det er ikke slik at de skriver avvik når dobbelkontrollen avdekker feil, de skriver avvik når feil medikament blir utlevert. Men, som sagt, heldigvis fikk ts avverget et avvik

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 18.08):

Ser straks apotekteknikkeren kommer med medisinen at dette er feil medisin.

Er du sikker på at det ikke var "samme" medisin, men annet merke? Ut fra setningen høres det ut som du så det var feil når teknikeren kom gående metervis unna... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett, det er ikke et avvik, for produktet ble aldri utlevert. Det er ikke slik at de skriver avvik når dobbelkontrollen avdekker feil, de skriver avvik når feil medikament blir utlevert. Men, som sagt, heldigvis fikk ts avverget et avvik

Det er ingenting i historien som sier at feilen ikke ville bli oppdaget når farmasøyten skulle kontrollere medisinen før utlevering.

Anonymkode: b74f9...20a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 19.09):

Dere svarer på helt andre ting enn hi sitt tema. Der er ingen som har bladet feil. 
Medisinen ville blitt utlevert fordi den var gått igjennom all kontroll og skulle bare hentes mot leg. 

Nei de blir alltid kontrollert ved utlevering altså når medisinen blir hentet. Det skjer også ved forhåndsbestilte medisiner,så nei den hadde nok aldri blitt utlevert. 

Anonymkode: 3b3f2...870

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er her ingen rutiner når slike feil oppstår? Menneskelig svikt skjer, men er det greit på et apotek? Skal der ikke reageres?

Det skal være rutiner på sånt, men her høres det ut som et apotek med dårlig kundebehandling og opplæring av ansatte. 

Selvsagt skal det føres avvik og apoteket burde både beklaget og takket. 

(Svarene du får i tråden er ikke overraskende, likevel skuffende).

Anonymkode: 70173...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestilte på nettet og skulle inn og hente på vaktapoteket. 

Ser straks apotekteknikkeren kommer med medisinen at dette er feil medisin. Får sett på ordrebekreftelsen at der står det jeg bestilte av reseptvare og ikke det de har laget til. 

Spør om han hadde tenkt å utlevere den medisinen og får ikke noe direkte svar. Spør så om han melder avvik på saken, og får beskjed at han kan gjøre det hvis jeg vil. 

Spør så om der ikke er rutiner for å melde avvik når slike feil skjer, og får heller ikke noe svar på det. 

Så kommer farmasøyt og skal gjøre kontroll. Da har apotekteknikkeren hentet den rette reseptvaren den andre er lagt til side på bordet. 

Jeg sier at der er laget til feil medisin og skal så til å spørre hvordan slikt kan skje. Da biter apotekteknikkeren meg av med at farmasøyten ikke kan svare på dette. Hun er utenlandsk og forstår lite av det hele. 

Hvis medisinen er gjort klar på forhånd er den også normalt sett kontrollert på forhånd. Her er det sannsynligvis gjort et generisk bytte. Dette kan skje når du bestiller på nett, og velger at det er greit at de kan foreta det. Dette gjør de av hensyn til deg når de ikke har medisinen inne, eller når de har en billigere variant av det du skal ha. For eksempel ga de meg escitalopram istedenfor cipralex, for å spare meg for bortimot en tusenlapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 18.22):

De har rutiner på plass. Du har ikke noe med disse rutinene å gjøre. Denne gangen var du litt karen.

Anonymkode: 8d1c4...e60

Er ikke en Karen om en reagerer kraftig på at de finner frem feil medisin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Er ikke en Karen om en reagerer kraftig på at de finner frem feil medisin 

Leste du hele hovedinnlegget?

Anonymkode: 27858...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...