AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #1 Del Skrevet 22. desember 2024 Er det noen som har tatt dette og har erfaring? Jeg fikk konstatert astma for noen år siden. Det har ikke blitt fulgt opp siden, og jeg har egentlig blitt verre med hoste og innimellom tung pust. Må bruke medisiner en del. Jeg bestilte derfor legetime og tok spirometri for noen dager siden på legekontoret for å finne passende medisin. Har fått svar fra fastlegen nå om at det er greit at jeg bestiller en time for resultat og oppfølging. Jeg blir så redd.. hvorfor kunne han ikke skrive svaret på Helse Norge? Eller er dette vanlig prosedyre? Hadde det vært alvorlig ville han vel skrevet at jeg må bestille hastetime? Erfaringer? Anonymkode: 04e8e...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #2 Del Skrevet 22. desember 2024 Slapp av. Hilden astmatiker. Anonymkode: e04ea...6d0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #3 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er det noen som har tatt dette og har erfaring? Jeg fikk konstatert astma for noen år siden. Det har ikke blitt fulgt opp siden, og jeg har egentlig blitt verre med hoste og innimellom tung pust. Må bruke medisiner en del. Jeg bestilte derfor legetime og tok spirometri for noen dager siden på legekontoret for å finne passende medisin. Har fått svar fra fastlegen nå om at det er greit at jeg bestiller en time for resultat og oppfølging. Jeg blir så redd.. hvorfor kunne han ikke skrive svaret på Helse Norge? Eller er dette vanlig prosedyre? Hadde det vært alvorlig ville han vel skrevet at jeg må bestille hastetime? Erfaringer? Anonymkode: 04e8e...73c Hvorfor ber du ikke om henvisning til lungespesialist? Da får du grundigere undersøkelser og oppfølging. Men det forhindrer ikke at de kan feildiagnostisere deg med astma. Anonymkode: 31e50...9e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #4 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor ber du ikke om henvisning til lungespesialist? Da får du grundigere undersøkelser og oppfølging. Men det forhindrer ikke at de kan feildiagnostisere deg med astma. Anonymkode: 31e50...9e1 Jo, jeg bør kanskje det. Men har vel tenkt at legen kan gi meg tilstrekkelig hjelp, siden det var der jeg tok denne testen nå. Medisinen (anfallsmedisin) hjelper på symptomene, så da er det vel astma jeg har vil jeg tro. Anonymkode: 04e8e...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #5 Del Skrevet 22. desember 2024 Jeg tenker at du ikke behøver ikke å bli redd, dette er god oppfølging fra din lege. Tenker det bare er fint å snakke sammen hvis det blir endring i medisiner eller dose. Hvis medisinen ikke er noe for deg så får du kanskje informasjon om alternativer. Så får du forklart resultatet av testen og du kan stille spørsmål hvis du har det. Kanskje du skal få oppfølging fra lungespesialist fremover. Uansett, ingenting av dette er farlig, bare positivt. ❤️ Anonymkode: 1fc13...779 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 22. desember 2024 #6 Del Skrevet 22. desember 2024 Ingen grunn til å være redd. For å stille skumle diagnoser som f.eks. lungekreft brukes ct. Spirometri brukes vanligvis ikke i astma-diagnostikk, da pusting hos astmatikere er normal mellom anfall. Kan det være du har kols? Dette ser man på spirometri. I så fall må du slutte med røyk, og ta noen inhalasjonsmedisiner som gjør deg bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #7 Del Skrevet 22. desember 2024 snillOnkel skrev (27 minutter siden): Ingen grunn til å være redd. For å stille skumle diagnoser som f.eks. lungekreft brukes ct. Spirometri brukes vanligvis ikke i astma-diagnostikk, da pusting hos astmatikere er normal mellom anfall. Kan det være du har kols? Dette ser man på spirometri. I så fall må du slutte med røyk, og ta noen inhalasjonsmedisiner som gjør deg bedre. Kols? jeg røyker ikke, men snuser. Kan man få det som 24-åring? Anonymkode: 04e8e...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 22. desember 2024 #8 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kols? jeg røyker ikke, men snuser. Kan man få det som 24-åring? Anonymkode: 04e8e...73c Nei, da har du ikke kols Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #9 Del Skrevet 22. desember 2024 snillOnkel skrev (2 timer siden): Ingen grunn til å være redd. For å stille skumle diagnoser som f.eks. lungekreft brukes ct. Spirometri brukes vanligvis ikke i astma-diagnostikk, da pusting hos astmatikere er normal mellom anfall. Kan det være du har kols? Dette ser man på spirometri. I så fall må du slutte med røyk, og ta noen inhalasjonsmedisiner som gjør deg bedre. Hjelpes for et kunnskapsløst svar. Anonymkode: 31e50...9e1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 23. desember 2024 #10 Del Skrevet 23. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hjelpes for et kunnskapsløst svar. Anonymkode: 31e50...9e1 Belær meg gjerne! Hos en 24-åring med astma gir spirometri lite. Ved kulde- eller medikament-provokasjon kan spirometri bevise reversibilitet, men astma-diagnosen stilles jo i de aller fleste tilfeller klinisk. Om det ikke foreligger andre sykelige funn, var undersøkelsen unødvendig. Endret 23. desember 2024 av snillOnkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #11 Del Skrevet 23. desember 2024 snillOnkel skrev (18 timer siden): Ingen grunn til å være redd. For å stille skumle diagnoser som f.eks. lungekreft brukes ct. Spirometri brukes vanligvis ikke i astma-diagnostikk, da pusting hos astmatikere er normal mellom anfall. Kan det være du har kols? Dette ser man på spirometri. I så fall må du slutte med røyk, og ta noen inhalasjonsmedisiner som gjør deg bedre. Min astma er diagnostisert via spirometri og jeg har vært på spirometri-kontroll for å sjekke at medisineringen er optimal. TS trenger ikke ha kols. Kjære vene. Anonymkode: 1345b...c7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 23. desember 2024 #12 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Min astma er diagnostisert via spirometri og jeg har vært på spirometri-kontroll for å sjekke at medisineringen er optimal. TS trenger ikke ha kols. Kjære vene. Anonymkode: 1345b...c7f Interessant. Hvis du uten medisiner, og utenom astma-anfall, har utslag på spirometri, har du ikke astma, men kols. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå